Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Jablan
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

2/3

Vaccins maken ziek?
Dit komt bij alle vaccins tegen allerlei ziektes terug. Bij natuurlijke immuniteit heb je antistoffen tegen 1 specifieke variant. Als je daarna besmet raakt met een andere variant, kan er een ontstekingsreactie optreden, die bestaat uit een kluwen van actief virus en antistoffen. Juist om dit type ontsteking te vermijden, richten alle vaccins zich op de buitenkant van het virus, de verpakking met het Spike-proteïne. Daarom kun je van deze vaccins niet zieker worden dan van het echte virus.

Liever een klassiek vaccin met dood virus erin?
Onder deze definitie vallen ook de mRNA-vaccins, ze bevatten geen levend virus, alleen het bouwpakket van het virus. En na 7, 8 toegediende miljard doses is wel duidelijk, dat ze veilig zijn. De klassieke vaccins met een nagebouwd virus-eiwit zijn minder effectief, hebben hulpstoffen nodig om het effect te versterken. Ze zijn wel aan te raden voor wie op de mRNA-vaccins een allergische reactie heeft.

Wachten op een aangepast vaccin?
Neem wat beschikbaar is en eventueel later 1 keer de aangepaste versie, die Omikron aankan, want de vaccins beschermen tegen een zwaar verloop en Omikron heeft het in zich om er kort, maar ernstig ziek van te zijn.

Je wordt een onvruchtbaar van?
De klassieker, want deze gedachte komt bij elk nieuw vaccin boven het maaiveld tevoorschijn. Eerst waar dit foute idee vandaan komt: bij elke infectie worden antistoffen aangemaakt en daarbij wordt dezelfde stof geproduceerd, die tijdens een zwangerschap in de placenta voorkomt (een bepaald aminozuur) en essentieel is om de foetus te verzorgen en te beschermen. Vaccins imiteren een indringer, roepen dezelfde reactie op en daar is de angst, dat dezelfde stof een zwangerschap onmogelijk zou maken.
Aangezien deze reactie bij elke infectie, ook met een regulier verkoudheids- of griepvirus optreedt, zou het snel gedaan zijn met de mensheid, als je zo snel onvruchtbaar zou worden. De geboortestatistiek wijst juist de andere kant op: in gebieden met een hoge vaccinatiegraad worden net zo veel, soms zelfs meer dan verwacht, kinderen geboren als in andere jaren. Omdat in de testgroepen van de fase 3 onderzoeken deelnemers ook zwanger zijn geworden tijdens het onderzoek en dat goed is gegaan, kan er een grote streep door het onvruchtbaarheidsverhaal.

De gevolgen op lange termijn?
Die bestaan niet, ook niet bij andere vaccins. Wel kunnen er complicaties optreden, net zoals bij echte virussen. De angst is wel begrijpelijk, want bijvoorbeeld bij het varkensgriepvaccin is narcolepsie - spontaan in slaap vallen - voorgekomen. Alleen vergeet men, dat narcolepsie bij het echte virus een symptoom is en veel vaker optreedt dan bij het vaccin. Bij Covid of Corona is dit allemaal niet van toepassing: door de massale inzet waren alle bijwerkingen binnen maanden bekend, ze zijn goed te behandelen en de bijwerkingen treden op binnen vier weken na toediening van het vaccin. Punt. Einde.
Er is maar 1 lange termijn effect van deze vaccins: de bescherming tegen zwaar ziek worden. Het echte virus ... dat heeft wel consequenties op de lange termijn, de vaccins niet.

Er zouden heel veel mensen na vaccinatie zijn overleden?
Deze mening baseert op misbruik van de openbare statistieken, zoals die van het Lareb. Er wordt gekeken naar de sterfgevallen na vaccinatie zonder rekening te houden met de verdere omstandigheden. Grof uitgedrukt: als je dor hout injecteert, verandert dat niets aan de resterende levensverwachting van dat dorre hout. Zit er een schimmel in dat hout, dat ongevoelig is voor het ingespoten preparaat, dan zal dat schimmeltje vrolijk verder groeien en bloeien, uiteindelijk het dorre hout laten omvallen.
Het voordeel van de openbare statistieken is veel groter: alles direct bekend en daardoor zijn de vaccins veiliger in het gebruik, omdat iemand met een bepaalde, zeldzame ziekte nu het juiste vaccin kan krijgen in plaats van het merk met een grotere kans op bijwerkingen. (Dit zie je terug in de huidige ronde. Het merk hangt af van de leeftijd.)

Maar trombose en myocarditis?
Wie dit als bijwerking van een vaccin heeft, heeft geluk. Bij het echte virus zou je deze bijwerking ook krijgen, maar dan veel heftiger. Overigens komen deze complicaties veel minder voor, wanneer de 1e, 2e, 3e prik niet te snel achter elkaar worden gegeven. Wanneer het interval slechts een paar weken is, is de kans op trombose of myocarditis direct veel hoger. (Observatie na 5 miljoen kindervaccinaties in de VS.)

Jablan
Contacteer:

3/3

Ik verdraag geen vaccin?
Juist als je al iets mankeert, heeft een vaccin extra veel nut, omdat de combinatie van Covid en de andere ziekte bijna een garantie is op een zwaar verloop en het is maar de vraag of je ooit weer zal herstellen.
Eerlijker is: je durft niet, omdat je prikangst hebt. Bang bent voor zo'n glinsterende naald ... maar waarom heb je dan zoveel tatoeages en piercings?

De mRNA-vaccins veranderen je DNA?
Deze is niet zo makkelijk. Elke celkern in je lichaam bevat gecomprimeerd DNA en dat is beveiligd tegen kopiëren. Om dit DNA uit te lezen, zijn twee dingen nodig. Het DNA moet worden uitgepakt en daarna de plek opgezocht, die de benodigde informatie bevat.
Voorbeeld is de hormoonproductie. Voor een voldaan gevoel wordt de schildklier gevraagd een hormoon te produceren en daarvoor moet de schildklier eerst het recept opzoeken in een bepaalde cel. Het recept of de informatie komt vrij in de vorm van mRNA, dat de celkern mag verlaten. Het oorspronkelijke DNA wordt weer opgevouwen en veilig bewaard in de celkern.
Chemie: het mRNA heeft een andere samenstelling dan DNA en kan daardoor niet in het DNA worden opgenomen. Het mRNA is niets anders dan de koerier, die met de opdracht in de rugzak op stap gaat en waardoor de rest van de lichaamscel eiwit produceert met de gewenste eigenschap.
Virussen en de mRNA-vaccins maken gebruik van dit principe. Alleen komt de boodschap nu niet uit de celkern, maar van buitenaf. Het effect is gelijk: de cel produceert de gewenste eiwitten. Bij een virus is dit de reproductie van het virus, bij vaccins wordt alleen de buitenkant van het virus vermenigvuldigt. Pas daarna reageert het immuunsysteem.
Om DNA te veranderen, zijn meer dingen nodig. Het moet worden uitgepakt, afgelezen en dan een stukje eruit knippen, het mRNA terug coderen naar DNA en daarna weer inpakken, zodat het in de celkern past.
Alleen van het HI-virus is bekend, dat het DNA kan produceren, maar het is niet in staat stukjes DNA van de gastheer te veranderen, alleen complete cellen worden zo overgenomen. Bij andere virussen niet, er is nooit bewijs voor gevonden, en de verklaring is eenvoudig: het virus heeft geen voordeel (wordt niet sterker) als het DNA produceert, omdat het vooral zichzelf wil vermenigvuldigen.
De vraag omgedraaid: stel dat het zou kunnen, hoe zou ons DNA eruitzien na eeuwen met griep- en verkoudheidsvirussen? De mens zou zwaar kreupel door het leven.
Bij de mRNA-vaccins is het overzichtelijker. Er komt een keer een dosis mRNA langs en daarna niet meer. Kans op wijziging van het DNA is daarmee praktisch nul, na gedane dienst wordt de koerier het lichaam uitgezet. In dit geval geldt: shoot the messenger!

Het is toch niet erger dan een griepje?
Corona is anders. Het is nieuw en er bestaat nog geen basisimmuniteit, ook niet na de grote vaccinatiecampagne.
Bovendien ben je zonder symptomen al besmettelijk voor anderen.
En hoewel het aandeel patiënten met een zwaar ziekteverloop klein is, mag je het niet onderschatten. Long Covid klachten kan iedereen krijgen, die besmet is geweest.
De enige terechte vergelijking met influenza is de lage mortaliteit, hoewel Corona meer sterfte geeft dan influenza.

En ivermectine dan?
Streep erdoor. Er is mee geëxperimenteerd, omdat het in een laboratorium in extreem hoge concentratie veelbelovend leek, maar in de praktijk doet het helemaal niets. Ja, je raakt parasieten kwijt. Wie op wintersport naar Oostenrijk gaat, mag hiervoor oppassen. De bevolking daar heeft de hele voorraad opgekocht, zodat er nu te weinig op voorraad is voor dierenartsen. Bovendien zijn de bijwerkingen heftig: in een te hoge dosis leidt het tot een coma (daar kwamen iets te veel Oostenrijkers mee in het ziekenhuis terecht), omdat het dan de werking van een zenuwgif krijgt. Inmiddels zijn vele studies naar dit middel weer ingetrokken. Wat overblijft, is een paardenmiddel voor paarden en andere kuddedieren.

Bron: tsss, moet het nog? Nou, vooruit dan maar. Wetenschapsredactie van de NDR.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Monteiro.E schreef:
03 jan 2022 13:00
Maak je niet zo druk, dat maakt een hoop verschil.
Nou, leg ons dan maar eens uit:
1) Hoe definieer je druk maken;
2) Welk verschil maakt dat voor corona (let wel, dit is de cornoa discussie);
3) Waar dat dan uit blijkt, oftewel de onderbouwing.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
03 jan 2022 12:15
16again schreef:
03 jan 2022 11:59
Neemt niet weg dat we nu de enige met lockdown in Europa zijn.
https://nos.nl/artikel/2411380-in-onze- ... lijven-uit
En voor de verplicht gesloten horeca ondernemer maakt het niets uit hoe lang je nog buiten mag wandelen.
En die lock-down hebben we om dat we ook als enige in Europa een enorm piek achter de rug hebben waardoor onze zorg compleet overbelast is. Een nieuwe piek waaruit een zorg vraag zou komen, zou betekenen dat we naar code zwart gingen op de IC.
Mooi die verklaring. Maar waarom hadden wij wel die piek? Te laat boosteren, terwijl we al naar Israel hadden kunnen kijken, en te laat sturen op besmettingen en opnames in ziekenhuis en IC.

sylvesterb schreef:
03 jan 2022 12:15
Ook hebben niet alle Europese landen een steunpakket voor ondernemers zoals wij in Nederland hebben, tuurlijk dekt dit niet alle schade en blijft het vervelend, maar het alternatief code zwart in de zorg lijkt me meer vervelend.
Klinkt mooi , steunpakket, maar dat betalen jij en ik gewoon.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Monteiro.E schreef:
03 jan 2022 12:48
sjohie schreef:
03 jan 2022 11:28
Monteiro.E schreef:
02 jan 2022 10:46
Gewoon af en toe een zelftest doen en doorgaan met het leven als jezelf fit voelt, de rest is onzin met al dat boostergedoe.
Jammer dat het leven steeds onaangenamer wordt in Nederland, lockdows en de vele sluitingen van winkeltjes en horeca.
Tel daarbij op dat de pensioenen voor de oudere in Nederland niet mee bewegen met de minimale loonstijgingen, die het nog zwaarder hebben met alle beperkingen die worden opgelegd door de regering.
Wat wij kennen als "lockdown" is peanuts vergeleken met lockdowns die in andere landen plaats hebben gevonden. Ik werk in een bedrijf met dochterondernemingen in oa (noord) Italië, Frankrijk en België, en in Italië mocht op een gegeven moment 1 persoon per huishouden per dag snel boodschappen doen, en ieder max 30m luchten buiten, maar binnen loopafstand van de eigen woning. De beelden van een uitgestorven Parijs of Brussel kennen we ook allemaal nog wel volgens mij? Dat alles hadden we in Nederland niet.

ik zal niet zeggen dat we het in Nederland "makkelijk" hadden of hebben, verre van dat, maar wat perspectief en duiding mbt onze situatie mag af en toe wel, wat mij betreft.
Sorry hoor, maar dat herken ik niet hier in Portugal. Alles is open en niks is uigestorven, in tegendeel zelfs.

Je blijft zelf verantwoordelijk hoe je er mee omgaat, in welk land dan ook. Stay save en zorg voor natuurlijke weerstand, veel wandelen in de natuur ...ook goed voor lichaambeweging trouwens, dan hele dagen voor een laptop hangen om niks te kunnen missen op het forum.
Waar precies noem ik de live situatie in Portugal? Ik schrijf in de verleden tijd, maw ik vergeleek eerdere lockdowns... :wink:

Overigens lees ik hier onder "III" dat er in Portugal wel degelijk maatregelen zijn, zoals het sluiten van bars en clubs tussen 25-12 en 09-01?

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

@jabian,
Jij zegt:
Ik verdraag geen vaccin?
Juist als je al iets mankeert, heeft een vaccin extra veel nut, omdat de combinatie van Covid en de andere ziekte bijna een garantie is op een zwaar verloop en het is maar de vraag of je ooit weer zal herstellen.
Klopt dat wel wat je zegt?
https://www.healthrising.org/blog/2021/ ... etter-way/

Ook de gevolgen op lange termijn ben ik het niet mee eens dat deze er niet kunnen zijn, dat is altijd beweerd bij vaccins maar ik twijfel daar over, wat ik zover denk is dat een vaccin wel eens iets zou kunnen activeren wat niet niet, maar dat is wat ik denk persoonlijk. Mijn ziekte moet ergens vandaan komen.
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 03 jan 2022 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Onkruid71 schreef:
03 jan 2022 15:43
Ook de gevolgen op lange termijn ben ik het niet mee eens dat deze er niet kunnen zijn, dat is altijd beweerd bij vaccins maar ik twijfel daar over, wat ik zover denk is dat een vaccin wel eens iets zou kunnen activeren wat niet niet, maar dat is wat ik denk persoonlijk. Mijn ziekte moet ergens vandaan komen.
Uiteraard mag je deze persoonlijk mening hebben, maar de medische wetenschap is er duidelijk over het vaccin (werkzame stof) is na 2 a 3 weken compleet uit je lichaam, er is geen enkele rede om aan te nemen dat er bijwerkingen zijn op langere termijn.

"Probleem" bij de wetenschap is dat ze nooit iets compleet uitsluiten omdat je soms het gewoon niet kan weten. Een definitief "Nee er zijn geen bijwerkingen op langere termijn" zal je een wetenschapper nooit horen zeggen, maar weinig zaken in de wetenschap zijn vaststaand.

Ga je nu kijken naar het Corona vaccin dan zijn er geen meldingen van bijwerkingen die aan het vaccin gerelateerd kunnen worden na 1 jaar vaccineren en er zijn nogal veel mensen gevaccineerd.

Jablan
Contacteer:

Onkruid71 schreef:
@jabian,
Jij zegt:
De drie posts zijn een aanvulling op vergelijkbare artikelen. Vlak voor Kerst verlinkte Lady1234 het luchtige Corona-alfabet van de Volkskrant en Erthanax kwam eerder met de blogger I am Zero, die een geweldige 'ja,maar' column uit zijn toetsenbord toverde. Ik heb geprobeerd een aantal beweringen beter in te kleuren met een wat andere onderbouwing, waarbij mijn info of uit de spreekkamer komt of ik vertrouw op de kwaliteiten van de wetenschapsjournalisten van de NDR. Ik wilde er eigenlijk vorige week op terugkomen, maar had pas vandaag tijd.
Onkruid71 schreef:
Ik verdraag geen vaccin?
Klopt dat wel wat je zegt?
https://www.healthrising.org/blog/2021/ ... etter-way/
Ja, dat klopt. Er zijn drie uitzonderingen op de regel, dat iedereen een vaccin verdraagt en er baat bij heeft:
1. De groep tot en met 4 jaar jong. De baby's, peuters en kleuters. Omdat er nog geen vaccin voor hen beschikbaar is.
2. De weinigen met een auto-immuunziekte.
3. De mensen, die momenteel immuunonderdrukkende medicijnen slikken.
De laatste twee groepen zijn bekend bij artsen, zelfs als je momenteel niet actief behandeld wordt.
Onkruid71 schreef:
Het is simpel. De vaccins hebben maar 1 gevolg op lange termijn: ze leveren bescherming door je immuunsysteem te triggeren. Voor de rest gaat je lichaam met een vaccin om zoals met al het mRNA, dat je lichaam zelf aanmaakt: na gebruik wordt het via de nieren afgevoerd. Covid heeft veel meer gevolgen op lange termijn, vermoeidheid is er maar één van.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
03 jan 2022 17:34
Covid heeft veel meer gevolgen op lange termijn, vermoeidheid is er maar één van.
Dat geldt ook niet voor iedereen. Net zoals niet iedereen last heeft van de maatregelen en juist de mensen die minder last hebben van COVID, die hebben waarschijnlijk meer last van de maatregelen dan de anderen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
03 jan 2022 18:53
Jablan schreef:
Covid heeft veel meer gevolgen op lange termijn, vermoeidheid is er maar één van.
Dat geldt ook niet voor iedereen. Net zoals niet iedereen last heeft van de maatregelen en juist de mensen die minder last hebben van COVID, die hebben waarschijnlijk meer last van de maatregelen dan de anderen.

Dan is “de pijn” haast eerlijk verdeeld.

Jablan
Contacteer:

Nijogeth schreef:
03 jan 2022 18:53
Jablan schreef:
Mijn vergelijking was vaccin versus virus. Jij haalt er de sociale gevolgen bij, waarover ik weer zeg: met vaccinatieplicht minder beperkingen en minder last van nieuwe varianten, die altijd ontstaan in regio's waar de vaccins maar niet willen aankomen. Het is echt eigenbelang om de vaccins wereldwijd goed te verdelen.

Met het last hebben van de maatregelen heb je een terecht punt. Het spontane is verdwenen en het sociale leven in Nederland speelt zich vooral binnen af. We zijn niet gewend aan alles buiten, in de open lucht doen. Afgezien van de veldsporten.

Ik hoop, dat alles weer terugkomt. Al heb ik er een hard hoofd in, omdat deze lockdown voor velen zo uit de lucht kwam vallen, dat ze door de reserves heen zijn en nu de keuze hebben tussen de komende jaren voor nop werken (schulden afbetalen) of definitief sluiten (al dan niet met een persoonlijk of bedrijfsfaillissement).

Tot het zover is, blijft het improviseren. Jij en ik zijn creatief genoeg om af en toe de regels de regels te laten en meer mensen tegelijk te zien dan officieel geadviseerd. Niets mis mee om energie op te doen in een groep of menigte. Al gok ik erop, dat wij wat een wat strikter deurbeleid hebben dan bij jou :wink:

Lady1234

Ach ja, een schuurfeest met 200 man, moet kunnen toch? Maar noch u noch Nijogeth zijn ondernemers. U bent beiden in loondienst, dus een persoonlijk of bedrijfsfaillissement hoeft u beiden niet te vrezen,

Nijogeth

Lady1234 schreef:
03 jan 2022 23:29
Ach ja, een schuurfeest met 200 man, moet kunnen toch? Maar noch u noch Nijogeth zijn ondernemers. U bent beiden in loondienst, dus een persoonlijk of bedrijfsfaillissement hoeft u beiden niet te vrezen,
Deels waar, ik ben niet afhankelijk van mijn onderneming voor mijn inkomsten en zelfs al zou ik een kwart moeten inleveren van mijn loon uit loondienst, dan zou ik overhouden. Ik heb mezelf met hard werken door de jaren heen aardig de juiste kant opgewerkt op een manier die niemand had verwacht (de verwachtingen waren dat ik met gemak het gymnasium zou halen en een universitaire studie met 2 vingers in de neus zou halen, de werkelijkheid is dat ik vroeg gestopt ben met school en ben gaan werken, omdat ik helemaal niet om kon gaan met schoolwerk).

Al mijn harde werk om in zo'n positie te komen dat ik mezelf financieel geen zorgen hoef te maken en eigenlijk van het leven zou kunnen genieten (iets wat ik toch jaren heb gemist, door onder andere mijn depressie op jonge leeftijd, waar uitkomen het eerste deel was, de levensvreugde volledig terug krijgen is echter ook een traject van jaren en dat traject is momenteel eerder een neerwaarts traject, wat echter mogelijk wel een hele jump kan krijgen mocht alles eindelijk weer open mogen).

Het is leuk dat je dat hele schuurfeest idee van ons nu eindelijk hebt omarmd ;). Het kost me namelijk veel vrije tijd, heeft me veel inleg gekost, maar de dankbaarheid (van de gasten die ook vooruit willen, maar ook de ondernemers die er toch omzet uit halen) die je er voor terugkrijgt maakt het allemaal goed. Ik ga er niet beter op worden, wel gelukkiger.

Maar, daar staat tegenover dat mijn vader zijn geplande pensioen heeft uit moeten stellen, omdat de gewenste omzet daarvoor niet haalbaar is door de maatregelen. Persoonlijk raakt me dat veel harder dan de rest. Het is dieptriest dat een overheid zo met mensen omgaat.

Nijogeth

Jablan schreef:
03 jan 2022 22:48
met vaccinatieplicht minder beperkingen
In mijn ogen zou een vaccinatieplicht samen moeten gaan met het volledig opheffen van de maatregelen en dan moet er zwart op wit komen dat deze niet meer terug komen voor COVID. Iedereen vaccineren en die ene booster en de maatschappij weer open, daar zou ik voor tekenen.

Maar, iedereen weet dat dit een utopie is. Alleen de vaccins is niet genoeg, ook de zorg moet uitgebreid worden. Dat kan met speciale coronaziekenhuizen of minder eisen voor IC personeel dat alleen coronapatiënten gaat behandelen. Veel meer andere opties zie ik niet om op korte en lange termijn uit de maatregelen te komen.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Zouden ze eindelijk iets gevonden hebben?

Terwijl de groep van Carmen Scheibenbogen auto-antilichamen opspoorde die de werking van de bloedvaten beïnvloeden bij ME/CVS, gebruikte een kleine Duitse groep genaamd Berlin Cures een andere test om dezelfde auto-antilichamen bij hartfalen te beoordelen .

https://www.healthrising.org/blog/2021/ ... -syndrome/

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
04 jan 2022 00:02
Jablan schreef:
03 jan 2022 22:48
met vaccinatieplicht minder beperkingen
In mijn ogen zou een vaccinatieplicht samen moeten gaan met het volledig opheffen van de maatregelen en dan moet er zwart op wit komen dat deze niet meer terug komen voor COVID. Iedereen vaccineren en die ene booster en de maatschappij weer open, daar zou ik voor tekenen.

Maar, iedereen weet dat dit een utopie is. Alleen de vaccins is niet genoeg, ook de zorg moet uitgebreid worden. Dat kan met speciale coronaziekenhuizen of minder eisen voor IC personeel dat alleen coronapatiënten gaat behandelen. Veel meer andere opties zie ik niet om op korte en lange termijn uit de maatregelen te komen.

Meer zorg is zo'n dooddoener, netto hebben we door innovaties in de zorg, het gemiddeld aantal verpleegdagen op een IC, de meest complexe, kostbare, en slechtst bemensbare bedden, voor reguliere zorg kunnen verlagen naar ~2,3 dagen per patiënt net voor de pandemie. Voor sommige prostaatoperaties is dat inmiddels zelfs 1 dag in Nederland.

Dan de pandemie, een covid-19 patiënt, eenmaal aangekomen op de IC, ligt er gemiddeld 16 dagen. Dát is het probleem, één covid-19 patiënt bezet dus het bed van 7 "gewone" patiënten, en zelfs 15, als we inzoomen op de prostaatoperaties. Dat veroorzaakt voor een groot deel het stuwmeer aan zorg. En die groei van covid-19 patiënten is zonder maatregelen exponentieel, dus meer bedden zal die "code zwart" hooguit enkele weken de toekomst in duwen, maar nooit kunnen voorkomen.

Ter vergelijking, in Duitsland lig je ~5 dagen in hun versie van een IC-bed bij een prostaatoperatie, dus die cijfers kan je ook niet zomaar vergelijken met Nederland, zoals sommigen graag doen.

Bron voor bovenstaande, met links naar alle cijfers en berekeningen.

En minder eisen voor IC personeel dat covid-19 patiënten verzorgt? Die vereisen evenzogoed complexe zorg, net als elke IC-patiënt, dus daar is weinig aan af te schalen, zonder merkbare erosie van de geleverde zorg. En ons gelijkheidsbeginsel is een groot goed, wat ik niet zo op een hellend vlak zou willen zetten. Jouw plan maakt van covid-19 patiënten vrij snel een soort 2erangs patiënten.

Overigens kost een opleiding tot IC verpleegkundige 18 maanden, bovenop de 4 jaar normale opleiding. En voor beiden zijn geen stageplekken te vinden, want alle zorgverleners zijn 100% bezig met het verlenen van zorg. Tegen de tijd dat die stagetijd vrij te maken is, en die mensen na die jaren opleiding beschikbaar komen, stappen ze in een heel ander pandemie landschap de voordeur van de school uit. En professionals blijven dat alleen, als ze het werk kunnen blijven doen, en hun kennis courant kunnen houden.

Er zijn structurele problemen in de zorg, oa op het vlak van de bemensing, en nog veel meer vlakken, maar daar is niet even een makkelijke oplossing voor.

Jablan
Contacteer:

Lady1234 schreef:
03 jan 2022 23:29
Maar noch u noch Nijogeth zijn ondernemers. U bent beiden in loondienst
Ik ben èn èn. Ook loondienst is geen garantie, contracten en arbeidsovereenkomsten kunnen altijd worden aangepast. Daarnaast halen we onze inkomsten uit beleggingen, auteursrechten (daar zijn lockdowns erg goed voor) en toerisme.
Onkruid71 schreef:
04 jan 2022 07:54
Zouden ze eindelijk iets gevonden hebben?
Afwachten. Je artikel gaat over een bestaan medicijnen, dat bij toeval bij 3 patiënten de Long Covid klachten snel vermindert en deze vondst is aanleiding voor een groter onderzoek.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou dás lekker dan! :shock:
Ruim 1000 wintersporters besmet teruggekeerd en we zijn er nog niet.

Lady1234

Ja,kunnen ze lekker op kosten van de baas thuis in quarantaine en bijkomen van die vakantie. 😡

G7

Ongelezen bericht door G7 »

moederslink schreef:
04 jan 2022 14:30
Nou dás lekker dan! :shock:
Ruim 1000 wintersporters besmet teruggekeerd en we zijn er nog niet.

Dat snap ik dus ook niet. Oostenrijk die zo streng is. Plus dat velen de vaccinatie's incl. de booster al hadden en toch besmet zijn geraakt. Wat gaat er dan toch alsnog mis?

Gesloten