LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tree3 »

Weinig visie tegenwoordig. Korte termijn denken? Het zou mooi zijn dat houtrookoverlast beter aangepakt kan worden. Nu wordt hier zo gesproken alsof er niets aan de hand is en adviezen van artsen worden hier nota bene zo aan de kant geschoven. De stoker lijkt hier nogal stoer te zijn en trots op zijn of haar houtkacheltje. Alsof we in een utopie leven dat buren elkaar overal op aan gaan spreken op het stookgedrag. De overheid dient je te beschermen hiervoor. En als straks wetenschappelijk bewijs is geleverd (tja we leven in 2016 en weten nu nog lang niet alles!) dat het schadelijk is? Kan ik dan alle buren schadeclaims gaan indienen?

Het zou mooi zijn dat hier eens wat meer empathie voor de houtrookgedupeerde komt in dit forum. Tot nu toe lijkt dat 0% te zijn. Hetgeen weinig voorstellingsvermogen aangeeft aan de gedupeerde die ernstige medische klachten ervaren.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Nu wordt hier zo gesproken alsof er niets aan de hand is
Ik denk inmiddels dat het probleem veel kleiner is dan het lijkt, omdat overal dezelfde namen opduiken.

adviezen van artsen worden hier nota bene zo aan de kant geschoven.
Artsen zijn geen heiligen en zowel bij GGD als Longfonds kom ik uitspraken tegen, die niet kunnen kloppen, als je zelf logisch nadenkt.

Alsof we in een utopie leven dat buren elkaar overal op aan gaan spreken op het stookgedrag.
In alle voorbeelden, die tot nu toe zijn langsgekomen, was er meer aan de hand dan alleen overlast van de houtkachel.

De overheid dient je te beschermen hiervoor.
Nederland kent al jaren relatief veel doden door koolmonoxidevergiftiging zonder dat de overheid iets doet.

En als straks wetenschappelijk bewijs is geleverd (tja we leven in 2016 en weten nu nog lang niet alles!) dat het schadelijk is? Kan ik dan alle buren schadeclaims gaan indienen?
Waaraan de advocaat uiteindelijk het meeste verdient? Verhuizen is verstandiger.

Het zou mooi zijn dat hier eens wat meer empathie voor de houtrookgedupeerde komt in dit forum. Tot nu toe lijkt dat 0% te zijn. Hetgeen weinig voorstellingsvermogen aangeeft aan de gedupeerde die ernstige medische klachten ervaren.
Vind je het gek? Keer op keer klagen 'gedupeerden' wel, maar geven ook aan de buren niet aan te spreken. Ik ben er echt basic in: Als je te beroerd bent om goed contact met je buurt te onderhouden, dan heb je geen enkel recht van klagen.
Nederland is niet de voormalige DDR en die kant moet je ook op willen. Een maatschappij waarin iedereen elkaar wantrouwt en bij elke ergernis instanties inschakelt in plaats van de problemen zelf op te lossen, zo'n maatschappij stort op de langere termijn in elkaar.
harkja schreef:Geen probleem in maart 2017 zijn er nieuwe verkiezingen [...]Maar wat voor kabinet krijg je dan :roll:
Een 5-6 partijen kabinet.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 feb 2016 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende tekst verwijderd

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef: Een maatschappij waarin iedereen elkaar wantrouwt en bij elke ergernis instanties inschakelt in plaats van de problemen zelf op te lossen, zo'n maatschappij stort op de langere termijn in elkaar.
Is dat niet nu al gaande :cry:
Problemen - zelf- oplossen gaat vaak zat gepaard met scheld-en matpartijen :(

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tree3 »

Je blikveld door te zoeken op klachten op internet (Jablan) is nogal beperkt om daar aan conclusie's te kunnen verbinden. Je stelling het probleem is klein? Nou dan is dat alleen maar mooi. Dan kan het gemakkelijk opgelost worden. Ik denk wanneer de slechte stokers gemaand te gestopt te kunnen worden dat de klachten dan ook stuk minder zullen zijn. Kun je met elke houtkachel geurloos stoken?

Zijn er ook rechtszaken geweest die wél succes hebben gehad tegen de stoker? Ik denk dat de meeste mensen niet zo snel klagen. Zij leren er mee omgaan en doen de luchtventilatie roosters dicht. Of de mechanische lucht uit in de huizen. Elders zag ik in deze topic dat geluidsoverlast ook niet veel meldingen van zijn. Ga je daaruit dan ook de conclusie trekken Jablan dat in deze zaak weinig problemen mee zijn?

Nu er geen regels zijn voor rookoverlast kunnen buren elkaar het leven aardig verzuren. Als ik de rijdende rechter zie of bonje met de buren?

Tevens blijkt de GGD steeds meer meldingen te krijgen over houtrookoverlast.

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tree3 »

De GGD mag per naam 1 klacht registeren. Dus als iemand 10 klachten indient wordt dit gezien als 1. Maar goed, dit forum is geen afspiegeling. Per gemeente zijn er circa 5 tal klachten. Dat kunnen niet dezelfde namen zijn. Naar mijn idee weet ook niet iedereen dat je bij de gemeente moet zijn voor stankoverlast. Hier zijn ook steeds dezelfde namen die reageren. Wat vind je van de brief van het Longfonds Mucha? Allemaal onzin zeker?

Waarom denk je dat er voorlichtingsfilmpje komt door de overheid Mucha?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

tree3 schreef:De GGD mag per naam 1 klacht registeren. Dus als iemand 10 klachten indient wordt dit gezien als 1. Maar goed, dit forum is geen afspiegeling. Per gemeente zijn er circa 5 tal klachten. Dat kunnen niet dezelfde namen zijn. Naar mijn idee weet ook niet iedereen dat je bij de gemeente moet zijn voor stankoverlast. Hier zijn ook steeds dezelfde namen die reageren. Wat vind je van de brief van het Longfonds Mucha? Allemaal onzin zeker?

Waarom denk je dat er voorlichtingsfilmpje komt door de overheid Mucha?
Wie zegt dat het allemaal onzin is ?, .

De gemeente heeft een grote bak waar je allerlei klachten kwijt kunt, van alcoholisten hasj-drugs gebruikers lawaaimakers hardrijders ruziemakers etc vandaar dat er wijkagenten zijn of zouden moeten zijn, de enkeling die met hout stoken overlast bezorgt is te verwaarlozen.
Natuurlijk stook ik mijn eigen hout op, zonde om te laten rotten :mrgreen:

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tree3 »

Wie zegt dat? Ik stel een vraag, soms zijn dergelijke vragen nodig om te kijken hoe iemand hierover denkt.

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Mucha schreef:
Har06 schreef:Natuurlijk stook ik mijn eigen hout op, zonde om te laten rotten :mrgreen:
Gelijk heb je. Klagers blijven klagers. Als zij hun zin krijgen, dan zijn barbecue en de tuinfakkel als volgende aan de beurt.
Door Mevr. G en T worden ook dit soort activiteiten afgeschoten, zouden zij niet weten hoe gezellig het is samen met de buren te braaien en drinken, wat missen zij veel aan plezier en buren genot :lol:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

tree3 schreef:Je blikveld door te zoeken op klachten op internet (Jablan) is nogal beperkt om daar aan conclusie's te kunnen verbinden.
Ik ben niet actief op zoek naar klachten. :wink:
Gelukkig is mijn wereld groter dan internet of smaldenkend Nederland. Wel heb ik een geheugen voor namen, taalgebruik en situaties en daarom durf ik wel de stelling aan, dat het probleem kleiner is dan sommige tegenstanders graag zouden willen.
tree3 schreef:Tevens blijkt de GGD steeds meer meldingen te krijgen over houtrookoverlast.
Die onder andere geregisseerd worden door de heren BB uit U, vdH uit Z. Dit zijn slechts twee van de initialen van degenen, die zich verbergen achter de bekende anti-sites of anti-stichtingen.
tree3 schreef:Wat vind je van de brief van het Longfonds? Allemaal onzin zeker?
Ja. Citaat uit de brief van het Longfonds aan de gemeenten: Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende (PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding van hout.
Eerste fout: Fijnstof is een maateenheid. Tweede fout: de absoluutheid, waarmee wordt gesteld, dat PAK's, VOS en CO vrijkomen bij de verbranding van hout en hoe gevaarlijk ze zouden zijn. Derde fout: PAK's en VOS zijn geen stoffen, maar verzameltermen. Wie die brief ook heeft opgesteld, verdient een fikse bijscholing in schei-, wis- en natuurkunde plus biologie. De brief is wèl een schoolvoorbeeld van informatiemanipulatie.

Het rare in dit verhaal: zolang er al bossen zijn op aarde, zijn er ook bosbranden. Bij dat soort branden komen alle 'gevaarlijke' stoffen in grote hoeveelheden vrij en na zo'n brand ontstaat er heel snel nieuw leven op al deze 'kankerverwekkende' en 'giftige' stoffen. Hoe is 't mogelijk, zou je haast gaan denken...
tree3 schreef:Waarom denk je dat er voorlichtingsfilmpje komt door de overheid?
Gebrek aan creativiteit, als excuus om maar verder niets te hoeven doen.

Als je hout verbrandt, dan zet je een chemisch proces in werking. Wanneer de voorlichting hier mee zou beginnen - op welke temperatuur komen welke stoffen vrij, wat zijn de verbrandingsfasen en wat blijft over als restproducten, dan weet iedereen tenminste waar het over gaat en begrijpt iemand, die fikkie stookt, ook veel beter, hoe je dat goed doet zonder de hele omgeving ervan te laten meegenieten. Maar deze informatie zal niet in de staatsvoorlichting zitten, tenminste niet in die van Nederland.
tree3 schreef:Ik denk wanneer de slechte stokers gemaand te gestopt te kunnen worden dat de klachten dan ook stuk minder zullen zijn.
Daarom is een schoorsteenvegersgilde nuttig.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 feb 2016 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Mucha schreef:Twee topics zijn hier al over geopend. En dan ook nog een petitie ? Over drammen gesproken.... :shock:
G - T - J weten van doorzetten, topic zal wel een keer gesloten worden, iedereen vervalt in herhalingen cq spitten de websites nog eens door.
Regenweer, prima tijd om hout te kloven en aan te stoken, cv ketel kan weer in de nachtstand :lol:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Wie Stichting Petitievrij heeft bedacht, stuur mij dat stukje a.u.b. per PB.
Mucha schreef:Gelijk heb je. Klagers blijven klagers. Als zij hun zin krijgen, dan zijn barbecue en de tuinfakkel als volgende aan de beurt.
En daarom zetten we door. :D
Har06 schreef:Regenweer, prima tijd om hout te kloven en aan te stoken
Leuke klus of niet? :wink:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Jablan schreef::oops: Sorry, Har06. Na G kwam T en moest 't allemaal opnieuw. Wel interessant, dat als je in dit onderwerp iets opmerkt over petities, een paar dagen later er een petitie-onderwerp is...
Wie Stichting Petitievrij heeft bedacht, stuur mij dat stukje a.u.b. per PB.
Mucha schreef:Gelijk heb je. Klagers blijven klagers. Als zij hun zin krijgen, dan zijn barbecue en de tuinfakkel als volgende aan de beurt.
En daarom zetten we door. :D
Har06 schreef:Regenweer, prima tijd om hout te kloven en aan te stoken[/quote]Leuke klus of niet? :wink:
De kachel snort en ruikt niet.

Van petities weet ik niets af en ben er bij voorbaat op tegen :oops:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Het interessante aan 'overlast van de houtkachel van een ander' zijn de invalshoeken. De tegenstanders zitten helemaal op de gezondheidseffecten, hebben zich daarin ingegraven. Kijk je op andere manieren naar, waren we hier niet op 22 pagina's uitgekomen - was het hele issue al jaren geleden geregeld.
Har06 schreef:De kachel snort en ruikt niet.
Hier idem. Vraag aan Tree3: in het vorige onderwerp over houtrook, zomer 2015, schreef je nog, dat je zelf een houtkachel hebt. Hoe zit het nu?

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Brief van de GGD op reactie van de staatssecretaris Dijksma.

https://rookoverlast.files.wordpress.co ... 2016-1.pdf

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Ja, die GGD-brief ontbrak hier nog. Lekkere felle reactie, de GGD voelt zich gebruikt en verwijt de regering indirect selectief de onderzoeksresultaten te gebruiken (Dat is politiek). En de roep om meer geld voor onderzoek, altijd goed.

Commissieveradering I&M is nog aan de gang. Op dit moment is de 1e termijn afgerond. De staatssecr. verschuilt zich nu minder achter Platform Houtstook. Onderliggende tendens: geen verbod, wel meer regels naar Duits voorbeeld. Gaat natuurlijk in het gebruikelijke tempo gebeuren, dus over een jaar of twee is er iets meer geregeld dan nu.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Denk dat er verder nog minder VVD beleid nodig is om zaken beter te regelen. Het lijkt er op dat de PVV groter wordt. En die laten mij niets weten wat zij vinden van houtrookoverlast. In de beantwoording van de staatssecreris Dijksma kwamen de letterlijke woorden van de VVD naar voren. PvdA is hiermee een soort kopie van de VVD vind ik.

Gesloten