Jij verstaat onder non-conformiteit meer zaken dan alleen dat het product aan de koopovereenkomst moet voldoen, zodat het voor de consument gemakkelijker is om kosteloze reparatie of vervanging te kunnen eisen.
Sorry, dan ben je echt niet realistisch, en deugd je gedachtegang niet.
Er is een punt waar ik wel op wil ingaan, dat is namelijk je opvatting over het niet opnemen van een vervaltermijn.
Bestaat er een vervaltermijn hoelang dat het product conform de koopovereenkomst is?
Volgens veel consumentenorganisaties wel: de gemiddelde levensduur.
Het product dient volgens hun gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee te gaan.
Het goede antwoord is nee.
Dus als een consumentenorganisatie zegt dat een printer een gemiddelde levensduur heeft van 5 jaar en dat een printer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, kan daar nooit of te nimmer rechten aan ontleent worden.
Maken de uitspraken van die organisaties deel uit van de overeenkomst, dus de koopovereenkomst: neen!!!!!
Volgens de Europese Richtlijn is de verkopende partij gedurende de eerste 2 jaar na aankoop aansprakelijk voor ieder gebrek, en aangezien de Nederlandse wetgever die regel niet heeft overgenomen is de verkopende partij gedurende de 0 seconden na aankoop aansprakelijk voor ieder gebrek (dus nooit), en niet zoals veel organisaties zeggen: "er is niet in de wetgeving bepaald hoelang de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek, dus is dat voor langer periode."
Die toelichting waar je het al eens over gehad hebt: die kan ik niet serieus nemen. Dit omdat je dan van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies dezelfde kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid mag en kunt verwachten als van de duurste Makita of DeWalt. Wat dus nooit is en kan.
In theorie zegt men dat een product gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee moet gaan, terwijl in de praktijk de verkopende partij dat helemaal niet kan garanderen.
Vooral termijnen van 5 jaar probleemloze werking voor computerapparatuur is in de praktijk zo onrealistisch, dat je kreten van 5 jaar probleemloze werking gewoon niet serieus kunt nemen.
Aan de ene kant heb je de fabrikanten die 1 a 2 jaar garantie geven en na de garantieperiode alle kosten doorberekenen, en aan de andere kant heb je de consumentenorganisaties die roepen dat een product 5 of 6 jaar probleemloos mee moet gaan.
Kijkend naar de wetboeken, is het zo dat op de uitspraken van de fabrikanten wel rechten aan ontleent kunnen worden en op de uitspraken van de consumentenorganisaties niet.
Zie artikel 6a, 17, 18 (zeer belangrijk)