LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op auto's bij meeneemprijzen

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
adSolvendum

Re: Garantie op auto's bij meeneemprijzen

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BCCS schreef:Als de opvattingen zou zijn dat auto's zonder problemen 200.000 mee zou moeten gaan en de verkopende partij en zijn voorverkopers geven iets anders aan, kan de rechter die uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers niet naast zich neer leggen.
BBCS schreef:Je beschuldig mij van dingen die ik nooit gezegd heb.
Nu dat uit de weg is, wat als de verkoper dit doet met een nieuwe auto?
Ik mag toch veronderstellen, gezien het feit dat TS een auto wil kopen om mee te rijden itt. een sloopauto, dat we het daar over hebben zonder dat dit bij ieder antwoord benoemd moet worden.

Wat uw link betreft, de uitspraak, en wat er aan vooraf gaat heb ik wel degelijk gelezen.
Wat u nu wilt zeggen is me onduidelijk. Bedoelt u dat die ene uitspraak nu ineens algemene rechtspraak is? In dat geval, leest u de uitspraken dan eens door mij en Leo aangeboden.

Uw constatering is net als uw andere constateringen voor een weldenkend mens van generlei waarde.

@Keizer Leo
Bij deze uitspraak moet aangemerkt worden dat dit een voorlopige voorziening betrof, geen bodemprocedure. Sceptici kunnen daar dan natuurlijk weer wat tegenin brengen, daar de voorzieningenrechter het aangebodene slechts summier toetst.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

adSolvendum schreef:
BCCS schreef:Als de opvattingen zou zijn dat auto's zonder problemen 200.000 mee zou moeten gaan en de verkopende partij en zijn voorverkopers geven iets anders aan, kan de rechter die uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers niet naast zich neer leggen.
BBCS schreef:Je beschuldig mij van dingen die ik nooit gezegd heb.
Nu dat uit de weg is, wat als de verkoper dit doet met een nieuwe auto?
Als die verkoper voor de koop zou aangeven dat die auto niet geschikt is om er normaal mee te rijden, kan die koper na de koop niet gaan klagen als er schade ontstaan is doordat die koper met die auto toch normaal is mee gaan rijden.

Maar daar gaat het in dit topic niet om.

Zie mijn eerdere posting voor de uitleg.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als die verkoper voor de koop zou aangeven dat die auto niet geschikt is om er normaal mee te rijden, kan die koper na de koop niet gaan klagen als er schade ontstaan is doordat die koper met die auto toch normaal is mee gaan rijden.
Als de verkoper zegt dat de auto eigenlijk een fiets is ,moet U niet raar staan te kijken als U een Gazelle krijgt.. :lol:

Kom op zeg, wel even realistisch blijven. Mensen kopen een auto om mee te rijden.

BBCS
Contacteer:

Leo The Emperor schreef:
Als de verkoper zegt dat de auto eigenlijk een fiets is ,moet U niet raar staan te kijken als U een Gazelle krijgt.. :lol:

Kom op zeg, wel even realistisch blijven. Mensen kopen een auto om mee te rijden.
Met alle respect, maar er zijn praktische situaties waarin het inderdaad voor kan komen dat met een auto niet normaal mee gereden kan worden.
Als dat in de koopovereenkomst is vastgelegd, kan achteraf daarop niet teruggekomen worden.

Laten we wel wezen: als ik in de garage een auto koop die door zeer achterstallig onderhoud niet mee gereden kan worden om die zelf op te knappen, is dat helemaal niet zo'n rare uitspraak van mij.

Ook met speciale showauto's en conceptcars kan in het algemeen niet normaal mee gereden worden.

Zoals ik al aangaf, is dat ook in de wet rekening mee gehouden.
Zou de verkopende partij daarover geen enkele mededeling doen, mag en kan de koper gewoon verwachten dat de auto normaal gebruikt kan worden.

adSolvendum

Leo The Emperor schreef:Kom op zeg, wel even realistisch blijven. Mensen kopen een auto om mee te rijden.
Juist, ergo een beding van de verkoper dat de auto hier niet voor bedoeld is terwijl dit volgens in het verkeer gangbare opvattingen wel zo is wordt door een rechter terzijde geschoven, helemaal wanneer bijvoorbeeld blijkt dat andere verkopers van vergelijkbare auto's zich niet van zo'n beding bedienen.
Hieruit volgt dat niet altijd alles wat in een overeenkomst staat gevolgd dient te worden (denk aan grijze en zwarte lijst), zoals BBCS zo vurig doch onbeholpen bepleit.
Dit los van het feit dat ondertekening van een dergelijk beding opgenomen in een koop overeenkomst zeer waarschijnlijk zal vervallen tot algemene voorwaarde en verklarensfictie, waarbij, ook al staat ie niet in de niet uitputtende grijze of zwarte lijst, de kans bestaat dat de rechter in casu deze als onredelijk bezwarend zal bestempelen, en aldus vernietigen.

Hoewel we in Nederland een zeer grote contractsvrijheid genieten, staan aan de basis immer nog de redelijkheid en billijkheid. En de wet. Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde.
Bij sommige mensen wil dit er maar niet in, die veronderstellen dat e.e.a. werkt zoals zij vinden dat het zou moeten werken.

Alvorens weer onzinnige kritiek te gaan spuien, BBCS, pas het eerst eens toe op een nieuwe auto. En betoog dan eens gemotiveerd waarom een rechter een dergelijk beding zou honoreren. En met gemotiveerd bedoel ik niet een variant van 'omdat ik dat vind', of 'omdat het overeengekomen is'.

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef: Alvorens weer onzinnige kritiek te gaan spuien, BBCS, pas het eerst eens toe op een nieuwe auto. En betoog dan eens gemotiveerd waarom een rechter een dergelijk beding zou honoreren. En met gemotiveerd bedoel ik niet een variant van 'omdat ik dat vind', of 'omdat het overeengekomen is'.
Och, niet zo moeilijk.

Als een niet afgemaakte auto wordt gekocht om daarvan bijvoorbeeld een lijkwagen te maken, is die auto op dat moment niet geschikt om ermee normaal te rijden.

Jij wilt zien dat ik aangeef dat iedere auto zonder meer normaal mee gereden moet kunnen worden, en dat geef ik je niet.
volgens in het verkeer gangbare opvattingen
Met alle respect, maar daarmee denk jij weg te komen door dat steeds te gebruiken om iet wat jij denkt over een product erdoor te kunnen drukken.

Als ik dit topic doorlees, beschuldig jij mij van zaken, terwijl ik alleen de wetboek geciteerd heb.

Komt ook nog bij dat rechters wel degelijk met de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers rekening mee houden.

Ik kan de uitspraak niet zo snel vinden, maar er zijn ook rechters die voornamelijk kijken naar de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers kijken en de opvattingen van de mensen naast zich neer leggen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik kan de uitspraak niet zo snel vinden, maar er zijn ook rechters die voornamelijk kijken naar de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers kijken en de opvattingen van de mensen naast zich neer leggen.
Ik geloof je niet.. Laat maar zien die uitspraak en alle andere die je beloofd hebt

adSolvendum

BBCS schreef:Jij wilt zien dat ik aangeef dat iedere auto zonder meer normaal mee gereden moet kunnen worden, en dat geef ik je niet.
De vraag was dit toe te passen op een nieuwe auto.
Doet u niet.
Want dit zou gelijk staan met toegeven van uw ongelijk.
BBCS schreef:Met alle respect, maar daarmee denk jij weg te komen door dat steeds te gebruiken om iet wat jij denkt over een product erdoor te kunnen drukken.
Ik denk niet weg te komen met in het verkeer gangbare opvattingen, ik kom er mee weg. U schijnt te vergeten dat ik uit de praktijk spreek.
BBCS schreef:Als ik dit topic doorlees, beschuldig jij mij van zaken, terwijl ik alleen de wetboek geciteerd heb.
U heeft geen wet geciteert, doch een onvolledige interpretatie gegeven.
BBCS schreef:Komt ook nog bij dat rechters wel degelijk met de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers rekening mee houden.
Rekening houden is wat anders dan het klakkeloos overnemen, wat u bepleit.
BBCS schreef:Ik kan de uitspraak niet zo snel vinden, maar er zijn ook rechters die voornamelijk kijken naar de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers kijken en de opvattingen van de mensen naast zich neer leggen.
Die zijn er ook, ja. Het woordje ook geeft aan dat we het hier niet met een wet van Meden en Perzen van doen hebben. Exact datgene waar ik voor waarschuwde.

Heeft u impliciet toch uw ongelijk toegegeven.

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef:
BBCS schreef:Jij wilt zien dat ik aangeef dat iedere auto zonder meer normaal mee gereden moet kunnen worden, en dat geef ik je niet.
De vraag was dit toe te passen op een nieuwe auto.
Doet u niet.
Heb ik wel gedaan:
Als een niet afgemaakte auto wordt gekocht om daarvan bijvoorbeeld een lijkwagen te maken, is die auto op dat moment niet geschikt om ermee normaal te rijden.

adSolvendum

BBCS schreef:Heb ik wel gedaan:

Citaat:
Wat in het normale verkeer als nieuwe auto wordt gezien, dus eentje die af is en waar men zo mee weg kan rijden, als consument, niet begrafenisondernemer.

Is dit dan echt zo moeilijk te begrijpen voor u?

BBCS
Contacteer:

Het punt is dat niet iedere auto die gekocht wordt geschikt is om er normaal mee te rijden.
Ik heb daarover voorbeelden gegeven.

Als de verkopende partij daar niets over vermeldt, mag uit gegaan worden dat met een auto die gekocht wordt normaal mee gereden kan worden en dat daaraan niet getwijfeld over hoeft te worden.

Het lijkt me echt sterk dat als de verkopende partij voor en tijdens de koop aangegeven heeft dat met die auto niet normaal gereden kan worden en dit ook op de koopovereenkomst vermeld heeft (en nee, niet in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden) dat de rechter dat zal vernietigen en compleet naast zich neer legt.
Immers maakt die mededeling van de verkopende partij dat de auto niet normaal gebruikt kan worden deel uit van de koopovereenkomst.

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef:
BBCS schreef:Heb ik wel gedaan:

Citaat:
Wat in het normale verkeer als nieuwe auto wordt gezien, dus eentje die af is en waar men zo mee weg kan rijden, als consument, niet begrafenisondernemer.

Is dit dan echt zo moeilijk te begrijpen voor u?
Wat jij blijkbaar moeilijk te begrijpen vindt, is dat er wel degelijk situaties zijn waarbij het voor kan komen dat bij het kopen van een nieuwe auto de auto op dat moment niet normaal gebruikt kan worden.

Daarbij hebben we het niet over consumentenkoop, maar over de algemene koop. En daar zitten de zakelijke koopovereenkomsten ook bij.

Het punt is dat jij alleen naar de algemene situatie kijkt, terwijl er zeer veel uitzonderingen op die situaties bestaan. En die pak ik dus wel degelijk mee.

Algemeen worden de meeste auto's gekocht om gelijk op een normale manier mee te rijden. Dat is inderdaad zo. Maar er zijn uitzonderingen.
Wat in het normale verkeer als nieuwe auto wordt gezien, dus eentje die af is en waar men zo mee weg kan rijden, als consument
Dan zeg je dat in alle situaties ten aller tijden van de situatie moet worden uitgegaan dat een koper van een auto mag en kan verwachten dat die op een normale manier mee kan rijden, ongeacht de mededelingen en uitspraken van de verkopende partij.
Het spijt me, maar dan ben je echt verkeerd bezig.

We hebben het niet over alleen nieuwkoop, maar ook over tweede hands koop.
En een consument die als hobby oude auto's heeft, kan wel degelijk een auto kopen die hij gebruikt voor onderdelen en die auto is niet geschikt om er normaal mee te rijden. Valt allemaal onder consumentenkoop.
Dan gaat die vlieger van jouw niet op.

adSolvendum

BBCS schreef:Het punt is dat niet iedere auto die gekocht wordt geschikt is om er normaal mee te rijden.
Ik heb daarover voorbeelden gegeven.

Als de verkopende partij daar niets over vermeldt, mag uit gegaan worden dat met een auto die gekocht wordt normaal mee gereden kan worden en dat daaraan niet getwijfeld over hoeft te worden.

Het lijkt me echt sterk dat als de verkopende partij voor en tijdens de koop aangegeven heeft dat met die auto niet normaal gereden kan worden en dit ook op de koopovereenkomst vermeld heeft (en nee, niet in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden) dat de rechter dat zal vernietigen en compleet naast zich neer legt.
Immers maakt die mededeling van de verkopende partij dat de auto niet normaal gebruikt kan worden deel uit van de koopovereenkomst.
Die mededeling is er een van algemene aard, omvat geen kernprestatie. Dientengevolge een algemene voorwaarde, onafhankelijk van de gekozen lettergrootte. Hiermee staat de weg open voor vernietiging wanneer de rechter van oordeel is dat het beding onredelijk bezwarend is. De rechter zal, nu de grijze en zwarte lijsten niet uitputtend zijn, mede het in het normale verkeer als gangbaar beschouwde in overweging nemen. Moch u het hier niet mee eens zijn, vertel dan eens wat de rechter wel in overweging neemt, gezien het feit dat de wet geen uitputtende lijst verschaft waarop een rechter zich kan baseren.
En dan heb ik het nog niet over het feit dat een dergelijk beding feitelijk een exoneratie-clausule is, welke de toetsing aan 6:248 lid 2 BW mogelijkerwijs niet zal doorstaan. In welk artikel overigens wordt gesproken over maatstaven van redelijkheid en billijkheid, en waar zouden die maatstaven toch vandaan komen.
De koper heeft geen invloed op een dergelijk beding, komt dit niet uit vrije wil overeen. Kan de auto enkel kopen wanneer de overeenkomst includief dit beding wordt ondertekend. Goed kans dat het beroep op het feit dat de koper heeft verklaard in te stemmen met het beding faalt, door dat dit als verklarensfictie wordt bestempeld, waarin niet de betekenis van verklaring van een partij in de zin van artikel 157 lid 2 Rv kan worden gegeven.

Meerdere wegen die naar Rome leiden.

En het punt was dat u stelde dat de koper van een gebruikte auto altijd voor alle gebreken een beroep kon doen op non-conformiteit gedurende een periode van 6 maanden.
In een poging aan te tonen dat dit onjuist is heb ik u uitgedaagd dit te motiveren.
Zo zijn we uiteindelijk uitgekomen bij uw stelling dat een rechter wat overeengekomen is niet naast zich neer kan leggen. Dus dat in geval van een gebrek aan een nieuwe auto, waarbij in de koopovereenkomst staat dat deze niet geschikt is om me te rijden, kan volgens u geen beroep gedaan worden op non-conformiteit.
Ook dit is onjuist, als hiervoor reeds gemotiveerd.
Vervolgens roept u weer het volgende:
BCCS schreef:Dan zeg je dat in alle situaties ten aller tijden van de situatie moet worden uitgegaan dat een koper van een auto mag en kan verwachten dat die op een normale manier mee kan rijden, ongeacht de mededelingen en uitspraken van de verkopende partij.
Het spijt me, maar dan ben je echt verkeerd bezig.
En dit naar aanleiding van de vraag uw zelfbedachte regel nu eens toe te passen op eerder genoemde situatie, de nieuwe auto waarvan de verkoper stelt dat deze niet geschikt is om mee te rijden, terwijl die dat feitelijk wel is.
Wie is er nu verkeerd bezig?

Ik stop er nu mee, ik denk dat het TS wel duidelijk is wat hij / zij van garantie / non-conormiteit kan verwachten. Ik laat u met de overweging dat het voor mij hoegenaamd geen belang heeft u van uw ongelijk te overtuigen, doch enkel uw uitspraken te ontkrachten, voor het geval iemand er enig waarde aan hecht en vervolgens bedrogen uitkomt.

adSolvendum

@Keizerin Leonina
En dat in drievoud, da's pas service! :lol:

adSolvendum

Geeft u ook groepskorting?
Of ontstaat er dan een probleem bij de oudjes...

juney

Ongelezen bericht door juney »

Ik heb geloof ik onbedoeld een discussie opgeroepen =/

Wat ik zo heb gelezen is het dus, als ik een tweedehands auto koop, tenzij er staat in de verkoopsovereenkomst dat het niet zo is, ik mag verwachten dat ik gewoon met de auto kan gaan rijden?

Ik vind die meeneem prijzen gewoon zo raar, omdat erbij staat dat je dan geen garantie krijgt, lijkt mij niet logisch. natuurlijk kan ik niet verwachten dat een tweehands auto nog 10-20 jaar mee kan gaan maar ik doelde dus op de eerste zes maanden. als er dan iets kapot gaat en in de verkoops overeenkomst staat dat ik geen garantie heb, maar er staat niet in dat er niet met de auto normaal gereden kan worden. wat dan?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

juney schreef:Ik heb geloof ik onbedoeld een discussie opgeroepen =/

Wat ik zo heb gelezen is het dus, als ik een tweedehands auto koop, tenzij er staat in de verkoopsovereenkomst dat het niet zo is, ik mag verwachten dat ik gewoon met de auto kan gaan rijden?

Ik vind die meeneem prijzen gewoon zo raar, omdat erbij staat dat je dan geen garantie krijgt, lijkt mij niet logisch. natuurlijk kan ik niet verwachten dat een tweehands auto nog 10-20 jaar mee kan gaan maar ik doelde dus op de eerste zes maanden. als er dan iets kapot gaat en in de verkoops overeenkomst staat dat ik geen garantie heb, maar er staat niet in dat er niet met de auto normaal gereden kan worden. wat dan?
Dan ligt het er aan wat er kapot gaat..
Je mag van een heel oude auto niet verwachten dat alles nog in top staat is. Als je dus kunt verwachten dat sommige onderdelen aan slijtage onderhevig zijn geweest, dan kun je dat nie zonder meer claimen.. Als echter door de schade de auto in zijn geheel niet meer kan rijden, sta je al wat sterker..

Wat je dan moet doen is de verkoper aanschrijven en je hierop beroepen.. Als het echt niet anders wil zit er niets anders op dan de gang naar de rechter.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

:D
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 14 jun 2011 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

Leo The Emperor schreef:Even ter voorkoming van misverstanden:

Ik heb niks met Leonina the Emperor te maken en heb geen idee wie ze is
Begrepen de meeste al hoor :wink: De reacties zijn na een melding dan ook verdwenen en de nickname niet(meer) in gebruik.

Garantie op auto's is altijd al een moeilijke zaak, de term meeneemprijzen is pas aan de orde geweest in een tv-programma welke ik even zal opzoeken maar waaruit toch bleek dat deze term helemaal niet (niet helemaal) rechtsgeldig is.Je koopt een auto van bv €10.000.- bij een dealer en deze wil hem natuurlijk het liefst kwijt zonder gezeur achteraf en laat hem gaan voor €9000.- maar dan zonder garantie. Wel , er zit toch degelijk garantie op want je mag in alle redelijkheid een goed rijdende auto verwachten en als je aan het einde van de straat met een kapotte motor staat heb je alsnog rechten.De moeilijkheid zit er echter in dat de dealer uiteraard zal gaan zeggen dat je voor die korting de garantie hebt afgekocht en je dus zelf naar de rechter moet stappen wat je nu tijd en geld gaat kosten. Koop je een auto met bovaggarantie heb je die zorg niet. Zelf zou ik nimmer de garantie van een duurdere auto afkopen want hoe goed de proefrit ook was en hoe eerlijk de dealer, niemand kan erdoor heen kijken en weten hoe de wagen vroeger bereden is.

juney

Ongelezen bericht door juney »

ik maar max iets van €1000 tot €1500 te besteden, en ik begrijp ook wel dat ik dan geen goede auto mag verwachten maar ik hoop op een auto die het toch iets van 3-4 jaar doet. maar na de koop van de auto heb ik geen geld achter de hand voor reparaties, de eerste 4-6 maanden niet in ieder geval.

wat valt er precies onder de bovag garantie? daar hadden ze ook iets over gezegd in dat tv programma. en als je het programma vind kun je het me dan eventjes sturen in een link?

Gesloten