LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 10 eurocent achterstand voorschot
-
Re: 10 eurocent achterstand voorschot
Ik begrijp dat je geen aanmaning hebt gehad en dus heb je geen verzuim gepleegd. Dus geen incassokosten!!! Alle informatie te zien op:Jurofoon: www.jurofoon.nl
Home > voor particulieren > Juridisch nieuws > Incassokosten (3): eerst verzuim, dan pas incassokosten
Als je niet in verzuim bent geweest, dan ben je evenmin incassokosten verschuldigd. Veel incassobureaus houden hier geen rekening mee en brengen daardoor onterechte kosten in rekening. Door een nieuwe wettelijke regeling zou er binnenkort meer zicht moeten komen op de huidige incassopraktijken. Deze regeling is nodig omdat in de praktijk blijkt dat er veel misstanden zijn in de incassobranche. Een voorbeeld daarvan is dat incassobureaus kosten in rekening brengen terwijl de schuldenaar niet in verzuim is.
Waarom betaal je incassokosten?
Incassokosten zijn kosten die gemaakt worden om ervoor te zorgen dat iemand die geld schuldig is (de schuldenaar) zijn schuld betaalt. Deze kosten zijn echter pas verschuldigd nadat de schuldenaar ervan op de hoogte is gebracht dat hij de schuld moet betalen. Als de schuldenaar niet betaalt nadat hij van de schuld op de hoogte is gebracht, dan is hij in verzuim. Pas vanaf dat moment zijn incassokosten verschuldigd.
Niet in verzuim, geen incassokosten
De meeste incassobureaus maken geen gebruik van juristen of andere professionals met een juridische achtergrond. Het gevolg is dat ze vaak juridische regels aan hun laars lappen. Consumenten betalen daardoor vaak te veel of onterechte incassokosten. Als een zaak voor de rechter komt, dan blijft er vaak weinig van de incassokosten over.
Hoofdsom toegewezen, incassokosten afgewezen
Het is niet zo dat, als je in het ongelijk wordt gesteld bij de rechter, je dan alle kosten moet betalen. De rechter kijkt welke kosten redelijk zijn en die moet je betalen. Zo gebeurt het dat een hoofdsom wel wordt toegewezen, maar de incassokosten niet. Zoals gezegd, daarvoor moet de schuldenaar eerst in verzuim zijn.
Wil je meer weten over incassokosten, neem dan contact op met één van onze juristen.
Lees ook: Incassokosten (1): incassobureaus berekenen te veel
Bron: Rechtbank Maastricht, sector kanton, 12 januari 2011, LJN BP5638 (o.a.)
3 mei 2011
Home > voor particulieren > Juridisch nieuws > Incassokosten (3): eerst verzuim, dan pas incassokosten
Als je niet in verzuim bent geweest, dan ben je evenmin incassokosten verschuldigd. Veel incassobureaus houden hier geen rekening mee en brengen daardoor onterechte kosten in rekening. Door een nieuwe wettelijke regeling zou er binnenkort meer zicht moeten komen op de huidige incassopraktijken. Deze regeling is nodig omdat in de praktijk blijkt dat er veel misstanden zijn in de incassobranche. Een voorbeeld daarvan is dat incassobureaus kosten in rekening brengen terwijl de schuldenaar niet in verzuim is.
Waarom betaal je incassokosten?
Incassokosten zijn kosten die gemaakt worden om ervoor te zorgen dat iemand die geld schuldig is (de schuldenaar) zijn schuld betaalt. Deze kosten zijn echter pas verschuldigd nadat de schuldenaar ervan op de hoogte is gebracht dat hij de schuld moet betalen. Als de schuldenaar niet betaalt nadat hij van de schuld op de hoogte is gebracht, dan is hij in verzuim. Pas vanaf dat moment zijn incassokosten verschuldigd.
Niet in verzuim, geen incassokosten
De meeste incassobureaus maken geen gebruik van juristen of andere professionals met een juridische achtergrond. Het gevolg is dat ze vaak juridische regels aan hun laars lappen. Consumenten betalen daardoor vaak te veel of onterechte incassokosten. Als een zaak voor de rechter komt, dan blijft er vaak weinig van de incassokosten over.
Hoofdsom toegewezen, incassokosten afgewezen
Het is niet zo dat, als je in het ongelijk wordt gesteld bij de rechter, je dan alle kosten moet betalen. De rechter kijkt welke kosten redelijk zijn en die moet je betalen. Zo gebeurt het dat een hoofdsom wel wordt toegewezen, maar de incassokosten niet. Zoals gezegd, daarvoor moet de schuldenaar eerst in verzuim zijn.
Wil je meer weten over incassokosten, neem dan contact op met één van onze juristen.
Lees ook: Incassokosten (1): incassobureaus berekenen te veel
Bron: Rechtbank Maastricht, sector kanton, 12 januari 2011, LJN BP5638 (o.a.)
3 mei 2011
@johanhensen,
als je nou eens begint met te lezen voor je wat neerplempt,scheelt een hoop ruimte.
als je nou eens begint met te lezen voor je wat neerplempt,scheelt een hoop ruimte.
-
als je meer info wilt dan laat maar weten, maar op die website van Jurofoon kun je bijna alles vinden. gratis.
Als je gelezen had,had je gelezen dat alles was OPGELOSTjohanhensen schreef:als je meer info wilt dan laat maar weten, maar op die website van Jurofoon kun je bijna alles vinden. gratis.
De watermaatschappij heeft haar vordering op u (conform de leveringsvoorwaarden)overgedragen aan haar contracts-incassobureau. U had dus die 0,10 eurocent moeten overmaken naar het incassobureau en niet naar uw watermaatschappij. U had ook het wettelijke incassodeel (van voorwerk II), hier al eerder in het forum genoemd, naar het incassobureau moeten overmaken en niet het bedrag dat zij op hun incassonota hebben gezet. Het incassobureau weet echt wel wat u bedoelt met dat lagere bedrag. Het heeft geen enkele zin om zowel met het waterleidingbedrijf als met het incassobureau in contact te treden, want alleen de regels worden gehanteerd en die zijn u bekend. Het gaat niet om het bedrag maar om uw ingebrekeblijving (om het maar eens populair te zeggen). Alles wat u verder aan energie in deze kwestie steekt is zinloos.U zal uw recht nooit krijgen in deze kwestie om de simpele reden dat u geen recht heeft. De watermaatschappij heeft het gelijk aan haar kant. Met het overmaken van 0,10 eurocent, door het incassobureau naar het waterleidingbedrijf, is de boekhouding van het waterleidingbedrijf weer ok. Het incassobureau zal eieren voor zijn geld moeten kiezen. Zij zullen u wel onder druk zetten, dat is zeker. Niet reageren is mijn advies. Zeker geen telefoongesprekken voeren want die worden opgenomen en worden in het proces tegen u gebruikt. Niets zeggen dus en gesprek afbreken.Geen aangetekende brieven accepteren en ook niet terug schrijven., Fijn wachten tot ze u dagvaarden (doen ze niet omdat ze weten ongelijk te krijgen bij de rechter).
Doen ze ook niet want het was al opgelost.tippelaar schreef: Fijn wachten tot ze u dagvaarden (doen ze niet omdat ze weten ongelijk te krijgen bij de rechter).
mensen lezen niet echt verder he.... zucht ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Contacteer:
Moet dat dan?bianca82 schreef:mensen lezen niet echt verder he.... zucht
Maar serieus - 'tippelaar' - waarom voeg je iets toe wat a) niet ter zake doet, en b) vele weken NA dat men al gemeld heeft dat het opgelost is.
inderdaad bianca82, ik heb het slecht gelezen. Ik ben direct aan de gang gegaan met mijn oplossing. In dat licht moet u mijn bijdrage zien. Als u overal zop reageert, staat u nog wat te doen en komt u aan een positieve bijdrage (waar dit forum voor bedoelt is) niet toe. Dus ondanks uw gelijk heb ik ook een beetje gelijkj)
Dit topic is al een keertje voortgezet nadat gemeld was dat het opgelost was. Tja daar worden sommigen nog wel eens wat korzelig van. Meestal wordt het ook logisch geacht om in al het enthousiasme een reactie te plaatsen ook even terug te lezen wat de andere bijdragen al geweest zijn.tippelaar schreef:inderdaad bianca82, ik heb het slecht gelezen. Ik ben direct aan de gang gegaan met mijn oplossing. In dat licht moet u mijn bijdrage zien. Als u overal zop reageert, staat u nog wat te doen en komt u aan een positieve bijdrage (waar dit forum voor bedoelt is) niet toe. Dus ondanks uw gelijk heb ik ook een beetje gelijkj)