LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chello en "Overmatig Datagebruik"

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

Het is enkel onbeperkt zolang je voor eigen gebruik je eigen buik vult en dus niks opslaat voor later of voor iemand anders.
Gaat het UPC iets aan wat je met bestanden doet dan??

Dit lijkt verdacht veel op "Big brother is watching you", en dat gaat me iets te ver...

Reink

Ongelezen bericht door Reink »

Wat Chello doet met de sanctie is bewust LANGDURIG ((drie weken, dus de rest van de maand) is langdurig, daar is elke rechter het mee eens!)
Is dat zo? Geloof me, Chello kan aannemelijk maken dat de klant zijn verbinding heeft misbruikt (in de zin van teveel datatransfer). Je gaat het nooit winnen.
UPC Legt een onrechtmatige sanctie op, daarmee heeft de oorzaak van die sanctie niets te maken.

Bij "Overmatig Datagebruik" is er geen sprake van misbruik, alleen sprake van "overlast op het netwerk". Deze overlast op het netwerk zou UPC/Chello tot een minimum kunnen beperken door hun netwerk te gaan upgraden. Echter Chelo doet er niets aan om deze "overlast" te bepreken waardoor de grens "overlast" steeds sneller bereikt word.

Ook is het totaal onduidelijk wanneer sancties opgelegd worden, met teksten in de beichten van "ruim over de helft" en "sletchs enkele procenten" schiet ik niet veel op. Er word verwezen naar http://datagebruik.chello.nl allemaal leuke getallen maar je kan er niets mee, ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten.

Gast

Keesjan,
Weet je wat echt internetten is?
Met ADSL hoef je je geen zorgen te maken over FUB of FLUT regelen van UPC over datalimieten en sancties zoals terugschroeven van snelheden als je zogenaamd je datalimiet bereikt hebt.

In d spotjes welke UPC op moment uitzend wordt gesugereerd door UPC dat bij ADSL een gratis datalimiet wordt bijgeleverd, wat bij UPC niet het geval zou zijn, NIETS is minder waar diverse ADSL providers hanteren echt GEEN datalimiet, terwijl uit diverse berichten op ondermeer dit forum blijkt dat door UPC duidelijk een datalimiet wordt gehanteerd.

Bedoeld wordt het spotje over "try & buy"

Dus dat is overduidelijk misleidende reclame!

PeeGee

Ongelezen bericht door PeeGee »

Sjezus KJ, leer is lezen (2de keer dat ik dit zeg!)

Alles wat ik met internet binnenhaal is voor EIGEN GEBRUIK, lees anders de posts hierboven nog is, dan zal je zien dat mijn internetgebruik puur en alleen voor mezelf is!

En dat verhaal over regels.... Ik denk als je als bedrijf een koopovereenkomst aangaat met je klant (die tenslotte zijn (EN OOK JOUW) loonstrookje betaald, best duidelijkheid mag verschaffen over waar deze klant aantoe is. Als jij een pakje vleeswaren koopt in de supermarkt wil je toch weten hoeveel erin zit, als je gaat tanken, wil je toch ook weten hoeveel liter je gekocht hebt, dis niks anders dan wantrouwen bij de koper, opwekken....
Dus als ik ga internetten bij chello, wil ik weten hoeveel "data" ik gekocht heb, zeker als hier een sanctie aan vast hangt.
En als je dit zielig vind, das dan jammer voor jou. Ik vind het wederzijdse eerlijkheid. Mensen die dat niet willen begrijpen of hier ge(mis)bruik van maken... die zijn zielig...

Keesjan

Ongelezen bericht door Keesjan »

Opslag is het sleutelwoord. Ik blijf het niet herhalen.

Gast

Opslag??????

Dus je mag wel internetten maar niet opslaan.

Pure onzin Keesjan. Je hebt het ook niet begrepen. Maar dat geld voor de meeste van de upc medewerkers.

Reink

Opslag is het sleutelwoord. Ik blijf het niet herhalen.
Wat heeft "overmatig datagebruik" te maken met een handeling die er met die data gedaan kan worden.

Gast

Met try & buy, suggereerd UPC dat met ADSL een datalimiet hanteerd, wat niet zo zou zijn bij UPC.
Volgens de verhalen op dit forum is het juist andersom, er zijn verschillende ADSL aanbieders welke echt GEEN datalimiet hanteren.

Zelf heb ik goede ervaringen met Zonnet, wat ik ook download nooit enig berichtje ontvangen dat het teveel wordt!!!

Dit is bij UPC wel anders!!!

Gast

Bedoeld onze "vriend" KJ met opslag niet gewoon van Light naar Classic gaan?

Gast

kees jan ik download ong 120 gig in de maand voor EIGEN GEBRUIK. Ben erg gek van film kijken en als het lukt kijk ik er ong. 1 per dag die ik via internet binnenhaal en daarna weer van mn comp afhaal. Dit alles uitsluitend voor eigen gebruik

Inter

Ongelezen bericht door Inter »

Geplaatst op 23 Aug 2004 11:12 door Gast
Met try & buy, suggereerd UPC dat met ADSL een datalimiet hanteerd, wat niet zo zou zijn bij UPC.
Volgens de verhalen op dit forum is het juist andersom, er zijn verschillende ADSL aanbieders welke echt GEEN datalimiet hanteren.

Zelf heb ik goede ervaringen met Zonnet, wat ik ook download nooit enig berichtje ontvangen dat het teveel wordt!!!

Dit is bij UPC wel anders!!
!

Dat heb ik ook al gezegd ,maar KeesJan legt dat steeds weer zo uit ,in het voordeel van UPC.
Er zijn inderdaad ,ook ADSL providers, die ook een datalimiet hebben maar Zonnet (uitgezonderd Budget wat geen ADSL is ) doet dat inderdaad echt niet .
En zo kan ik er nog wel een paar op noemen .

Keesjan

Dus je mag wel internetten maar niet opslaan.
Het gaat met name om handelingen die enkel opslag impliceren en later pas gebruikt worden. Klikken en een bestand binnenhalen is puur opslag. Dingen als surven op fora is meer het realtime gebruiken van het internet en niet per definitie enkel opslag. Het eerste beperkt UPC liever, omdat bandbreedte daar te duur voor is. Maar aangezien ze je niet helemaal afsluiten, is er ook geen datalimiet. Internet is eigenlijk geen medium om grote bestanden mee over te zenden. Voor films ben je beter af met de digitale TV diensten van UPC of Canal+.

Reink

Internet is eigenlijk geen medium om grote bestanden mee over te zenden.
Okeej noem dan een beter medium ......

En ik heb geen antwoord wat "overmatig datagebruik" te maken heeft met een ahndeling die er met data gedaan kan worden.

Gast

Keesjan, dan heb je niet begrepen welke kant het opgaat met het internet!

Keesjan

Okeej noem dan een beter medium ......
Van de meeste zaken die gedownload worden is het de bedoeling dat je de auteursrechten aan de rechthebbenden betaalt. Dan krijg je een mooie DVD. Voor films en dergelijke biedt UPC digitale TV aan. Voor het verzenden van grote hoeveelheden data over het internet zijn er diverse zakelijke abonnementen waar je voor je bandbreedte betaalt. Ga voor de grap eens kijken hoeveel hostingproviders voor bandbreedte vragen en vergelijk dat met de prijs die UPC vraagt voor minimaal 40 GB.
En ik heb geen antwoord wat "overmatig datagebruik" te maken heeft met een ahndeling die er met data gedaan kan worden.
Het gaat niet om wat je erna mee doet, want dan kost het geen bandbreedte meer. Het gaat om de intentie die je hebt als je een datatransfer start. Ga je een filmbestand van 700 MB binnenhalen, dan is je intentie puur opslag. Zit je echter normaal op internet te surven, dan is je bedoeling niet om webpagina's puur op te slaan, maar het internet te gebruiken. (Ter vergelijking: als je met een webspider 40 GB gaat lopen downloaden, dan is het ook puur opslag en dan klaagt UPC ook). Hetzelfde geldt voor mailen. Je mailt, de ander mailt terug en je gebruikt hier communicatie. Daar zit nogal verschil in. Bij normaal gebruik heb je nooit last van UPC.

Reink

Van de meeste zaken die gedownload worden is het de bedoeling dat je de auteursrechten aan de rechthebbenden betaalt. Dan krijg je een mooie DVD. Voor films en dergelijke biedt UPC digitale TV aan. Voor het verzenden van grote hoeveelheden data over het internet zijn er diverse zakelijke abonnementen waar je voor je bandbreedte betaalt. Ga voor de grap eens kijken hoeveel hostingproviders voor bandbreedte vragen en vergelijk dat met de prijs die UPC vraagt voor minimaal 40 GB.
Dus wel gewoon "Internet als medium" .....
Hosting providers en een ISP zijn twee totaal verschillende werelden. Het grote traffic bij een Hostingprovider is Upstream terwijl een ISP de grote traffic in downstream heeft.
Het gaat niet om wat je erna mee doet, want dan kost het geen bandbreedte meer. Het gaat om de intentie die je hebt als je een datatransfer start.
Ik sla altijd alle filmpjes op ook die op webpagina's gezien het feit dat mijn Chello verbinding te slecht presteert om deze live via internet te bekijken. Dus dat mag niet van UPC/Chello omdat ik de intentie heb het op te slaan .... zucht.

Keesjan

UPC heeft zowel met upload als met download te maken aangezien elke upload wel ergens een download heeft. Niet per definitie voor de kosten van UPC, maar UPC moet altijd in redelijkheid van de kosten iets aanbieden. Dat zullen we wel nagerekend hebben. En filmpjes op internet is nauwelijks massaopslag te noemen. Ik probeer te specificeren wat onder "fair use" valt. Maar de meeste mensen kunnen klaarblijkelijk niet zelf nadenken en hebben zowat een script nodig dat net zo gedetailleerd is als een computerprogramma om normaal te kunnen functioneren. Die mensen zullen het wel zwaar hebben in het leven. Het is kenmerkend voor de klanten van UPC dat ze niet eens in staat zijn normaal te doen als het niet stap voor stap wordt uitgelegd.

Moet ik hier serieus aan mensen uitleggen wat "eerlijk gebruik" is? Sorry, maar is dit niet meer iets wat in de mensen zelf zit? In de maatschappij heb je voortdurend te maken met slechte tot geen specificaties van bepaalde zaken. Dat moet dan haast ook een sociaal probleem vormen voor jullie. Overigens wijs ik er nogmaals op dat UPC niet afsluit en je gewoon door kan gaan met downloaden. Er is dus geen sprake van een datalimiet.

Reink

Het is kenmerkend voor de klanten van UPC dat ze niet eens in staat zijn normaal te doen als het niet stap voor stap wordt uitgelegd.

Moet ik hier serieus aan mensen uitleggen wat "eerlijk gebruik" is? Sorry, maar is dit niet meer iets wat in de mensen zelf zit? In de maatschappij heb je voortdurend te maken met slechte tot geen specificaties van bepaalde zaken. Dat moet dan haast ook een sociaal probleem vormen voor jullie
Als UPC/Chello helder en duidelijk zou communiceren zou het idd zo kunnen zijn. Maar UPC/Chello is verre van duidelijk in haar communicatie, waardoor er meer vragen ontstaan dan beantwoord worden.

De oorzaak van alles zit 'm bij mij in het volgende:
Chello Classic en Chello Plus hebben exact dezelfde algemen voorwaarden. Bij beide is "overmatig datagebruik" dus hetzelfde omschreven, en zou er overlast bij andere gebruikers optreden als een situatie echt overmatig is. In de praktijk word er in een situatie "Overmatig datagebruik" bij Chello Classic echter verwezen naar het 30 Euro in de maand duurdere Chello Plus. In vragen wat het verschil is tussen deze twee abonnementsvormen op het gebied van "overmatig datagebruik" weet UPC/Chello geen antwoord te geven.
Waarom dus die 30 Euro betalen, voro de snelheid hoeft het niet want UPC/Chello garandeert geen snelheden.
Overigens wijs ik er nogmaals op dat UPC niet afsluit en je gewoon door kan gaan met downloaden. Er is dus geen sprake van een datalimiet.
Met de na sancties overgebeleven snelheid belemmerd UPC/Chello mij ernstig het het gebruik van het product dat ik afneem. Tevens is dit geen breedbandproduct meer dat ik wel van hun afneem.

Keesjan

Bij misbruik volgen er sancties. Mensen klagen alleen over de sanctie, maar nooit over de oorzaak van de sanctie. Het klopt inderdaad dat je na de sanctie niet meer kan misbruiken. UPC staat toch wel in zijn recht, want je hebt ervoor getekend.

Het verschil tussen Classic en Plus is inderdaad dubieus. Enkel voor de mensen die zelf kunnen bepalen wat "fair use" is en die de voorkeur geven aan een nog snellere verbinding, is het abonnement geschikt.

Reink

Bij misbruik volgen er sancties. Mensen klagen alleen over de sanctie, maar nooit over de oorzaak van de sanctie. Het klopt inderdaad dat je na de sanctie niet meer kan misbruiken. UPC staat toch wel in zijn recht, want je hebt ervoor getekend.
Lees het stukje over dataverkeer nog maar eens goed door in de Algemene voorwaarden daar word namelijk helemaal niet gesproken over misbruik. Daar word gesproken over een hoeveelheid data waarmee je het verkeer van anderen verstoort.

Misbruik heeft een heel eigen onderdeel in de Algemene Voorwaarden en is geheel gericht op hacking/scripting/phreaking en dus niet van toepassing op datagebruik.
Het verschil tussen Classic en Plus is inderdaad dubieus. Enkel voor de mensen die zelf kunnen bepalen wat "fair use" is en die de voorkeur geven aan een nog snellere verbinding, is het abonnement geschikt
Nu denk ik dus dat Chello Plus en Chello Classic hetzelfde product zijn alleen mensen met Chello Plus zijn in een grote verkooptruc gestonken en zitten een jaar aan een 30 Euro in de maand duurder abonnement.

Want Artikel 9.1 ben ik ook nog niet vergeten:
Artikel 9.1
UPC garandeert uitdrukkelijk geen minimumsnelheid noch dat altijd gebruik kan worden gemaakt van de chello
Service of dat de Klant altijd gebruik kan maken van de beschikbaar gestelde capaciteit.
Er mag toch wel een aanwijsbaar verschil zijn tussen Chello Classic en Chello Plus of is dat al te veel gevraagd als consument bij UPC ?

Gesloten