Pagina 21 van 54
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 19:18
door bakkertje
Wat betreft Onur-Air
Afgelopen weekend gerepatrieerd via Brussel met Onur-air
Tijdens vakantie in turkije kregen wij te horen dat we niet meer op amsterdam terug konden vliegen met Onur-air ivm problemen landingsrechten . We kregen te horen dat we terug zouden rezen met Onur-air naar dusseldorf . Wij zeer verbasd omdat de maatschappij ons wilden laten vliegen met een vliegtuid die door verschillende landen werd verboden om te landen . We hebben toen gevraagd om met een andere maatschappij te vliegen We stelden deze vraag ook aan de ANWB -alarmcentrale omdat wij een aantal leden van ons reisgezelschap niet meer durfde te vliegen met Onur-air . We werden echter verplicht om met deze maatschappij te vliegen , zo niet dan bijbetalen .Tevens werd gezegd dat onze touroperator ervoor moest zorgen , echter een slechte touroperator kan zich houden aan de regels en ons afzetten tot 300 km van ons reisdoel . wij hebbenonze touroperator aangeschreven en gefaxt , echter deze zei ik heb geen zin om er extra geld aan te spenderen , U gaat maar met Onur-air Resultaat dankzij onze touoperator int travelclub in Hengelo kregen wij s,avonds om 5 uur het bericht dat we om 2 uur snachts werden opgehaald , vervolgens met het vliegtuig naar brussel en verder konden we het daar zelf uitzoeken , zijn maar in een bus van enkatours gekropen , want begeleiding was er niet . Onze rolstoelgebruikster had een stukke rolstoel en was na de reis volledig uitgeput .
IK ga hier niet discussieren of Onur-air goed is , ik heb echer de vraag
waarom dekt een reisverzekering in dit geval niet de overboeking . waarom worden wij verplicht om in een onveilgi toestel te pakken .Ik dacht als burger ervan uit te kunnen gaan dat de nederlandse maatschappij de taak had om burgers veiligheid te garanderen . Echter doordat een land ( ook nog lid van onze europese eenheid ??????? er andere regels op na houd) moeten wij gebruik maken van deze maatschappij . Er is gelukkig niets gebeurd , echter de angst en onzekerheid die wij en onze kinderen hadden tijdens deze reis zal ik nog lang herrineren .
Ik geef dan ook als advies om goed te kijken naar de touroperator die je gebruikt , want je merkt pas het vershil als er calamiteiten zijn . Goedkoop kan dan soms zelfs levensbedreigend zijn . We kijken toch ook naar reisverzekeringen om risicos af te dekken .
Wat betreft de veiligheid van Onur-air .
Voordat wii naar Turkije afreisden was het nog niet bekend wanneer wij zouden vliegen omdat het erg druk was .wij kregen een dag voor vertrek het schema binnen. Nu blijkt dat toen al bekend was dat 17 van de 24 onur-air vliegtuigen niet door de A-B-C check waren gekomen .
Verder heb ik zelf meegemaakt dat er personeelsleden van Onur-air dusdanig vermoeid waren dat deze in slaap vielen ( ik heb zelf iemand wakker moeten maken die onze rolstoelgebruiker via een speciale ingang van het vliegtuig moest brengen
Afsluitend .
Ik vind in dit geval dat wij als consument niet kunnen bepalen of een maatschappij veilig is , echter als meerdere landen (waaronder je Eigen land) van mening is dat deze maatschappij onveilig is , je een beroep moet kunnen doen op je reisverzekering .
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 19:39
door Erika
Jeetje wat een verhaal zeg! Maar hadden jullie nog wel een leuke vakantie gehad dan? Was het voor jullie de eerste keer met Onur?
Oh jee, en wij moeten nog!
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 19:47
door Gast
het enigste waar de touropperator naar mijn mening te kort is geschoten is voor geen vervoer te zorgen tussen brussel en amsterdam
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 19:50
door Gast
Toch handig als het reisburo je voor het vliegveld aflevert en je het vervoer op eigen kosten naar Amsterdam laat regelen, NOEM HET MAAR NIETS :het enigste
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 19:57
door Erika
Maar uit de berichten had ik begrepen, dat als je met Onur terug zou keren naar Belgie, dat je reisorganisatie je dan kwam ophalen en verder met de bus zou vervoeren. Dus dat is bij sommigen dus ook niet zo? En zijn/waren ze dat niet verplicht?
Wat een zooitje dan zo te lezen Bakkertje. Wat een nachtmerrie!
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 20:26
door Missfuture
Lieve mensen,
Ook ik wil graag even mijn mening vertellen, want als ik het hier zo lees val ik in slaap van de eentonigheid. Dus....een nieuwe andere mening kan het wel gebruiken. Ik vlieg per jaar zo'n 6 keer met onur air naar turkije en heb nog nooit een slechte vlucht gehad. Het personeel vind ik veel professioneler en de regels veel meer naleven dan het personeel van nederlandse maatschappijen. Waar ik ook regelmatig mee vloog in het verleden. Onur air krijgt komende maand op Kos in Griekenland een onderscheiding voor de beste onderhouden vloot! Dit zal toch niet gebeuren als ze dat absoluut, volgens nederland, niet zijn!
Nee als je het mij vraagt speelt de nederlandse media een smerig doortrapt spel om hun eigen Nederlandse maatschappijen, die laten we eerlijk zijn zwaar verlies hebben door de turkse concurrenten, een nieuwe kans te geven om hun marktaandeel terug te winnen. Dat er een incident is voorgevallen dat kan bij alle maatschappijen. En het komt ons landje verdraait goed uit dat ze nu kunnen schermen achter dat voorval. Het leuke is dat wanneer er een motorkap van de KLM boven het amerikaans ruim naar beneden valt dat je er dan niets of heel weinig over hoort!!!! Dat KLM op London blijft staan omdat de remmen niet werken hoor je ook niets over! Heel raar allemaal. Maar voor mij heel doorzichtig, het is heel jammer dat veel van onze nederlanders als een kudde schapen achter de media aanlopen. De media is tegenwoordig niet objectief meer... Als ze eerlijk zijn schrijven ze ook dan Onur air in de afgelopen 12 jaar dat ze vliegen nog nooit een ongeluk hebben gehad...binnenkort een tweede prijs ontvangen voor best onderhouden vloot en noemen ze niet in het zelfde stuk waar het over onur air gaat dat er de afgelopen jaren 1000 ongelukken waren maar bij welke maatschappijen zeggen ze niet. Dat is insinueren. Heel misselijk....en kinderachtig. Mensen kijk verder dan je neus lang is!
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 20:31
door bakkertje
Nogmaals , het gaat me niet om de vraag of Onur-air veilig is
het gaat me hierom , We worden ondanks ons protest gedwongen om met Onur-Air te vliegen , we hadden eigenlijk geen keuze .
Wat betreft de ongemakken betreffende het vervoer , niets weegt op tegen het feit dat we onze kinderen in een voor ons onveilge situatie hebben moeten brengen .
Waaorom klaag ik over onze touroperator
We waren een van de winigen die niet werden omgeboekt , zelfs kleine firma´s zoals pacho toers boekte wel om . Onze touroperator zei doodleuk dat het een politiek spelletje was en zei dat het verder mijn probleem was Ook aan het feit dat wij een invalide reisgenoot hadden ging hij voorbij . De hostess in turkije zei dat ze hierin niets kon betekenen , zoek het maar uit met nederland .
IK zal dan ook nooit meer bij dit buro boeken , liever 100 euro meer per reis dan dit weer mee te maken . Let wel ik kom al jaren in turkije
waarbij ik deze touroperator gebruik Ik zal vanaf nu met een nederlandse maatschappij vliegen , want vakantie is leuk maar veilig thuiskomen ook .
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 20:43
door Gast
OP 23 oktober 2004 zou een vlucht met Inter Airlines naar Turkije vliegen, de vlucht werd eerst 4 uur uitgesteld, daarna een bijkomende vertraging van 3 uur tot 01.00 uur , het technisch mankement bleek een gedeeltelijk gebroken cockpit ruitje te zijn, welk niet gerepareerd kon worden, de piloot vertok om 5.30 uur met 60 passagiers van de 200 met de kapotte ruit, de vlicht zou op halve hoogte uitgevoerd worden en bij een totale breuk moest een noodlanding uitgevoerd worden.
Omm 6.30 uur waren de overige passagiers van Kras en Reiscompas de koffers weer van de transportband aan het halen, de hele nacht met kinderen geen drinken en eten gekregen en Reiscompas was niet bereikbaar, s,middags om 13.00 uur met een andere vlucht alsnog naar Turkije gevlogen.
De rijksluchtvaart heeft Inter Airlines een berisping gegeven.
Reiskompas beroept zich op overmacht en wijst elke verantwoordelijkheid tot schadevergoeding af.
Reiskompas is inmiddels gefuseerd en verhuisd zonder adres wijziging, heet nu Reiskompas/travel-gti, de turkse eigenaar,ook van Inter Airlines,werkt samen met Kras
De firma,s wijzen elke vergoeding af en de overkoepelende bedrijven geven niet thuis, aan een advocaat hebben ze maling
Onur verving de uitgevallen vlucht met aan boord geen eten en drinken en een crew die geen engels spraken, ben er maar blij mee
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 21:18
door Gast
Wat ik niet zo goed uit je verhaal begrijp bakkertje is, je zegt dat jullie al jaren in Turkije komen. Was dat altijd al met Onur Air? Jullie zijn heen neem ik aan ook met Onur gegaan. Waren jullie toen niet angstig dan? Toen hadden jullie nog niet over die onveiligheid gehoord.
Ik bedoel heen was er waarschijnlijk niks aan de hand en terugweg hebben jullie de verhalen omtrent Onur vernomen en ineens durven jullie niet meer met Onur te vliegen! Hoe komt dat dan?
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 21:23
door Gast
Oh ja en betreft jullie reisorganisatie, die moet zijn eigen de ogen uit de kop schamen, over hoe hij/zij jullie met een invalide passagier hebben behandeld. Schandalig!
Inderdaad volgende keer bij een goede reisorganisatie boeken en die hoeven echt niet duurder te zijn! Heus niet! Persoonlijk vind ik OAD een hele goede, maar dit terzijde.
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 21:45
door bakkertje
reactie
We komen al jaren in Turkije zelfs 2 keer per jaar .
We hebben hiervoor met diverse luchrvaartmaatschappijen gevlogen
Pegassus , Atlas , Onur-Air , Martinair enz.
Tot nu toe heb ik me niet beziggehouden met of een vliegtuig vliegveilig was , ik ga er vanuit dat men ervoor zorgt dat dit het geval is . Alleen nu is het geval dat terwijl ik in Turkije was ( en dus weinig keuze had ) bijna heel europa mij vertelde dat Onur-air onveilg was .
Ik geef je het dan maar te doen om dan tegen je kinderen te zeggen , we stappen gewoon in dit onur-Air vliegtuig er is niets aan de hand . Je moest de smoeltjes van die kids eens zien
Ik blijf gewoon vinden dat je touroperator er dan gewoon voor moet zorgen dat dat in orde komt . Verder vindt ik dat een reisverzekering deze situatie moet dekken .
En voor Al die mensen die zeggen och jongen het is een politiek spelletje . Daar ga ik niet over , Wel geef ik jullie ter overweging
Als ik ervoor zorg dat je een goedkope busreis kan maken , echter de busschauffeur i rijdt 24 uur achter elkaar en soms werken de remmen niet , laat jij je kinderen dan deze reis maken . IK NIET ????
Dus mijn advies is zonder enige rancune , zorg dat je een touroperator hebt die jou bij staat tijdens calamiteiten .
IK heb er in ieder geval van geleerd
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 21:58
door Gast
Bedankt voor je uitleg en met het merendeels met je eens.
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 22:05
door bakkertje
Reactie
Ook ik wil graag even mijn mening vertellen, want als ik het hier zo lees val ik in slaap van de eentonigheid. Dus....een nieuwe andere mening kan het wel gebruiken. Ik vlieg per jaar zo'n 6 keer met onur air naar turkije en heb nog nooit een slechte vlucht gehad. Het personeel vind ik veel professioneler en de regels veel meer naleven dan het personeel van nederlandse maatschappijen. Waar ik ook regelmatig mee vloog in het verleden. Onur air krijgt komende maand op Kos in Griekenland een onderscheiding voor de beste onderhouden vloot! Dit zal toch niet gebeuren als ze dat absoluut, volgens nederland, niet zijn!
Ik begin geen hetze tegen Onur-air . ik moet echter wel als kanttekening geven dat Onur-air de enigste maatschappij is die je als er vertraging is volledig in de kou laat staan . Geen communicatie , geen uitleg , Altijd gelazer met je koffers . Hun personeel zal best professioneel zijn , alleen als je ze 16 uur achter elkaar laat werken zakt dit in . Elke maatschappij heeft zijn nadelen , ik verwacht echter wel dat men je niet zo maar in de kou laat staan . En ik ben niet de enigste daarin . Dus BURUN NEREDE ????????
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 22:06
door alex1972
03-05-2005
SCHIPHOL - De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) houdt buitenlandse luchtvaartmaatschappijen die met oude en mogelijk onveilige vliegtuigen opereren nauwlettend in de gaten. Volgens De Telegraaf heeft de IVW vooral het oog laten vallen op de verouderde Lockheed Tristars die onder naam van Onur Air worden ingezet.
Luchtvaartjournalist Arnold Burlage van De Telegraaf schrijft vandaag in het ochtendblad over twee Tristars die afgelopen weekend door het Turkse Onur Air zijn ingehuurd. De driemotorige vliegtuigen behoren toe aan onduidelijke maatschappijen uit Jordanië. Onur Air moest een beroep op de Tristars doen om het grote aantal vakantiegangers naar Turkije te kunnen vervoeren.
Het gaat volgens Burlage om een in Kirgizstan geregistreerde Lockheed Tristar van de Jordaanse luchtvaartmaatschappij Sky Gate en een vliegtuig van het eveneens Jordaanse Star Air. De Lockheed van Star Air vliegt normaalgesproken vooral binnen Afrika. Dit vliegtuig mag vrijwel zeker niet meer in het Nederlandse luchtruim terugkeren, schrijft Burlage.
Zaterdag werd bekend dat de IVW de landingsrechten van de Thaise maatschappij Phuket Air heeft ingetrokken. De Aziatische luchtvaartmaatschappij onderhield pas sinds eind maart een lijndienst tussen Schiphol en Bangkok.
----------------------------------------------------------------------------------
Mijn eigen mening:
Onur Air heeft 2 Lockheed Tristars L-1011 ingehuurd van ''wazige maatschapijen''.
de ene Tristar is de:
Lockheed L-1011 TriStar MSN : 1245
Status : Active
Registration : EX-044
Land: Swaziland
Maatschappij: Sky Gate International
de andere Tristar staat geregisteerd bij Star Air uit Indonesie, en niet zoals hierboven in Jordanie.
Nu heb ze nog nooit met zulke vliegtuigen zien vliegen, maar die ingehuurde Lockheeds zijn al meer dan 22 jaar oud.
Dan snap ik ook wel, dat er dus aardig wat onderhoud nodig is om zo'n kist vliegende te houden.
Fleet Age van Onur Air:
Age of the fleet 12.5 years
Details of the calculation based on supported aircraft
Aircraft Type Number Age Rank for the age per each aircraft type
Airbus A300 10 18.1 years On 48 airlines operating this aircraft Onur Air is number 24
Airbus A320 2 13.1 years On 127 airlines operating this aircraft Onur Air is number 103
Airbus A321 8 8 years On 55 airlines operating this aircraft Onur Air is number 48
McDonnell Douglas MD-80/90 5 8.1 years On 71 airlines operating this aircraft Onur Air is number 4
Total 25 12.5 years
Dit valt er mee.
Onur Air wordt gewoon gestraft voor die 'gare' Tristars uit Indonesie en Swaziland.
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 22:14
door Gast
Dan willen ze waarschijnlijk MEER MENSEN vervoeren dan aan kunnen. Hoe word ik zo snel mogelijk rijk?
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 22:15
door Gast
Correctie.
Dan willen ze waarschijnlijk meer mensen vervoeren, dan ze aan kunnen!
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 22:17
door hario
Zondag terug gekomen van een prachtige vakantie in Alanya, Turkije. Ik ben dus één van die 10.000 gestresste vakantiegangers. Hierbij een samenvatting wat wij allemaal hebben moeten doorstaan. De heenreis op zondag 8 mei begon direct met een vertraging van 2.5 uur vanaf Schiphol. Gelukkig zonk de moed me nog niet direct in de schoenen omdat vertragingen op Schiphol vandaag de dag meer regel zijn dat uitzondering, zelfs bij onze nationale zwaan. Die nam vorige week zelfs nog maatregelen om hun vertragingen te beperken door niet meer te wachten op (te) late klanten. Hoewel de vriendelijke Onur Air medewerker ons al voor de geplande vertrektijd aan de gate kon vertellen dat de vlucht zeker 1.5 uur vertraagd was bleven de schermen, hoogstwaarschijnlijk door Nederlanders bediend, in de vertrekhal halsstarrig de oorspronkelijke tijd aangeven hoewel die reeds lang verstreken was. Het vliegtuig was een normaal ogende Airbus. Voor zover zichtbaar geen lekke banden, geen losse stoelen, geen loskomende bagagerekken, normaal werkende riemen, een normale start, gemiddeld vliegtuigvoedsel met verse broodjes naar believen en een normale landing. Okay,de engelse taal was gebrekkig en het personeel toonde wat ongeïnteresseerd maar wat wil je met al die kaaskoppen die niet langer dan 15 minuten in een stoel lijken te kunnen zitten. In ons hotel vernamen we via RTL 4 de eerste berichten dat Onur Air tot paria was uitgeroepen. Lekke banden, brandende motoren, lekkende airco’s, levensgevaarlijke noodlandingen, etc. waren aan de orde van dag. Een vliegverbod kon niet uitblijven. Het bericht ging als een lopend vuurtje door de Nederlandse kolonie (zo’n 95% van het aantal bezoekers) in ons hotel. Echter voordat de paniek kon toeslaan kon onze OAD reisleidster ons al informeren dat er werd gezocht naar oplossingen en dat we waarschijnlijk met Martin Air terug zouden vliegen, op de geplande dag maar misschien wat uren eerder of later. De volgende dag konden we de bevestiging lezen op het mededelingenbord. De dag van vertrek waren er (normale) rijen te zien met Nederlanders maar wat wil je als er sprake is van een Nederlandse invasie. In mijn optiek waren de rijen voor de vlucht naar Kopenhagen overigens net zo lang. Geen agressie bij de Turken omdat wij Onur Air in de ban hadden, maar een normale vriendelijke behandeling. En ja hoor, opnieuw wel een heel uur vertraging, maar nu netjes leesbaar op het scherm. Het Martin Air vliegtuig was echter wel afwijkend, geen rood en wit maar blauw wit met de tekst Air Plus. En waar we ook keken, alles in Spaans/Engelse taal. En niet alleen het vliegtuig, ook het personeel was volledig Argentijns en geheel Spaanstalig. Heeft Martin Schröder wellicht via zijn dochter, de ex van Willem Alexander goede contacten in Argentinië? Waren de Turken ongeïnteresseerd op de heenreis, deze bemanning was nog erger. Geen lachje kon eraf. Maar hoe kan het ook anders, ben je Argentijns stewardess moet je 400 opgefokte vakantiegangers vliegen vanuit een land waarvan je nog nooit hebt gehoord en wederom wordt bewezen dat Nederlandse vakantiegangers geen 15 minuten op een stoel kunnen zitten. Iedereen scheen in het gangpad te moeten gaan staan. Het eten was overduidelijk van Martin Air. Een soort happy meal box met Martin Air logo, gevuld met één broodje kaas en een krentenbol, net als de mandarijn in ultra mini formaat. Dat viel niet mee, we waren immers al 6 uur geleden uit ons hotel vertokken. Mijn vrouw kreeg nooit haar frisdrank aangeboden, maar, denk je dan nog optimistisch, had ze ook maar niet in de middenrij moeten gaan zitten. De echte schrik kregen we echter toen we het AD en de TELEGRAAF van zaterdag lazen. Wat moesten de thuisblijvers wel niet denken wat we allemaal hebben mee moeten maken. Als klap op de vuurpijl was er sprake van een medisch probleem bij één van de passagiers. In gebrekkig engels “is there a doctor in the plane” en volop verwarring. Na de landing, met gebruikelijk applaus (waarvoor dacht ik in een fractie van een seconde) zou je verwachten dat deze kortademige dame als eerste frisse lucht of professionele hulp wordt aangeboden, echter een groot aantal Nederlandse toeristen was waarschijnlijk zo aangeslagen door de Onur Air affaire dat ze zich kostte wat het kost als eerste naar buiten wilden persen. Stewardessen brabbelden via de intercom onduidelijke maar overduidelijk tegenstrijdige Spaanse berichten met een licht Engels accent. De Nederlandse dame van Martin Air in de slurf hield zich afzijdig. Ik hoop van harte dat het met die kortademige mevrouw goed gekomen is. De gereedstaande ambulance en wat rennend hulpverlenend personeel gaven in ieder geval nog een beetje hoop.
Kortom mijn conclusie is dat de vakantie fantastisch was, het hele nieuws enorm overtrokken is, ook mijn krant de objectiviteit soms lijkt te verliezen, OAD een pluim verdient voor hun adequate optreden en Martin Air op slinkse wijze een slaatje lijkt te slaan uit deze affaire maar in ieder geval voor onze vlucht de plank finaal heeft misgeslagen. Overigens denk ik dat de gemiddelde Nederlandse vakantieganger deze vlucht als zeer goed zou kwalificeren, alleen gebaseerd op het idee dat dit een Nederlandse maatschappij zou zijn. Ik neig er naar om de Turken succes te wensen in dit in mijn ogen ook politieke steekspel.
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 22:20
door missfuture
Ik begin geen hetze tegen Onur-air . ik moet echter wel als kanttekening geven dat Onur-air de enigste maatschappij is die je als er vertraging is volledig in de kou laat staan . Geen communicatie , geen uitleg , Altijd gelazer met je koffers . Hun personeel zal best professioneel zijn , alleen als je ze 16 uur achter elkaar laat werken zakt dit in . Elke maatschappij heeft zijn nadelen , ik verwacht echter wel dat men je niet zo maar in de kou laat staan . En ik ben niet de enigste daarin . Dus BURUN NEREDE ????????
Benim burum yuzumde!!!
ik denk dat ik dan of heel veel geluk heb gehad al die keren met onur air of dat jij gewoon heel veel ongeluk hebt gehad! Ik heb ook heus wel vertragingen gehad, wij kregen een coupon voor een broodje en een drankje op het vliegveld...er werd om het kwartier nieuws gegeven over de stand van zaken. En dat het personeel vermoeid is heb ik nog nooit gezien! Naar mijn bevindingen zien ze er allemaal heel fief en energievol uit. Nogmaals het is maar net welke crew en welk tijdstip je treft. Ik blijf gewoon vliegen met onur air met alle vertrouwen. Wie dat niet wil doen, graag blijf weg gewoon. Of betaal lekker 200 euro extra voor dezelfde vlucht, als dat je geruststeld. Ik blijf bij mijn statement , door middel van negatieve media verhalen hobbelt gelijk iedereen erachter aan en zo praat je mensen angst aan.
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 22:24
door Margootje
Dus met andere worden, het valt viel/valt allemaal nog wel mee?
Re: Onur Air
Geplaatst: 16 mei 2005 22:32
door bakkertje
reactie op Hario
Ik ben blij dat u als schrik het lezen van de Telegraaf had , wij moesten het doen met de schrik of wij het wel zouden overleven . Of het nu een spelletje of iets anders is dat laat ik aan U over . Bij ons in het vliegtuig werd niet geklaagd , we waren al lang blij dat ons vliegtuig in brussel landde , elke futiliteit zoals eten , onverstaanbaarheid , drinken waren niet ter sprake , en reken maar dat er bij ons geapplaudiseerd werd toen wij landden
U had geluk dat u met OAD geboekt heeft , ze hebben er toch voor gezorgd dat u in ieder geval niet met knikkende knien hoefde in te stappen .