AMSTERDAM - Diverse automerken ontbreken op de Bedrijfsauto RAI in oktober. Als reden worden de perikelen rond het grijs kenteken genoemd. Doordat de overheid bestelauto's voor particulieren dit jaar duurder heeft gemaakt, zit de verkoop nu al 16 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.
De afhakers voor de Bedrijfsauto RAI zijn niet de minste: Toyota, Citroën, Kia, Mazda, Nissan en Suzuki hebben zich niet aangemeld. Louwman & Parqui, de importeur van Toyota, wijst er op dat de situatie rondom het grijs kenteken sinds begin dit jaar sterk is veranderd. "Het is daardoor veel lastiger geworden om van personenauto's afgeleide wagens op grijs kenteken te registreren", aldus een woordvoerder.
Ook Citroën Nederland ziet af van deelname. Het merk wil de beschikbare budgetten op een andere manier inzetten dan voor beurzen en tentoonstellingen. Nissan is eveneens afgehaakt. "Wij verkopen relatief veel aan particulieren. De Bedrijfsauto RAI is niet de plek waar particulieren een bestelauto kopen en daar komt nog bij dat die verkoop aan particulieren onder druk staat door de nieuwe fiscale regels die vanaf 1 juli voor bestelauto's gelden."
Een woordvoerder van de RAI zegt het te betreuren dat een aantal 'personenautomerken' ontbreekt. "Niettemin is het aantal exposanten voor dit jaar gelijk aan dat van twee jaar geleden en we hebben nog een wachtlijst." De RAI signaleert meer belangstelling voor de show van importeurs van vrachtauto's en Nederlandse bedrijven die opleggers bouwen.
Als dat diep in die buidel tasten dan ook echt ten goede komt aan het milieu, uitstekend. Als alle autobelastingen ook daadwerkelijk gebruikt worden ter bestrijding van de door het autogebruik ontstane maatschappelijke lasten, prima. MAAR NIET DE AUTO ALTIJD MISBRUIKEN ALS MELKKOE ZOALS NU. Nederland autovrij is in de huidige tijd overigens niet reeel.
Belastingexpertise
Tweewekelijks bespreken onze experts op het gebied van recht, verkeer en belastingen in deze column thema's, incidenten en anekdotes uit hun eigen vakgebied. Deze week mr. Jansen
Op 1 juli 2005 wordt het grijze kenteken voor particulieren afgeschaft. Afgeschaft wordt het feitelijk niet, maar alle voordelen worden de particulieren ontnomen. Dit betekent geen BMP-aftrek meer en het betalen van een fors hogere wegenbelasting. "Het oneigenlijke gebruik door particulieren moet maar eens afgelopen zijn", aldus staatssecretaris Wijn. Kijken wij in de Van Dale dan vinden wij bij 'oneigenlijk' : 'niet in overeenstemming met de bedoeling'. Dat klinkt leuk, maar wie is hier nu de boosdoener, onze regering of de particulier met een bestelauto ?. De wetgever heeft als taak de bedoeling van onze regering in wetgeving om te zetten. De particulier heeft zich aan deze wetgeving te houden. En de particulier heeft zich aan de wetgeving gehouden en volledig legaal gebruik gemaakt van de grijskentekenregeling. Het grijze kenteken is weliswaar voor de ondernemer ontwikkeld, maar de wetgeving is in het verleden zo ruim geformuleerd dat de particulier niets in de weg stond om er volledig legaal gebruik van te maken. Hij of zij wordt nu bestraft voor datgene dat onze regering heeft nagelaten: het formuleren van een duidelijke wetgeving. In deze situatie was een overgangsregeling ( bepleit in de tweede kamer ) op zijn plaats geweest. Deze is er niet gekomen, naar mijn mening 'n duidelijk geval van onbehoorlijk bestuur. Met deze nieuwe wetgeving breng je particulieren en bedrijven in ernstige financiele problemen. Dat noem ik nou 'oneigenlijk' gebruik van wetgeving. Niet in overeenstemming met de bedoeling.
Zoals wij u hebben willen duidelijk maken, is de term “blijvend grijs” betrekkelijk. De autobranche doet graag voorkomen of de door u te kopen auto blijvend volgens de “grijze” fiscale condities belast zal blijven worden. “Blijvend grijs” bleken zowel in 1988 en 1994 loze begrippen zonder enige waarde. Nu blijken er weer regelmatig waarschuwingen te volgen en ziet de overheid het toenemende verkoopsucces van bijvoorbeeld de diverse types busjes met lede ogen aan. De wetgeving welke jaarlijks geëvalueerd wordt - hoeveel “misbruik” wordt er van de regelgeving gemaakt - zorgt voor gerechtvaardigde zorgen richting de toekomst.
Wie niet luisteren wil of zijn kop in het zand steekt moet nu niet zeuren!
1. Garage bedrijven hebben hun particuliere klanten in bepaalde gevallen - zoals het trekken van een caravan - een zwaardere auto op grijs kenteken geadviseerd.
2. De RDW heeft aan particulieren, zonder aanvullende informatie over de eventuele gevolgen, een grijs kenteken verstrekt.
3. De publieks voorlichting van het ministerie van Financiën heeft desgevraagd niet over de eventuele gevolgen geinformeerd.
4. De belastingdienst autoheffingen heeft desgevraagd niet over de eventuele gevolgen geinformeerd.
5. Postbus 51 heeft niet over de eventuele gevolgen geinformeerd.
6. De Staatscourant heeft niet over de eventuele gevolgen gepubliceerd.
En de particulier heeft het altijd kunnen weten dat de overheid hem achteraf zo gigantisch zou duperen.................
Een mens die er zulk een criminele logica op nahoud hoort zich onder behandeling van een psychiater te stellen zodat wordt voorkomen dat-ie als bewindsman op de samenleving wordt losgelaten..!!
Wat een gezeur...Dat particulieren voor wie het altijd volkomen duidelijk is geweest dat Grijs rijden eigenlijk alleen bestemd was voor bedrijven alle mazen in de wet hebben gebruikt om toch ten onrechte gebruik te maken van het grijze kenteken betekent niet dat deze mensen nu ineens recht hebben op een overgangsregeling...
Wat een pech grijs is weg...
Leer er maar mee te leven.
Als je er niets vanaf weet moet je vooral niet zulke loze uitspraken doen, de Bv Nederland moet het wel van de bedrijven hebben hoor, wist je dat nog niet soms?
Beste Boze burger;als ik met mijn gemeende reactie volgens jou de boel aan het opfokken ben heb je waarschijnlijk de vorige 31 pagina's niet gelezen.Ik blijf dus bij mijn mening eigen schuld dikke bult.
Met vriendelijke groet van een voormalig grijsrijder.