LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
08 mei 2020 15:36
Ik had toch eigenlijk verwacht dat hier nu wat meer positieve berichten zouden volgen, nadat we weer wat meer “mogen” doen en wat meer vrijheid krijgen.

Maar blijkbaar kunnen ook hier de irritaties niet even opzij gezet worden. En blijft men zoeken naar het negatieve. Jammer.
Het is in principe nooit goed (genoeg).
Wekenlang kritiek dat kinderen thuis zitten, zich vervelen, buiten beeld vallen, onveilige situaties hebben en kinderen horen toch helemaal niet tot de kwetsbare groep..
Nu mogen ze weer en meteen zie je:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -maatregel

het maakt niet zoveel uit wat er wordt beslist.. het is gewoon niet goed 8)

angel1978

Lowieze schreef:
08 mei 2020 15:40
Een positief bericht: ik hoor van opa’s en oma’s die veel op hun kleinkinderen pasten, dat zij het eigenlijk nu zo heerlijk vinden dat zij hun tijd zelf kunnen indelen.
Ik hoor van sommige mensen die thuis werken, dat hun kinderen helemaal tot rust komen, geen gevlieg meer naar de BSO, school, clubjes, sport etc.
https://www.ad.nl/ad-werkt/onderzoek-he ... ~a6e9bb92/

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moet eerlijk zeggen, Lady, dat er voor mij niet zoveel veranderd is.
Ik leef al rustig en kalm , werk niet ( meer ) , shop niet vaak in de stad en blijf sowieso graag thuis en zoek en zocht al geen drukte op.
Kleinkinderen heb ik ook ( nog ) niet.
Ik denk dat het vooral voor de jongeren en werkenden positief uitvalt.
Zelf heb ik nog best veel zorgen over dit kl**** virus, dus blijf voorzichtig en niet zó positief.
Het is een kreng van een virus en ik hoop echt dat het mij bespaard blijft.
Waar ik mij beslist ook zorgen over maak is het uitstel vd reguliere zorg.

En niet te vergeten : voor de meeste ' genezen ' patiënten staat een zeer lange lange herstelperiode te wachten , waarvan nog helemaal niet vaststaat wat de blijvende gevolgen zullen zijn.

En wat de negativiteit en korte lontjes betreft vind ik ook het eea wel toenemen en dat is idd opvallend én jammer en beslist onnodig.🤨

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Weinig positiviteit? Misschien ook omdat de maatregelen tot heel veel negatieve dingen leiden? De coronacrisis leidt bij ongeveer 1 op de 3 Nederlanders tot (verergerde) psychische klachten volgens het Trimbos instituut. Van deze mensen heeft maar 13% angst voor het virus zelf, de rest komt voort uit de genomen maatregelen.

Er is ook niet echt een positief toekomstbeeld voorgeschoteld, dat verergert het alleen maar.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
08 mei 2020 16:08
Weinig positiviteit? Misschien ook omdat de maatregelen tot heel veel negatieve dingen leiden? De coronacrisis leidt bij ongeveer 1 op de 3 Nederlanders tot (verergerde) psychische klachten volgens het Trimbos instituut. Van deze mensen heeft maar 13% angst voor het virus zelf, de rest komt voort uit de genomen maatregelen.

Er is ook niet echt een positief toekomstbeeld voorgeschoteld, dat verergert het alleen maar.
Vergeet u niet iets? Ik lees: “Sinds de coronacrisis ervaart 1 op de 3 respondenten van een online enquête meer angstgevoelens, depressieve klachten en slaapproblemen. Van de deelnemers die meer stress ervaren door de coronapandemie, denkt 1 op de 10 na over de dood. Bijna de helft van de ondervraagden heeft behoefte aan hulp.”

Het gaat dus over 1 op de 3 mensen die aan de enquete hebben meegedaan.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 08 mei 2020 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Lowieze schreef:
08 mei 2020 16:13
Nijogeth schreef:
08 mei 2020 16:08

Vergeet u niet iets? Ik lees: “Sinds de coronacrisis ervaart 1 op de 3 respondenten van een online enquête meer angstgevoelens, depressieve klachten en slaapproblemen. Van de deelnemers die meer stress ervaren door de coronapandemie, denkt 1 op de 10 na over de dood. Bijna de helft van de ondervraagden heeft behoefte aan hulp.”

Het gaat dus over 1 op de 3 mensen die aan de enquete hebben meegedaan.
en
Zoals vaker bij online studies is de meerderheid van de respondenten vrouw (83%) en om deze reden is het onderzoek niet representatief voor de algemene bevolking.
ik zie trouwens nergens de conclusie dat dit vooral door de maatregelen komt..
Ook nergens zie ik hoeveel mensen sowieso deze klachten al hadden en hoeveel mensen dit ook zouden hebben gehad zonder maatregelen...

moederslink

Nijogeth, ook ik maak mij zorgen over de psychische gevolgen , het eea is inherent aan wat er nu speelt, wereldwijd.
Mensen die gevoelig zijn voor depressies kunnen nu veel meer last krijgen en het ligt er natuurlijk óók aan hoe men ermee om kan gaan.
Werkloosheid, armoede, faillissementen, huiselijk geweld, meer scheidingen en dan zijn er nog steeds onvoldoende ( huur) huizen etc etc.
Ik merk op dat er tot nu toe nog (té) weinig aandacht aan is besteed, hoewel deze gevolgen nu wel steeds iets meer belicht worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
08 mei 2020 16:22
dan zijn er nog steeds onvoldoende ( huur) huizen etc etc.
Nou inderdaad, Ik sta ook al een jaar of 7 ingeschreven in de kop van Noord-Holland. Gisteren na lange tijd eens wezen kijken, en... een jaar of drie geleden zat ik bijna tegen een woning aan in die regio, een paar keer net naast. Inmiddels maak ik letterlijk geen enkele kans meer. Seniorenwoningen zijn voornamelijk voor 'doorstromers' uit de eigen regio. Niet-seniorenwoningen... wachttijden van vele, zeer vele jaren.

Dus die hoek gaat het ook niet worden.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Och ja, waarom zou je ook de positieve kanten van deze ellende belichten.

Sterke afname van de lucht verontreiniging bijvoorbeeld, het zonder morren opvolgen van de verlaagde snelheid. Het inzicht dat dat op veel meer plekken thuisgewerkt kan worden.

Nee, dan kan je beter vertellen dat de potjes witte bonen uitverkocht zijn, dat je fiets in de prak gereden is, en dat er iemand staat te teuten bij de kassa. Allemaal door corona.

Due huizen waren er dus drie jaar geleden niet en zijn er nu ook niet. Dus niets verandert.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vanochtend liep ik het vaste rondje door de polder. Vanmiddag naar de brievenbus bij het winkelcentrum. Beide keren hetzelfde beeld: joggers, fietsers, hondenuitlaters, gezinnen en stellen aan de wandel of boodschappen doen, spelende kinderen. Kortom, redelijk wat volk op de been, normale of blije gezichten en geluiden. Niets te merken van depressiviteit, angstgevoelens, negativiteit. Gewoon een mooie voorjaarsdag.

moederslink

Lady1234 schreef:
08 mei 2020 16:46
Och ja, waarom zou je ook de positieve kanten van deze ellende belichten.
Sterke afname van de lucht verontreiniging bijvoorbeeld (...)
:lol: nou inderdaad, die schonere lucht is écht een cadeautje voor een fietster als ik ben.
Helaas......als straks weer alles op volle toeren draait is dat ook weer afgelopen. :(

Lady, wanneer WA iets vertelt over zíjn kleine ongemakken die hij ervaart mag dat toch?
WA is WA , het stoort mij in ieder geval voor geen meter , dus láát hem.
We zijn allemaal verschillend, toch?

witte angora

Erthanax schreef:
08 mei 2020 16:51
Vanochtend liep ik het vaste rondje door de polder. Vanmiddag naar de brievenbus bij het winkelcentrum. Beide keren hetzelfde beeld: joggers, fietsers, hondenuitlaters, gezinnen en stellen aan de wandel of boodschappen doen, spelende kinderen. Kortom, redelijk wat volk op de been, normale of blije gezichten en geluiden. Niets te merken van depressiviteit, angstgevoelens, negativiteit. Gewoon een mooie voorjaarsdag.
Dat is hier dus heel anders. Weinig vrolijke gezichten. Veel angst en gechagrijn. Maar dat is nu eenmaal dit dorp, dat was voor Corona ook al. Daarom was ik zo vaak op pad, en dat kan dus nu even niet omdat je vooral thuis moet blijven. Nog heel lang niet. Want dan krijg je, ook op dit forum, weer van alles over je heen.

angel1978

als ik die verhalen zo lees, dan woont WA echt in een verschrikkelijk dorp.. Zo snel mogelijk weg daar zou ik zeggen..
Hier ook in de hele intelligente lockdown nooit een wanklank gehoord of gezien.. ja iedereen vindt het vervelend ( ik ook ), maar geniet vooral van de dingen die (nog) wel kunnen en maakt er het beste van.
Let op elkaar en houd rekening met elkaar..

Depressiviteit en negativiteit? Echt niet !

witte angora

Lady1234 schreef:
08 mei 2020 16:46

Due huizen waren er dus drie jaar geleden niet en zijn er nu ook niet. Dus niets verandert.
Je leest niet goed, dame. Die huizen waren er drie jaar geleden dus wel, ik zat er een paar keer net naast. En nu is er dus helemaal niks meer mogelijk.

Ben je nu aan het katten om het katten of hoe zit dat?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u blijft toch al helemaal niet thuis? Hoeft van mij ook helemaal niet. U doet regelmatig verslag van uw wandeltochten, prima. Ook goed voor de conditie en zeker voor het humeur.

Ik was donderdag weer eens even naar de super na twee weken. Vriendelijke jongeman die een schoon karretje aanreikt, vriendelijke gezicht in de winkel van de medewerkster waar ik iets aan moest vragen, omdat ik iets niet kon vinden. Klanten die uit zichzelf al uitwijken of even wachten.
Perfecte sfeer en dan ook nog mooi weer.

Of er nu 10 of 1 persoon voor u is voor een huis, maakt toch helemaal niets uit? U hebt het niet. En bij volgende beschikbare huizen melden zich wellicht weer andere personen die langer ingeschreven staan.

Katten? Zeker niet, maar volgens mij is alles voor u negatief.

witte angora

Lady1234 schreef:
08 mei 2020 17:14
Maar u blijft toch al helemaal niet thuis? Hoeft van mij ook helemaal niet. U doet regelmatig verslag van uw wandeltochten, prima. Ook goed voor de conditie en zeker voor het humeur.

Schei toch uit. Jij was toch een van degenen die er over viel als ik met de auto wat verder weg ging? Omdat mensen zoveel mogelijk thuis moesten blijven?

Sorry, op een gegeven moment krijg je zoveel van dat gezeik over je heen, zelfs in wandelgroepen, dat je niet eens meer de deur uit durft. Dus blijf ik thuis.

moederslink

Lady1234 schreef:
08 mei 2020 17:14
(...)maar volgens mij is alles voor u negatief.
Ook voor mijn zoon, met ADD , zijn dingen al gauw eerder negatief dan positief , dus dat ( her) ken ik wel. Hij heeft veel méér last van de onrust en het ongewisse en moppert meer dan ik. :P

witte angora

Exact... soms moet je even niet reageren, of een hart onder de riem steken. Maar dit stoken, sarren en dingen verdraaien van een aantal mensen werkt alleen maar averechts.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
08 mei 2020 16:51
De mensen zijn dan ook het gelukkigst. Hoe vaak zag je hiervoor mensen op straat depressief zijn? Ik denk ook heel weinig. Mensen houden toch een masker op, dat heb ik ook altijd gedaan.

Ik had mensen die zeiden dat ik altijd met een lach rondliep, dat klopt, dat was mijn masker. Dat is tegenwoordig wel anders, ook al heb ik die depressie overwonnen en heb ik meer bereikt dan ik 10 jaar terug ooit voor mogelijk had gehouden, maar heb ik ook de lessen eruit getrokken. Wie had gedacht dat ik een redelijk betaalde vaste baan zou hebben, een appartement gekocht en toch met regelmaat plezier in het leven, die had ik 10 jaar terug hard in zijn gezicht uitgelachen. Mijn ouders hadden het ook niet verwacht, altijd werd me verweten dat ik geen werklust had, dacht dat alles me maar aan moest komen waaien. Dat was helemaal niet zo, ik zag gewoon het nut er niet van om op te staan en mezelf weer een dag down te voelen. Pas toen ik mezelf er toe kon zetten om schijt aan de wereld te hebben en het geluk van mij en mijn dierbaren voorop te zetten en daarom iedere dag probeer om het meeste plezier te hebben dat er mogelijk is en niet te ver vooruit wil kijken, ben ik zelf uit het dal kunnen klimmen. Die instelling helpt mij nu nog iedere dag, want het idee om vanavond (of een andere dag) weer met een groepje ergens wat te gaan drinken en te gaan lachen, dat houdt mij er bovenop op een slechte dag.

Eigenlijk wilde ik niet zo ver uitwijden, maar het bleef komen. Het gaat erom dat mensen op straat niet uitstralen wat er in ze speelt, dat zie je niet. Zeker in deze tijden, zullen mensen een van de betere momenten van de dag hebben als ze buiten zijn, een bekende tegenkomen en even vergeten dat anderhalve meter afstand gehouden moeten worden. Juist het even vergeten van zulke regels, maakt dat die mensen op dat moment een stuk meer geluk uitstralen. De mensen die wel die regels strikt in acht houden op straat, die zie je toch wat geïrriteerder en schichtiger om zich heen kijken. Dat zijn er gelukkig steeds minder, want dat maakt de buitenwereld wel net zo fijn.

Gesloten