LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grijskenteken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
R. Dekker

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door R. Dekker »

Alleen medelijden is hier op z'n plaats!
Over het verschil tussen inhoudsniveau- en betrekkingsniveau gesproken! Je wisselt bijster slecht van perspectief.

Wel prettig te constateren dat je nog over enige compassie beschikt.

Komt het misschien toch nog goed met je. Nu alleen nog een koekje van dat bejubelde onbehoorlijke bestuurs-niveau voor je. Gezien de ontwikkelingen is dat nog slechts een kwestie van tijd.

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Lopen jullie nou te zeuren met z'n 2 tjes :!:
over een paar jaar gaan we rekening rijden en dan betaald er niemand meer BPM.

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

En dus voor iedereen gelijke regels!
Goede zaak.

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Sinds 1994 waarschuwen wij met grote regelmaat dat nieuw overheidsingrijpen op handen was.........Wij hopen dan ook dat u zich aan zult sluiten bij onze Stichting. Donateurs zijn een noodzaak om bovengenoemde doelstellingen te bereiken en in uw belang allerlei activiteiten te kunnen ontplooien.
Sorry, het was al in '94 dat er een waarschuwing uitging.
In het beste geval zo'n 1000 donateurs [nu inmiddels het dubbele] dat is per jaar zo'n 25.000 euri, in 11 jaar ruim een kwart miljoen.
Leuke bijverdienste ald 'hobby'clubje.

R. Dekker

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door R. Dekker »

Sorry, het was al in '94 dat er een waarschuwing uitging.
Kan je misschien ook een officiële overheids bronvermelding doen? Ik denk hier bijvoorbeeld aan instanties als de RDW, de belastingdienst autoheffingen, het ministerie van Financiën, Postbus 51 of de Staatscourant. Hebben die ook voorgelicht of gewaarschuwd dat het grijze kenteken niet voor particulieren bedoeld was?

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Bron: SBG 1995
Zoals wij u hebben willen duidelijk maken, is de term “blijvend grijs” betrekkelijk. De autobranche doet graag voorkomen of de door u te kopen auto blijvend volgens de “grijze” fiscale condities belast zal blijven worden. “Blijvend grijs” bleken zowel in 1988 en 1994 loze begrippen zonder enige waarde. Nu blijken er weer regelmatig waarschuwingen te volgen en ziet de overheid het toenemende verkoopsucces van bijvoorbeeld de diverse types busjes met lede ogen aan. De wetgeving welke jaarlijks geëvalueerd wordt - hoeveel “misbruik” wordt er van de regelgeving gemaakt - zorgt voor gerechtvaardigde zorgen richting de toekomst.
Hoe diep kan je je kop in t zand steken?!

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Bron SBG 1995
De aangegeven maten zijn verwerkt in een algemene maatregel van bestuur die elk moment naar keuze van de minister aangepast kan worden .Blijvend grijs bestaat dus niet . De staatssecretaris heeft aangegeven dat indien 8 % tot 10 % van het "grijze" wagenpark in particuliere handen is hij wederom zal ingrijpen . Laat u geen mooie praatjes aansmeren hier staat de waarheid en niets anders dan de waarheid . Particulier bezit wordt gedoogd omdat de wet hier niet in voorziet maar en ik citeer "het vervoer van personen moet ondergeschikt zijn aan het vervoer van vracht hier is de regeling voor bedoeld " . Een wagen met grijs kenteken kan dus altijd fiscaal geel verklaard worden waardoor het tarief houderschapsbelasting fors zal stijgen maar de kleur van het kentekenbewijs altijd grijs blijft.
Tsja....

R. Dekker

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door R. Dekker »

Bron: SBG 1995
Is de SBG een officiële overheidsinstelling?

Kan je ook eens een serieus antwoord geven?

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Bron SBG
1. Kan ik als particulier een auto met grijskenteken aanschaffen?
Ja dat kan. De overheid maakt in de wetgeving op dit moment geen onderscheid tussen particulier of ondernemer maar ziet de auto als het object van heffing.
2. Welke rechten kan ik ontlenen aan het kentekenbewijs?
Het kentekenbewijs heeft alleen betrekking op de wegenverkeerswetgeving en deze wetgeving heeft niets te maken met de belasting (fiscale) wetgeving. De inrichtingseisen voor het voertuig (wanneer voldoet het voertuig aan de definities voor het grijze kenteken) komen voort uit de wet BPM (belasting personenauto's motorrijwielen). Voldoet de auto aan deze (inrichtings) eisen dan is er bij aanschaf geen BPM verschuldigd. Dit is dus een éénmalig belastingvoordeel voor diegene die de auto nieuw koopt.
3. Wat is het verschil tussen motorrijtuigen en houderschapsbelasting?
De motorrijtuigenbelasting (een belasting die u moet betalen voor het gebruik van de weg) is in 1995 gewijzigd naar houderschapsbelasting. De ouderschapsbelasting valt onder de rijksbelasting wetgeving. De houderschapsbelasting is een aangifte belasting dat wil zeggen dat u zelf verantwoordelijkblijft voor tijdige betaling en ook of u het juiste bedrag heeft betaald. De maximale termijn van navordering (eventueel verhoogd met boetes) bedraagt vijf jaar. In de houderschapsbelasting is ook een bedrag aan provincieopcenten opgenomen. Dit bedrag is alleen verschuldigd door bezitters van een personen (geel) kenteken en van een grijskenteken waarvan de auto niet meer voldoet aan de gewijzigde inrichtingseisen.
4. Wat is een fiscaal geel verklaring?
Door wijziging in de grijskentekenregelgeving kunnen de tarieven worden opgetrokken naar het personenautotarief. Ondanks het oorspronkelijke afgegeven grijze kenteken moet u het hoge (personen) autotarief betalen.
5. Moet het kentekenbewijs worden aangepast of moet de auto opnieuw gekeurd worden? Nee, er vinden geen wijzigingen plaats die een aanpassing van het kenteken noodzakelijk maken. Het voertuig is alleen in een andere fiscale categorie geplaatst
6. Wat betekend de term in de handel "blijvend grijs"?
Blijvend grijs bestaat niet. Vaak wel een verkoopargument. Er is dan ook geen enkele garantie naar de toekomst dat de fiscale categorie ongewijzigd blijft.
7. Wanneer een nieuwe grijskentekenauto is besteld of aangeschaft welke zekerheden heb ik dan?
U heeft geen zekerheden. Het houderschapstarief kan altijd worden aangepast. Het niet betalen van BPM bij aanschaf is een belastingvoordeel op het moment van kopen.
8. Welke risico's kan een gebruikte grijs kenteken auto met zich meebrengen ?
De auto zal moeten voldoen aan de gestelde (inrichtings)eisen om voor het lage tarief in aanmerking te komen. Een zogenaamd fiscaal blok zal in de laadruimte van de auto moeten passen. Voldoet de auto niet aan de eisen, bijvoorbeeld de niet aangepaste auto's van voor 1 januari 1994, dan is hiervoor het hogere personenautotarief van toepassing. Dat de vorige eigenaar het lage tarief zou hebben betaald is geen garantie dat de auto werkelijk voldoet aan de laatste eisen. Door de ingewikkelde regelgeving i.v.m. vrijstellingen en uitzonderingen is het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting (CBM) niet altijd op de hoogte of het juiste tarief berekend is. De fiscale controledienst van het CBM of een douanedienst kan door middel van van een visuele controle bevestigen of voor de auto het lage tarief van toepassing is.
9. Is er in 1998 geen positieve uitspraak van de Hoge Raad geweest inzake de grijze kentekens in het voordeel van SBG ?
Ja de grijskentekeneigenaren die door de aanscherping van de wetgeving per 1 januari 1995 het hoge tarief moesten gaan betalen hebben met succes geprocedeerd en het personenautotarief moest worden terugbetaald. Door de staatssecretaris van financiën is nog voor de uitspraak reperatiewetgeving doorgevoerd die als resultaat had dat het personenautotarief na de uitspraak wederom verschuldigd was.
10. Wat is een advies richting de toekomst?
Dat de overheid niet zal toestaan dat iedereen in een grijskentekenauto zal gaan rijden is duidelijk. In 1988 en 1994 heeft de overheid door het aanscherpen van de eisen gepoogd het grijsrijden voor particulieren naantrekkelijk te maken. In 1988 werden bestaande bezitters van dergelijke auto's nog geëerbiedigd (mochten blijven doorrijden voor het oude tarief) maar in 1994 werd de groep die de auto in bezit had ook met het personenautotarief geconfronteerd. Recente verkoopcijfers en uitlatingen van de de overheid geven aan dat de overheid zeker niet zal berusten in de situatie dat ook veel particulieren tot aanschaf van een dergelijke auto overgaan. Zolang de overheid de eisen van de inrichting vast houdt en niet een koppeling legt naar de doelgroep, de ondernemers die het voertuig gebruiken voor het vervoer van goederen, zal er ook moeten worden geaccepteerd dat er particulieren in een auto met grijskenteken rijden. De particulier is dan niet schuldig aan misbruik van de regelgeving maar de overheid is schuldig door onduidelijke criteria te formuleren. Daar individueel strijden tegen de overheid een onmogelijke en vooral onbetaalbare zaak is menen wij dat een belangen vereniging van grijskenteken bezitters noodzakelijk is. Collectief kunnen wij een vuist richting politiek maken en een eerlijke behandeling desnoods via de rechter afdwingen.
De lezer kan zelf oordelen hoe slim de SBG en zijn aanhangers zijn!

R. Dekker

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door R. Dekker »

Lees je ook nog of citeer je alleen?
De particulier is dan niet schuldig aan misbruik van de regelgeving maar de overheid is schuldig door onduidelijke criteria te formuleren. Daar individueel strijden tegen de overheid een onmogelijke en vooral onbetaalbare zaak is menen wij dat een belangen vereniging van grijskenteken bezitters noodzakelijk is. Collectief kunnen wij een vuist richting politiek maken en een eerlijke behandeling desnoods via de rechter afdwingen.
Afschaffen van particulier grijs is voor mij geen punt hoor. Het onthouden van een fatsoenlijke overgangsregeling als blijk van behoorlijk bestuur vind ik wel een punt.

Een overgangsregeling is in de fiscale sfeer altijd een goed gebruik geweest. Dat hebben we bijvoorbeeld gezien met de overwaarde hypotheekaftrek voor consumptief gebruik. En onlangs nog het gedogen van permanente bewoning van recreatie woningen voor bestaande gevallen. Kwestie van waarden en normen dat je als overheid burgers niet in de financiele problemen stort. Kwestie van fatsoen dat jou en je overheid van het huidige niveau ten ene male ontbreekt.

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Omgekeerde logica waar je gelukkig voor gestraft wordt!

R. Dekker

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door R. Dekker »

Omgekeerde logica waar je gelukkig voor gestraft wordt!

In de Middeleeuwen, ten tijde van de inquisitie, werd het gebrek aan bestuurlijke competentie van het toenmalige gezag ook altijd voor de gedupeerden met STRAF afgedaan.

Je laat je inmiddels wel erg in je kaarten kijken hoor! Heb je zelf niet in de gaten wat een walgelijke conservatieve moraliserende indruk je maakt? Je zo hoog geprezen 'NIVEAU' valt me ook zwaar tegen. Je bent nieteens in staat tot een inhoudelijke discussie! Het enige kunstje wat je hier vertoont is goedkope hetze en retoriek.

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Bron SBG, Rob Dekker:
Onlangs kreeg ik op het forum van het consumenten programma TROS-RADAR - in de topic 'Grijs-Kenteken' - kritiek van een anonieme persoon. Zijn kritiek gaat in het algemeen over het functioneren van de SBG zoals hij dat ziet, en in dit geval over het niveau van bijdragen in het forum met die van mij in het bijzonder. Opvallend is dat hij bij de beoordeling van het niveau uitgaat van een zeer beperkt perspectief. Hij stoort zich kennelijk wél aan de platte satire waarvan anderen en ik me in onze machteloze woede bedienen, maar heeft geen enkel probleem met het hypocriete 'hogeboorden' bestuurs-niveau van de huidige overheid die deze woede feitelijk uitlokt.

Ook opvallend is dat zodra je op basis van inhoudelijke argumenten probeert met deze persoon in discussie te gaan hij daarvan categorisch wegloopt. Valide argumenten en ter zake doende vragen die hem in z'n kortzichtige hetze tegen de SBG niet uitkomen gaat hij uit de weg. Daarvoor in de plaats probeert hij eerlijke voorlichting, die sinds 1994 door de SBG is verspreid, te misbruiken om zijn hetze te onderbouwen. Dat 'niveau' vindt hij kennelijk 'beschaafder' dan de satirische wijze waarop onder andere ik mijn machteloze woede in het SBG forum vorm geef.

Eigenlijk vind ik deze querulante anonieme persoon het vermelden niet waard. Maar omdat we op ons eigen forum van dit soort lieden gelukkig geen last hebben, wilde ik het toch onder jullie aandacht brengen zodat ieder die daartoe behoefte voelt zich zelf een mening kan vormen. Ik ervaar het als onvoorstelbaar dat er blijkbaar nog steeds mensen zijn die vinden dat de huidige regering met haar grijskenteken maatregel recht aan haar burgers doet. Dat niveau van besturen wordt door sommigen kennelijk als beschaaft ervaren.
Wie laat wie nou in de kaart kijken?
Kennelijk loopt je frustratie over mijn 'retoriek' [wat eigenlijk de retoriek van de SBG zelf is] zo hoog op dat je bij je maatjes je demagogische gelijk gaat halen. Fantastisch! Daar zal het je geen moeite kosten en zal je geen weerwoord krijgen. Ik gun het je van harte, heb er echter wel erg om moeten lachen!

R. Dekker

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door R. Dekker »

Ik ben blij dat je dat stukje gelezen hebt, dat was namelijk ook m'n bedoeling. Je reactie is ook precies zoals ik verwachte. Het bevestigt mijn conclusie dat je niet in staat bent tot een inhoudelijke discussie. Daar wilde ik het SBG-forum graag op attenderen. Hebben ze ook wat om te lachen! :lol:

Mensen worden ten onrechte en bewust door een overheid, van het huidige onbehoorlijke bestuurlijke niveau, benadeeld. Het feit dat jij moet lachen om die mensen hun machteloze woede en frustratie is veelzeggend. Jouw vermaak komt voort uit sadisme of omdat je totaal niet in staat bent tot enige compasie met buiten hun schuld door de overheid gedupeerden. Een nogal psychopatische karakterstruktuur dus!

Je komt jezelf vroeg of laat nog wel eens tegen. Veel plezier.

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Mensen worden ten onrechte[1] en bewust[2] door een overheid, van het huidige onbehoorlijke bestuurlijke niveau[3], benadeeld. Het feit dat jij moet lachen[4] om die mensen hun machteloze woede en frustratie is veelzeggend. Jouw vermaak komt voort uit sadisme[6a] of omdat je totaal niet in staat bent tot enige compasie[6b] met buiten hun schuld[5] door de overheid gedupeerden. Een nogal psychopatische karakterstruktuur dus[6c]!
1. Niks ten onrechte. Eindelijk wordt er recht gedaan. Wel ten koste van een aantal hobbyisten, dat ben ik met je eens.
2. Bewust in die zin dat de wet wordt aangepast zodat er geen gebruik meer gemaakt kan worden door hen waarvoor het niet bestemd was. Bewust om de groep grijsrijders te benadelen? Zo'n onbeduidend groepje?
3. Ik zie het als behoorlijk bestuur.
4. Ik moet alleen om jou lachen.
5. Helaas blijft het argument valide dat jullie het hebben kunnen weten en zien aankomen [oa ook aan zien komen door de SBG]
6. Betrekkingsniveau, doet niet ter zaken.
Al met al blijven we het oneens. Mijn rechtvaardigheidsgevoel en compassie voor hen die ten onrechte zichzelf de slachtofferrol toebedelen zijn nu eenmaal verschillend. Heb ik geen problemen mee.

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Er wordt al jaren gesproken over het 'onbedoeld particulier grijsrijden'. Het is een beetje naief: De grijsrijders hebben jarenlang minder belasting betaald dan de geelrijders. De grijsrijders hebben jarenlang geprofiteerd van de lagere belastingen. En dan wordt het afgeschaft en dan zou er een overgangsregeling moeten komen?

R. Dekker

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door R. Dekker »

6. Betrekkingsniveau, doet niet ter zaken.
Voor mij in jouw geval helaas wel. In welk perspectief moet ik je kilheid anders plaatsen? Hebben 'onbeduidende' groepjes dan geen uit de wet voortkomende rechten?

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

waarom heb je dan destijds ook geen grijs kenteken auto gekocht ? De mogelijkheid was er , dus wel een beetje flauw om nu te schijven"ze hebben jaren lang voordeel gehad". Je had ook dat voordeel kunnen hebben. Of was/ben je daar niet slim genoeg voor?

Afz. ex-grijs rijder

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

p.s.

bericht van 18.23 uur is bestemd voor gast van 16.39 uur.

Gast

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Hebben 'onbeduidende' groepjes dan geen uit de wet voortkomende rechten?
Laat de rechter/hoge raad dat maar bepalen. Zijn we van alle discussie af. Mocht je winnen prima, van harte, krijg je een overgangsregeling en kan de SBG zichzelf opheffen. Mocht je verliezen kan de SBG zichzelf ook opheffen. Weg hobby en bijverdienste!

Gesloten