LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 6068
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Deze is bijzonder: tot nu toe is de lijn geweest dat ook gezinsleden 1,5 meter uit elkaar moesten zitten. Daar struggelden Rutte en Dijkhof nog met elkaar over de de Kamer.

Dat klopt, maar later is dit door Rutte gecorrigeerd: gezinsleden uit 1 huishouden hoeven onderling geen 1.5 mtr. afstand te houden. Dat dit niet telt voor collega's e.d. lijkt me logisch, want ook op je werkplek moet je zoveel mogelijk afstand houden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zoals uit de bijdrage van Angel1978 al op te maken is, is dat protocol van Koninklijke Horeca Nederland een voorstel/advies zoals KHN dat kennelijk graag geïmplementeerd ziet worden. Het voorbehoud dat o.a. te lezen is op de site die Witte Angora aanhaalde, is dat dit protocol ondergeschikt is aan de regionale noodverordeningen.

Een andere horecasite verwoordt het als volgt:
KHN heeft gisteren het Protocol Heropening Horeca naar alle leden verstuurd. Hierin staan richtlijnen hoe de verschillende horecasectoren vanaf 1 juni te werk zouden kunnen gaan. Belangrijk om op te merken is dat dit document geen juridische status heeft. Wetten en noodverordeningen gaan voor protocol.
https://www.entreemagazine.nl/protocol

In het protocol wordt de regel '1,5 meter afstand houden' losgelaten voor mensen die samen aan een tafeltje zitten, onafhankelijk van de relaties die de personen aan dat tafeltje met elkaar hebben.
Op het punt van het 1,5 meter afstand houden, is dat protocol gewoon in strijd met het kabinetsbeleid (en huidige noodverordeningen).

KHN probeert kennelijk één en ander op deze wijze hun kant op te sturen.

In de Tweede Kamer heeft Rutte vorige week naar aanleiding van vragen van Dijkhoff (met gezin op terras) op een later moment in het debat overigens verduidelijkt dat de 1,5 meter afstand gewoon geldt voor iedereen, behalve voor kinderen onder de 12 jaar.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 12 mei 2020 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
12 mei 2020 10:28
Waarom zou je per se een horecagelegenheid willen bezoeken met een collega die besmettelijk is?
Die collega moet dat helemaal niet willen.
Als je eenmaal aan de beademing ligt, weet je wel, dat je besmettelijk bent.
Maar er zijn ook mensen (nog) zonder enige klachten, die wel al besmettelijk kunnen zijn

Lowieze
Berichten: 6877
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
12 mei 2020 11:42
Lowieze schreef:
12 mei 2020 10:28
Waarom zou je per se een horecagelegenheid willen bezoeken met een collega die besmettelijk is?
Die collega moet dat helemaal niet willen.
Als je eenmaal aan de beademing ligt, weet je wel, dat je besmettelijk bent.
Maar er zijn ook mensen (nog) zonder enige klachten, die wel al besmettelijk kunnen zijn
Dat snap ik, maar ik reageerde op het voorbeeld van Witte Angora.

ZeerPrivé
Berichten: 6068
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Al zegt Rutte dat je bij iedereen op zijn schoot mag gaan zitten, dan betekent dat niet je dat ook moet doen. Ik gebruik mijn eigen gezonde verstand wel.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 12 mei 2020 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dat protocol is toch goedgekeurd door een of andere instantie? Anders kan er geen versoepeling plaats vinden. Het is en blijft vreemd.

En inderdaad, mensen kunnen besmettelijk zijn zonder dat ze het nog weten. Dat is dus het punt wat ik duidelijk wil maken.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
12 mei 2020 12:01
Maar dat protocol is toch goedgekeurd door een of andere instantie? Anders kan er geen versoepeling plaats vinden. Het is en blijft vreemd.

En inderdaad, mensen kunnen besmettelijk zijn zonder dat ze het nog weten. Dat is dus het punt wat ik duidelijk wil maken.
Nee, protocollen hoeven niet goedgekeurd te worden. Daar is de branche zelf verantwoordelijk voor.
En of er versoepeling daadwerkelijk plaatsvindt, wordt later pas beslist..
Als horeca zich niet aan de noodverordening houden worden ze gesloten of gaat een versoepeling niet door. Ze schieten zich dus in hun eigen voet.

Moneyman
Berichten: 31176
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
12 mei 2020 11:36
Deze is bijzonder: tot nu toe is de lijn geweest dat ook gezinsleden 1,5 meter uit elkaar moesten zitten. Daar struggelden Rutte en Dijkhof nog met elkaar over de de Kamer.
Dat klopt, maar later is dit door Rutte gecorrigeerd: gezinsleden uit 1 huishouden hoeven onderling geen 1.5 mtr. afstand te houden. Dat dit niet telt voor collega's e.d. lijkt me logisch, want ook op je werkplek moet je zoveel mogelijk afstand houden.
Dat is niet wat er door de Rijksoverheid wordt gecommuniceerd en ook niet wat er in de geldende richtlijnen en noodverordening staat.
witte angora schreef:
12 mei 2020 12:01
Maar dat protocol is toch goedgekeurd door een of andere instantie?
Volgens mij is het helemaal niet goedgekeurd, maar is het gewoon een schot voor de boeg van de brancheorganisatie. Dat pecunia daar vóór volksgezondheid gaat, is duidelijk.

ZeerPrivé
Berichten: 6068
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
12 mei 2020 12:33
ZeerPrivé schreef:
12 mei 2020 11:36
Deze is bijzonder: tot nu toe is de lijn geweest dat ook gezinsleden 1,5 meter uit elkaar moesten zitten. Daar struggelden Rutte en Dijkhof nog met elkaar over de de Kamer.
Dat klopt, maar later is dit door Rutte gecorrigeerd: gezinsleden uit 1 huishouden hoeven onderling geen 1.5 mtr. afstand te houden. Dat dit niet telt voor collega's e.d. lijkt me logisch, want ook op je werkplek moet je zoveel mogelijk afstand houden.
Dat is niet wat er door de Rijksoverheid wordt gecommuniceerd en ook niet wat er in de geldende richtlijnen en noodverordening staat.

Klopt, maar na die Dijkhoff opmerking heeft Rutte zijn antwoord laten checken en werd er gemeld dat hij fout zat en Dijkhoff gelijk had. Weet niet of ik dat nog - makkelijk - terug kan vinden. Ik hoorde het in ieder geval op t.v.

Moneyman
Berichten: 31176
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
12 mei 2020 12:43
Weet niet of ik dat nog - makkelijk - terug kan vinden. Ik hoorde het in ieder geval op t.v.
O, maar ik geloof direct dat dat gezegd is. Het is echter niet wat er vandaag nog als richtlijn op de site van Rijksoverheid staat.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, er wordt weer eens lekker verwarring gezaaid. Deze keer niet door het kabinet, niet door het RIVM, niet door de NOS, maar door de horeca zelf.

Hier wordt ik dus zo moe van. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
12 mei 2020 13:48
Kortom, er wordt weer eens lekker verwarring gezaaid. Deze keer niet door het kabinet, niet door het RIVM, niet door de NOS, maar door de horeca zelf.

Hier wordt ik dus zo moe van. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent.
Zo ingewikkeld is het an sich niet.
Volg de officiële kanalen en check informatie (indien je twijfelt) bij de officiële bronnen.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, je kunt er dus vanuit gaan dat in no-time de hand gaat worden gelicht met de regels. Afijn, dat gaf ik eerder al aan.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij valt het nog wel mee, maar je zult wel altijd types en groepen hebben die zullen proberen de randjes op te zoeken en er overheen gaan.. het is net het echte leven ;)

Maar over het algemeen worden hier alle regels gewoon netjes opgevolgd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
12 mei 2020 12:33
[...] van de brancheorganisatie. Dat pecunia daar vóór volksgezondheid gaat, is duidelijk.
Dat vind ik wat kort door de bocht.
Volksgezondheid zal ook wel degelijk van belang zijn voor de branche-organisatie. Maar men vertegenwoordigt ook een ander belang.

Het is allemaal niet zo absoluut. Het is niet óf pecunia, óf volksgezondheid. Beide tellen mee.
Er wordt een afweging gemaakt.
Net zoals het kabinet dat doet.
Waarom zijn anders de kappers en bibliotheken weer open en de pedicures en fysiotherapeuten weer aan het werk?

Als volksgezondheid absoluut was, bleven we met zijn allen tot sint-juttemis thuis zitten.

Of deze branche-organisatie erin slaagt het kabinet te overtuigen, is natuurlijk twijfelachtig.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
12 mei 2020 14:01
Volgens mij valt het nog wel mee, maar je zult wel altijd types en groepen hebben die zullen proberen de randjes op te zoeken en er overheen gaan.. het is net het echte leven ;)

Maar over het algemeen worden hier alle regels gewoon netjes opgevolgd.
Ik heb het dus over het naleven van de regels door de horeca. ;)

Moneyman
Berichten: 31176
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
12 mei 2020 14:04
Moneyman schreef:
12 mei 2020 12:33
[...] van de brancheorganisatie. Dat pecunia daar vóór volksgezondheid gaat, is duidelijk.
Dat vind ik wat kort door de bocht.
Volksgezondheid zal ook wel degelijk van belang zijn voor de branche-organisatie. Maar men vertegenwoordigt ook een ander belang.

Het is allemaal niet zo absoluut. Het is niet óf pecunia, óf volksgezondheid. Beide tellen mee.
Er wordt een afweging gemaakt.
Net zoals het kabinet dat doet.
Je doet net alsof ik schreef dat de volksgezondheid niet meetelt. Dat schreef ik echter helemaal niet. Misschien nogmaals lezen wat ik echt schreef?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
12 mei 2020 14:04
angel1978 schreef:
12 mei 2020 14:01
Volgens mij valt het nog wel mee, maar je zult wel altijd types en groepen hebben die zullen proberen de randjes op te zoeken en er overheen gaan.. het is net het echte leven ;)

Maar over het algemeen worden hier alle regels gewoon netjes opgevolgd.
Ik heb het dus over het naleven van de regels door de horeca. ;)
OK, dan begreep ik je niet goed :)
Maar daar heb je dus de handhaving voor, maar dan moeten de regels wel duidelijk zijn. Dat is ook een van de redenen waarom ik o.a. niet voor de regel was van bezoekers per m2. Dan moeten namelijk handhavers die binnen komen om te controleren eerst de m2's gaan tellen en dan de bezoekers.. Dat is geen doen.
Met de regel: max 30 mensen binnen en minimaal 1,5 meter afstand heb je heel snel door of iets volgens de regels gaat of niet.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

leuk bedacht, maar nee.

Moneyman
Berichten: 31176
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
12 mei 2020 14:09
Farmaceutische bedrijven hebben maar 1 belang en dat is zoveel mogelijk geld verdienen.
Het zijn net eh... oh ja: bedrijven...

Gesloten