I.v.m. mijn Kifid-procedure, ben ik zeer geinteresseerd in aanvullende informatie over de verkeerde koersen van vóór 2002. Als je documenten hebt waaruit dit blijkt, of een referentie hebt waar ik dit kan opvragen ....graag.
Let op: niet te verwarren met een andere softwarefout van NN uit 1992 (ontdekt in 2002) en door NN stilgehouden tot in 2005. Een groep medewerkers van NN hebben in 2005 als klokkenluider gefungeert en daarmee openbaarheid afgedwongen. NN verklaarde later officieel dan men in de tussentijd met belangrijkere zaken bezig was geweest, maar dat men toch al van plan was hiervoor te compenseren......
Dochter ING zet klanten op verkeerde been
Tientallen miljoenen compensatie
Publicatiedatum: 27-6-2005
ANP
AMSTERDAM - Verzekeraar Nationale-Nederlanden is in de fout gegaan met het berekenen van opbrengsten uit beleggingsverzekeringen. De dochter van ING komt klanten tegemoet voor in totaal euro 65 mln.
De polishouders kregen bij de aanschaf van een beleggingsverzekering tien jaar lang rekenvoorbeelden voorgeschoteld die helemaal niet klopten. Daardoor leek het alsof zij aan het einde van de looptijd van de polis meer zouden ontvangen dan in werkelijkheid het geval was. Ongeveer een half miljoen beleggers zijn hierdoor getroffen, liet topman L. Wijngaarden zaterdag weten.
Hij bevestigde een bericht in De Telegraaf dat zijn bedrijf verkeerde berekeningen heeft gemaakt. Het dochterbedrijf van bankonderneming ING ontdekte de misleidende becijfering reeds drie jaar geleden, maar had het naar eigen zeggen te druk met andere, belangrijkere zaken om de betrokken klanten in te lichten. Dit zou pas begin volgend jaar gebeuren.
'In 2002 bleek dat er verschillen waren in de berekeningen bij de software van onze tussenpersonen en onze eigen administratieve systemen. Iedereen die te kort komt, gaan we compenseren', aldus Wijngaarden. Hij spreekt van een programmeerfout. Het concern heeft al euro 65 mln opzijgezet voor een compensatieregeling. Per gedupeerde klant kan de tegemoetkoming variëren van een paar euro tot ongeveer euro 1500.
Nationale-Nederlanden ontdekte in 2002 bij een routinecontrole dat er een cruciaal verschil bestond tussen de software waarmee beleggingsadviseurs offertes opstellen en zijn eigen administratieve computersystemen. 'Bij de berekening van eindkapitalen bleken de uitkomsten tussen de twee systemen te verschillen', zegt Wijngaarden. Na de ontdekking werd de fout spoedig hersteld, zodat klanten vanaf 2002 de juiste berekening kregen voorgelegd. Toen werd volgens de topman al besloten om gedupeerde klanten te compenseren.
Nationale-Nederlanden stelt verder dat de kwestie al in een vroeg stadium is voorgelegd aan De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het bedrijf verwacht op basis van die contacten dan ook geen boetes wegens de misrekeningen. Om zeker te weten dat alle berekeningen kloppen zal Nationale-Nederlanden zich door een externe accountant laten controleren, liet Wijngaarden weten.
Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad
Technisch detail van de fout:
De vorige week bij Nationale-Nederlanden geopenbaarde fout in de software is een goed voorbeeld van waar te veel eenvoud toe
kan leiden. In de offertesoftware werden volgens Nationale-Nederlanden alle maandbedragen opgeteld en aan het begin van het
jaar geboekt. Het beleggingsrendement werd vervolgens over dat bedrag berekend. In werkelijkheid komen de premies
maandelijks binnen en is het echte rendement dus veel lager.
Ongeveer 400.000 polissen waren getroffen door deze fout. Iedereen die hierdoor geraakt was zou al een compensatievoorstel gekregen moeten hebben.
De softwarefout is hersteld per 1 mei 2002.