LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
shanai
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2008 11:26

Re: Efexor

Ongelezen bericht door shanai »

Hoi hoi,

Zelf ben ik meteen van 75 naar 37,5 mg gegaan en had daar weinig problemen mee......Ik denk dat het ook het beste is, anders kan je lichaam niet wennen als het telkens verschillende hoeveelheden krijgt.
Zelf ben ik vorige week helemaal gestopt dus weet wat het is 8)
Succes

malvado403
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 feb 2008 04:13

Re: Efexor

Ongelezen bericht door malvado403 »

je moet steeds kleinere dosis innemen of andres voerstappen op een andere medicin die minder hrftig en dei je dus makkeijker af kan bouwen. De afkickvesvrescijnsen kunnen twee weken a 2 maanden duren.

hengelooo
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2008 09:15

Re: Efexor

Ongelezen bericht door hengelooo »

Wat ik hier lees is dat het soms heel goed werkt en bij sommige mensen ook helemaal niet/negatief totaal effect.

Ik gebruik nu 3/4 x per dag 75mg gedurende ruim 2 jaar! In die tijd ben ik uitgegroeid tot succesvol ondernemer terwijl ik daarvoor nog een zielig hoopje ellende was dat alleen maar dood wilde. Over huilen enz. ja dat kan ik wel.. ik kan ook intens genieten van dingen.

Ben dus zeker heel positief over Efexor hoewel de bijwerkingen ook daar zijn. Het is niet zeker of dit allemaal aan Efexor ligt natuurlijk.
-aangekomen ca. 10 tot 15 kg.
-haast niet kunnen klaarkomen maar wel geweldige seks
-niet echt verliefd kunnen worden/gevoel van houden van(niet zeker dat dit door Efexor komt maar zou kunnen)
-erg snel heel erg zweten bij inspanning (sport/vrijen)
-stijve onderbenen

Verder heb ik geen bijwerkingen en voor mij is het dus zeker zo dat ik er niet meer was geweest als ik niet op deze medicatie was ingesteld. Daarvoor al van alles geprobeerd qua medicatie maar dat hielp allemaal niet.

Afbouwen is voorlopig voor mij nog niet aan de orde, als ik het een dag vergeet merk ik het direct. Op den duur wil ik zeker wel minderen maar ERG belangrijk is dat je dat niet te snel doet! Pas als je depressie langere tijd weg is; minstens halfjaar tot jaar! Afbouwen ook heel erg geleidelijk doen! Echt hele kleine stapjes met lange pauzes ertussen (pauzes van 3/4 weken).

Verder is het mij opgevallen dat het middel alleen goed werkt als je het super consequint inneemt rond dezelfde tijd en elke dag in dezelfde dosering. Ga niet afbouwen door met doseringsterkte te wisselen.

Koop voor jezelf zo'n medicijndoos met vakjes van maandag t/m zondag en stop daar je Efexor in en leg hem pontificaal op het aanrecht mocht je vergeetneigingen hebben (zo'n doosje kun je kopen bij o.m. Xenos).

Als je ingesteld word op dit middel dan moet je echtwel hefttige problemen/suicidaal zijn.. en dan is het een goede helper. Voor je sombere bui krijg je echt geen Efexor voorgeschreven.

Voor partners geld denk ik dat het toch goed is je vriend(in) te steunen bij het gebruik van dit middel en vooral geen aandacht te schenken aan eventuele negatieve bijwerkingen voor jou (niet klaarkomen bijvoorbeeld). Wie zegt dat als hij/zij stopt ermee dat de problemen niet alleen maar erger worden??

En nee ik heb geen aandelen :-)

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Heey hengelo,

je slaat de spijker op zn kop hoor. Wat betreft dat je bij een sombere bui geen efexor krijgt klopt dat net weer niet :P (ik moet toch even zeuren). Het is namenlijk wel zo dat veel mensen bij een ontslag of een andere tegenslag in prive of werksfeer aan de antidepressiva worden gezet....wat dus een erg slechte zaak is. Uit die hoek gebruikers komen ook vaak slechte geluiden over de medicatie. Een beetje somber zijn is dus echt geen depressie, en ook echt geen vergelijking die gemaakt mag worden.

Verder is het gewoon een reddend middel, en dat herken ik ook heel erg. Ik heb nu in de 3 maanden dat ik goed ingesteld ben op medicatie al meer dingen op prive en werkvlak bereikt dan dat ik hiervoor ooit had durven dromen.

hrienks
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2008 18:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door hrienks »

Ik ben in 2002 gestart met Prozac! Was na 3 mnd van ontzettende onrust en hel en niet eens meer kunnen zitten op een stoel een reden om iets anders te kiezen! Ik koos zelf voor seroxat ( PAROXETINE). Dat in combinatie met af en toe een halve oxazepam ( 10 mg=5 mg) vanaf 2002 een geweldige combi! Helaas kon ik 20mg Seroxat niet verdragen en dus nam ik een halve ( 10mg) Ik kreeg nl last van enorme zweetaanvallen en moeheid Ik heb altijd gewoon gewerkt, dat wel!
Nu stelde de nieuwe huisarts voor een ander anti depressivum te kiezen als goede basis en af te bouwen met Oxazepam. Ik heb er een tijd over moeten nadenken maar toegestemt om met Efexor....
Sinds gisteravond neem ik Efexor .en hoop dat het niet zoveel ellende bezorgt als wordt beschreven...Want hier op de forums hoor ik niets als negatiefs over Eflexor...........

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

De efexor slaat bij mij nu na ruim 6 weken prima aan hoor.
Ik merk een hele sterke verbetering in mijn stemming en ben veel rustiger in m;n hoofd. Ik zit nu op 150 mg. per dag.
Naast de medicatie volg ik cognitieve therapie en daar kan ik behoorlijk mee uit de voeten momenteel.

Groet, Bonzo.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Beste Bonzo, super dat het aan is geslagen voor je! Ik zit nu ook sinds twee weken op 150 mg en merk nog niet echt een verschil t.o.v. 75 mg. Waarschijnlijk moet ik nog even geduld hebben. Maar ik moet zeggen dat ik al blij ben dat ik bijna geen last heb van bijwerkingen dus is het goed vol te houden. Ben benieuwd of ik binnenkort ook een verbeterde stemming heb en weer kan gaan genieten van alles. Had jij daar ook zo'n last van dat je alles zo automatisch meemaakt i.p.v beleeft. Daar heb ik nu het meeste last van het afgestompte gevoel het niet kunnen beleven/genieten en voelen van b.v. lekker weer of een vrije dag. Echt depressief ben ik niet maar voel me gewoonweg niet lekker in mijn vel. Waarom heb jij Efexor voorgeschreven gekregen?
Succes

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hoi SVG,

Ik slik Efexor vanwege een sociale en gegeneraliseerde angststoornis.
Dat afgestompte gevoel waar jij het over hebt herken ik niet, ik ben tijdens de opbouw wel met vlagen heel erg depressief geweest. Dat was geen pretje, omdat je op dat moment niet weet of het weg zal gaan.
Verder heb ik geen bijwerkingen momenteel. Of mischien dan toch eentje; ik kom wat moeilijker klaar, maar dat is dan ook het enige.
BTW: hiervoor heb ik met succes 2 jaar Paroxetine geslikt, wegens afname van de werking en hevige gewichtstoename en dufheid overgestapt op Citalopram, wat niet werkte. En nu dus Efexor.

mellebel
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2008 22:29

Re: Efexor

Ongelezen bericht door mellebel »

sinds afgelopen woensdag ben ik gestopt met efexor, ik begon 2 jaar geleden met eerst 75mg toen opgebouwd naar 2 maal 150mg per dag! ook slikte ik seroquel erbij , maar hier ben ik al in novenber mee gestopt. sinds ik gestopt ben met seroquel ging ik ook minder efexor slikken, het was dus in 5 maanden teruggebracht naar o

net, zat ik mij te bedenken waarom ik toch zo moe ben de afgelopen dagen, en ook wel beetje misselijk. ik tikte moeheid en efexor in en dit forum kwam op. nu heb ik vandaag tot 14 uur uitgeslapen, heb wel intensieve baan, werk met verstandelijk gehandicapten, maar zo moe als dat ik nu ben en naar dit scherm zit te kijken pfff. weet iemand hoe lang dit aan kan houden of heeft hier ervaring mee? ook lijk ik laatste dagen moeilijker uit mijn woorden te komen
groet mel

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo, gisteren 3e gesprek gehad bij mijn psychiater samen met partner. Was wel een nuttig gesprek aangezien we een iets beter beeld hebben van de oorzaak van mijn slechte gevoel/depressie. Zo'n 4 jaar geleden heb ik meerdere paniekaanvallen gehad waarvan ik erg geschrokken ben. Daarna ben ik met veel angst blijven zitten en piekergedachten. Veel bezorgdheid en hypochondische gedachten hebben me achtervolgd. Daarnaast een overschakeling van school naar bedrijfsleven en stress op het werk hebben de zaak verslechterd. Op de ene of andere manier kan ik de gedachtes en gevoeles moeilijk achter me te laten. Nu sinds 3 weken 150 mg efexor en hoop dat dit het gevoel kan laten afnemen. Ik heb sinds een 5 maanden opgebouwd van 37,5 naar 150. Ik moet geduld hebben maar dat vind ik moeilijk. Ik wil weer lekker in mijn vel zitten met een heldere geest en niet meer het afwezige gevoel hebben. Lijkt me fijn om weer te kunnen genieten/beleven i.p.v. ondergaan.

gr.

wesley1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2008 07:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door wesley1978 »

Hallo lotgenoten , ik kreeg tijdens mijn pubertijd de eerste verschijnselen van depressies , stemmingswisselingen , angststoornis en ben rond mijn 20e begonnen met slikken van medicatie dat was toen seroxat ter aanvulling van de tekortkoming van serotinine in de hersenen .
Nadeel van dit medicijn was gewichtstoename en niet of heel moeilijk klaarkomen als man zijnde .
Ik heb toen na paar jaren het te gebruiken naar een alternatief gezocht en op aanraden van de huisarts ben ik efexor gaan gebruiken .
Ik heb periodes dat het wel hielp maar soms ook kreeg ik een terugval , ik ben nu net overgegaan van 75 mg naar 150 mg omdat ik veel depressies had de laatste tijd en erg slecht sliep en een verstoord bio ritme had wat heel belangrijk is als je efexor slikt is de regelmaat in je leven .
Ik heb tussendoor ook gesprekken gehad bij psychiaters en kwamen met verschillende diagnoses .
De laatste diagnose was dat ik ADHD zou hebben , er zijn wat kenmerken van ADHD die ik heb maar niet allemaal .
Ik wil graag iedereen vragen die ervaringen , tips of vragen heeft te reageren !
Heel veel mensen hebben tegenwoordig medicijnen tegen neerslachtigheid , de oorzaken heb ik wel mijn ideeen over maar zal voor iedereen anders zijn .
Jullie mogen we mailen , of reageer via het forum .

Groeten Wesley

M-67
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:02

Re: Efexor

Ongelezen bericht door M-67 »

Hallo Allemaal,

Het is echt enorm lang geleden dat ik gereageerd heb op de site.

Ondertussen ben ik nu 5 maanden thuis en had (jaja, ondertussen van een koude kermis thuis gekomen) het idee dat ik weer helemaal boven Jan was. Van 225 gr afgebouwd naar 150 gr. en ik zou zelfs weer gaan beginnen op het werk.

Nou dat is dus niet gelukt! Er is zoveel veranderd op het werk dat terugkeren op dit moment niet ter sprake komt. Ik heb het 1,5 uur volgehouden. Ondertussen ben ik weer even een stukkie die put in gedonderd met alle rotgevoelens van dien. Benauwd, onrustig, slecht slapen.....

Volgens psycholoog en natuurarts is het normaal want je leert er alleen van met vallen en opstaan. Ik had gehoopt klaar te zijn met die onrust.....

Ben benieuwd hoe het allemaal met jullie gaat!

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Beste Wesley,

Wat je vertelt is enorm herkenbaar. Ik slik nu ook sinds 3 weken 150 mg efexor voor verschillende angsten/depressie. Ook bij mij dacht de psychiater aan ADHD omdat ik een aantal kenmerken heb. Maar het is voor hem niet overtuigend genoeg omdat ik een HBO opleiding heb en goed kan functioneren op mijn werk. Ook ik ben heel gevoelig voor vast ritme. Vandaar dat het voor mij ook belangrijk is een vast ritme te houden. In het weekend voel ik me vaak slechter omdat ik dan uitslaap. Heb dan een moe hoofd en voel me afwezig/vlak/katerig. Doordeweeks in het ritme voel ik me beter. Ik hoop snel weer een heldere geest te krijgen en niet iedere dag een bepaalde negatieve achterliggende gedachte te hebben. Om een onzekerheid weg te nemen ga ik volgende week bloed laten prikken om te kijken hoe ik medisch ervoor sta. Ik heb trouwens ook al jaren niet meer gehuild hetgeen aangeeft hoe ik geestelijk in de knoop zit. Het is erg moelijk om je zo te voelen en het uit te leggen. Het is alsof ik al jaren in een droon leef waar geen eind aan komt. Het is me alles waard om weer de oude te worden en te kunnen genieten en te voelen en beleven. Ik houd vol en ga ook door met de medicijnen. Wesley hopelijk heb je hier steun aan en besef je dat je niet de enige bent. Houdt vol!

wesley1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2008 07:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door wesley1978 »

Beste SVG,

bedankt voor je reactie en ik besef me dat er veel meer mensen zijn met deze problemen vandaar dat ik me er niet voor schaam en er gelukkig openlijk over kan praten.
Je kan me mailen of toevoegen op MSN via : [email protected]

Groeten

Madam
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2008 18:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Madam »

Heey mensen,

Ik heb ooit bij de slegte het boek: Als het leven een last wordt van Rolf Merkle gekocht. Misschien is dat ook wel een goed boek voor jullie. Het heeft mij in iedergeval veel geholpen. Ik heb zelf 375 mg geslikt en ben nu in 2,5 jaar gezakt naar 75. Ik heb een depressie en een angststoornis. In het verleden durfte ik niet de straat op en kon een jaar lang niet slapen. Ik was compleet diep in de put gevallen. Ik kan alles weer, heb weer een weg gevonden in het leven. Ik werk weer heb een lieve vriend, goede ouders, goede vrienden en familie die achter me staan, ga weer studeren. Allemaal positieve dingen. Ik heb het nu wel 3,5 jaar. Ik heb alleen nu nog wel het probleem het leven te accepteren zoals het is en te genieten van dingen. Ik probeer het wel maar me gevoel werkt niet altijd mee. In me therapie heb ik ook geleerd dingen niet te verwachten maar het z'n tijd te gunnen. Soms is dat niet altijd makkelijk. Maar wat ik in die tijd heb berijkt had ik nooit gedacht. Ik dacht echt dat het nooit meer goed zou komen. Maar het komt zeker goed! Vast ook wel bij jullie. Waar een wil is is een weg.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Beste Madam,

Mooie woorden. Ik slik nu sinds 3,5 week 150 mg. Opgebouwd sinds 6 maanden van 37,5 - 75 -112,5 - 150. Ik ben ook ongeduldig nu en hoop dat ik snel verbetering voel. Wat was precies jouw omkeer punt en na wat hoeveel tijd? Zie vorige berichten voor meer info over mij.

gr.

Madam
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2008 18:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Madam »

Heey SvG

Bij mij begon het pas in te slaan bij 150 mg en aangezien ik nog niet kon slapen en me erg angstig voelde en vervelend van binnen hebben ze het opgebouwt tot 375. Ik kon in die tijd niet meer lachen alleen naar de muur staren. de heledag janken en me zo rot voelen tot ik me zelf aan kant wilde maken, hartkloppingen en exstreme paniekaanvallen. Ik had ook geen psigiater want die zaten helemaal vol dus moest een jaar wachten. Ik kon toen ook haast niks eten, maar door die medicijnen gelukkig weer wel. Ik vond het nog knap toen dat ik het zo lang had vol gehouden. Voor mijn gevoel was me leven toen voorbij. Ik werd wel heel erg moe en was vreselijk in de war door die dosering medicijnen. Smeerde me brood en nam het beleg mee en deed me brood in de koelkast. Gooide me sleutels in de prullenbak in de plaats van in de la. Deed de lampen aan in de plaats van uit. Kreeg bizarre dromen wat net echt leek. en geheugen verlies. Alles ging oor in oor uit. Nu heb ik dat gelukkig niet meer.Soms wil ik dingen nog weleens vergeten maar komt het later in me op. Binnen kort wil ik afbouwen naar 37,5 Maar toen ik 150 slikte had ik trouwens niet meer die bizare dromen en was ik niet meer zo in de war en verschrikkelijk moe. Wil ik er ff bij zeggen. Zodat je niet bang ervoor word ofzo. Zinds ik 75 slik heb ik wel weer me sexuele gevoelens terug dat is wel erg prettig. Aangezien ik een vriend heb.

Groetjes Madam

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hé Madam,

Gelukkig gaat het beter met je. Ik ben niet echt depressief maar merk wel dat ik al jaren een raar afwezig gevoel heb en me daardoor ongelukkig voel. Kan niet meer genieten/huilen/voelen/beleven. En wil ondanks de kinderwens hiermee wachten omdat ik eerst weer lekker in mijn vel wil zitten. Ik wil het gevoel doorbreken m.b.v. Efexor 150 mg. Hopelijk gaat het snel werken. Ik wil van dat katerige/onwerkelijke gevoel af.

gr.

Madam
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2008 18:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Madam »

Hey svg,

Helaas heb ik daar ook nog last van het niet genieten en gelukkig zijn.
Volgens me therapeut die ik niet meer heb moest ik dingen veranderen in me hoofd in een positieve zin. Die therapie hete cognectieve therapie. Hij zei je hoofd werkt als een computer. In die tijd voor dat ik depressief was heb ik zoveel negatieve dingen opgebouwt waardoor ik ben geknapt. Nou moet ik alles weer positief in me hoofd zetten om me oude krachten weer terug te krijgen alleen gaat dat helaas niet zo makkelijk omdat het van binnen niet helemaal mee werkt. Ik moet niet alles op alles zetten en er een positief iets uithalen. Zoals Alles gaat fout in me leven. Nee moet ik dan denken er zijn ook dingen die goed gaan. Zoals dat ik weer aan een studie ga beginnen een lieve vriend heb enzvoort. Dit soort dingen staan ook in het boek van als je leven een last wordt.

Groetjes Madam

gast333
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2008 13:40

Re: Efexor

Ongelezen bericht door gast333 »

Hallo allemaal,

Ik slik nu zo'n 8 jaar efexor.
Ben begonnen met 150mg en slik nu al 2 jaar 37,5 xr gereguleerde afgave.( de capsules ).
Heb heel veel bijwerkingen gehad de eerste 2 weken maar werden daarna minder.
Het enige wat ik nu na al die jaren gebruik nog heb is dat ik erg snel moe ben en dat wanneer ik me erg inspan mijn bloed uit mijn hoofd snel wegstroomt en ik snel wit wordt. ( ook het er moe uitzien, donkere ringen rond mijn ogen en ik ben wat aangekomen in 8 jaar iets van 5 kilo dus dat valt wel mee...).
En af en toe een zweet aanval maar dat is zeer incidenteel.
Efexor is zo heb ik het ervaren een medicijn wat zeer zwaar kan vallen en waar je absoluut niet 123 vanaf kan.
Afbouwen heb ik dan ook heeeeeel erg langzaam gedaan.
Het ergste wat ik met efexor heb is dat alles een beetje onwerkelijk lijkt, moeilijk uit te leggen, maar net alsof je in een soort waas leeft, het ergste daarvan vond ik dat ik bij de geboorte van onze dochter het wel meemaakte maar het ook een onderdeel was van de waas , kan het moeillijk uitleggen , dit was iets negatiefs maar het kan ook positief zijn als je in een stressvolle omgeving zit maakt dit allemaal minder indruk op je.

Nu heb ik een vraag aan mensen die ook aan het afbouwen zijn of hebben afgebouwd.
Aangezien het niet mogelijk is om capsules van 37,5mg of minder te krijgen, zou het een idee zijn om af te bouwen door 1 dag een capsule te nemen dan een dag niet en dag erop weer wel.
Dit een week volhouden en de week erop er 2 dagen tussenlaten etc.
Of heeft dit geen zin?
Ik hoor graag van menssen met ervaring hierin of dit zou kunnen werken omdat het geen enkele zin heeft dit aan mijn huisarts te vragen want die zegt zelfs dat ik in 1 keer kan stoppen met 37,5mg zonder al te veel bijwerkingen.....ik weet uit ervaring wel beter....stroomstootjes in mijn hoofd om de paar minuten, misselijk... etc....

Gesloten