Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Normaal is in oktober trollendag in Makkum.

witte angora
Berichten: 31056
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit wordt hét woord van 2020: Laadpaalfile.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... e-zaterdag

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
02 mar 2020 10:38
Dit wordt hét woord van 2020: Laadpaalfile.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... e-zaterdag
Een ander geluid hierover: https://www.autoweek.nl/columns/artikel ... edvermaak/

witte angora
Berichten: 31056
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Snap ik. Ergens is het ook wel lachwekkend dat mensen meteen in allerlei modussen schieten. Maar... er dreigt een serieus laadpaaltekort, ook in Nederland. En niet alleen een laadpaaltekort: er dreigen nu al serieuze problemen te ontstaan door het massale gebruik van EV's. Het is niet voor niets dat de netbeheerders een stichting hebben opgericht: E-laad. Die zit in Arnhem. Daar worden allerlei testen en proeven gedaan, en methodes ontwikkelt om de uitdagingen het hoofd te bieden.

Een van de manieren om pieken op te vangen is zorgen dat het laden wat langzamer gaat. En dan sta je met je EV. Denk je in een half uur te kunnen snelladen, wordt het zomaar een uurtje, omdat er niet voldoende stroom op het net is. Enzovoorts.

Erthanax
Berichten: 9790
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

De "Arnhemse instellingen" zijn van oudsher een begrip in de elektriciteitsvoorziening. Het lijkt mij een goed idee dat onderzoek en expertise gebundeld worden.

Erthanax
Berichten: 9790
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mooi landschap, mooie auto's, mooie steden, mooie studio... Dat klinkt als een heel succesvol en aangenaam verblijf. Hier is het allemaal wat anders, maar "gelukkig hebben we de foto's nog," moet je maar denken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Goed doordacht! Niet maf ! Ze zorgen goed voor zichzelf en hun eigen land.
Amerikanen hebben dat ook wel....ze preppen en bouwen ondergronds en hebben een gun in de aanslag :" get off of my property !!" :lol:
En overal wappert de Amerikaanse vlag :D
En je moet natuurlijk die ruimte ook hebben , letterlijk.

Erthanax
Berichten: 9790
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja. De Fransen hebben uiteindelijk niet veel gehad aan hun Maginolinie. Zwitserland neemt zijn landsverdediging in ieder geval serieus.

Gelukkig voor de Zwitsers heeft de rest van de wereld vooral belang bij hun uitstekende banken en hoogwaardige (wapen)industrie, o.a. Oerlikon, Sig Sauer, ABB, Wärsilä/Sulzer. En niet te vergeten de horloges en de emmental.

Erthanax
Berichten: 9790
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

fonsflons schreef:
02 mar 2020 22:19
(...) En mijn agenda zo gaan indelen dat ik thuis, en de vrouw van huis is als de F1 weer begint.
:D :D

Lady1234
Berichten: 27306
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wärtsilä is Fins.

Erthanax
Berichten: 9790
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wärtsilä heeft een jaar of wat geleden Sulzer overgenomen en heeft nog steeds ontwerp-en productiefaciliteiten in Zwitserland. Het verrast me nog steeds dat een land als Zwitserland zulke mooie scheepsdiesels voortbrengt.
Victorinox (klemtoon op de tweede i) maakt overigens ook uitstekende keukenmessen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
02 mar 2020 17:21
Snap ik. Ergens is het ook wel lachwekkend dat mensen meteen in allerlei modussen schieten. Maar... er dreigt een serieus laadpaaltekort, ook in Nederland. En niet alleen een laadpaaltekort: er dreigen nu al serieuze problemen te ontstaan door het massale gebruik van EV's. Het is niet voor niets dat de netbeheerders een stichting hebben opgericht: E-laad. Die zit in Arnhem. Daar worden allerlei testen en proeven gedaan, en methodes ontwikkelt om de uitdagingen het hoofd te bieden.

Een van de manieren om pieken op te vangen is zorgen dat het laden wat langzamer gaat. En dan sta je met je EV. Denk je in een half uur te kunnen snelladen, wordt het zomaar een uurtje, omdat er niet voldoende stroom op het net is. Enzovoorts.
Het is meer een ruimtelijke ordening/plan-probleem. Zo heeft maar een paar procent van de gemeenten een laadpaalbeleid, en eigenlijk nog geen enkele gemeente een beleid wat houdbaar is, als zeg 75% van de inwoners van een jaren 30 wijk allemaal een laadpaal moeten of willen. Ik bedoel, wij kunnen soms niet eens in dezelfde postcode parkeren, laat staan recht voor de deur, wat zelf-laden nog mogelijk zou maken. De veiligheidsrisico's en nieuwe manieren van vandalisme die al die snoeren over de stoep zullen gaan geven, heb ik het dan nog niet eens over. De infrastructuur aanleggen zijn al plannen voor bij de Tennets en Enexissen van dit land.

Maar goed, aan de klimaattafel mobiliteit is hier uitvoerig over gesproken, en de oplossing zal oa zitten in veel minder eigen autobezit, en meer deel-voertuigen. Maar Henk & Ingrid losweken van het feit dat ze geen eigen heilige koe meer kunnen bezitten, is iets waar de politiek zich tot nu toe nog niet aan heeft durven wagen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Omdat een 3x25A pas straks in nieuwe huis komt dan maar geen 400Volt snel lader die volgens Kassa en vele andere forums in brand kan vliegen omdat de accu dan te warm gaat worden!

Een 16A en 230 Volt trage thuis lader die maar 10A lading geeft bij leeg, en vol minder is de warmte nihil dus ook het Brandgevaar!
En bij traag laden leerde ik dat ook de LiPo 4 batterijen langer mee zullen gaan!

Ook kan ik op mijn lader nog de laadstroom verlagen, nu 5A ingesteld dus de 12 panelen leveren nu meer dan de auto gebruikte... geen salderen en gaat prima!

witte angora
Berichten: 31056
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
03 mar 2020 08:07
Maar Henk & Ingrid losweken van het feit dat ze geen eigen heilige koe meer kunnen bezitten, is iets waar de politiek zich tot nu toe nog niet aan heeft durven wagen.
Ga maar na hoeveel voeten het in aarde had voor de maximumsnelheid terug ging van 130 naar 100... :roll:

Maar misschien moet het inderdaad veel meer die kant op gaan. En dat betekent onder andere dat het OV veel meer ingezet moet worden dan nu het geval is. Maar vooral: mensen moeten aanzienlijk dichter bij hun werk kunnen wonen.

Ik heb een weekend-vrij abonnement, het is verbazingwekkend wat je daar allemaal mee kunt doen en waar je allemaal terecht kunt komen in dit land. Een OV-fiets huren, wat ik nog niet gedaan heb, kost 3,85 voor een dag. En de bus van station naar bestemming, dat zijn de kosten ook niet. Maar als Nederland massaal in de trein stapt, ontstaat er een ander probleem.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je alles in weekend doet, geen spits waarbij je soms uren moest wachten, maar als ik naar bouwmarkt ga met staalplaten voor mijn dak + nog extra materiaal, Bouwmarkt en huis zijn redelijke afstanden.. maar als we zo allemaal de trein als bestelbus gaan misbruiken, wat zal Witte Angora dan straks zeggen als ik elk weekend de ingang half blokkeerde voor mijn nieuwe huis in aanbouw?

witte angora
Berichten: 31056
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou,.. Geen eigen auto betekent niet: geen rijbewijs. Een busje is voor een paar tientjes al te huur. Kwestie van denken in mogelijkheden, in plaats van denken in onmogelijkheden en absurditeiten.

Of was je ook al van plan je asbest met de trein naar de stort te brengen? Veel succes dan. De machinist zal vast wel voor je om willen rijden. :lol:

Erthanax
Berichten: 9790
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dichtbij je werk wonen is ideaal, ik weet er alles van. Op tien minuten fietsen is wat anders dan een uur in de auto of bijna twee uur in het OV. Ik heb het allemaal gedaan.
Maar als je partner ook een baan heeft en als er ook nog schoolgaande kinderen zijn, dan is het vaak niet mogelijk dat beide partners dichtbij het werk wonen in een wijk met geschikte scholen.

Lowieze
Berichten: 6680
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
03 mar 2020 10:22
Dichtbij je werk wonen is ideaal, ik weet er alles van. Op tien minuten fietsen is wat anders dan een uur in de auto of bijna twee uur in het OV. Ik heb het allemaal gedaan.
Maar als je partner ook een baan heeft en als er ook nog schoolgaande kinderen zijn, dan is het vaak niet mogelijk dat beide partners dichtbij het werk wonen in een wijk met geschikte scholen.
Precies, het is natuurlijk ook al lang niet meer zo dat werknemers 50 jaar bij één baas blijven. En ja, als je van werk verandert betekent dat vaak meer reizen.

gosewijn
Berichten: 2897
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dank allemaal voor de reacties .
Moederslink dank voor de lieve reactie via pm.

Ik denk en zie het dat mijn vrouw het heel zwaar heeft , ze wil het niet toegeven .

Nogmaals dank .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Fijn om je weer eens even te " lezen " .

Hopelijk gaat het langzaam maar zeker de goede kant op en hopelijk heeft je vrouw ook een fijn netwerk waar zij terecht kan met háár zorgen.
Ik wens jullie beiden héél véél sterkte! Hou vol en kop op! 👍👍👍

Plaats reactie