LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6725
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@mh73 “En nog steeds, ze doen eigenlijk maar wat en hopen dat het werkt. “

Serieus?

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

De vaste oud-arts die zo'n beetje dagelijks te gast is in Tijd voor Max zei dat vorige week letterlijk in het programma.

Hij gaf aan dat wanneer het wel duidelijk werd, de maatregelen die elk land genomen heeft en die soms best van elkaar verschillen, dan meer op elkaar afgestemd zouden worden.

Gezien het gesteggel over het nut van mondkapjes, het debacle in de tehuizen, zie ik eigenlijk weinig bewijzen voor het tegendeel.

Sowieso ben ik, net als Jablan geloof ik, behoorlijk bekend met de tunnelvisie waar de medische wereld soms last van heeft en die behoorlijk wat onnodig leed en schade bij de patiënt tot gevolg kan hebben. Dat men met opzet iets doet om een ander leed te berokkenen geloof ik niet, maar dat er soms andere belangen een rol spelen daar ben ik absoluut zeker van.

Maar gelukkig mogen we hiet op het forum gewoon van mening verschillen. Anders zou het ook een beetje saai worden natuurlijk.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
03 mei 2020 10:37
Serieus?
Ja. Je merkt het vooral aan de starheid en verbetenheid waarmee wordt vastgehouden aan anderhalve meter zonder mondkapjes.
angel1978 schreef:
03 mei 2020 10:07
De druk op de IC"s neemt overduidelijk af en het beleid om geen mensen van 90 op de IC op te nemen die dat eigenlijk niet meer willen hebben we altijd gehad. Daar is niets aan veranderd.
Helaas wel. Nu wordt sneller aangedrongen op 'geen IC' waar dat in het precovidium werkelijk eigen keuze was.
witte angora schreef:
03 mei 2020 08:51
Het kan dat het nog niet bekend was dat het al in Italië was; net zoals het mogelijk ook hier al was, zonder dat iemand het door had. ;)
Daar lijkt het steeds meer op. Zowel op het werk van mijn man als bij mij waren er in januari en februari mensen met 'heftige griep' thuis. We hebben nu een paar van deze zieken gesproken en het verloop, de symptomen, het ingezette antibioticum, de aanhoudende kortademigheid in de tijd erna, iedereen heeft hetzelfde gehad en als je nu hiermee thuis zit, dan zegt de huisarts op afstand: 'Corona'. Maar zolang je thuis bent met 'milde' symptomen word je niet getest. :cry:
:idea: Morgen eens het gezondheidscentrum bellen. Geen patiënten daar, tijd genoeg om in de 'zware griep' van januari en februari te duiken.
mh73 schreef:
03 mei 2020 11:18
Sowieso ben ik [...] behoorlijk bekend met de tunnelvisie waar de medische wereld soms last van heeft en die behoorlijk wat onnodig leed en schade bij de patiënt tot gevolg kan hebben. Dat men met opzet iets doet om een ander leed te berokkenen geloof ik niet, maar dat er soms andere belangen een rol spelen daar ben ik absoluut zeker van.
Zoals omzet, beschikbaarheid van medicijnen, controles van de overheid en verzekeraars, protocolverslaving. Artsen hebben hier niet de vrijheid van behandeling, die ze in de 52 andere Europese landen wel hebben.


Gisteren voor het eerst in ruim twee maanden tijd in een supermarkt geweest. Karretjes werden gepoetst en voor de rest behulpzaam personeel. Afstand houden blijft een probleem, anderhalve meter is niet realistisch tijdens het boodschappen doen.

Lowieze
Berichten: 6725
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een boerenzakdoek voor je gezicht, net als de boeven in de oude cowboyfilms? Een knoop in je nek en het onderste deel van de zakdoek wappert los in de wind. Wat is het nut daar nou van?

Lady1234
Berichten: 27342
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Artsen hebben hier niet de vrijheid van behandeling, die ze in de 52 andere Europese landen wel hebben”

Volgende flauwekul.

Het gezondheidscentrum gaan bellen om een griep van januari te bespreken?

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
03 mei 2020 11:37
“Artsen hebben hier niet de vrijheid van behandeling, die ze in de 52 andere Europese landen wel hebben”

Volgende flauwekul.

Het gezondheidscentrum gaan bellen om een griep van januari te bespreken?
Er komen hier idd nogal wat flauwekul statements voorbij.. verjaardagspraatjes.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
03 mei 2020 11:18
Gezien het gesteggel over het nut van mondkapjes, het debacle in de tehuizen, zie ik eigenlijk weinig bewijzen voor het tegendeel.
Dat gesteggel moet verbloemen, dat er gewoon onvoldoende mondkapjes voor handen zijn.
Waar de volkskrant een aardig stuk over had
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3c35680/
Ons land probeert met een soort handel vanuit de kofferbak (die vergelijking is snel gemaakt) van criminele aanbieders mondkapjes af te nemen

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
03 mei 2020 11:37
Artsen hebben hier niet de vrijheid van behandeling, die ze in de 52 andere Europese landen wel hebben
Volgende flauwekul. Het gezondheidscentrum gaan bellen om een griep van januari te bespreken?
Bij het eerste: als gevolg van alle veranderingen in de zorg hebben artsen voorgeschreven behandelmethodes opgelegd gekregen. Vanuit de huisartsen komen de extra meldingen over niet-geteste gevallen. Dat zijn onderzoeken, die al zijn opgestart, kan de volgende groep patiënten in worden meegenomen. Alleen zo ontstaat een beter beeld over verspreiding en verloop.

Lady1234
Berichten: 27342
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dan maar gelukkig dat ze met u contact hebben opgenomen en raad gevraagd hebben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Daarom loopt het zo lekker daar. Kunnen we nog wat van leren.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

De aanpak van dit virus daar heb ik ook een mening over.
Ergens heb ik gelezen dat er zelfs al in november gevallen bekend waren, maar het is allemaal verzwegen.
Er werd nog volop gevlogen ook , zelfs toen het in Italië los ging .
Hier op Schiphol werd er ook nog massaal gevlogen.
Ik begrijp gewoon niet dat alle knappe koppen zo onvoorbereid waren.
Dat OMT was ook al jaren niet meer bij elkaar gekomen. Dit heeft toch een jaarlijkse update nodig?
Er stond ons een pandemie te wachten en hierna zullen er meerdere volgen ben ik bang.

Waarom niet een centraal ziekenhuis ingericht voor alle besmette gevallen , dan had de gewone zorg ook kunnen doorgaan.
In China hadden ze binnen 14 dagen een heel ziekenhuis uit de grond gestampt voor corona.
Waarom niet gelijk Nederland op slot gedaan en het contact onderzoek door laten gaan en besmette mensen isoleren?
Waarom zijn de tehuizen vergeten en de thuiszorg?
Waarom niet gelijk die tehuizen op slot gegooid , we wilden toch de kwetsbare ouderen vooral beschermen?
Maar alle ogen waren op de ic.s gericht.
Het sociale en economische aspect dat kwam in het begin helemaal niet aan bod.
En waarom waren er zo weinig testen en mondkapjes ? Waarom hebben we als Nederland ons zo afhankelijk gemaakt?
Nu pas worden ook in Nederland volop mondkapjes gemaakt dat had direct gemoeten.
En gaat die anderhalve meter samenleving wel werken? Je wordt bij het passeren echt niet zomaar besmet en doe allemaal een beschermend iets voor je neus en mond en als je ziek bent blijf je thuis.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Jablan schreef:
03 mei 2020 11:29
Zoals omzet, beschikbaarheid van medicijnen, controles van de overheid en verzekeraars, protocolverslaving. Artsen hebben hier niet de vrijheid van behandeling, die ze in de 52 andere Europese landen wel hebben.

Of het vrijheid van behandeling is, weet ik niet.
Wij hebben wel de ervaring dat er soms hele vreemde dingen gebeuren. Omzet, financiële belangen zullen zeker een rol spelen. Zoals nu weer: krijgt mijn dochter van de apotheek een ratjetoe aan merken van haar epilepsie medicijn, maar het merk dat met 'medische noodzaak' op het recept vermeld staat zit er niet bij. Maar weer even bellen.

En of het alleen hier speelt: een paar jaar geleden waren we op vakantie in Duitsland en toen zag ik daar een documentaire over diabetes. Dat met preventie en voorlichting het aantal amputaties van tenen, voeten en onderbenen behoorlijk verlaagd zou kunnen worden, maar dat de ziekenhuizen er financieel meer baat bij hadden om die operaties uit te voeren. Dat was wel een eyeopener.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat obesitas en diabetes is wel een dingetje.
Daar ontstaan extra allerlei medische kwalen door , bv hart-en vaatziekten.
Ik vind over het algemeen dat er nog steeds te vet wordt gegeten.
Voorlichting en preventie dáár zal op ingezet moeten worden inderdaad.

Lady1234
Berichten: 27342
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“En of het alleen hier speelt: een paar jaar geleden waren we op vakantie in Duitsland en toen zag ik daar een documentaire over diabetes. Dat met preventie en voorlichting het aantal amputaties van tenen, voeten en onderbenen behoorlijk verlaagd zou kunnen worden, maar dat de ziekenhuizen er financieel meer baat bij hadden om die operaties uit te voeren. Dat was wel een eyeopener.”


Nog meer complottheorieen.

ZeerPrivé
Berichten: 5770
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
03 mei 2020 13:37
Dat obesitas en diabetes is wel een dingetje.
Daar ontstaan extra allerlei medische kwalen door , bv hart-en vaatziekten.
Ik vind over het algemeen dat er nog steeds te vet wordt gegeten.
Voorlichting en preventie dáár zal op ingezet moeten worden inderdaad.

Heeft voorlichting en preventie jou van het roken afgeholpen dan? Helpt het alcoholverslaafden om geen alcohol meer te drinken? Obesitas is vaak, maar niet altijd, het gevolg van een eetverslaving, dat los je ook niet simpel op met voorlichting en preventie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee :oops: .
Maar roken en alcohol zijn verslavingen en dat is vet eten niet ( denk ik ) , maar snoepzucht weer wél. :D

witte angora
Berichten: 31201
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 mei 2020 13:51
“En of het alleen hier speelt: een paar jaar geleden waren we op vakantie in Duitsland en toen zag ik daar een documentaire over diabetes. Dat met preventie en voorlichting het aantal amputaties van tenen, voeten en onderbenen behoorlijk verlaagd zou kunnen worden, maar dat de ziekenhuizen er financieel meer baat bij hadden om die operaties uit te voeren. Dat was wel een eyeopener.”
Nog meer complottheorieen.
Of het complottheorieën zijn weet ik niet. Wat ik wel zeer zeker weet is dat diabetes, althans de gevolgen, aanzienlijk minder kunnen worden door een ander voedingspatroon. Mijn vader is diabeet, moest ook medicatie slikken; inmiddels is hij medicijnvrij wat dat betreft. Dokter vind het niet meer nodig.

Ik eet doelbewust al jarenlang zelf gebakken speltbrood. Omdat de energie in spelt gelijkmatiger afgegeven wordt dan de energie in tarwe. Dat scheelt nogal wat pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Om wat te noemen. En zo is er nog wel meer. Maar daar wordt niet of nauwelijks op ingezet.

Hetzelfde met Corona: ik denk toch wel dat een andere manier van (samen)leven heel veel zieken en doden had kunnen voorkomen.

ZeerPrivé
Berichten: 5770
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
03 mei 2020 14:01
Nee :oops: .
Maar roken en alcohol zijn verslavingen en dat is vet eten niet ( denk ik ) , maar snoepzucht weer wél. :D

Eetverslaving bestaat wel degelijk (je mag het checken) en het is daarom net zo moeilijk voor de mensen met overgewicht om te stoppen met teveel eten als het voor rokers en alcoholisten is om met peukies en zuipies te stoppen. Vaak zie je dat ex-rokers hun nicotineverslaving hebben vervangen door eetverslaving.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
03 mei 2020 14:03
(...)
Hetzelfde met Corona: ik denk toch wel dat een andere manier van (samen)leven heel veel zieken en doden had kunnen voorkomen.
Dat denk ik ook.
Ook hier zijn veel minima, werkloos en veel scootmobiels, hartstikke dik en ze grijpen vaak zat naar de frites, kroketten en pizza.s 👎
Hiermee bouw je geen weerstand op.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik denk dat als je niet gelooft dat dergelijke financiële belangen een rol spelen in de medische wereld, je wegkijkt van de werkelijkheid.

Gesloten