LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlandse Energie Maatschappij

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Debbyke
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2008 16:13

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Debbyke »

mss een tip voor anderen ik heb een e-mail adres gevonden van tros radar over ideetjes die de moeite zijn om te behandelen. als iedereen een mailtje stuurt met hun klachten MOETEN ze wel dit bedrijf gaan natrekken.

[email protected]

ik heb een mail verstuurd en heb duidelijk gemaakt dat hier 46 pagina's gewijd zijn aan de N.E.M.

dutran
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2008 22:41

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door dutran »

Nederlandse Energie Maatschappij
Postbus 23064
3001 KB ROTTERDAM

Betreft: Annulering

Geachte Medewerker,

Op 22 Juli 2008 heb ik mij via telefonische werving aangemeld voor een overstap van mijn huidige energieleverancier (Essent) naar Nederlandse Energie Maatschappij voor de levering van energie. Aan de hand van deze aangetekende brief wil ik mij graag beroepen op de bedenktermijn van 7 werkdagen zoals vermeld in Artikel 3, lid 2 van de ‘Algemene Voorwaarden levering kleinverbruikers 2006’.

Ik gebruik dus maken van het recht om de leveringsovereenkomst schriftelijk te ontbinden, ofwel: mijn aanmelding voor de levering van gas en elektriciteit bij Nederlandse Energie Maatschappij ongedaan maken. Dit zijn mijn persoonlijke gegevens:

....

Graag zou ik een bevestiging willen ontvangen van mijn annulering bij Nederlandse Energie Maatschappij naar mijn emailadres:

...

Met vriendelijke groet,
Nou dat is ook weer gedaan. Kan nog steeds niet geloven dat ik voor het eerst in me leven misleid ben door een callcenter..

Dusty82
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:45

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Dusty82 »

Heeft iemand toevallig een opname van de geluidstape? Wellicht digitaal? Waar hij/zij van overtuigd is dat deze is gemanipuleerd? Het is namelijk vrij eenvoudig om te zien of dit daadwerkelijk zo is.

In elk goed muziekprogramma kun je bekijken of bepaalde stukken muziek (of gesproken tekst) precies overeenkomen, is dit het geval, dan is er iets 'vreemds' aan de hand....

Verder staat hier iets in het forum over onderzoeken naar de praktijken van dergelijke bedrijven. Daaruit zou blijken dat er slechts incidenteel iets fout gaat....
Maar waar het venijn ligt, is dat de onderzoeken alleen de geluidstapes en procedures bekijken. Met andere woorden, ze hebben de praktijk niet echt goed onderzocht. Op papier kan het er best mooi uit zien.... maar....
Uit het forum blijkt (en mijn eigen ervaring) dat de NEM niet juiste informatie verstrekt. Ze doen zich voor als iemand anders. Dit vertellen ze aan het begin van een gesprek, wanneer er nog niets wordt opgenomen....

Maar dit is WEL heel belangrijk voor hoe een consument reageert. Immers, ben je in de veronderstelling dat je met je eigen maatschappij praat of met een bedrijf dat daar juiste informatie over verstrekt dan ga je veel sneller mee in hun verhaal. Ze vragen dan of ze je de 'informatiemap' kunnen opsturen (wat meteen een contract is). Hier op ja zeggen is makkelijker dan. Want wie wil er nu geen informatie over/van zijn huidige maatschappij om geld te besparen?

Dat is dan hun hele verhaal. In die 'onderzoeken' van de Energiekamer, zouden ze dat moeten meenemen. Dat maakt het een stuk begrijpelijker, waarom men hier op dit forum en vele andere zo verbolgen zijn over de praktijken van NEM. De leugenachtige praktijken daar gaat het hier om en die worden nu net niet op de geluidstapes opgenomen denk ik. Verder wordt in de onderzoeken niet gesproken over hoe de klachtafhandeling geschiedt. Het gaat puur om het wel of niet overstappen (terecht/onterecht) naar een andere maatschappij.

Daarnaast werken callcenters met een zogenoemde 'Ja-modus'. Hun doel is er op gericht om mensen aan de telefoon in een ja-modus te krijgen. Dat is wanneer iemand ja op een vraag zegt, hij veel gemakkelijker en eerder ook ja op volgende vragen antwoordt. Dat proberen ze vast te houden. De eerste vragen die men stelt zijn daarbij van belang. Ook daarom zouden ze die eerste halve minuut, die niet wordt opgenomen moeten bekijken. Het is namelijk makkelijker om iemand in een dergelijke staat te krijgen als je ze iets onwaars voorschoteld, waar je eigenlijk geen nee op kunt zeggen. (De reden dat ik meteen nee zei, was omdat ik op kamers woon en geen eigen energierekening/leverancier heb. Ik wist dus meteen dat wat ze zeiden niet waar was).

Ik heb me dit een keer laten vertellen door iemand die al heel lang bij een callcenter werkt. Er zijn zelfs richtlijnen (natuurlijk niet op papier) over hoe vaak iemand ja op een vraag moet antwoorden om hem/haar iets te kunnen aansmeren. Ik geloof dat dat 4 keer was.
Hun hele werkwijze is er op gericht om iemand dus in zo'n 'state of mind' te krijgen. Er worden vragen gesteld als: Vind u dat niet mooi mevrouw? (Als het gaat om kostenbesparing) Is dat niet geweldig? U weet toch wel dat de energierekening erg hoog is? Op dit soort vragen geeft men makkelijker een ja-antwoord. Ik heb me dit een keer laten voordoen door diegene. En ik moet zeggen dat het erg lastig was om nee te zeggen! Ze weten donders goed hoe ze de vragen moeten stellen.
Het is na een aantal keren ja-antwoorden dan heel erg moeilijk om een keer nee te zeggen. (Ga maar na bij u/jezelf). Je verkeert dan in een meegaande bui en in een positieve stemming. Vooral diegenen die zichzelf minder kunnen uiten zijn dan de dupe.
Op dat moment begint het afrondende gesprek, waarbij je dus ja gaat zeggen op de serieuze vragen. Dan starten ze ook de geluidstape. Op dit moment teken je dus als het ware hun contract. (Nadat je dus bent opgewarmd om mee te gaan in het verhaal)
In sommige gevallen zoeken callcenters ook 'target' wijken uit. Dit zijn gebieden waarvan ze weten dat daar lager opgeleide mensen wonen, vaak met minder financiele ruimte. Deze zijn dan in hun ogen makkelijker over te halen. Vooral als ze het verhaal houden dat er geld te besparen valt en men zelf de eigen situatie niet tot in detail kent. (En wie weet zoiets nu? Kassa heeft hier een keer onderzoek naar gedaan.

Kortom: de hele werkwijze moet eens goed worden aangepakt en niet alleen het afrondende gesprek (dat wordt opgenomen)!

Debbyke
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2008 16:13

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Debbyke »

hey dusty ,ik heb mijn bandopname gekregen nadat mijn vriend gebeld had . als je wil kan ik deze naar jou doorsturen ...
je laat het maar weten

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het is inderdaad mogelijk, maar ik heb er een hard hoofd in.

Jij moet maar weer gaan bewijzen dat jou verkregen kopie niet gemanipuleerd is, want dat is wat je krijgt een kopie en geen origineel. Jij maakt dus wederom een kopie van een kopie. Het NEM is niet dom die houden de originele opname achter. Wat zij echter niet meer kunnen doen is het origineel veranderen dus aan de andere kant kan het weer wel in je voordeel werken, maar je moet hier wel weer een goed programma voor hebben. Niet zo'n flutprogramma.

Tevens mocht blijken dat inderdaad met de opname is gesjoemeld, dan maken zij zich nog schuldig aan fraude ook.

Maak deze zaak gewoon kenbaar en speel het via de geschillencommissie. Zij kunnen je helpen.

Ik snap trouwens niet waarom mensen onnodig lang aan die telefoon blijven hangen met die figuren. Wanneer je al 1 ja hebt gezegd dan kun je al hangen.

Naar dit soort figuren ben ik hondsbrutaal en druk ik mijn telefoon gewoon uit. Voor een actie van mij energieleverancier benaderen zij maar per post en niet per telefoon. Dus ook al is het eneco dan nog hang ik op. Ik heb geen zin in dat soort telfonische ongein.

Dus mensen laat je niet aan de telefoon houden, hang gewoon op. Ook al praten zij nog. Zij zijn diegeen die nog altijd het brutaalste zijn. Zij kunnen niet luisteren, want zij moeten verkopen. Jij moet gewoon ophangen. Geloof mij als je het vaak genoeg hebt gedaan, dan bellen zij je niet meer. Heel dat bel-filter systeem is onzin. Daar los je niets mee op, want bellen doen zij je toch wel. Dat houdt zo'n systeem echt niet tegen. Diegeen die dat wel denken: WAKKER WORDEN!!

Meteen ophangen met de woorden GEEN INTRESSE EN BEL MIJ NIET MEER!!!!!

De mensen maken nog steeds de fout om af te wachten en te luisteren daar zij het brutaal vinden om een ander niet te laten uitspreken. Een goed verkoper vangt dit meteen op en voila ze hebben je in de tang. Dit gaat heel sluw en onopgemerkt. Als zij horen dat jij wel luisterd, geen intresse hebt en niet brutaal ophangt dan kunnen zij hun verhaal afmaken. Hierdoor gaat men twijfelen of verkeerde antwoorden geven. Een verkoper maakt hier gebruik van en jij laat als koper je beetnemen. Gewoon niet op in gaan en ophangen of zij nu nog aan het praten zijn ja of nee, gewoon ophangen.

jvingen
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2008 11:17

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door jvingen »

Je hebt gelijk maar in het geval van ouderen ligt het wat minder voor de hand. Wat voor die mensen "vroeger" vanzelf sprekend was is nu een hele klus. Daar moet de overheid een vangnet voor vormen. Ook voor degene die minder IQ bagage hebben dienen tegen dit soort criminele in bescherming genomen te worden. Een antireclame spot op radio en TV zou kunnen :idea: helpen maar wie betaalt dat. Is er in Den Haag niet ergens een susidie potje dat we hiervoor kunnen aanspreken? :wink:

MamMaria
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2008 11:56

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door MamMaria »

@jvingen:

Aan datzelfde heb ik ook wel gedacht, of een grote advertentie in de grote dagbladen, maar zoals je zegt: wie gaat dat betalen!?

Het is toch van de zotte dat die (in mijn ogen) terroristen hun gang maar kunnen gaan en wij (kinderen of helpers) van de ouderen of de zwakker begaafden onder ons er iedere keer maar weer achteraan kunnen gaan. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten die het met zich meebrengt!

Gisteravond lag er dus weer een herinnering van de NEM over de maand juni bij de post.
Voor mijn moeder en of ze die maar meteen wilde betalen want anders kwam er 25 euro overheen.

Alles is reeds sinds enkele maanden opgezegd (heeft ze ook een schrijven van de NEM over gekregen); haar energie betrekt ze nu weer van haar "oude" maatschappij en woont ondertussen sinds maart 2008 reeds in een verpleeghuis!

Je wordt er zo moe van om er maar iedere keer weer achteraan te moeten gaan!

Tuig is het, tuig van de bovenste richel!

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door jsp »

Wij hebben toch ook een nationale ombudsman voor dit soort zaken.
Goed bedoeld hoor, maar de Nationale Ombudsman behandelt alleen klachten over de (semi)overheid. Die gaat echt geen energiebedrijven aanpakken ...

Hoogstens zou u daar kunnen klagen over het (niet) functioneren van de Dte/Energiekamer. Die valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Economische Zaken.

Maar dat had u zelf al geconstateerd :wink:

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door wicher »

Men dient dus wel met het beschuldigende vingertje naar de callcenters te wijzen
Bekend misverstand! Het energiebedrijf besteedt bepaalde werkzaamheden uit aan een ander bedrijf, prima, maar zij zijn en blijven verantwoordelijk voor de manier en de overige randvoorwaarden waarop de klus wordt uitgevoerd!
Natuurlijk zullen ze proberen die verantwoordelijkheid af te schuiven naar (in dit geval) het callcenter, maar dat is dus een zwaktebod en geheel ten onrechte.

sik
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2008 19:46

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door sik »

Hallo,

Ik ben ook benaderd door een hele brutale mev.
Ook uit naam van nuon belde zij,ik heb gezegd dat ik dan van nuon wel wilde weten of dit zo was.Zij zou mij na het gesprek door verbinden met nuon.Dus niet....opgehangen.Ik heb met nuon zelf contact gehad en die wisten ervan, hun anr=twoord was;brieje erbij dat je hier niet van bent gediend en aangetekend terug sturen.Nuon bevestigde mij dat er verder niks kan gebeuren,dat jebijv. niet word afgesloten bij hen.Ik hoop dat ik van af kom,maar als ik dit lees op het forum????
Deze maatschappij moet maar eens in de uitzending,en een beste koude douche ontvangen.

jetje1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2008 13:00

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door jetje1978 »

Ik werd vanmorgen ook gebeld door de Nederlandse Energie Maatschappij. Ik zou volgens hun bij Essent zitten. (dit klopt niet)
Of ik interesse had in goedkoper uit zijn, ik zeg dat kan niet want ik heb een 3 jarig contract bij de Rendo.

Ja maar als ik bij de Rendo weg zou gaan, waar ik nog een contract voor 2 jaar heb, dan koste me dat Euro 75,- en dat haalde ik bij hun in 3 jaar terug. Klinkt aardig, maar als iemand in sprookjes geloofd dan is dit er een.

Ik wou sowieso nog eerst maar even met mijn man overleggen. Dat kon werd ik klant kreeg een welkomstpakket en kon zo per telefoon, email of post opzeggen. Raar ik lees hierzo dat, dat alleen per post kan.

Nou het hele gesprek zou dan opgenomen worden, jaja klinkt leuk maar daar trap ik niet in. Nou diegene zou even kijken of het ook zonder opname kon. Kreeg ik een ander aan de lijn, zij worden gecontroleerd door de consumentenbond en de controleur voor Energie of ik uberhaupt in aanmerking kwam voor zo'n welkomstpakket.
Ik heb er toch maar vanaf gezien, en als ik dat zo lees blij toe.

d1ngetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2008 13:19

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door d1ngetje »

Dank jullie wel voor het inzien van alle reacties betreffende de NEM. Ik ben gisterenavond benaderd door een glad sprekende man die mij allerlei moois beloofde. Ik heb time out gevraagd zonder zijn welkoms pakket te accepteren. Donderdag belt hij terug. Onder tussen heb ik wat naslag werk kunnen doen en staat mijn antwoord vast. Ik blijf bij mijn huidige energie leverancier! Ik vind het altijd wel moeilijk om tiijdens zo'n telefoontje niet te "happen". Maar door te vragen of ze terug willen bellen ben ik er de volgende keer klaar voor. Er wordt altijd op een ongeschikt moment gebelt en wordt je overdonderd. nogmaals bedankt

jvingen
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2008 11:17

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door jvingen »

Gewoon het woordje NEE duidelijk laten horen en ophangen. Als je geluk hebt bellen ze je niet meer terug. Ik hoorde vanmorgen op radio 1 bij RADAR , bij onderdeel Superman, dat NEM niet alleen deze praktijken erop na houdt, De vakantiekaart werkt op hetzelfde principe namelijk: klanten iets door de strot drukken ongeacht hoe. De gedupeerde vrouw (een van de velen !) werd aangeboden een proefpakket van 2,95 euro te proberen. Ondanks dat die vrouw duidelijk bedankt had voor een jaarabonnement werd er toch doodleuk 75 euro van haar rekening geschreven. Door inmenging van Superman is alles terug gedraaid en uit monde van de algemeen directeur van De Vakantiekaart zijn excuses gemaakt en als doekje voor het bloeden mocht de getroffen vrouw samen een lang weekend naar Antwerpen, op kosten van de Vakantiekaart. Nogmaals mijn advies: NEE en ophangen !!!!!!!!!!!!!!!!!

pavago
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2008 15:38

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door pavago »

hey

ik ben ook net door hun gebeld, ik snapte er totaal niks van ondanks herhaaldelijke uitleg. nu sturen ze dus een informatiepakket op ofzo. ik heb herhaaldelijk gevraagd of ik nergens aan vast zat en dat was niet het geval althans volgens die telefoniste. Zij deed zich idd voor alsof ze van de essent was. dus nu hoop ik dat ik niet geswitched ben ofzo?

MamMaria
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2008 11:56

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door MamMaria »

@ PAVAGO:

Ik zou niet afwachten totdat het pakket binnenkomt en maar meteen een brief met handtekening van ontvangst versturen!

D'r staan in deze topic genoeg voorbeelden van wat er allemaal in moet staan.

Je zou de brief nog even kunnen aanvullen met dat je uit hun bestand wordt verwijderd en dat je ook niet wil dat ze ooit nog een keer contact met je opnemen!

Als jíj wilt overstappen dan kun je dat zelf wel regelen, daar heb je hun 'hulp' niet bij nodig!

jvingen
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2008 11:17

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door jvingen »

Let in ieders geval op dat je het pakket aangetekend terug stuurt. Dit kan ook naar een postbus. En bij een volgende keer eenmaal NEE en ophangen. :wink:

jvingen
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2008 11:17

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door jvingen »

Binnen 7 dagen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil:

pavago
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2008 15:38

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door pavago »

Moet ik dan nog iets invullen wat bij hun zogenaamde welkomst pakket zit. volgens de telefoniste zit er een kaart bij die je binnen zeven dagen moet opsturen als je het toch niet wilt.

wat die brief betreft heb ik hier nog niks van kunnen vinden?

Debbyke
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2008 16:13

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Debbyke »

mijn vriend heeft vandaag de juro lijn gebeld (juristen) en deze mensen hebben de tip gegeven om niets te doen als je een rekening van de sukkels krijgt. als ze dan met een incasso komen weer neits doen want een incasso kan pas als je bij de rechter bent geweest. laat het zo ver komen tot zij willen. als ze naar de rechter stappen moeten ZIJ bewijzen dat je daar lid bent en zonder handtekening hebben ze niets.
ze zeiden ook dat de NEM maar moest bewijzen dat de bandopname echt is.


voor iedereen dat informatiepakket is een pakket waarmee je meteen aangemeld bent en ze sturen dan een bericht naar je energie matschappij.
ze gebruiken eneco en nuon als energie maatschappijen ook al zit je er niet bij dan zeggen ze nog dat je erbij zit.

annab
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2008 13:30

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door annab »

Bij de telefonische aanbieding om over te stappen naar de Nederlandse Energie Maatschappij is alles goed uitgelegd. Ook dat ik binnen 7 werkdagen schriftelijk kon opzeggen. Alleen een dingetje is niet genoemd en dat is dat wanneer je overstapt naar een andere energiemaatschappij, je dan in veel gevallen je lopende contract voortijdig zult moeten beëindigen. Hiervoor worden boetes berekend (natuurlijk). Het was netjes geweest als ze je daar op attent zouden maken. Ik heb dus de aanbieding direct geannuleerd.
AnnaB

Gesloten