LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AXA Verzekerd rendement depot

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Nismo
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2013 11:30

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door Nismo »

Trobl schreef:Vorige week de compensatiebrief ontvangen voor mijn Axa verzekerd hypotheekfonds-woekerpolis.
Het stelt qua bedragen echt niks voor en als ik de beoogde rendementen uit de offerte van destijds ('97) erbij pak, dan vraag ik me toch af;

kunnen we niet met een aantal gedupeerden gezamenlijk alsnog kijken of we een echte fatsoenlijke compensatie kunnen krijgen?

De tussenpersoon van destijds adviseerde om hem gewoon door te laten lopen, maar als ik nu zie wat de waarde van de polis is ten opzichte van de inleg dan is het wel een heel dure overlijdensrisico-verzekering.
Nog even een oude "bekende" naar boven zetten. :D

Afgelopen week vrijdag hebben we overleg gehad met ons tussenpersoon over een voormalige AXA polis (Verzekerd Hypotheekfonds) die na overname nu onder REAAL valt. De reden om dit te doen was een telefoontje van de REAAL klantenservice die ons aangaf dat we in aanmerking komen voor "Reparatie" van deze polis ... Natuurlijk waren wij nieuwschierig alsof het hier om een reparatie ging of het scoren van een nieuwe polis ... hier hebben we overigens na ons bezoek nog geen antwoord op.

Wat tijdens onze analyse opviel is dat de kosten van de verzekeringsmaatschappij sinds 2010 met 250% zijn gestegen, dit terwijl deze polis al 17 jaar loopt (en wij tot 2010 altijd hetzelfde bedrag hebben betaald per jaar). Na contact van ons tussenpersoon met REAAL was de eerste reactie van REAAL dat de kosten inderdaad extreem hoog leken maar na 15 minuten aan de telefoon wachten kregen we te horen dat dit wel correct was ... :shock:

Kan een verzekeringsmaatschappij deze kosten zomaar met 200% verhogen, terwijl ik een (ondertekende) brief heb van REAAL waarin wordt aangegeven dat het product en voorwaarden van de toenmalige AXA verzekering niet worden gewijzigd?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door arvandongen »

Kan een verzekeringsmaatschappij deze kosten zomaar met 200% verhogen, terwijl ik een (ondertekende) brief heb van REAAL waarin wordt aangegeven dat het product en voorwaarden van de toenmalige AXA verzekering niet worden gewijzigd?
a) Is de verhoging relevant in absolute grootte? (bijv vroeger € 1,- en nu € 2,50 is de moeite niet)

b) Wat staat er in de polis, polisvoorwaarden en originele offerte over deze kosten en toegestane verhogingen? Wat hier zal staan is bepalend of de verzekeraar mag verhogen of niet.

c) Als er niets duidelijk beschreven staat in de documenten , dan heb je een goede kans je alle kosten via het KiFiD(geschillencommissie, niet de ombudsman!) terug te winnen. De kostengrootte, en verhogingen daarvan moeten aan je bekendgemaakt zijn bij het afsluiten van de polis. In voor jou begrijpelijke taal. Een enkele opmerking in de polisvoorwaarden dat er kosten (van onbepaalde grootte) ingehouden zullen worden is niet voldoende voor Reaal bij het KiFiD.Vooral als je polis van 1999 of jonger is, dan wordt je via de regelgeving beschermd (o.a. RIAV1998, later via de wet). Ook voor oudere polissen is de KiFiD-geschillencommissie van mening dat je daarover duidelijk geïnformeerd had moeten zijn.

Verzekeraars wijzen je klacht standaard af of laten ineens niets meer horen. Ze worden pas "klantvriendelijk" als je een procedure (kifid of rechter) opstart.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door arvandongen »

Laat je niet afschrikken door de afwijzing van de KiFiD-Ombudsman. De Ombudsman is een marionet van de verzekeraars en dus niet objectief. Hier zijn reeds vele voorbeelden van. Deze afwijzing is nodig om verder te mogen naar de KiFiD-geschillencommissie.

Nismo
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2013 11:30

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door Nismo »

arvandongen schreef:
Kan een verzekeringsmaatschappij deze kosten zomaar met 200% verhogen, terwijl ik een (ondertekende) brief heb van REAAL waarin wordt aangegeven dat het product en voorwaarden van de toenmalige AXA verzekering niet worden gewijzigd?
a) Is de verhoging relevant in absolute grootte? (bijv vroeger € 1,- en nu € 2,50 is de moeite niet)

b) Wat staat er in de polis, polisvoorwaarden en originele offerte over deze kosten en toegestane verhogingen? Wat hier zal staan is bepalend of de verzekeraar mag verhogen of niet.

c) Als er niets duidelijk beschreven staat in de documenten , dan heb je een goede kans je alle kosten via het KiFiD(geschillencommissie, niet de ombudsman!) terug te winnen. De kostengrootte, en verhogingen daarvan moeten aan je bekendgemaakt zijn bij het afsluiten van de polis. In voor jou begrijpelijke taal. Een enkele opmerking in de polisvoorwaarden dat er kosten (van onbepaalde grootte) ingehouden zullen worden is niet voldoende voor Reaal bij het KiFiD.Vooral als je polis van 1999 of jonger is, dan wordt je via de regelgeving beschermd (o.a. RIAV1998, later via de wet). Ook voor oudere polissen is de KiFiD-geschillencommissie van mening dat je daarover duidelijk geïnformeerd had moeten zijn.

Verzekeraars wijzen je klacht standaard af of laten ineens niets meer horen. Ze worden pas "klantvriendelijk" als je een procedure (kifid of rechter) opstart.
Interresante informatie. Het gaat niet bepaald over 1 naar 2,50 maar eerder over 50 naar 200. Bedankt voor de info.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door arvandongen »

Interresante informatie. Het gaat niet bepaald over 1 naar 2,50 maar eerder over 50 naar 200. Bedankt voor de info.
Dat is inderdaad een relevant verschil.

Aangezien verzekeraars vooral proberen de klant leeg te plukken, zal er nog wel meer mis zijn met de polis. Let daarbij op:
- Is de totaalprestatie duidelijk overeengekomen (garantiekapitaal o.i.d.)? Zo ja, helaas geen zaak. Zo nee, dan geldt:

- zijn alle kosten duidelijk overeengekomen. Per kostenpost, of als totaal?
- zijn alle (neven-)verzekeringspremies duidelijk overeengekomen?


In principe kan je alle kosten en premies terugvorderen waarvan je bij het afsluiten niet kon weten dat deze in de polis zaten (mits de uitkering niet vaststaat, dus bijv. bij beleggingsverzekeringen zonder garantie). Let op verjaring: De verzekeraar moet deze informatie tot kort geleden nog steeds geheim gehouden hebben.

Koersverliezen kan je niet terugvorderen. Dit is je eigen risico geweest.

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

Nismo schreef:
Afgelopen week vrijdag hebben we overleg gehad met ons tussenpersoon over een voormalige AXA polis (Verzekerd Hypotheekfonds) die na overname nu onder REAAL valt. De reden om dit te doen was een telefoontje van de REAAL klantenservice die ons aangaf dat we in aanmerking komen voor "Reparatie" van deze polis ... Natuurlijk waren wij nieuwschierig alsof het hier om een reparatie ging of het scoren van een nieuwe polis ... hier hebben we overigens na ons bezoek nog geen antwoord op.

Wat tijdens onze analyse opviel is dat de kosten van de verzekeringsmaatschappij sinds 2010 met 250% zijn gestegen, dit terwijl deze polis al 17 jaar loopt (en wij tot 2010 altijd hetzelfde bedrag hebben betaald per jaar). Na contact van ons tussenpersoon met REAAL was de eerste reactie van REAAL dat de kosten inderdaad extreem hoog leken maar na 15 minuten aan de telefoon wachten kregen we te horen dat dit wel correct was ... :shock:

Kan een verzekeringsmaatschappij deze kosten zomaar met 200% verhogen, terwijl ik een (ondertekende) brief heb van REAAL waarin wordt aangegeven dat het product en voorwaarden van de toenmalige AXA verzekering niet worden gewijzigd?

Beste Nismo,

Ik heb zojuist een uitleg gestuurd per e-mail.
Kort samengevat zijn de kosten niet gestegen, maar anders weergegeven.

Sinds de overname van AXA is het helderder welke kosten worden ingehouden.
Voorheen werden veel kosten namelijk versleuteld in de koers van het fonds.
Sinds enkele jaren plaatsen we de kosten duidelijk op het waardeoverzicht.

Met vriendelijke groet,
Reinout
REAAL Webcare

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door arvandongen »

Reaal Webcare (18 dec 2013 09:49) schreef:Beste Nismo,

Ik heb zojuist een uitleg gestuurd per e-mail.
Kort samengevat zijn de kosten niet gestegen, maar anders weergegeven.

Sinds de overname van AXA is het helderder welke kosten worden ingehouden.
Voorheen werden veel kosten namelijk versleuteld in de koers van het fonds.
Sinds enkele jaren plaatsen we de kosten duidelijk op het waardeoverzicht.

Met vriendelijke groet,
Reinout
REAAL Webcare
@Nismo
Zo te zien heb je inderdaad een zaak die rijp is voor een KiFiD-procedure.
Reaal verklaart hier in bedekte termen dat je de kosten niet kon weten bij het afsluiten van je polis. Dat is misleiding en dwalingveroorzaking. Waarschijnlijk zou je de polis nooit genomen hebben als je wist hoe hoog de kosten zouden zijn.

Het is hier interessant omdat de verborgen kosten in de koers verwerkt zaten. De lagere koersen zijn bij jou dus niet (volledig) koersverliezen.

Succes!

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door arvandongen »

@Reaal webcare

Bedankt voor de info.
Reaal zou eigenlijk gewoon uit zichzelf alle gedupeerden moeten compenseren i.p.v. iedereen individueel te moeten laten strijden. Het "versleutelde kosten"-probleem is een structureel probleem en treft dus vele polishouders.

Ook Reaal weet dat er geen wilsovereenstemming is bij verborgen kosten. Verborgen kosten zijn niet overeengekomen en dienen terugbetaald te worden (met rente), of teruggestort te worden in de polis.

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

arvandongen schreef:@Nismo
Zo te zien heb je inderdaad een zaak die rijp is voor een KiFiD-procedure.
Reaal verklaart hier in bedekte termen dat je de kosten niet kon weten bij het afsluiten van je polis. Dat is misleiding en dwalingveroorzaking.
@arvandongen: Dat staat er niet;)
Kosten stonden wel degelijk op het polisblad + voorwaarden + fondsinformatie. Echter op het waardeoverzicht werd niet alles uitgesplitst.
Er zijn absoluut niet meer kosten in rekening gebracht als afgesproken bij het ingaan van de polis.

Het staat u, @Nismo of anderen natuurlijk vrij om een klacht in te dienen bij REAAL en eventueel een Kifid procedure te starten als u om wat voor reden dan ook een klacht heeft over dit product.
Neem voor vragen ook gerust contact op met onze klantenservice.

Met vriendelijke groet,
Reinout
REAAL Webcare

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door arvandongen »

Beste Reaal webcare,

De volgende KiFiD uitspraak zou u welbekend moeten zijn. Reaal verloor deze zaak. Reaal verloor nogmaals in hoger beroep, waarbij de vergoeding aan de klant met 25% verhoogd werd t.o.v de geschillencommissie-uitspraak.

Verborgen kosten en zo...:roll:...het blijft een probleem bij jullie.

Een kind begrijpt dat kosten die "versleuteld" zijn, totaal niet voldoen aan de verplichting: "uitdrukkelijk en begrijpelijk geformuleerd" zijn. Uw juristen kunnen dat haarfijn toelichten zoals u weet. Zie ook punt 5.4 hieronder.

Het KiFiD is bovendien van mening dat duidelijke kosten-informatie ook al noodzakelijk was vóórdat het RIAV1998 in werking trad. "Naar algemene maatstaven van het burgerlijk recht." Er zijn voldoende KiFiD-uitspraken, ook over oudere polissen, te vinden op de KiFiD website.

KiFiD uitspraak 2009-069 schreef:5.2.2 Blijkens het tweede lid, onder b, van art. 2 Riav 1998 behoort tot de informatie die
de verzekeraar overeenkomstig art. 2, eerste en derde lid, van die Regeling dient te
verstrekken het bedrag van de uitkering waartoe de verzekeraar zich verplicht, of, indien dit
bedrag niet op voorhand nauwkeurig kan worden bepaald, een nauwkeurige omschrijving van
de factoren die de hoogte ervan bepalen. Blijkens het tweede lid onder q en r behoren bij de
aan de verzekeringnemer te verstrekken informatie tevens de invloed die kosten en
inhoudingen op het rendement van de overeenkomst en de daaraan verbonden uitkering
zullen hebben, alsmede de kosten die naast de bruto-premie in rekening worden gebracht.
5.2.3 Op de onderhavige overeenkomst is voorts toepasselijk de door het Verbond van
Verzekeraars opgestelde Code Rendement & Risico (CRR). In art. 6 van hoofdstuk II van de
CRR zijn bijzondere eisen gesteld aan de (presentatie) van informatie betreffende
levensverzekeringen met een beleggingsrisico. In het derde hoofdstuk van deze Code zijn
voorschriften gegeven met betrekking tot de (presentatie van) voorbeeldpercentages en
voorbeeldkapitalen in informatiemateriaal betreffende zulke levensverzekeringen met een
beleggingsrisico.
5.3 De zojuist genoemde voorschriften beogen degene die een levensverzekering
waaraan een beleggingsrisico is verbonden wenst af te sluiten een volledig inzicht te
waarborgen in premies en andere kosten, de te verwachten uitkering – bij verschillende
voorbeeldrendementen op de beleggingen – alsmede het rendement van de overeenkomst in
relatie tot de in rekening gebrachte premies/kosten. Ingeval het bedrag van de uitkering niet
op voorhand vaststaat moet de (aspirant) verzekeringnemer zo nauwkeurig mogelijk worden
geïnformeerd omtrent de factoren die bepalend zullen zijn voor de hoogte van de uitkering
(en daarmee het rendement van zijn betalingen) alsmede een zo precies mogelijke
benadering van de te verwachten uitkering, met bijzondere eisen aan de daarbij gebruikte
voorbeeldpercentages en voorbeeldkapitalen.

Al deze informatie dient verstrekt te worden op een zodanig tijdstip dat de (aspirant)
verzekeringnemer kan afzien van het sluiten van de verzekering, of in elk geval die
overeenkomst nog binnen twee weken na het van kracht worden ongedaan kan maken.
5.4 De Commissie merkt op dat de aldus samengevatte verplichting tot informatieverstrekking
ook zonder de hierboven genoemde voorschriften zou gelden, aangezien de te
betalen premie en andere kosten en het redelijkerwijs te verwachten bedrag van de uitkering
bij een overeenkomst van levensverzekering tot de essentiële prestaties behoren zodat de
daarop betrekking hebbende voorwaarden, ook naar algemene maatstaven van het burgerlijk
recht, behoren tot de bedingen die uitdrukkelijk en begrijpelijk geformuleerd dienen te zijn,
en aan de potentiële wederpartij kenbaar gemaakt moeten worden op een zodanig tijdstip
dat hij zich nog aan de overeenkomst kan onttrekken.

Nismo
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2013 11:30

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door Nismo »

Beste AvanDongen en Reaal Webcare,

Laat één ding duidelijk zijn, kosten zijn bij mij nog nooit uitdrukkelijk en begrijpelijk geformuleerd. Wat wel is geformuleerd:
  • - Brief van Directeur REAAL "Het product en productvoorwaarden blijven ongewijzigd" na overname AXA.
    - In het rendementsoverzicht van AXA er altijd dezelfde kosten waren voor AXA en bemiddelaar.
    - In het rendementsoverzicht van REAAL (na 2008) dezelfde kosten zijn aangehouden tot 2010.
    - Daarna de kosten van REAAL met 200 - 250% zijn gestegen en die van de bemiddelaar gelijk zijn gebleven.
    - Het rendement bij AXA 1% hoger lag in vergelijk met REAAL!!
    - Het rendement per jaar niet gestegen is t.o.v. de kosten!!!! (als je kosten niet in het rendement stopt moet deze stijgen, vooral als de kosten 30% van het rendement bedragen...)
Ik ben blij dat ik alle overzichten en documenten bewaard heb.
REAAL krijgt nog één kans van me om zich te beteren ... Zo niet, volgt direct een KiFiD-procedure.

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

Beste Nismo,

U mag bij REAAL een klacht indienen. U kunt dit doen via https://www.reaal.nl/klantenservice/ik-heb-een-klacht

Ik raad u aan om eerst bij REAAL uw klacht kenbaar te maken. Als het antwoord van REAAL niet voldoet kunt u bij het KiFiD terecht.

Vragen?
U kunt contact opnemen met REAAL klantenservice als uw vragen heeft over uw verzekering. Ook voor de status van uw klacht. Het telefoonnummer is 072 - 519 4900

Met vriendelijke groet,
Gijsbrecht
REAAL Webcare

Gesloten