Re: Dell garantie
Geplaatst: 08 jun 2011 23:46
Volgt nu niet de vraag of een gebruiker van een laptop op de hoogte (gesteld moet) zijn van de noodzaak tot onderhoud van de laptop teneinde dit probleem te voorkomen?
Inderdaad. Opvallend dat dat nooit door de fabrikant of de leverancier aangegeven wordt.adSolvendum schreef:Volgt nu niet de vraag of een gebruiker van een laptop op de hoogte (gestelt moet) zijn van de noodzaak tot onderhoud van de laptop teneinde dit probleem te voorkomen?
Nee?WillemV schreef: Opvallend dat dat nooit door de fabrikant of de leverancier aangegeven wordt.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een fabrikant dan moeilijk doet.WillemV schreef:Maar mocht de gebruiker (koper) hiervan wel op de hoogte gesteld zijn. Hoe ga je dat onderhoud ('stofvrij maken') dan doen? De fabrikant kun je voor dat schoonmaken, bij mijn weten, daar niet voor benaderen. Terwijl de (fabrieks)garantie meestal vervalt wanneer de laptop door jezelf of een derde (vakman) geopend wordt. Dus je laat de laptop na zes maanden netjes door een vakman van binnen schoon maken en bijvoorbeeld twee weken later gaat de laptop kapot waarna de fabrikant zegt: je garantie is vervallen want je hebt de laptop open gemaakt... Wat dan?
Tja. Zoiets vind je pas nadat je het product gekocht hebt en er dergelijke problemen optreden. Waarom niet meteen in de winkel of in de brochure van de fabrikant enz. aangeven dat een laptop 1 of 2 keer per jaar schoongemaakt moet worden? Wanneer je een nieuwe auto koopt krijg je er veel documentatie bij zoals een onderhoudsboekje waarin staat dat om de zoveel kilometer de auto terug moet naar de garage om het noodzakelijke onderhoud te plegen. Wanneer dat niet gebeurt vervalt de garantie. Zo hoort het.BBCS schreef:Nee?WillemV schreef: Opvallend dat dat nooit door de fabrikant of de leverancier aangegeven wordt.
HP wel:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... =c01657439
WillemV schreef:Maar mocht de gebruiker (koper) hiervan wel op de hoogte gesteld zijn. Hoe ga je dat onderhoud ('stofvrij maken') dan doen? De fabrikant kun je voor dat schoonmaken, bij mijn weten, daar niet voor benaderen. Terwijl de (fabrieks)garantie meestal vervalt wanneer de laptop door jezelf of een derde (vakman) geopend wordt. Dus je laat de laptop na zes maanden netjes door een vakman van binnen schoon maken en bijvoorbeeld twee weken later gaat de laptop kapot waarna de fabrikant zegt: je garantie is vervallen want je hebt de laptop open gemaakt... Wat dan?
Oh nee? Lees dit recente topic op dit forum dan maar eens:Ik heb nog nooit meegemaakt dat een fabrikant dan moeilijk doet.
Je snapt het zelf niet.BuzzFuzz schreef: bbcs lijkt veel op een zwetser die het niet snapt.
even naar jouw niveau. wat je zegt ben je zelf.BBCS schreef:Je snapt het zelf niet.BuzzFuzz schreef: bbcs lijkt veel op een zwetser die het niet snapt.
Dat is de spijker op zijn kop. Dell is niet aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg, ofwel de Geschillencommissie Thuiswinkel. Zie http://www.thuiswinkel.org/cms/showpage.aspx en www.sgc.nlkopen bij een buitenlandse organisatie die zich buiten Nederland vestigt en zich niet aansluit bij welke branche organisatie danwel sgc brengt risicos met zich mee als het mis gaat.
De economische levensduur is inderdaad 3 jaar, de technische levensduur 6 tot 10 jaar.BuzzFuzz schreef:ook al hanteren ze 1 jaar garantie zullen ze het bij een rechtzaak altijd verliezen. je mag immers verwachten dat een laptop van 1000 euro langer dan 1 jaar meegaat of zelfs 2 jaar. regel is 3 jaar op it goederen.
Daarbij heb je het mis.BuzzFuzz schreef:dit is ook het afschrijving termijn van de belastingdienst.
De redelijkheid en billijkheid is dan wel in strijd met de wetgeving.BuzzFuzz schreef: we hebben het in deze gevallen te maken met naast de wet en Europese en Nederlandse wetten en richtlijnen ook met redelijkheid en billijkheid.
Blijkbaar ken je de Nederlandse wetgeving niet.BuzzFuzz schreef: kopen bij een buitenlandse organisatie die zich buiten Nederland vestigt en zich niet aansluit bij welke branche organisatie danwel sgc brengt risicos met zich mee als het mis gaat.
als je al een dell wilt kopen stel ik dat je dan ook moet zorgen dat je op een rechtsbijstand verzekering kunt terug vallen of een verzekering hebt voor je laptop. dan kun je ook in jaar 2 nog terug vallen op een gang naar de amsterdamse rechter of je koopt voor 100 euro 2 jaar garantie aan huis.
Knap hoor, BBCS, hoe u hier weergeeft dat men geen verwachtingen mag koesteren die redelijk zijn.BBCS schreef:Ik zet het bewust groot, omdat er nog steeds mensen zijn die beweren dat je datgene van een product mag verwachten, wat je redelijkerwijs ervan mag verwachten.
Als dat wel zo zou zijn, dan mag je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies de dezelfde kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid verwachten als van de duurste Makita of DeWalt, om maar een voorbeeld te noemen.adSolvendum schreef:Knap hoor, BBCS, hoe u hier weergeeft dat men geen verwachtingen mag koesteren die redelijk zijn.BBCS schreef:Ik zet het bewust groot, omdat er nog steeds mensen zijn die beweren dat je datgene van een product mag verwachten, wat je redelijkerwijs ervan mag verwachten.
Is dat dan redelijk?BBCS schreef:Zou echt belachelijk zijn, dat iemand een accuboormachine van €25,- koopt, zijn huis ermee gaat verbouwen, en een dag bij de verkopende partij gaat klagen dat die machine kapot is, en dan ook nog garantie gaat eisen.
Uit dezelfde categorie:BBCS schreef:Ik zet het bewust groot, omdat er nog steeds mensen zijn die beweren dat je datgene van een product mag verwachten, wat je redelijkerwijs ervan mag verwachten.
Ook diverse rechters gaan daar helaas wel eens de fout mee in.
U zegt hier dat het niet zo is dat de verkoper niet aansprakelijk is wanneer een product buiten de schuld van de koper binnen een drietal levensduren kapot gaat. Dit staat lijnrecht op wat u anders altijd verkondigt, alsmede de strekking van de rest van uw posting.BBCS schreef:de verkopende partij is niet aansprakelijk als het product binnen de economische levensduur, gemiddelde levensduur of verwachte levensduur kapot gaat buiten de schuld om van de consument.
Dat is wel wat men ons wil laten geloven, maar dat is niet zo.
Volgens de Nederlandse wetgeving mag je datgene verwachten van het product, wat je volgens de koopovereenkomst mag verwachten, en niet wat je er zelf van verwacht.adSolvendum schreef:Is dat dan redelijk?BBCS schreef:Zou echt belachelijk zijn, dat iemand een accuboormachine van €25,- koopt, zijn huis ermee gaat verbouwen, en een dag bij de verkopende partij gaat klagen dat die machine kapot is, en dan ook nog garantie gaat eisen.
Nogmaals, u stelt dat men niet mag verwachten wat redelijk is:BBCS schreef:Ik zet het bewust groot, omdat er nog steeds mensen zijn die beweren dat je datgene van een product mag verwachten, wat je redelijkerwijs ervan mag verwachten.
Ook diverse rechters gaan daar helaas wel eens de fout mee in.
Ik zeg dat verkopende partij niet aansprakelijk is als de computer na 3 jaar kapot gaat buiten de schuld om van de consument en dat in de koopovereenkomst maar 1 jaar garantie is opgenomen.adSolvendum schreef:Uit dezelfde categorie:U zegt hier dat het niet zo is dat de verkoper niet aansprakelijk is wanneer een product buiten de schuld van de koper binnen een drietal levensduren kapot gaat.BBCS schreef:de verkopende partij is niet aansprakelijk als het product binnen de economische levensduur, gemiddelde levensduur of verwachte levensduur kapot gaat buiten de schuld om van de consument.
Dat is wel wat men ons wil laten geloven, maar dat is niet zo.
Ze zijn aangepakt, omdat de algemene voorwaarden in strijd was met de wetgeving, en dat bij non-conformiteit ook de boel niet in orde was.Bob Schurkjens schreef:De Consumentenautoriteit heeft boetes opgelegd aan bedrijven die sjoemelen met het recht op garantie van consumenten. Wat jammer dat ze Dell ook niet hebben aangepakt.
Non-conform wilt dus niet zeggen dat als het product binnen de verwachte levensduur kapot gaat buiten de schuld om van de consument, dat het product dan non-conform is.Bob Schurkjens schreef:Het feit dat 5 boetes van elk 90.000 euro worden uitgedeeld, geeft aan dat er iets goed mis is met de manier waarop grote retailers als BCC garantieclaims afhandelen. De Consumentenautoriteit heeft niet de capaciteit om alle klachten te onderzoeken. Er is een selectie gemaakt en deze vijf zijn de "winnaars" geworden. Het werkelijke probleem in de markt zal ongetwijfeld vele malen groter zijn.
Op grond van de wet heeft de consument in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging als het apparaat eerder stuk gaat dan je in redelijkheid mocht verwachten, mits de consument het apparaat op een normale manier heeft gebruikt.