Pagina 21 van 37

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 21 aug 2007 19:03
door ikbenik
@MichelArnh:

Voor de rest:

Je ziet spoken.
De naam ikbenik lees er nog eensoverheen, time to change?
Het is een naam die totaal geen betekenis heeft.

Alleen wil de naam zeggen ik ben gewoon ik.

En over mijn naam ga ik echt niet meer in discussie.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 21 aug 2007 19:10
door ikbenik
Citaat : mr. ikbenik :

Lastige klanten zijn er wel.

En het verhaal dat de klant altijd gelijk heeft, kan ook gelijk naar de wereld van de fabeltjes.

Jij hebt mij dus niet begrepen, kun je waarschijnlijk niets aan doen is een kwaaltje waar de meeste techneuten last van hebben.
En waarom zou ik jou dan niet begrepen hebben?
Ik heb weleens gezegd lastige klanten bestaan niet, alleen klanten.


Daar ben ik het dus niet mee eens.

Daar ben ik in de praktijk wel achtergekomen.

Bij een zeer kleine percentage klanten kun je nooit wat goeds doen, doe je het altijd fout.
het verbaasd me dat je je website op dit forum plaatste. Is niet echt reclame voor je
Waarom is dan niet echt reclame voor mij?

Omdat ik gewoon eerlijk ben?

Omdat ik gewoon zeg zoals het is?

Dus de waarheid mag dus niet gezegd worden?

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 21 aug 2007 20:15
door joopataa
Van de website van ikbenik.. Artikel 5: Aansprakelijkheid.

a.
De uitvoering van de opdracht geschiedt geheel voor risico en verantwoordelijkheid van koper/opdrachtgever, ook in geval van schuld of nalatigheid van of namens Bits&Bytes, haar personeel of andere hulppersonen die voor of in opdracht van Bits&Bytes werken. Bits&Bytes aanvaardt slechts aansprakelijkheid voor opzet of daarmee gelijk te stellen schuld van haar zelf, haar personeel of andere onder haar verantwoordelijkheid vallende personen.

b.
Alle schade of nadelen veroorzaakt door, voorgevallen bij of op enigerlei wijze verband houdende met de uitvoering van de opdracht – door wie dan ook (inclusief het personeel van Bits&Bytes en andere hulppersonen) aan wie of wat dan ook toegebracht, komen ten laste van koper/opdrachtgever, die Bits&Bytes waar nodig volledig heeft te vrijwaren voor aanspraken – van derden.

c.
Deze uitsluiting van de aansprakelijk van Bits&Bytes en de daarmee corresponderende vrijwaringsverplichtingen van koper/opdrachtgever zijn algemeen en gelden ook ten gunste van haar personeel en de hulppersonen onder de directie van Bits&Bytes bij de uitvoering van de opdracht werkzaam zijn, alsmede voor onze eventuele adviseurs en dergelijke.


De voorwaarden op de site van ikbenik word je ook niet zo vrolijk! Zelfs al is het Zijn schuld dat er iets fout/stuk gaat , Dan is het nog de schuld van de klant en is het risico ook voor de klant. :?:

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 21 aug 2007 22:01
door magel725
De voorwaarden op de site van ikbenik word je ook niet zo vrolijk! Zelfs al is het Zijn schuld dat er iets fout/stuk gaat , Dan is het nog de schuld van de klant en is het risico ook voor de klant.
daarvoor staat:
Bits&Bytes aanvaardt slechts aansprakelijkheid voor opzet of daarmee gelijk te stellen schuld van haar zelf, haar personeel of andere onder haar verantwoordelijkheid vallende personen.
Je stelling klopt dus niet. En hier kon je op wachten. Zoveel mensen kunnen het niet verkroppen dat er een winkelier is die ze vertelt dat ze geen gelijk hebben. Kritiek is voor sommigen héél moeilijk en dan moeten ze in de aanval. Jammer.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 21 aug 2007 23:18
door ikbenik
b.
Alle schade of nadelen veroorzaakt door, voorgevallen bij of op enigerlei wijze verband houdende met de uitvoering van de opdracht – door wie dan ook (inclusief het personeel van Bits&Bytes en andere hulppersonen) aan wie of wat dan ook toegebracht, komen ten laste van koper/opdrachtgever, die Bits&Bytes waar nodig volledig heeft te vrijwaren voor aanspraken – van derden.


In de praktijk:

Alle schade of nadelen veroorzaakt door, voorgevallen bij of op enigerlei wijze verband houdende met de uitvoering van de opdracht – door het personeel van Bits&Bytes en door Bits&Bytes benoemde hulppersonen) aan wie of wat dan ook toegebracht, komen ten laste van Bits&Bytes.

Oftewel:
Alle schade die door Bits&Bytes zelf wordt veroorzaakt tijdens het uitvoeren van een opdracht (behalve softwarematige gegevens of programma's) komen voor rekening voor Bits&Bytes.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 21 aug 2007 23:22
door ikbenik
De voorwaarden op de site van ikbenik word je ook niet zo vrolijk! Zelfs al is het Zijn schuld dat er iets fout/stuk gaat , Dan is het nog de schuld van de klant en is het risico ook voor de klant.
In de praktijk worden deze voorwaarden door de meeste winkeliers gehanteerd.

Toen ik voor 3½ jaar begon, heb ik deze voorwaarden overgenomen van een hele bekende computerketen die hun voorwaarden bij de rechtbank gedeponeerd had.

Ik heb die voorwaarden zo overgenomen.
Toegegeven, ik moet die voorwaarden bekijken en aanpassen.

Eerlijk gezegd wijk ik nogal eens van die voorwaarden af, ten gunste van de klant.

Nog iets:
Als ik iets kapot maak tijdens een reparatie, dan komen daarvan alle kosten gewoon voor mijn rekening.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 00:22
door Moppentappers
veel personen hier stellen ikbenik in het ongelijk omdat ze enkel uit het oogpunt van de consument kijken
ik, als ICT beheerder bij een klein bedrijf weet ook wel hoe het gaat en klanten lopen soms echt te mieren ******
na een verbouwing ineens een scheur in de wand (die na inspectie er al 5 jaar bleek te zitten) ect. ect.
daarbij vind ik dat wanneer de consument eerlijk zegt wat hij gedaan heeft (bijvoorbeeld illigale norton geinstalleerd) dat je wel solidair mag zijn en hem wat korting geven op de reparatie
belonen van eerlijkheid lijkt mij motiverend te werken

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 01:13
door ikbenik
daarbij vind ik dat wanneer de consument eerlijk zegt wat hij gedaan heeft (bijvoorbeeld illigale norton geinstalleerd) dat je wel solidair mag zijn en hem wat korting geven op de reparatie
belonen van eerlijkheid lijkt mij motiverend te werken
Als mensen gelijk zeggen dat zij een fout gemaakt hebben en daar eerlijk voor uitkomen, dan zal ik heus wel coulant zijn.

Maar als ik bij een klant kom (zoals in het voorbeeld) en de klant eist op voorhand al dat hij geen cent betaald en dat het onder garantie valt, dan is hij bij mij aan het verkeerde adres.

Want als een klant denkt met blaffen en met een grote mond iets denkt te kunnen eisen, dan is hij wel verkeerd bezig.
Voor zulke mensen ga ik echt niet coulant zijn en helemaal niet hard lopen.

Laat er geen misverstand over zijn:
Als ik een grove fout zou maken, dan is het terecht dat een klant dan boos zou zijn. Maar daar heb ik het niet over.

Er zijn teveel winkeliers die over zich heen laten lopen, omdat ze bang zijn voor negatieve reclame en ze willen iedereen tevreden stellen.
Ze hebben ook vaak de instelling:
Een klant heeft altijd gelijk.

Dat vind ik verkeerd:
Als een klant gelijk heeft, heeft hij gelijk, als een klant geen gelijk heeft, dan krijgt hij dan ook geen gelijk.
En je kunt toch niet iedere klant tevreden stellen.
Sommige klanten kun je niet tevreden stellen, wat je ook doet of probeert. Dit heb ik wel in de loop van de tijd wel geleerd.

Ik weet dat ik altijd eerlijk ben en iedere klant recht in de ogen kan kijken.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 01:19
door Mark0s
Wat ik dan weer niet begrijp is waarom de winkelier/reparateur de dupe ervan moet zijn wanneer de klant bekent illegale software te hebben geïnstalleerd..

Kun je beargumenteren waarom een reparateur dan korting zou moeten geven? Ook al geeft een klant dit eerlijk toe..

Het wordt pas anders wanneer die illegale software er door die monteur of whatever er zelf op is gezet.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 01:39
door ikbenik
Wat ik dan weer niet begrijp is waarom de winkelier/reparateur de dupe ervan moet zijn wanneer de klant bekent illegale software te hebben geïnstalleerd..
Omdat ik volgens de klant bewijzen moest dat de fout door de illegale software kwam.

En dat verdomde ik dus.

Ik had er al zo'n 5 uur opzitten om de hardware grondig te checken en ook de software.

Een qoute van de betreffende factuur:
De klacht was dat de computer nadat windows opgestart was, opnieuw opstartte.
De harde schijven zijn gecontroleerd op virussen en spyware.
Deze werden niet aangetroffen.
Het systeem is thermisch getest. Er werden geen problemen aangetroffen.
De computer heeft ±36 uur testgedraaid. De computer is niet uitgevallen.
De hardware en software zijn opnieuw geïnstalleerd.
Het systeem is grondig getest en in orde bevonden.
Waarna de klant de illegale software installeerd en gelijk de klacht waarvoor de computer bij mij kwam weer ontstond.
Toen ik bij de klant ging kijken, eiste hij dat het herstel onder garantie verholpen werd.

Zijn visie was:
Ik heb de computer naar jouw gebracht, omdat de computer foutmeldingen gaf. Jij zei dat jij niks kon vinden, maar ik heb die klacht weer. Ik ben er niks mee opgeschoten. Als jij vindt dat die illegale software de oorzaak van de foutmeldingen zijn, dan moet jij dat dan maar ook bewijzen.
Ik heb de klachten weer, dus jij behoort die klachten onder garantie te verhelpen.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 02:06
door Moppentappers
zelfde bij hijackthis, als iemand niet verteld dat hij zelf met het programma is gaan kloten kunnen wij niet helpen
nu kan de hulp behoevende niets eisen omdat wij een vrijwillige dienst leveren maar het is wel hetzelfde prenciepe

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 02:08
door Mark0s
Ik doelde ook meer op de reactie van Moppentappers. Die zei dat je als reparateur wel korting kan geven als een klant eerlijk zegt dat het aan zichzelf ligt..

Stel je hebt een WA verzekering en je rijdt je auto tegen een paaltje.. Moet de verzekering je dan ook matsen wanneer je hun eerlijk vertelt dat jij zelf tegen een paaltje aangereden bent? (Overigens wel een hele zware/kromme vergelijking, maar is meer bedoelt om een punt duidelijk te maken..)

Dat vind ik onzin. Klant heeft er toch baat bij om iets eerlijk te zeggen. In dat geval kan een klacht vaak sneller gevonden worden en komen er ook minder manuur aan te pas.

Dus ben het met je eens hoor ikbenik. Sowieso zou je het ook nog kunnen omdraaien en zeggen dat illegale software er simpelweg niet op hoort te zitten, of het nou wel of niet de oorzaak is..

(Ga je het heel ver zoeken zou je nog medeplichtig zijn aan een misdrijf, daar jij op de hoogte bent dat diegene illegale software gebruikt etc.)

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 02:09
door resp00112469
Is het iemand die een foutje heeft gemaakt en dat eerlijk toegeeft, dan valt er altijd wel wat te regelen.
Is de klant eigenwijs en doet wat hij niet had moeten doen en gelijk begint met blaffen dat de reparatie niet goed is uitgevoerd, dan kunnen ze wat mij betreft de pot op.
Dat is ook wat ikben ik steeds aangeeft, want sommige consumenten zijn hardleers!
Ik heb zelf in de elctronica gezeten en weet ook van onredelijke klanten.
Voorbeeld, een klant kwam met een TV die geen geluid meer gaf.
Een onderzoek wees uit dat alle vier de eindtrappen defekt waren en de IC's compleet ontploft.
Nu bestond de mogelijkheid om er extra speakers aan te hangen, echter wel met een waarde van 16 ohm.
Ik heb de klant gebeld om te vernemen wat er gebeurd was voordat het toestel defekt raakte.
Hij vertelde mij dat hij extra speaker had aangesloten en dat het daarna was gebeurd.
Daarop heb ik gezegd dat de impendantie fout was en dat dit dus niet kon. Het toestel is gerepareerd en weer spelend naar de klant gegaan.
De volgende dag kwam het weer terug en deed nu niets meer.
Weer waren alle vier de eindtrappen stuk en toen ik de klant belde dat dit weer was veroorzaakt door verkeerde speakers, kreeg ik gelijk de wind van voren.
Dat was onzin en hij wilde niet betalen, want dit was garantie en jij moet en ik eis en ik wil enz..........
Dan kan een reparatie erg lang gaan duren, want dit gaat dan alleen als ik niets anders te doen heb en dat kwam niet voor.
Gevolg, klant kwaad en toestel ongerepareerd retour.
De pest van dit soort lieden is wel dat zij je naam grondig kunnen verzieken, maar dat risico nam ik dan op de koop toe.
Dat soort lieden is bij mij aan het verkeerde adres.

Vr. Gr. Hans.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 02:20
door flipvanderwaal
De pest van dit soort lieden is wel dat zij je naam grondig kunnen verzieken, maar dat risico nam ik dan op de koop toe.
Ja, een bedrijf leiden kan niet iedereen.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 02:22
door Moppentappers
en ook niet elke consument kan zich normaal gedragen

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 02:32
door ikbenik
De pest van dit soort lieden is wel dat zij je naam grondig kunnen verzieken, maar dat risico nam ik dan op de koop toe.
Dat was dus ook in het geval van de klant van het voorbeeld.

Die kon maar niet begrijpen waarom dat ik de boel liet escaleren.

En dat komt niet vaak voor. Zeer zelden zelfs.

In het begin heb ik klanten meegemaakt die verre van eerlijk waren.
Die dachten op die manier wel een slaatje te slaan dat ik dan de schuld van iets kreeg en dat dan het probleem onder garantie verholpen zou worden.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 09:58
door joopataa
In de praktijk worden deze voorwaarden door de meeste winkeliers gehanteerd.

Toen ik voor 3½ jaar begon, heb ik deze voorwaarden overgenomen van een hele bekende computerketen die hun voorwaarden bij de rechtbank gedeponeerd had.

Ik heb die voorwaarden zo overgenomen.
Toegegeven, ik moet die voorwaarden bekijken en aanpassen.

Toch zijn deze voorwaarden het uitgangspunt van waauit ikbenik handeld, Dat hij anders in de praktijk doet is meegenomen maar dus geen recht.Dit is wat op se dite van de meeste grote shops staat
--------------------------------------------------------------------------------
Artikel 12 Aansprakelijkheid 12.1 De aansprakelijkheid van Gistron BV blijft ten alle tijden beperkt tot de hoogte van het factuurbedrag van de betreffende levering.
12.2 Voor enige directe of indirecte schade waarvoor Gistron BV in deze voorwaarden de aansprakelijkheid niet uitdrukkelijk heeft aanvaard zal Gistron BV niet aansprakelijk zijn, behoudens schade veroorzaakt door opzet of grove schuld of nalatigheid aan de zijde van Gistron BV.
12.3 De afnemer vrijwaart Gistron BV te dezer zake tegen alle aanspraken van derden.
---------------------------------------------------------------------- en dit bij
ikbenik......

Artikel 5: Aansprakelijkheid.

a.
De uitvoering van de opdracht geschiedt geheel voor risico en verantwoordelijkheid van koper/opdrachtgever, ook in geval van schuld of nalatigheid van of namens Bits&Bytes, haar personeel of andere hulppersonen die voor of in opdracht van Bits&Bytes werken. Bits&Bytes aanvaardt slechts aansprakelijkheid voor opzet of daarmee gelijk te stellen schuld van haar zelf, haar personeel of andere onder haar verantwoordelijkheid vallende personen.

b.
Alle schade of nadelen veroorzaakt door, voorgevallen bij of op enigerlei wijze verband houdende met de uitvoering van de opdracht – door wie dan ook (inclusief het personeel van Bits&Bytes en andere hulppersonen) aan wie of wat dan ook toegebracht, komen ten laste van koper/opdrachtgever, die Bits&Bytes waar nodig volledig heeft te vrijwaren voor aanspraken – van derden.

c.
Deze uitsluiting van de aansprakelijk van Bits&Bytes en de daarmee corresponderende vrijwaringsverplichtingen van koper/opdrachtgever zijn algemeen en gelden ook ten gunste van haar personeel en de hulppersonen onder de directie van Bits&Bytes bij de uitvoering van de opdracht werkzaam zijn, alsmede voor onze eventuele adviseurs en dergelijke.

-----------------------------------------------------------------------------

En uiteraard zal hij in praktijk anders handelen ( mag ik wel hopen ) maar gaat het fout heeft de klant geen poot om op te staan.Ik gun iedereen zijn verdienste en zeur zelf nimmer om garantie als ik daar geen recht op heb of de schuld bij mij zit, Maar deze voorwaarden kloppen echt niet met de gangbare voorwaarden.en dat is alleen mijn punt.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 10:01
door jor
Nog iets:
Als ik iets kapot maak tijdens een reparatie, dan komen daarvan alle kosten gewoon voor mijn rekening.



Dat komt uit je eigen voorwaarden heel anders over en is dus eigenlijk een gunst. :wink:

Jor.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 10:23
door ikbenik
Dat komt uit je eigen voorwaarden heel anders over en is dus eigenlijk een gunst.
Klopt ook helemaal.

In principe hou ik me nooit aan mijn eigen algemene voorwaarden.

Maar wel altijd ten gunste van de klant, laat daar geen misverstand over bestaan.

De algemene voorwaarden heb ik alleen om mezelf te beschermen die mij op wilt lichten of mij een hak wilt zetten.

Dus puur voor de rotte appels die tussen de klanten zitten.

Aan de andere kant zou het ook geen kwaad kunnen om de algemene voorwaarden up-to-daten.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 22 aug 2007 13:50
door 16again
@ikbenik
Je kan wel in de voorwaarden stellen dat je niet aansprakelijk bent, wettelijk gezien ben je gewoon wel aansprakelijk.
Uit je voorwaarden zijn artikelen 5 a,b,c,e m.i. onredelijk bezwarend en dus ongeldig.

Stel: je installeert een computer op een prive adres en stoot daarbij een oude chinese vaas om.....
Dan kan je je echt niet achter de voorwaarden verschuilen maar heb je gewoon een goede verzekering nodig