Gezien de prijs van een Iphone, mag een koper hiervan dan niet van de Iphone verwachten dat bellen terwijl het regent geen probleem mag vormen, ondanks dat Apple het tegenovergestelde stelt? Bent u zo zeker van uw zaak, dat u een rechter denkt te kunnen overtuigen dat een Iphone door een beetje regen inderdaad kapot gaat, en dat hierop het conformiteitsbeginsel dientengevolge geen toepassing heeft?
Het product dient aan de koopovereenkomst te voldoen (de conformiteitsbeginsel.)
Waarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers bindend zijn.
Als de fabrikant aangeeft VOOR DE KOOP, dat het product niet tegen water kan (dus ook niet tegen regen) kan de menigte wel de mening hebben dat het product tegen water moet kunnen, maar technisch gezien kan het product niet tegen regen, dus kan de uitspraken van de fabrikant niet zomaar aan de kant geschoven worden.
Natuurlijk zijn er telefoons die tegen regen en vocht kunnen. Die zijn daar speciaal voor gemaakt. Die hebben een rubberen behuizing, of zitten tussen de kunststof behuizing rubberen ringen die de behuizing waterdicht afsluiten. Ook de toetsen zijn van rubber gemaakt.
Er is een groot verschil tussen wat mensen ervan verwachten en dat het product technisch gezien werkelijk datgene kan.
Als een product ergens niet tegen kan, kan die daar niet tegen, al denken mensen daar anders over.
Daar komt een stuk voorlichting bij kijken, en daarom zijn de uitspraken van de fabrikanten zo ontzettend belangrijk.
Je kunt niet zomaar aannemen dat een product ergens geschikt voor is, bij twijfel dient dat bij de fabrikant na gevraagd te worden, omdat de fabrikant van dat product precies weet wat het product wel en niet kan, waar een product wel of niet tegen kan. Omdat de fabrikant de producent is van het product.
Als je veel moet printen, kun je niet zomaar de goedkoopste printer bij de Aldi gaan komen die op dat moment in de aanbieding is.
Dan koop je totaal verkeerd.
Je moet een product uitzoeken die bij je wensen en eisen past en niet de goedkoopste product gaan kopen en maar gaan eisen dat die maar aan je eisen en wensen moet voldoen. Dan ben je niet goed bezig.
Het is nog altijd:
De koper gaat met al zijn wensen en eisen naar de verkopende partij en geeft voor de koop al zijn wensen en eisen omtrent waar het product voor gebruikt wordt en waar het product aan moet voldoen door aan de verkopende partij.
Als de verkopende partij die geaccepteerd heeft, zoekt die verkopende partij het product uit die aan die voorwaarden voldoet. Als de koper het product accepteert, is de koop gesloten.
Het product dient dan die eigenschappen te bezitten welke volgens die koopovereenkomst had moeten bezitten.
Als er in de koop 1 jaar garantie is overeengekomen, kan geen van beide partijen daar achteraf op terugkomen.
Als de koper dan na 1,5 jaar aangeeft dat die niet akkoord is met die 1 jaar garantie, heeft die koper gewoon pech. Had hij maar niet met de koop akkoord moeten gaan.
Als bij een defect de koper zich bij de rechter zou melden, moet er eerst worden nagegaan wat er tijdens de koop afgesproken is. (zeer belangrijk)
Ook dienen de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers daarin worden meegenomen.