smilie schreef:@kweenie: ik ben helaas jong genoeg om niet te weten wat het voorheen gekost heeft (afval brengen / verwerken). Je geeft aan, dat als we afval niet zouden afgescheiden aanbieden, dat we dan nog duurder uit zullen zijn.
Moet eerlijk toegeven, het klinkt logisch. Echter, mis ik de (fijne) cijfers ervan - niet dat ik je niet geloof - maar ik weet niet of in verleden mensen ook bijvoorbeeld 5 euro (10 gulden) ervoor hadden betaald of niet. Door inflatie zal het wel wat toenemen - maar zijn we echt goedkoper dan voorheen?
Nee, we zijn niet goedkoper uit dan vroeger, omdat het afval tegenwoordig beter, en daardoor een stuk duurder, wordt verwerkt dan vroeger.
Vroeger gooiden we alles op een hoop op de vuilnisbelt en dan was het uit het zicht en dus opgelost. Relatief goedkoop en simpel. Maar die manier van werken is natuurlijk wel heel erg korte-termijn denken. Zeker als je ziet hoe het bijvoorbeeld met de vuilnisbelt van de Volgermeer is vergaan. Of je gooide het blind in een simpele oven en je hield alleen een lading as over. Plus een flikse portie dioxine en andere troep in de lucht, maar dat was niet van belang.
De kosten voor het verwerken van grijs afval liggen zo rond de 150 euro per ton. De kosten voor groen afval op een dikke 60 euro per ton. Voor kunststof kan de gemeente 350 euro per ton ontvangen. Bijna 40% van het afval is gft afval en ruim een kwart is plastic. Gooi je alles op een hoop, dan kost een ton de gemeente 150 euro. Zou je 1/3 deel als gft afval scheiden en 1/4 als plastic scheiden, dan kost het de gemeente 63 euro voor grijs en ruim 20 euro voor groen en krijgt de gemeente bijna 90 euro voor het plastic. Per saldo kost de verwerking de gemeente dan niets, in plaats van dat de gemeente 150 euro moet betalen voor de verwerking.
Dit is natuurlijk een ideaalplaatje, in de praktijk wordt er nooit zo goed gescheiden. Maar het geeft wel een indicatie dat gescheiden inzamelen een flink bedrag kan schelen. En natuurlijk zitten er aan het gescheiden inzamelen ook extra kosten. Hoe veel extra kosten, dat hangt helemaal af van hoe de gemeente de inzameling inricht. Even heel simpel gesteld, als de gemeente overgaat van alles op een hoop gooien en die bak elke week legen naar om de week grijs en groen inzamelen, dan zou dat in principe niet veel meer hoeven te kosten dan de kosten voor de extra vuilnisbakken. Maar er zijn volgens mij ongeveer even veel inzamelsystemen als dat er gemeentes zijn...