Pagina 3 van 3

Re: Boeterente Rabobank

Geplaatst: 24 dec 2005 18:01
door Pientjelien
Lekker Hollands... :wink:

Re: Boeterente Rabobank

Geplaatst: 26 dec 2005 10:13
door Har
Rabo bank ????

Lekker Hollands... :D


Boete rente is toch aftrekbaar in Box 1 ??? 52 %

Re: Boeterente Rabobank

Geplaatst: 27 dec 2005 16:45
door Pientjelien
Kom net terug van de kerstmis borrel en hapjes van de Rabo, volgend jaar ga ik met ze naar een golfclinic, waar hebben ze dat geld van vandaan ???? om daar landelijk zo mee te smijten.

Ik viel uit de toon: Geen 3 delig Donner pak gedragen LOL. goed 2006 gewenst aan allen, niet aan de banken
Miepen waar ze het geld vandaan halen, maar wel meegaan met de golfclinic; Wel eten van ze, maar ze geen goed 2006 wensen. DAT is pas Hollands ! :cry:

Re: Boeterente Rabobank

Geplaatst: 03 jan 2006 13:56
door robbertone
op 20 december schreef PaulR

Als je 20% van de hoofdsom boetevrij mag aflossen dan is het misschien een idee om dit te doen. Om dat te financieren vraag je bij de rabo een financiering aan. Op die manier heb je voor een deel lagere lasten zonder boete. Probeer dit dit jaar nog te regelen dan kan je in januari weer. Want dan is het een nieuw kalenderjaar en heb je 40% van de huidige lening op een lagere rente. Je moet wel rekening houden met 1% afsluitkosten over het 20% deel per keer. Wat ook van belang is dat je algemene voorwaarden vanaf 1999 zijn. Deze tip kreeg ik van een fiscaal jurist die erbij kon vermelden dat dit door de belastingdienst ook wordt geaccepteerd.

Betekent dit dat je de lopende Rabo hypotheek bij een 20% boetevrij aflossen clausule in 5 jaar zonder boeterente volledig kunt omzetten?

Ik heb de Rabo gevraagd of zij hieraan mee willen werken maar het antwoord was negatief. Bovendien werd eraan toegevoegd dat de aflossing van 20% uit eigen middelen afkomstig moest zijn.
Zij willen dus niet meewerken aan deze constructie.
Het vreemde is wel dat zij bij een volledige aflossingsberekening wel rekening houden met het 20% boetevrij aflossen en dus over 80% de CW boeteberekening maken. In dit geval wordt de eerste 20% ook geherfinancierd. Dit is natuurlijk belangrijk om de fiscale renteaftrek te houden.

Kan de Rabobank toch boete berekenen als je de oversluitconstructie elders bij een derde hypotheekverstrekker als 2de hypotheek onderbrengt.
Deze constructie zou dan inhouden het jaarlijks opbouwen met 20% van een tweede hypotheek onder gelijke afbouw van 20% de eerste hypotheek.

Wie heeft hiermee ervaring en of wil hierop reageren?

Rob

Re: Boeterente Rabobank

Geplaatst: 05 jan 2006 00:11
door particulier
Nee, in de voorwaarden staat gewoon duidelijk dat je 20 % per jaar boetevrij mag inlossen. Het geld kan dus komen van een andere geldgever. Je huis moet voldoende onderpand hebben voor deze constructie, een tweede geldgever zal je anders niet zo makkelijk accepteren. Bij een gedwongen verkoop heeft de aanbieder met een tweede hypotheekrecht als laatste recht op een deel van de verkoopopbrengst.

Een tweede geldgever zal daarom eerder je voor een lager bedrag accepteren of met een opslag op de rente.

Een andere, leuke constructie is die 20 % (of minder) lenen bij de ouders. Je moet wel een marktconforme rente betalen maandelijks aan de ouders, anders ziet de Belastingdienst het als een schenking. Voor de ouders is het een vordering in Box 3, terwijl de rente gewoon in Box 1 aftrekbaar is.

Het voordeel van deze constructie is dat het geld binnen de famillie blijft. Het nadeel is echter dat je prive- en zakelijke belangen met elkaar mengt. Eveneens is er voor de ouders een bepaald risico aan verbonden, die moeten ze wel willen dragen.

Re: Boeterente Rabobank

Geplaatst: 06 jan 2006 08:50
door Pientjelien
en ook niet onbelangrijk, papa en mama moeten dan wel het geld hebben, :wink:

Re: Boeterente Rabobank

Geplaatst: 12 jan 2006 10:00
door Har
Is het waar dat boeterente vanaf 01-01-2007 niet meer aftrekbaar is ??

Re: Boeterente Rabobank

Geplaatst: 14 okt 2009 13:54
ik ben opzoek naar de algemene voorwaarden voor hypotheken van de rabobankorganisatie 1992. Ik wil mijn hypotheek weghalen, maar ik krijg nu de horgere rente in rekening, terwijl ik minder betaal qua rente aangezien ik personeel ben en volgens mij staat er ergens in die voorwaarden alleen vermeld iets van de betaalde rente. Wie kan mij helpen en tevens jurispundentie over het voorval van de rabobank van hypotheken voor 2000. Groet,

Manhum