Je moet de boel niet vervormen.
Een levensduurlabel, is iets TOTAAL anders dan garantie.
het levensduurlabel zoals ik dat voorstel, gaat uit van een gemiddeld gebruik, en daaraangekoppelde gemiddeld te verwachten levensduur te bepalen door de gebruikte materialen.
Zo kun je bepalen hoe lang een apparaat MINIMAAL moet meegaan.
Dit heeft niets met het huidige garantiessysteem te maken. Apparaten zijn nu eenmala niet voor 2 jaar gebruik ontwikkeld, dat hersenspinsel van jou moet je niet opleggen aan anderen als waarheid.
BBCS schreef:De vraagstuk die iedere keer bij de diverse consumentenorganisaties naar voren komt:
Hoelang mag u als consument er vanuit gaan dat een product probleemloos mee behoort te gaan.
Men wilt dus dat er van een bepaald product een bepaalde periode wordt bepaald.
Dus van een boormachine 3 jaar, van een computer 5 jaar, van een wasmachine 15 jaar.
Wat ik ook al diverse keren heb aangegeven: in theorie een mooie gedachte, die echter in de praktijk totaal niet uitvoerbaar is.
Het is eigenlijk heel simpel:
Als de fabrikant of winkelier in de media op wat voor manier dan ook, maar ook in de overeenkomst hier totaal geen uitspraken over doen, is die periode er niet.
De reden dat de consumentenorganisaties een dergelijke periode willen hebben, is omdat het nu voor de consument totaal onoverzichtelijk is wat je nu wel of niet van een product kunt verwachten.
Van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma mag en kan niet de dezelfde kwaliteit en levensduur als van Makita of DeWalt worden verwacht.
De vraag is niet:
Hoelang dient een product probleemloos mee te gaan.
Maar de vraag is:
Waarvoor wil je het product gebruiken, voor welke doeleinden, voor welke soort werkzaamheden, en daar zoek je dan het geschiktste product erbij.
Hoe het in de praktijk gaat en ook moet:
De koper dient voor de koop al zijn wensen en eisen die men aan het product stelt aan de verkopende partij kenbaar te maken, en daaruit komt dan een product welke aan de wensen en eisen van de koper voldoet, daarop volgend komt dan de koopovereenkomst.
Dus in die overeenkomst is al de wensen en eisen van de koper opgenomen.
Dus het is niet: hoelang dient het product probleemloos mee te gaan, maar is het: voldoet het product aan de eisen en wensen die de koper voor de koop aan de verkopende partij kenbaar gemaakt heeft. Op dat laatst is ook de totale wetgeving gebaseerd, en al helemaal de Europese Richtlijn.
Gaat de koper met 1 jaar garantie accoord, kan die koper nooit of te nimmer terugkomen dat hij eigenlijk 3 jaar garantie had willen hebben.
Dan had de koper ook nooit met de koop accoord moeten gaan.
Zo is de wetgeving.
En daarom heeft die levensduur label totaal geen enkele zin.
Die is er al: de garantietermijn, of de uitspraken van de winkelier of fabrikant.
Op de vraag waarom dat een dergelijke termijnentabel nooit kan:
Omdat voor iedere klus of wensen een totaal andere kwaliteit en levensduur product is, met dito prijskaartje.