Nijogeth schreef: ↑04 jan 2022 00:02
Jablan schreef: ↑03 jan 2022 22:48
met vaccinatieplicht minder beperkingen
In mijn ogen zou een vaccinatieplicht samen moeten gaan met het volledig opheffen van de maatregelen en dan moet er zwart op wit komen dat deze niet meer terug komen voor COVID. Iedereen vaccineren en die ene booster en de maatschappij weer open, daar zou ik voor tekenen.
Maar, iedereen weet dat dit een utopie is. Alleen de vaccins is niet genoeg,
ook de zorg moet uitgebreid worden. Dat kan met speciale coronaziekenhuizen of minder eisen voor IC personeel dat alleen coronapatiënten gaat behandelen. Veel meer andere opties zie ik niet om op korte en lange termijn uit de maatregelen te komen.
Meer zorg is zo'n dooddoener, netto hebben we door innovaties in de zorg, het gemiddeld aantal verpleegdagen op een IC, de meest complexe, kostbare, en slechtst bemensbare bedden, voor reguliere zorg kunnen verlagen naar ~2,3 dagen per patiënt net voor de pandemie. Voor sommige prostaatoperaties is dat inmiddels zelfs 1 dag in Nederland.
Dan de pandemie, een covid-19 patiënt, eenmaal aangekomen op de IC, ligt er gemiddeld 16 dagen. Dát is het probleem, één covid-19 patiënt bezet dus het bed van 7 "gewone" patiënten, en zelfs 15, als we inzoomen op de prostaatoperaties. Dat veroorzaakt voor een groot deel het stuwmeer aan zorg. En die groei van covid-19 patiënten is zonder maatregelen exponentieel, dus meer bedden zal die "code zwart" hooguit enkele weken de toekomst in duwen, maar nooit kunnen voorkomen.
Ter vergelijking, in Duitsland lig je ~5 dagen in hun versie van een IC-bed bij een prostaatoperatie, dus die cijfers kan je ook niet zomaar vergelijken met Nederland, zoals sommigen graag doen.
Bron voor bovenstaande, met links naar alle cijfers en berekeningen.
En minder eisen voor IC personeel dat covid-19 patiënten verzorgt? Die vereisen evenzogoed complexe zorg, net als elke IC-patiënt, dus daar is weinig aan af te schalen, zonder merkbare erosie van de geleverde zorg. En ons gelijkheidsbeginsel is een groot goed, wat ik niet zo op een hellend vlak zou willen zetten. Jouw plan maakt van covid-19 patiënten vrij snel een soort 2erangs patiënten.
Overigens kost een opleiding tot IC verpleegkundige 18 maanden, bovenop de 4 jaar normale opleiding. En voor beiden zijn geen stageplekken te vinden, want alle zorgverleners zijn 100% bezig met het verlenen van zorg. Tegen de tijd dat die stagetijd vrij te maken is, en die mensen na die jaren opleiding beschikbaar komen, stappen ze in een heel ander pandemie landschap de voordeur van de school uit. En professionals blijven dat alleen, als ze het werk kunnen blijven doen, en hun kennis courant kunnen houden.
Er zijn structurele problemen in de zorg, oa op het vlak van de bemensing, en nog veel meer vlakken, maar daar is niet even een makkelijke oplossing voor.