Ik moet even opletten dat ik niet teveel "quote", dus er zal wat meer verschijnen "tussen haakjes", want dat was een van de kritische punten van de moderators.
Leg mij nou eens uit waarom je een goed product niet gewoon op de markt zet.
Ik leg
nu even uit waarom
NU, anno 2007, geen keuze wordt gemaakt voor "de voordehand liggende" marketing.
Simpel.
Ze
kúnnen niet anders meer. (En "ze"
willen ook niet anders!)
Hoe zou je een organisatie van meer dan 3 miljoen mensen moeten uitleggen dat je de winst voor hun, bij hen wéghaalt.... zonder in een gat van 6 miljard te vallen?????
Is er één afnemer die binnen één jaar die omzet goed maakt??
Zou er ook maar één distributeur zijn ook maar één minuut van zijn tijd hierin zou blijven steken, wanneer alles wat hij heeft opgebouwd weg zou vallen??
Vergeet niet..... elke huidige klant.... is een persóónlijke klant van DIE distributeur!!! Het is (nóg) niet zo, dat de klant bekend is bij het bedrijf en bovendien heb ik in zaken de ervaring dat klanten vaak hun oren laten hangen naar hun "leverancier".
mlm Is in mijn ogen niet mogelijk zónder persoonlijke aandacht voor elke indivuduele klant. (Uitzonderingen dáárgelaten)
Elke verkoop is een kwestie van gunnen... én een min of meer persoonlijke "service" van de verkoper.
Ik heb dat nooit kunnen begrijpen, omdat het verhaal kostenreductie aan de ene kant wel op gaat, maar in de praktijk prijstechnisch niet merkbaar is.
Persoonlijk vind ik de prod wél prijstechnisch interesssant, hoewel dat beslist niet voor élk product telt.
Maar met zo'n dikke 400 soorten producten van
eigen fabricage en verbouwing, eigen research- en verpakkingsafdeling, en vaak transporten, zijn er altijd wel producten waar iemand wél van gecharmeerd is.
Er kan weldegelijk bespaard worden op opslag en transporten en het weglaten van de groot- en detailhandel en deze winst uit betalen aan de organisatie.
Wie zou trouwens een groter commitment hebben t.o. de klant? Een werknemer in een winkel of een mini-mlm-ondernemer?
En óók voor de "top" blijft dit spelen.
In de praktijk hebben de toppers de grootste klantenkring. (30, 40 en zelfs 50 klanten zijn niet ongewoon. Vaak hebben zij wat "makkelijker" klanten dan iemand die net begint.
Waarom ingewikkeld inkopen dmv een inschrijving bij een IBO en niet dmv een open webshop waar je met ideal (internetbankieren), paypal of creditcard kunt betalen zonder je daarvoor in te hoeven schrijven?
Een klant hoeft niet in te schrijven.
Door het systeem loop je bovendie ook nog eens een hoop impuls aankopen mis
Denk jij dat je een "impuls" krijgt om een flesje zeep te kopen wat driemaal zo duur is als die van een van de concurrenten??
Zonder dat je wordt uitgelegd dat het 6x langer meegaat?? En als de klant vindt van niet..., dan krijgt hij ónvoorwaardelijk zijn geld terug??
Ik trek de kwaliteit van de producten niet in twijfel, omdat ik ze niet ken en er dus niet over kan oordelen.
maar heb je wél een oordeel over de prijs/kwaliteit verhouding??
Ik ken wel mensen die nog nóóit ook maar één product hebben uitgetest.... en toch een waardeoordeel geven.
Misschien ben jij die ergens op een forum, misschien, ook wel tegen gekomen??:oops:
Voordat ik dit forum bezocht, had ik nog nooit van amway gehoord.
Bij het grote publiek is Amway niet bekend.
Je bent dus niet bang voor "verzadiging"...??:lol:
Waarom moet ik me inschrijven bij Amway als ik die producten wil kopen?
Hoeft dus niet!
(Ik ken talloze webshops waar je wél moet inschrijven vóórdat je er kunt kopen!!)
Voor de elektronica en andere producten die Amway voert kun je hetzelfde zeggen; Waarom niet een Wehkamp/Neckerman achtige constructie?
Hebben we.
Nog nooit onze prachtige catalogi gezien??
Prijstechisch vind ik vaak de artikelen niet zo interssant, maar ook wel weer regelmatig zitten er interessante dingen, ook financieel interessante dingen, bij. (Vaak Wehkamp prijzen!)
Verder is onze inkoop/verkoop marge op de catalogusprod een heel stuk kleiner, wat ik logisch vind..., want het zijn geen producten die Amway in eigen fabricage heeft..., dus kun je minder premie "weg" geven.
Vaak stappen mensen in Amway omdat we óók leuk klinkende zaken hebben als Internetverzekeren, een reisbureau, computerartikelen, etc.
Maar na verloop van tijd zijn die mensen weer gestopt.... of ze verkopen allemaal zéép... omdat IEDEREEN zeep gebruikt en je geen technische kennis hoeft te hebben om uit te leggen hoe je je wassen moet!
Ik weet het...! Het klinkt ordinair... en veel mensen hebben geen "affiniteit" met zeep!
Met deze bedrijven de concurentie aangaan, moet geen moeilijke opgave zijn voor amway, het bedrijf is vele malen groter, kan groter inkopen en dus scherper aanbieden.
Gróter??
JIJ vindt het géén flutbedrijfje dus??
De schoonmaak producten produceren ze nota bene zelf, in die branche alleen al kunnen ze de omzet met miljarden verhogen
Niet alleen de "schoonmaakprod" dus......
Komt weer op die omzet van ruim 6 miljard die ze éérst goed moeten maken, wanneer ze de orgs belazeren!!
Dan is er nog een andere reden waarom zijn nóóit zullen kiezen voor de optie van winkelverkoop, maar ik vermoed dat je het bovenstaande al "een sprookje" zult vinden... en dan zal je de bijzondere mentaliteit van de oprichters en hun nakomelingen wel helemáál banaal vinden.
Zoals ik in het begin zei:
Ik leg uit waarom zij
NU niet kiezen voor een winkelkanaal en heb het niet over de reden waarom zij in
1959 niet kozen voor het winkelkanaal.
Wel te rusten.....
So be it