Hierbij de reactie op een vraag door mij gesteld aan Consuwijzer. Ik denk niet dat wij hier iets mee kunnen.
Geachte heer Campenhout,
Hartelijk dank voor uw vraag van 29 november 2010. Onze reactie is later dan gebruikelijk. Onze excuses hiervoor. Onze reactie is later omdat het op dit moment bij ConsuWijzer erg druk is met vragen en klachten. We sturen u nu alsnog het antwoord op uw vraag.
In uw bericht schrijft u dat de door u bestelde producten op extremediscount.nl nog steeds niet geleverd zijn. Het bedrijf blijkt niet bereikbaar te zijn zowel via telefoon als via e-mail. In deze e-mail vertellen we u wat uw rechten zijn als consument. En we vertellen u wat u kunt doen.
Ondernemers die op afstand hun producten verkopen of diensten aanbieden, geven meestal zelf aan wat de levertijd is. Bijvoorbeeld: “levering binnen 24uur”, “levertijd 2 a 3 werkdagen”, “levering binnen 2 maanden”, enz.
De ondernemer moet binnen de aangegeven levertijd het product leveren, of beginnen met de dienst.
Wat als de ondernemer geen levertijd heeft aangegeven?
Heeft de ondernemer geen levertijd aangegeven? En hebt u samen met de ondernemer ook geen levertijd afgesproken? Dan geldt de wettelijke levertijd (bij koop op afstand). Deze levertijd is maximaal dertig dagen.
Wanneer gaat de levertijd in?
De levertijd gaat in als u uw bestelling hebt gedaan. Dus op de dag dat u de overeenkomst sluit.
Het product blijkt na bestelling niet op voorraad te zijn. Wat nu?
Soms blijkt na de bestelling dat het product toch niet op voorraad is. De ondernemer weet dan al dat hij het product niet op tijd kan leveren. Dit moet hij dan zo snel mogelijk aan u laten weten. Laat de ondernemer u weten dat hij het product toch niet op tijd kan leveren? Dan mag u meteen de overeenkomst ontbinden.
De afgesproken of wettelijke maximale levertijd is voorbij. Wat nu?
Levert de ondernemer niet voor de afgesproken levertijd? Of niet binnen de wettelijke maximale levertijd? Dan mag u de overeenkomst ontbinden. Dat betekent dat u de ondernemer laat weten dat u het product toch niet koopt. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. U hoeft de ondernemer niet meer de kans te geven om alsnog het product of de dienst te leveren. Nadat u de overeenkomst hebt ontbonden moet de ondernemer binnen dertig dagen uw geld terugbetalen.
Wilt u toch nog dat het bestelde product wordt geleverd? Dan kunt u de ondernemer vragen om alsnog te leveren. U kunt daarvoor een nieuwe levertijd aangeven.
Wat kunt u doen?
Als u alsnog het bestelde product alsnog wilt ontvangen:
Schrijf de ondernemer een brief. Zet in deze brief de volgende informatie:
dat de ondernemer een laatste kans krijgt om alsnog het product te leveren,
dat de ondernemer het product voor een bepaalde datum moet leveren,
dat u de overeenkomst ontbindt als de ondernemer niet voor de afgesproken datum levert,
dat u na ontbinding uw geld terug eist binnen dertig dagen.
U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd.
Kijk voor voorbeeldbrieven op
http://www.consuwijzer.nl.
Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kan deze u misschien helpen met uw brief.
Als u het bestelde product niet meer wilt ontvangen:
Schrijf de ondernemer een brief met daarin uw klacht. Zet in deze brief de volgende informatie:
dat de ondernemer niet binnen de maximale levertijd of binnen de afgesproken termijn heeft geleverd,
dat u daarom recht hebt op uw geld terug. En dat u uw geld binnen dertig dagen terug wilt ontvangen.
U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd.
Kijk voor voorbeeldbrieven op
http://www.consuwijzer.nl.
Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kan deze u misschien helpen met uw brief.
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:
Leg uw klacht voor aan De Geschillencommissie Thuiswinkel. Dat kan alleen als de ondernemer is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de ondernemer rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie over De Geschillencommissie op:
http://www.degeschillencommissie.nl
Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.
Vragen?
Hebt u nog vragen? Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen we naar uw contactnummer. Dat nummer is 100111875.
Op
http://www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.
Met vriendelijke groet,
ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70
Postbus 1031
2260 BA Leidschendam
http://www.consuwijzer.nl
Praktisch advies over uw rechten als consument