Misschien ook omdat die andere stoffen vluchtig zijn en daarom niet op straatnivo meetbaar zijn. Ook misschien omdat PAKs voornamelijk via voeding worden opgenomen en niet zozeer via de luchtwegen.Jablan schreef:Geld. Fijnstof kun je vrij simpel meten, dat gaat om materie met een diameter kleiner dan 10 of 2,5 micron. Voor de andere stoffen moet je de rook afvangen en chemisch ontleden. Dat is veel duurder om te doen, want bewerkelijker.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Houtrook
Re: Houtrook
geen houtstoker, die kijken niet naar uitstoot,newmikey schreef:Misschien ook omdat die andere stoffen vluchtig zijn en daarom niet op straatnivo meetbaar zijn. Ook misschien omdat PAKs voornamelijk via voeding worden opgenomen en niet zozeer via de luchtwegen.Jablan schreef:Geld. Fijnstof kun je vrij simpel meten, dat gaat om materie met een diameter kleiner dan 10 of 2,5 micron. Voor de andere stoffen moet je de rook afvangen en chemisch ontleden. Dat is veel duurder om te doen, want bewerkelijker.
Mucha schreef:De antihoutrookklaggers pikken bij voorkeur de ergste scenario's uit die in hun straatje passen, heb ik het idee.
Hoe hoe schoon de rook van droog en onbehandeld hout is willen ze helemaal volgens mij helemaal niet weten.
Klaggers? Klager ben ik niet. En ik wil dat juist wel graag weten. Als je alleen al zoekt op houtrook in Google kom je alleen maar negatieve berichten tegen.
Hier stookt nogmaals iemand vanaf de vroege uurtjes tot aan de late uurtjes aan toe. Dit betekent dat ik niet zonder dat ik ruik gewoon een neutrale geur kan ruiken. Deze geur wordt mij opgedrongen door de buren. Zij verspreiden nl. ook geuren op mijn terrein en zelfs in mijn huis. Dat vind ik inbreuk op mijn privacy. Prima dat je stookt, maar hou die geuren en andere stoffen lekker bij je!
Kennelijk is het afdoende dat een ambtenaar hier even komt ruiken op een tijdstip dat de buren net weg zijn. Denk dat ik ook maar houtkachel ga kopen en flink ga stoken om de buren in de omgeving te verwelkomen met geuren en kleuren!
Onze kat die poept in de tuin en begraaft dat niet goed. De buren klagen wél over stank van de poep van de kat. Kennelijk is die geur not done. De kat heb ik niet meer, maar als ik dat krijg te horen dan hou ik daar rekening mee! Maar als je de stoker vraagt ergens rekening mee te houden? Dan wordt er lacherig gedaan! Heb toch in een gesprekje het voorzichtig ter sprake gebracht.
-
"Schone rook" is een contradictio in terminis. Zoiets als een vierkante cirkel. Hij is rond, maar veel houtstokers blijven bij hoog en bij laag beweren dat hij toch écht vierkant is. Dat is goed in dit topic terug te zien.Hoe hoe schoon de rook van droog en onbehandeld hout is willen ze helemaal volgens mij helemaal niet weten.
Ook waar. Doen we er nog een 'misschien' bij: misschien omdat bij het afvangen en doormeten van de houtrook het onderzoek niet de verwachte resultaten oplevert en als je alleen fijnstof meet, je wel uitkomt op de gewenste conclusies.newmikey schreef:Misschien ook omdat die andere stoffen vluchtig zijn en daarom niet op straatnivo meetbaar zijn. Ook misschien omdat PAKs voornamelijk via voeding worden opgenomen en niet zozeer via de luchtwegen.
Vraag 'ns wat voor hout ze stoken. Hout met veel hars en/of schors geeft een sterke geur. Beste moment voor een gesprek is natuurlijk als de kachel van de buren brandt. Laat ze zelf komen ruiken, anders zijn ze niet te overtuigen. En niet de insteek 'dat komt bij jullie vandaan' maar de vraag 'goh, hebben jullie een idee waar dit vandaan komt?' werkt het beste. Vijf minuten toneelspelen moet lukken of niet?tree3 schreef:Hier stookt nogmaals iemand vanaf de vroege uurtjes tot aan de late uurtjes aan toe. [...] Deze geur wordt mij opgedrongen door de buren. Zij verspreiden nl. ook geuren op mijn terrein en zelfs in mijn huis. [...] Maar als je de stoker vraagt ergens rekening mee te houden? Dan wordt er lacherig gedaan! Heb toch in een gesprekje het voorzichtig ter sprake gebracht.
Denk het ook.Mucha schreef:Misschien is het wel een octagon. Een beetje vervuilend. Maar lang niet zo erg als de klagers iedereen wil doen geloven.
In het item in de uitzending werd een witte lap met roet van een week getoond. Dat kan ik ook, maar dan met verkeersroet. Ik hoef alleen een wit laken op het balkon op te hangen en nat te houden. Na een dag is het grijs met zwarte stippen, na twee dagen donkergrijs met zwarte vlekken. Zo schoon is de lucht in Nederland ...
Waarom niet? Het is prettige warmte, de investering heb je snel terugverdiend. Zo snel, dat je ook twee keer per jaar extra op vakantie kunt, bijvoorbeeld wanneer je buren te enthousiast stoken...tree3 schreef:Denk dat ik ook maar houtkachel ga kopen en flink ga stoken om de buren in de omgeving te verwelkomen met geuren en kleuren!
Voor Geonzdheid en wie het verder interesseert: de commissievergadering I&M heeft de agenda voor 11 februari uitgebreid. Punt 6 is nieuw:gezondheid schreef:Mijn brief wordt 11 februari behandeld in de tweede kamer.
Reactie op GGD-rapport “Overlast door houtrook"
Te behandelen: 28089-31 Brief regering d.d. 28 januari 2016 - S.A.M. Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en MilieuReactie op GGD-rapport “Overlast door houtrook"
weer een no nonsens punt , de jus is van dit lijntje wel geheel af, zal mij worst zijn wat de commissie besluit, ik stook rustig door met instemming van de buren, waarmee ik op goede voet sta , G is verdwenen en moi aussiJablan schreef:Voor Geonzdheid en wie het verder interesseert: de commissievergadering I&M heeft de agenda voor 11 februari uitgebreid. Punt 6 is nieuw:gezondheid schreef:Mijn brief wordt 11 februari behandeld in de tweede kamer.
Reactie op GGD-rapport “Overlast door houtrook"
Te behandelen: 28089-31 Brief regering d.d. 28 januari 2016 - S.A.M. Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en MilieuReactie op GGD-rapport “Overlast door houtrook"
Hm, helemaal no-nonsens is het niet. Stichtingen zoals Houtrookvrij en StopHoutrookNu zijn actief uit op een verbod. Op dit moment is het totaal onvoorspelbaar in welke richting alles zich ontwikkelt. Wel merk ik bij de ambtenaren en politici een groeiende ergernis. 'Mailboxvervuiling zou ook verboden moeten worden' heb ik al terug zien komen.
Wij stoken ook vrolijk verder en onze buren vragen zich af of we wel stoken, want ze zien en ruiken nooit wat
Wij stoken ook vrolijk verder en onze buren vragen zich af of we wel stoken, want ze zien en ruiken nooit wat
Vele brieven schrijven mag niet hoor Jablan.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/119619/Do ... r-gijzelen
Welke gemeente ambtenaren en politici klagen over volle e-mail boxen? Wakker Dier heeft dergelijke acties waarbij mensen met één druk op de knop een hele reeks e-mailen versturen.
Nederlanders kunnen niet zo goed stoken. Kopen een houtkachel zonder dat er sprake is van enige voorlichting. Staat zoiets wel vermeld in de handleiding van de houtkachel? Let op veroorzaak geen overlast in uw naaste omgeving? En staan daar ook de bouwtechnische vereisten in? Mentaliteit van de Nederlander, ik stook goed hoor. En als je hier wat van zegt dan krijg je veelal te horen 'je bent een zeurpiet'. En daarmee is de kous af. Jablan, ambtenaren met volle mailboxen? Ik las dat gemeenten zeer weinig meldingen hierover krijgen. Dus conclusie: Er zijn weinig tot geen problemen in Nederland of mensen weten niet dat ze een melding kunnen maken bij de gemeente. Ik kreeg te horen van gemeente Assen dat: Mensen vaak daar melding doen zonder dat ze dit kenbaar hebben gemaakt aan de buren. In dat geval verwijst de gemeente Assen je door naar je eigen buren.
Van mij mogen mensen stoken zolang ik het maar niet ruik in mijn eigen tuin. Ik kan de stank niet waarderen, net zoals hondenpoep op de stoep.
Hoezo welke kant gaat het uit Jablan? Een verbod? Dat lijkt me niet aan de orde. Maar anderzijds over rookverbod in trein en openbare gebouwen hoor je ook niemand meer over klagen.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/119619/Do ... r-gijzelen
Welke gemeente ambtenaren en politici klagen over volle e-mail boxen? Wakker Dier heeft dergelijke acties waarbij mensen met één druk op de knop een hele reeks e-mailen versturen.
Nederlanders kunnen niet zo goed stoken. Kopen een houtkachel zonder dat er sprake is van enige voorlichting. Staat zoiets wel vermeld in de handleiding van de houtkachel? Let op veroorzaak geen overlast in uw naaste omgeving? En staan daar ook de bouwtechnische vereisten in? Mentaliteit van de Nederlander, ik stook goed hoor. En als je hier wat van zegt dan krijg je veelal te horen 'je bent een zeurpiet'. En daarmee is de kous af. Jablan, ambtenaren met volle mailboxen? Ik las dat gemeenten zeer weinig meldingen hierover krijgen. Dus conclusie: Er zijn weinig tot geen problemen in Nederland of mensen weten niet dat ze een melding kunnen maken bij de gemeente. Ik kreeg te horen van gemeente Assen dat: Mensen vaak daar melding doen zonder dat ze dit kenbaar hebben gemaakt aan de buren. In dat geval verwijst de gemeente Assen je door naar je eigen buren.
Van mij mogen mensen stoken zolang ik het maar niet ruik in mijn eigen tuin. Ik kan de stank niet waarderen, net zoals hondenpoep op de stoep.
Hoezo welke kant gaat het uit Jablan? Een verbod? Dat lijkt me niet aan de orde. Maar anderzijds over rookverbod in trein en openbare gebouwen hoor je ook niemand meer over klagen.
Je geeft het zelf al aan met Dordrecht en Wakker Dier. Ambtenaren en politici houden er niet van wanneer over een onderwerp exact dezelfde teksten langskomen, ook al verschillen de afzenders en de aantallen per onderwerp. Ze zien liever petities oftewel één tekst met een x-aantal handtekeningen eronder. Daarom het woord 'mailboxvervuiling'.
Als je terugbladert, zie je, dat ik alles heb geprobeerd samen te vatten in een PDF en dat ding gaat momenteel rond. Gegeven de reacties is de inhoud interessanter dan de standpunten van Houtrookvrij & Co. Namen krijg je per PB.
Welke kant: deze maand zijn er meerdere bijeenkomsten, waar het onderwerp 'Houtstook' direct of indirect langskomt. De speeltuin, ook bekend als Tweede Kamer, ligt vol met speelgoed, maar het is afwachten, waarmee gespeeld gaat worden. Daarom is het onvoorspelbaar in welke richting zich alles ontwikkelt.
-
Ik denk dat fijnstof dat afkomstig is van diesel schadelijker is dan van hout? De conclusie tot nu toe is dus dat het niet bewezen is dat houtrook schadelijk is voor de volksgezondheid? Jaren geleden gebruikten we allemaal houtstook. Inderdaad de mensen werden niet zo oud. Maar dat had er mogelijk ook mee te maken dat de leefomstandigheden anders waren? Wel denk ik dat er nog heelveel werk valt te doen aan beter stoken. En dat is lastig mensen hierover te informeren die niet betutteld willen worden en tegelijk de deregulerende overheid. Maar aan de andere kant als men niet betutteld wil worden dan moet er wel beter gehandhaaft kunnen worden als iemand slecht stookt. En ik denk niet dat je het buren onderling moet laten uitvechten. Als ik door rood licht rij, dan gaat ook niet mijn buren in de auto mij aanspreken. Dan kan eventueel de overheid in actie komen om mij een boete te geven. Als iemand slecht stookt vervuild hij het milieu in zijn omgeving en dan is het handig dat die aangesproken wordt door eventueel door de overheid bijv. een ambtenaar.
Jaren geleden hadden we kolenstook, geen houtstook. En dat de mensen nu langer leven is te danken aan de automatisering in de maatschappij, het voortschrijdend inzicht bij medici en noem nog maar een aantal zaken die het de mensen mogelijk maakt om ouder te worden.gezondheid schreef:
Jaren geleden gebruikten we allemaal houtstook. Inderdaad de mensen werden niet zo oud.
-
Ik val niet in herhaling. Datzelfde geldt voor jouw door steeds te vermelden dat je houtkachel weer aan hebt staan. Misschien dat jij geen zorgen om je gezondheid maakt omtrent houtstook, maar er zijn ook andere mensen die dat wel doen.
NDR (Noord Duitse Omroep) heeft hier ook item aan geschonken:
https://www.youtube.com/watch?v=0DigpdC ... e=youtu.be
In andere landen stookt iedereen op hout zoals in Bosnië. Daar heb je smog vormingen. Misschien handig voor de sigaret rokers, dan kunnen ze overal roken waar ze maar willen. Zal Har06 vast in zijn nopjes zijn.
Er valt vrijwel niets te doen tegen de slecht stokende houtstoker. Het enige wat misschien kan helpen is zelf te zorgen voor hele dikke rookwolken terug te seinen. Zulke zaken zullen wel gebeuren waar het flink uit de hand loopt.
Maar: Dijksma heeft dit gezegd:
Antwoord 4
De in het antwoord op vraag 2 genoemde brochure bevat informatie over wat burgers die overlast ondervinden kunnen doen en hoe GGD-en en gemeenten met klachten van burgers kunnen omgaan. Het is verder aan gemeenten om te bepalen op welke wijze zij invulling geven aan hun bevoegdheden bij het bestrijden van rookoverlast.
Dus mag een gemeente zelf weten hoe zij rookoverlast gaan bestrijden! Maar ik vraag me af op welke grond? Dat geeft zij niet aan. Zie http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/wat-v ... koverlast/
Tot nu toe is de enige serieuze discussievoerder Jablan. Voor de rest is het met felle woorden elkaar te lijf te gaan.
Gebruikt u een open haard of houtkachel? Voorkom overlast.
Met het donkere en koude weer van de laatste tijd neemt het gebruik van open haarden en houtkachels weer toe. Dit kan ter verhoging van de sfeer zijn, maar in veel gevallen probeert men hierdoor ook te besparen op stookkosten. Helaas veroorzaakt dat in veel gevallen onnodig overlast naar de omgeving.
Goede afvoer
Om dat te voorkomen is het in de eerste plaats belangrijk dat u zorgt voor een goede afvoer van de rookgassen. Op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening is het ook niet toegestaan dat u hierdoor hinder naar de omgeving veroorzaakt. Naast de hinder kunnen de afvoerdampen ook stoffen bevatten die schadelijk zijn voor de gezondheid. Als richtlijn voor een goede afvoer dient de uitmonding vfan het afvoerkanaal een meter hoger te zijn dan het hoogste gebouw binnen een straal van 25 meter.
Schoon stoken
Vervolgens dient u rekening te houden met de weersomstandigheden. Bij windsti, mistig of regenachtig weer slaat de rook neer en neemt de kans op overlast toe. Onder die omstandigheden is het gebruik van een open haard of houtkachel niet gewenst. Daarnaast is het van belang dat u alleen schoon hout verbrandt, dus geen afval zoals verpakkingsmateriaal, kunstoffen of hout dat geverfd of verduurzaamd is. Verbranding van deze matarialen veroorzaakt uitstoot van zeer giftige en milieuschadelijke stoffen. Bovendien is de kans op schoorsteenbrand bij verbranding van deze stoffen groter vanwege de sterke roetvorming die hierbij ontstaat.
Wij willen er daarom bij u op aandringen de bovenstaande zaken in acht te nemen, zodat het plezier van uw houtkachel of open haard niet het ongenoegen wordt van uw buren en naaste omgeving.
Bron: http://www.t-diel.nl/inwoners-achtkarsp ... 30935.html
NDR (Noord Duitse Omroep) heeft hier ook item aan geschonken:
https://www.youtube.com/watch?v=0DigpdC ... e=youtu.be
In andere landen stookt iedereen op hout zoals in Bosnië. Daar heb je smog vormingen. Misschien handig voor de sigaret rokers, dan kunnen ze overal roken waar ze maar willen. Zal Har06 vast in zijn nopjes zijn.
Er valt vrijwel niets te doen tegen de slecht stokende houtstoker. Het enige wat misschien kan helpen is zelf te zorgen voor hele dikke rookwolken terug te seinen. Zulke zaken zullen wel gebeuren waar het flink uit de hand loopt.
Maar: Dijksma heeft dit gezegd:
Antwoord 4
De in het antwoord op vraag 2 genoemde brochure bevat informatie over wat burgers die overlast ondervinden kunnen doen en hoe GGD-en en gemeenten met klachten van burgers kunnen omgaan. Het is verder aan gemeenten om te bepalen op welke wijze zij invulling geven aan hun bevoegdheden bij het bestrijden van rookoverlast.
Dus mag een gemeente zelf weten hoe zij rookoverlast gaan bestrijden! Maar ik vraag me af op welke grond? Dat geeft zij niet aan. Zie http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/wat-v ... koverlast/
Tot nu toe is de enige serieuze discussievoerder Jablan. Voor de rest is het met felle woorden elkaar te lijf te gaan.
Gebruikt u een open haard of houtkachel? Voorkom overlast.
Met het donkere en koude weer van de laatste tijd neemt het gebruik van open haarden en houtkachels weer toe. Dit kan ter verhoging van de sfeer zijn, maar in veel gevallen probeert men hierdoor ook te besparen op stookkosten. Helaas veroorzaakt dat in veel gevallen onnodig overlast naar de omgeving.
Goede afvoer
Om dat te voorkomen is het in de eerste plaats belangrijk dat u zorgt voor een goede afvoer van de rookgassen. Op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening is het ook niet toegestaan dat u hierdoor hinder naar de omgeving veroorzaakt. Naast de hinder kunnen de afvoerdampen ook stoffen bevatten die schadelijk zijn voor de gezondheid. Als richtlijn voor een goede afvoer dient de uitmonding vfan het afvoerkanaal een meter hoger te zijn dan het hoogste gebouw binnen een straal van 25 meter.
Schoon stoken
Vervolgens dient u rekening te houden met de weersomstandigheden. Bij windsti, mistig of regenachtig weer slaat de rook neer en neemt de kans op overlast toe. Onder die omstandigheden is het gebruik van een open haard of houtkachel niet gewenst. Daarnaast is het van belang dat u alleen schoon hout verbrandt, dus geen afval zoals verpakkingsmateriaal, kunstoffen of hout dat geverfd of verduurzaamd is. Verbranding van deze matarialen veroorzaakt uitstoot van zeer giftige en milieuschadelijke stoffen. Bovendien is de kans op schoorsteenbrand bij verbranding van deze stoffen groter vanwege de sterke roetvorming die hierbij ontstaat.
Wij willen er daarom bij u op aandringen de bovenstaande zaken in acht te nemen, zodat het plezier van uw houtkachel of open haard niet het ongenoegen wordt van uw buren en naaste omgeving.
Bron: http://www.t-diel.nl/inwoners-achtkarsp ... 30935.html
In Bosna i Herzogovina en de rest van vml. Joegoslavië is de smog in de bergen een erfenis uit vroegere tijden. IJzererts-smelterijen midden tussen de bergen, kolencentrales op het smalste punt van een dal, dat soort dingen. Wel is de smog sinds de ec. crisis en daarop volgende oorlog 1984-1995 stukken minder. Tegenwoordig is BiH hard op weg een groot nationaal park te worden. Er zijn hele regio's leeggelopen en de natuur verovert het land terug op de mens. Niets smog, gewoon grondmist.gezondheid schreef:In andere landen stookt iedereen op hout zoals in Bosnië. Daar heb je smog vormingen.
Gemeente Achtkarspelen.
De 1-25 eis (schoorsteen steekt 1 meter boven de bebouwing uit in een straal van 25 meter eromheen) is niet goed genoeg. Ook 1 meter boven het dak gedraagt de wind zich anders - kunnen de rookgassen omlaag waaien - en pas 2 meter boven het dak van een standaard eengezinswoning raakt de schoorsteen aan de bovenstroom in de lucht. Volgend voorbeeld van goed bedoeld, slecht bedacht?
Citaat van Houtrookvrij via Gezoondheid (reactie op eerdere antwoorden van de staatssecretaris):
Nederland is echter een van de weinige landen waar bijna alle burgers op het aardgasnetwerk zijn aangesloten. Het stoken van houtkachels is hier een extra luxe.
Dit is het zoveelste voorbeeld van een mening, die verder niet onderbouwd is. Voor veel mensen in onze omgeving is de houtkachel tegenwoordig de hoofdverwarming, want goedkoper dan gas en veel prettiger warmte.
Gezondheid, zullen we dit onderwerp laten liggen tot er echt nieuws te melden is? Alle aspecten zijn inmiddels wel een keer langsgekomen. Kunnen Har06 en ik zolang rustig doorstoken ...
Lachwekkend bericht van de VVD Alkmaar!
http://alkmaarcentraal.nl/nieuws/191382 ... okoverlast
Wijn beschermd ons tegen enge ziektes en doemdenken! Ha ha! Dus als je hinder hebt van houtrookoverlast moet je een glas wijn drinken. Misschien kan dat is het basispakket van de zorgverzekering gezet worden.
http://alkmaarcentraal.nl/nieuws/191382 ... okoverlast
Wijn beschermd ons tegen enge ziektes en doemdenken! Ha ha! Dus als je hinder hebt van houtrookoverlast moet je een glas wijn drinken. Misschien kan dat is het basispakket van de zorgverzekering gezet worden.
Lees ook de reacties. O.a. een tegenstander, die sluikreclame maakt voor de eigen website. En een andere bekende naam, die iedere keer opduikt bij dit onderwerp.
Maar ook een reactie van de 'stoker' in kwestie en van een inwonende vriend van de familie. Dit is overduidelijk een geval van een buurvrouw, die probeert de buren weg te treiteren. Heeft niets meer met houtrookoverlast te maken.
De VVD snap ik wel. In andere woorden zegt men, dat wie ontspannen leeft en van het leven geniet, ook veel gezonder is.
Laatst gewijzigd door Jablan op 07 feb 2016 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mevrouw Dijksma geeft het volgende aan:
http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/wat-v ... koverlast/
Dit betekent dat de gemeente dus de rook mogen bestrijden en een stookverbod kunnen opleggen? Hetgeen wat mevrouw Dijksma zegt is exact hetzelfde wat de VVD ook zegt. Is de PvdA een VVD light versie?
http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/wat-v ... koverlast/
Dit betekent dat de gemeente dus de rook mogen bestrijden en een stookverbod kunnen opleggen? Hetgeen wat mevrouw Dijksma zegt is exact hetzelfde wat de VVD ook zegt. Is de PvdA een VVD light versie?
Geen probleem in maart 2017 zijn er nieuwe verkiezingen en zowel VVD en PVDA hebben dan nog weinig kiezers. Maar wat voor kabinet krijg je dan