LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herleving Wajong-uitkering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
manondoris

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door manondoris »

:lol: ik zal vast een paar oude schoenen bij je langs brengen ,want hier in nederland gebeuren de gekste dingen en kijk ik nergens meer van op.die zoon van mijn vriendin gaat na de vakantie verder studeren op niv 1 ,ben super trots op hem,maar het is van de zotte dat de school 2 weken terug hem aanbood om een wajong uitkering aan te vragen.ze zun nie wies :(

petera31

Ongelezen bericht door petera31 »

Ik zit vanaf mijn 18j in de wajong uitkering en heb daarbij al 2 reintegratie traject door lopen en nu zit ik erbij nog 1 en begin onderaan de lader met schoonmaak werk voor 15uur in de week en word behandel of er ook niet meer in zit in mijn terwel ik wel zal willen, het maak mijn onzeker,angstig,verdrietig kom er geen steek verder mee terwel ik al heel veel stage ervaring heb diplomas een van winkelmedewerkster en zorghulp

Voor de gene die een voor oordeel hebben heb hier dus echt niet zelf voorgekozen maar heb deze stempel gekregen.

jeani

Ongelezen bericht door jeani »

zo me broek zakt me nu echt op de enkels bah wat een mentaliteit om mensen met een geestelijke beperking zo af te kraken zeg bah.... zeggen dat ze maar vakken kunnen gaan vullen?? als je zelf maar tien % kon werken ga het dan zelf doen?? jeetje bah... ze hoeven een met een lichamelijke beperking niet tig keer wat uit te leggen dan iemand die verstandelijk beperkt is.. ziek je kan wel een iq hebben van 120.. maar maakt jou dat een beter mens.... je wilt zelf ook graag dat men rekening houd met jou handicapd??
en ja zit in het proces met mijn dochter...(zmlk)en ja stage sociale contacten zijn ook belangrijk he communicatie hebben en proberen.. nog belangrijker dan het kunnen werken. erg he dat ze daar geld voor krijgen.. maar een ander krijgt het door niet eens te werken!!. bah... als zulke kids stage lopen kunnen /moeten ze dus alles aanpakken?/ gaan jullie met je hbo ook vakkenvullen omdat je dat nog kunt.en een handicapd hebt.. zei hebben net zo goed recht op een wajong dan een ander een wia of wat dan ook...zo zijn de mensen met een verstandelijke beperking weer erg de ***...
moest het ff kwijt jullie denken ook om jullie zelf en .. ja wat...

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

jeani schreef:zo me broek zakt me nu echt op de enkels bah wat een mentaliteit om mensen met een geestelijke beperking zo af te kraken zeg bah.... zeggen dat ze maar vakken kunnen gaan vullen?? als je zelf maar tien % kon werken ga het dan zelf doen?? jeetje bah... ze hoeven een met een lichamelijke beperking niet tig keer wat uit te leggen dan iemand die verstandelijk beperkt is.. ziek je kan wel een iq hebben van 120.. maar maakt jou dat een beter mens.... je wilt zelf ook graag dat men rekening houd met jou handicapd??
en ja zit in het proces met mijn dochter...(zmlk)en ja stage sociale contacten zijn ook belangrijk he communicatie hebben en proberen.. nog belangrijker dan het kunnen werken. erg he dat ze daar geld voor krijgen.. maar een ander krijgt het door niet eens te werken!!. bah... als zulke kids stage lopen kunnen /moeten ze dus alles aanpakken?/ gaan jullie met je hbo ook vakkenvullen omdat je dat nog kunt.en een handicapd hebt.. zei hebben net zo goed recht op een wajong dan een ander een wia of wat dan ook...zo zijn de mensen met een verstandelijke beperking weer erg de ***...
moest het ff kwijt jullie denken ook om jullie zelf en .. ja wat...
Ik snap deze reactie niet.
Als iemand een IQ van 120 heeft, maar een dusdanige lichamelijke beperking dat hij alleen vakken kan vullen (wat raar is, want dat is toch zwaar lichamelijk werk) dan zal dat moeten ja.
Want het alternatief is thuis zitten en dat is niet de bedoeling.
Wat je kúnt doen, moet je doen.
Of dat nu onder je niveau ligt of niet.
Als het het enige is wat je met je beperking kan, zul je moeten.
Ik misgun niemand die het echt nodig heeft een uitkering.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

gaan jullie met je hbo ook vakkenvullen omdat je dat nog kunt.en een handicapd hebt..
JA !, als je om wat voor reden niet het werk kunt doen waar je voor opgeleid bent dan ga je iets anders doen maar ga WEL werken.

Toch maar weer even een verwijzing naar het buitenland. In de stad Moskou kennen ze ook een soort schuldsanering, als je huurschuld hebt , betaald de gemeente die voor je... maar.... je komt wel IEDERE werkdag een bezem halen en je gaat de straat maar vegen.
Nog nooit zo'n schone stad gezien !!!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben met mijn Meao onder andere schoonmaker geweest, en later een paar jaar als hovenier/plantsoenmedewerker werkzaam.

Als je wilt werken, dan pak je gewoon alles aan, beperking of niet. En zelfs nu ik in de WAO zit blijf ik alert op mogelijkheden om mijn eigen brood te verdienen, en gooi ik af en toe een visje uit. Tot nu toe niet gelukt, maar het helpt me wel om mezelf voortdurend te analyseren, wat mijn sterke en mijn zwakke punten zijn, dus wie weet?

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

witte angora schreef:Ik ben met mijn Meao onder andere schoonmaker geweest, en later een paar jaar als hovenier/plantsoenmedewerker werkzaam.

Als je wilt werken, dan pak je gewoon alles aan, beperking of niet. En zelfs nu ik in de WAO zit blijf ik alert op mogelijkheden om mijn eigen brood te verdienen, en gooi ik af en toe een visje uit. Tot nu toe niet gelukt, maar het helpt me wel om mezelf voortdurend te analyseren, wat mijn sterke en mijn zwakke punten zijn, dus wie weet?
Dat is gewoon de juiste instelling en geeft naar mijn smaak ook een persoonlijke bevrediging zelfs al lukt het niet direct om passend werk te vinden. Als iedereen een dergelijke positieve attitude had zou de wereld er een stuk beter uitzien.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

jeani schreef:zo me broek zakt me nu echt op de enkels bah wat een mentaliteit om mensen met een geestelijke beperking zo af te kraken zeg bah....
:?: Welke berichten bedoel je ? ?

jeani

de reacties dat mensen die niet goed kunnen leren naar een speciale school gaan wel stage lopen dus ook gewoon kunnen werken?? deze mensen komen niet eens in een vrij bedrijf aan het werk..ook al zouden ze zelf willen. lopen ze tegen problemen aan ... en mogen daarom maar vakken gaan vullen?? omdat men vind dat ie geen wajong hoeft te ontvangen?? tuurlijk zijn er mensen met een wajong die niet werken.. maar er zijn er niet hoeveel die wel werken en veel voor die zelfde wajong uitkering... mensen met een wajong hebben nu eenmaal ook! een beperking/handicapd vind dat er te gemakkelijk zo over gedacht word...

VioletPrue

jeani schreef:de reacties dat mensen die niet goed kunnen leren naar een speciale school gaan wel stage lopen dus ook gewoon kunnen werken?? deze mensen komen niet eens in een vrij bedrijf aan het werk..ook al zouden ze zelf willen. lopen ze tegen problemen aan ... en mogen daarom maar vakken gaan vullen?? omdat men vind dat ie geen wajong hoeft te ontvangen??
Ja!
Als je niet/niet goed kunt leren en in ander werk niet aan de bak komt, zul je, als dat het enige is wat je kunt, dus vakken moeten vullen.
Vindt u vakkenvullen zulk minderwaardig werk, dat geen mens het hoeft te doen en je dus liever een uitkering moet ontvangen?
Dus iemand die prima vakken kan vullen moet maar een Wajong krijgen?
Dat is toch van de zotte?
jeani schreef: tuurlijk zijn er mensen met een wajong die niet werken.. maar er zijn er niet hoeveel die wel werken en veel voor die zelfde wajong uitkering... mensen met een wajong hebben nu eenmaal ook! een beperking/handicapd vind dat er te gemakkelijk zo over gedacht word...
Nee, mensen in de Wajong hebben niet OOK een beperking, die hebben allen, zonder utizondering, een beperking.
Anders hoor je geen Wajong te ontvangen.
En er wordt echt niet makkelijk over gedacht.
U haalt nu een hele discussie uit zijn context door er een klein dingetje uit te pikken.
Er staan toch ook genoeg berichten in van mensen die wel meedenken en tips geven?

jeani

nee daarom ook deze reactie ..... ik zie idd liever mensen die wel kunnen werken.. en goed gezond zijn lichamelijk en geestelijk.. een goede opleiding hebben die dit werk meer gaan doen.. dan dat je weet dat deze jongeren niet /slecht al zo een baan kunnen krijgen... ook mijn dochter wil al een paar jaar haar eigen centen wel verdienen is 17 doet toch bijna ieder kind? zij kan het wel vergeten zelf vakkenvullen is ze te min voor.. denkt men.. hoe kan een leek dan zeggen ga dat maar doen?? er is met een wajong uitkering ook voor dit mensen werk te krijgen.. alleen hebben veel een stoornis om contacten te leggen..communicatie stoornissen..moet daar dan geen aandacht aan gegeven worden.. ik krijg het nare gevoel, omdat er word gezegd ga maar vakkenvullen of schoonmaken.. ... en daarbij al eerder gezegd er zijn tig mensen met een wajong die echt veel werken .en er niks meer om krijgen... en idd al zou mijn dochter vakken moeten gaan vullen doet ze het ...moet ze zelfs van ons...mits haar begeleiding goed is en ze geacepteerd word! maar zonder behoud van de wajong ??? nee als ze daar recht op heeft heeft ze er recht op.. en dat is wat er hier speelt..geen wajong ga maar gewoon werken.... tenzij je zoveel mankeert dat je echt niet kan??? let wel dat deze groep ook heel breed is met aandoeningen/handicapds.. voor ons is er de wia.. en daar zijn er ook heelll veel heel blij mee..maar ook dat is heel breed qua aandoenigen.handicapds..ik snap gewoon niet dat je kan zeggen als je zelf een wia uitkering hebt/of iets anders.. dat een wajong te snel word gegeven..

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@jeani

je zal mijn berichten wel bedoelen want k begonnen,ik denk dat je even niet op mij wao moet gaan fiten want je weet totaal niet waar je het over hebt.
en als je mijn berichten goed leest ,vind ik ook dat sommige echt wel een wajong uitkering verdienen en ik noem heel wat banen op ,naar mijn mening,die net zo ervol zijn als iemand die gewoon werk heeft...
goh ik ben begonnen met vakken vullen al heel jong...

en ja ze heeft een stempel maar dat s niet voor niks....
ze is op gesprek geweest en kom niet in aamerking! sterker ze moet nu stage gaan lopen bij de de uitkeringsinstantie....
het feit is ook dat ze een speciaal baantje wil!!!! dat zei niet kent....ze kan het gewoon weg niet en iets anders wil ze niet...nou ja ze zal straks wel moeten.

ik vind het erg voor je dochter...ik weet nu de gevolgen ook en ja het is geen vetpot,maar trooost je dat zijn de mensen n de wao ook niet die er wel voor gewrkt hebben.(niet rot bedoeld!!!!!)leven allemaal uitgekleed,
maar je kan het ook niet zo uit zijn verband trekken en gewoon kijken hoe bedoelt iemand het....niet rot alleeen hoe sommige in de wajong willen komen

@witte angora.
petje af!!!

VioletPrue

jeani schreef:nee daarom ook deze reactie ..... ik zie idd liever mensen die wel kunnen werken.. en goed gezond zijn lichamelijk en geestelijk.. een goede opleiding hebben die dit werk meer gaan doen.. dan dat je weet dat deze jongeren niet /slecht al zo een baan kunnen krijgen... ook mijn dochter wil al een paar jaar haar eigen centen wel verdienen is 17 doet toch bijna ieder kind? zij kan het wel vergeten zelf vakkenvullen is ze te min voor.. denkt men.. hoe kan een leek dan zeggen ga dat maar doen?? er is met een wajong uitkering ook voor dit mensen werk te krijgen.. alleen hebben veel een stoornis om contacten te leggen..communicatie stoornissen..moet daar dan geen aandacht aan gegeven worden..
Dan zal degene met die stoornis in behandeling moeten, om te kijken of hij/zij van die stoornis af kan komen.
Want 'moeilijk contact kunnen leggen' lijkt mij juist een hele goede reden om een baan te zoeken.
Dan móet je namelijk wel contact leggen.
jeani schreef:ik krijg het nare gevoel, omdat er word gezegd ga maar vakkenvullen of schoonmaken.. ... en daarbij al eerder gezegd er zijn tig mensen met een wajong die echt veel werken .en er niks meer om krijgen...
Nee, logisch.
Als je werkt, wordt je tot Wajong niveau aangevuld.
Je hoort niet én een uitkering én je loon te krijgen.
Dan ga je maar werken zonder Wajong.
Waarom zou iemand die toch werkt naast Wajong opeens meer moeten krijgen?
jeani schreef:en idd al zou mijn dochter vakken moeten gaan vullen doet ze het ...moet ze zelfs van ons...mits haar begeleiding goed is en ze geacepteerd word! maar zonder behoud van de wajong ??? nee als ze daar recht op heeft heeft ze er recht op.. en dat is wat er hier speelt..geen wajong ga maar gewoon werken.... tenzij je zoveel mankeert dat je echt niet kan???[/quote
Welkom in Nederland.
Er vanuit gaande dat zij gekeurd is en er is vastgesteld dat zij recht heeft op Wajong werkt het zo:
Als uw dochter full time kan werken, heeft zij géén recht op Wajong.
Als zij gedeeltelijk kan werken, heeft zij recht op gedeeltelijke Wajong.
Als zij niet kan werken, heeft zij recht op volledige Wajong.
Waarom zou uw dochter als zij zelf een deel van haar geld kan verdienen recht hebben op volledige Wajong?
jeani schreef:let wel dat deze groep ook heel breed is met aandoeningen/handicapds.. voor ons is er de wia.. en daar zijn er ook heelll veel heel blij mee..maar ook dat is heel breed qua aandoenigen.handicapds..ik snap gewoon niet dat je kan zeggen als je zelf een wia uitkering hebt/of iets anders.. dat een wajong te snel word gegeven..
(het heet handicap zonder d na de p!)
Er zijn nu eenmaal jongeren die al snel van hun huisarts de diagnose chronisch vermoeidheidssyndroom krijgen.
Of ze krijgen op school te horen dat ze moeilijk leren.
Dat zulke jongeren zonder uitgebreidere diagnoses of onderzoeken Wajong krijgen is mij inderdaad een doorn in het oog.
Het lijkt wel of het aantal mensen met een beperking onder jongeren net zo hard stijgt als tijdens de grijze golf!
Het kán gewoonweg niet, dat er zo'n enorm aantal jongeren echt volledig arbeidsongeschikt zijn.
En ja, ik heb zelf een uitkering.
Maar mag ik daarom mijn mening niet geven over andere mensen met een uitkering?
Ik denk dat ik er juist aardig kijk op heb door mijn 'ervaringsdeskundigheid'.

jeani

zit er nu midden tussen in een weet zo intussen wel hoe het werkt...voorlichting gehad net op school van mijn dochter...en ik denk dat ik als ervarings deskundige toch echt wel hoe het speelt op deze leeftijd met de uitkeringen??? heb jij ook een geestelijk verstandelijk beperkt kind?/ vast niet!..en ik zelf ben met behoud van zw aan het werk veel uren voor een paar euro!! en ja .. ik doe het graag!!voorbeeld voor vele anderen he die het niet willen ook!! ook ik heb een wsw indicatie ..gelukkig.. dus over ervaringen gesproken????? jongeren met een wajong mogen gewoon werken hoor bij een dagbesteding/novo of ze nu tien uur weken of 40 het geld blijft het zelfde.. er zijn een aantal die mss nog mazzel hebben die kunnen een wsw indicatie aan vragen en bij beschermd werk gaan werken met een wajong en aangevuld tot 20% meer aan geld!! zoals mijn dochter dus ook gaat doen!! ik weet nu hoe het zit...en er hoeft echt geen een te zeggen of iemand een wajong krijgt of niet dat hebben ze ook niet gedaan toen wij gekeurd werden .. hier in de buurt is een supermarkt geopend werken alleen maar verstandelijk gehandicapten met behoud van hun uitkering.. de eigenaar krijgt meer als 100 euro netto subsidie pp per dag... zo word er met deze groep omgegaan
deze eigenaar word makkelijk rijk op deze manier ook....de jongeren komen zelf helaas niet hier om zich te verdedigen ofzelf uitleg te geven.. is helaas hier een te kwetsbare groep... maar ik heb de mazzel dat ik er wat over kan zeggen.. helaas door ervaringen!!!

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ jeani, je hebt een wsw indicatie en een dochter ?

Gelukkig denkt iedereen anders over zulke dingen, maar als ik zelf een
verstandelijke beperking heb (weet niet of dat voor jou geld) dan zou ik
nooit aan kinderen durven denken.

jeani

ehhh .. ik weet niet waar jij dat weghaalt ik mankeer geestelijk totaal niks alleen 5 keer een tumor gehad in mijn oor compleet doof sja... en dat mijn dochter zo is kan zei al helemaal niks aan doen ... en zegt niks over de ouders toch... jonge ...ik ben medische secretaresse, en werk nu 25 uur per week voor mijn zw geld voor de bedrijfarts bij de wsw.... mag ik nog anderhalf jaar doen over een half jaar krijg ik mijn wia aanvraag... mijn ww indicatie is er al.... dus hoe ik geestelijk niet goed???/

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jeani schreef:ehhh .. ik weet niet waar jij dat weghaalt ik mankeer geestelijk totaal niks alleen 5 keer een tumor gehad in mijn oor compleet doof sja... en dat mijn dochter zo is kan zei al helemaal niks aan doen ... en zegt niks over de ouders toch... jonge ...ik ben medische secretaresse, en werk nu 25 uur per week voor mijn zw geld voor de bedrijfarts bij de wsw.... mag ik nog anderhalf jaar doen over een half jaar krijg ik mijn wia aanvraag... mijn ww indicatie is er al.... dus hoe ik geestelijk niet goed???/
Als je goed leest zie je er ook staan : weet niet of het voor jou geldt ?

jeani

ehhhh... en waarom dan de vraag??? en ja ik vind ook als je geestelijk verstandelijk beperkt bent idd niet aan kids moet gaan beginnen maar dat staat hier totaallll buiten....als je goed had gelezen had je ook kunnen weten dat het niet om mij maar om mijn dochter ging .. want dan had ik niet na bijna 18 jaar pas een wsw indicatie gehad en was ik nu niet op zw basis aan het werk !!

VioletPrue

Als medisch secretaresse lijkt het me op zijn minst belangrijk dat u het verschil tussen een geestelijke beperking en een verstandelijke beperking weet.
Die twee termen gebruikt u nu te pas en te onpas door elkaar en dat is erg verwarrend.

Ook reageert u erg heftig, terwijl ik toch duidelijk uitleg dat ik niemand die een uitkering echt nodig heeft, misgun.
Ik twijfel ook nergens aan uw ervaring, toch reageert u alsof ik u aanval.

Het enige punt wat ik maak, is dat ik inderdaad vind dat momenteel mensen een Wajong krijgen, die (al dan niet via de Wsw) prima (gedeeltelijk en aangepast aan hun beperking) aan het werk kunnen.
U reageert weer heel heftig, alsof ik suggereer dat uw dochter maar regulier werk moet zoeken, wat ik helemaal niet beweer.

Ook jammer dat u geen antwoord geeft op mijn vragen, zo wordt een discussie (die u duidelijk wil voeren) erg lastig.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

jeani schreef:ehhh .. ik weet niet waar jij dat weghaalt ik mankeer geestelijk totaal niks alleen 5 keer een tumor gehad in mijn oor compleet doof sja... en dat mijn dochter zo is kan zei al helemaal niks aan doen ... en zegt niks over de ouders toch... jonge ...ik ben medische secretaresse, en werk nu 25 uur per week voor mijn zw geld voor de bedrijfarts bij de wsw.... mag ik nog anderhalf jaar doen over een half jaar krijg ik mijn wia aanvraag... mijn ww indicatie is er al.... dus hoe ik geestelijk niet goed???/
vreselijk hoor dat je 5 x een tumor hebt gehad in je oor maar ben je aan 1 kant doof of echt helemaal doof? snap namelijk niet dat je daarmee de wia in kunt ?

Gesloten