LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chello en "Overmatig Datagebruik"

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Dulcis

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Dulcis »

Ik heb kortgeleden chello light aangeschaft. De aanleiding hiervoor was een advertentie van Chello waarin stond dat er GEEN datalimiet meer was voor het light abonnement. Maar zoals jullie hier ook weten is hier niets van waar.

Een interne memo voor Chellomedewerkers (stond op een gebruikersforum van Chello) gaf het volgende aan:
Met ingang van 9 juli 2004 vervalt de 1 GigaByte datalimiet bij chello light.

Om chello light voor nieuwe klanten nog aantrekker te maken zal de huidige datalimiet van 1 GigaByte komen te vervallen. Chello light heeft dan geen harde limiet meer maar Acceptable Use Policy net als chello classic en chello plus dat hebben.

Om extreem dataverbruik bij light te voorkomen zal in het systeem de AUP worden toegepast


Klanten die een datalimiet overschrijden krijgen 2 maal een waarschuwing via de e-mail. De eerste waarschuwing is bij 60% en de tweede waarschuwing bij 80% van de grens. Bij de waarschuwingen wordt een link, http://datagebruik.chello.nl/ ,meegestuurd waar de klant zijn verbruik kan zien. De derde e-mail (bij 100% van de grens) is een melding dat per direct het modem teruggezet is in snelheid tot het einde van de maand.

Er is een verschil tussen de productlimieten en de systeemlimieten. De productlimiet is wat in het product wordt gemeld. De systeemlimiet is de limiet waarop het bovenstaande proces werkt.

Product Productlimiet Systeemlimiet
chello starter 250 Mega Byte 250 Mega Byte
chello easy 500 Mega Byte 2 Giga Byte
chello light AUP 3 Giga Byte
chello classic AUP 40 Giga Byte
chello plus AUP 80 Giga Byte

De systeemlimieten voor plus, classic en light kunnen maandelijks worden vastgesteld. Deze bovengrens is om extreem dataverbruik bij deze producten tegen te gaan.

Deze bovengrenzen zijn tijdelijk en kunnen in de loop van de tijd worden bijgesteld. Hierdoor kunnen klanten niet geïnformeerd worden dat dit *DE* limieten zijn. Indien een klant vraagt naar de bovengrens voor plus, classic en light verwijs dan naar artikel 3 van de AUP. Indien de bovengrens gecommuniceerd moeten worden, maak dan *zeer* duidelijk dat dit geen garantie is voor de toekomst.

Note voor NON-EuroDocsis: Het bovenstaande proces werkt alleen voor klanten met een EuroDocsis modem.
In de reclame wordt er gesproken van GEEN datalimiet maar in de praktijk is dit dus niet waar. De reclame is hierdoor ERG misleidend. Hetgeen wat Keesjan ontkent lijkt mij niet juist, je betaalt voor de snelheid van je abbonement zonder datalimiet en niet voor minder.

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Keesjan »

Lees het stukje over dataverkeer nog maar eens goed door in de Algemene voorwaarden daar word namelijk helemaal niet gesproken over misbruik.
Meer dan gemiddeld gebruiken lijkt me toch een aardig staaltje "misbruik". Je hebt helemaal gelijk dat men het niet specificeert. UPC gaat er vanuit dat mensen verstandig zijn en dat ze begrijpen dat gigabytes downloaden misbruik is. Ze gaan er ook vanuit dat mensen zelfstandig kunnen bepalen wat eerlijk is. Jammer genoeg krijgt UPC veelal te maken met domme massaschapen die enkel regeltjes kunnen volgen. Helaas voor deze mensen: "fair use" is nog steeds een legaal concept bij dit soort diensten. Het alternatief voor interdiensten is betalen per seconde. Kiezen dus.
Er mag toch wel een aanwijsbaar verschil zijn tussen Chello Classic en Chello Plus of is dat al te veel gevraagd als consument bij UPC ?
Nee, wamt ook hier willen klanten tegenstrijdige dingen. Als UPC de snelheden concreet neerzet, dan krijgen ze zeurende klanten als het eens niet op die snelheid gaat. Internet is nu eenmaal een netwerk waar snelheden niet gegerandeerd kunnen worden. Om juridische redenen zegt UPC dus: "We garanderen niks". Dan gaan mensen zeuren dat ze niet weten wat ze krijgen. Mensen die kunnen nadenken weten wel beter: met Plus kan je twee keer zoveel binnenhalen op een hogere snelheid. Behoor jij tot die mensen die niet kunnen nadenken en die enkel regeltjes nodig hebben om te kunnen overleven, dan kan je inderdaad beter bij Classic blijven. Of liever helemaal niet met internet of wat dan ook beginnen. In het dagelijks leven heb je nu eenmaal niet altijd alle zekerheden. Ik vermeld nogmaals dat ik liever geen Amerikaanse tafrelen zie waarbij mensen hersenloos brullen "waar zijn de regels!". Zelf nadenken... kom op zeg.
De reclame is hierdoor ERG misleidend.
Toon de misleiding aan. Men adverteert met onbeperkt online, niet met onbeperkte datatransfer. Daarbij is er inderdaad geen limiet. Of kan jij na die 40 GB met Classic niet meer downloaden?

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

kees jan in het maandblad van chello heeft een marketing medewerkster gezegd dat je voor een vast bedrag per maand onbeperkt kan downloaden (uitgave november of december ze heet stephanie achternaam ff kwijt maar kan ik wel nakijken als het moet)
en als je de verkoopafdeling belt dat je wilt overstappen van adsl naar chello en je vraagt of 150 gig downloaden een probleem is dan wordt daar gezegd geen enkel probleem. Heb zelf voor de zekerheid dit 3x gedaan want 1 medewerker kan het fout hebben maar helaas kreeg 3x hetzelfde antwoord. twee medewerkers wilden hun naam niet zeggen omdat je door iedereen geholpen kon worden en de derde heet shiva en die wist het niet zeker en had het bij collga's nagevraagd en die hadden gezegd geen probleem.
volgens mij is dit dus de boel belazeren maar dat ben jij niet met me eens denk ik

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

het is duidelijk dat chello de boel probeert te belazeren. UPC weigert duidelijk te zijn over haar data limitieten maar intern kan men wel duidelijk zijn. UPC handelt inderdaad alsof ze met massa's domme schapen te maken heeft. Hoe lang kan ze dit spel volhouden? UPC stelt regels op die niet duidelijk zijn. Als je daarnaar verwijst is er een of andere malloot op deze site die weer beweert dat je debiel bent als je als klant duidelijke regels wil. Echt een upc instelling! Liever geen klant dan een kritische klant!

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

. Jammer genoeg krijgt UPC veelal te maken met domme massaschapen die enkel regeltjes kunnen volgen.
Keesjan, je bent dus nog steeds niet geopereerd om die plaat voor je hoofd weg te halen?
Wat loop je nu weer te mekkeren, domme massaschapen??

Je eigendunk mag ook nog gehalveerd worden, kunnen ze ook doen tijdens diezelfde operatie!

Misschien zit je toch op het verkeerde forum, maar richt anders een eigen forum op, puur voor "intelligente" mensen, dan heb je ook geen last van dat klagende "plebs" en kun je je bezig houden met zaken op jouw "niveau".

Idee?? :idea: :idea:

Reink
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 mar 2004 15:34

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Reink »

Meer dan gemiddeld gebruiken lijkt me toch een aardig staaltje "misbruik".
Zonder meer dan gemiddeld bestaat de term gemiddeld niet eens, dus van misbruik kan geen sprake zijn. Of er is stomweg geen echt gemiddelde.
Helaas voor deze mensen: "fair use" is nog steeds een legaal concept bij dit soort diensten.
Nogmaals UPC hanteerd geen "Fair Use" maar "Acceptable Use".
Het alternatief voor interdiensten is betalen per seconde. Kiezen dus.
Nee, je begrijpt het verkeerd, het alternatief is alles behalve UPC.
Mensen die kunnen nadenken weten wel beter: met Plus kan je twee keer zoveel binnenhalen op een hogere snelheid.
Op welke gegevens die UPC naar buitenbrengt kan ik dit baseren, op geruchten en reacties van derden kan ik nameljik niet betrouwbaar dingen afleiden.

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Keesjan »

Leer ermee leven: reclame is nu eenmaal bedoeld om te verkopen, niet om te informeren. Misleidend? Vast, maar enkel voor de mensen die in reclame geloven. De mensen die het hardst "misleiding" roepen verdenk ik ervan dat ze hun huis ook vol hebben staan met TelSell artikelen. Het leven is hard en juridisch zit het toch wel goed.

Mensen gaan het daarom heel moeilijk krijgen als ze niet zelf kunnen nadenken. Voordat ik UPC heb genomen heb ik diep nagedacht en informatie gezocht over de dienst. Het voldoet prima en dat zeg ik niet omdat ik anders met een analoog modem moet internetten: er is hier ook ADSL van BBned en KPN beschikbaar.

Reink
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 mar 2004 15:34

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Reink »

Voordat ik UPC heb genomen heb ik diep nagedacht en informatie gezocht over de dienst. Het voldoet prima en dat zeg ik niet omdat ik anders met een analoog modem moet internetten: er is hier ook ADSL van BBned en KPN beschikbaar.
De dienst voldoet inderdaad, het is de aanbieder van deze dienst waar alle ophef over is.

Trouwens in mijn ogen is het verschil tussen "voldoet prima" en "prima dienst" aanzienlijk groot. Chello voldeed prima en mijn ADSL is uitstekend.

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

kees jan als de verkoopafdeling zegt onbeperkt downloaden en dat 150 gig downloaden geen probleem is dan is dat gewoon oplichterij als ze zich hier niet aan houden heeft niks met verkooppraatjes te maken. Met verkooppraatjes moeten ze juist die 40 gig aantrekkelijk maken en niet de klanten op een onjuiste manier informeren

Poshie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2004 15:09

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Poshie »

Nadat mijn internetsnelheid was verlaagd had ik chello een mailtje gestuurd. En dit was hun reactie:


Geachte heer ,

De verlaging van de snelheid geld altijd tot het einde van de kalendermaan, en is ondertussen dus weer verwijderd. Wel adviseren wij, om rekening te houden met het feit dat Acceptable Use niet ongelimiteerd downloaden betekent.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u telefonisch contact opnemen. Onze afdeling Customer Service is te bereiken op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur (voor storingen tot 22.00 uur) en op zaterdag en zon- en feestdagen van 10.00 tot 22.00 uur onder het nummer 0900 15 80 (? 0,10 per minuut). Belt u gerust, onze medewerkers staan u graag te woord.

Wij vertrouwen erop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

UPC Nederland

jonskeg
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2004 10:26

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door jonskeg »

Beste Chello gebruikers,
ik heb met een klein binnenpretje jullie reactie / emails gelezen. Ik ben ( gelukkig) een ex chello gebruiker. Via een rechtsbijstandsverz heb ik Chello aangeklaagd omdat ze dubbele rekeningen stuurden. Heeft 2 jaar gekost maar nu ben ik daar van af. Nu zit ik bij Wanadoo ADSL. Helemaal perfect. De verbinding, service, prijs etc etc.
Wat ik nou helemaal niet kan begrijpen. Er zijn zoveel goedkopere en betere internet aanbieders op de markt. Als al de chello mensen nou's een maand of 6 de rekening niet betalen......zou UPC dan wakker worden. Het zou een administratieve chaos zijn bij chello om alles uit handen te geven.......

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

Van de meeste zaken die gedownload worden is het de bedoeling dat je de auteursrechten aan de rechthebbenden betaalt.

ehhh Keesjan wie heeft er aan UPC een politiepet gegeven??????????????

Rik123

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Rik123 »

Keesjan heeft als hobby de beklaagde bedrijven/producten verdedigen...en de argumenten van de "klagers" onderuit halen.Kijk maar eens bij verschillende andere onderwerpen op het forum.
Niet geloofwaardig.

Ik heb nu 2 maanden Chello Light. Ik heb 2 x een mailtje gehad dat de snelheid wordt teruggezet tot het einde van de kalendermaand. En dat terwijl ik hooguit een uurtje per dag internet en zelden muziek download o.i.d. Toch heb ik meer dan 1,5 keer de gemiddelde hoeveelheid MB (1 GB) gedownload staat in de mail. Ik vind dat ik wel meer mag verwachten voor het betaalde maandbedrag (33 euro).
Als ik kon stapte ik over naar een andere provider (ASDL) maar helaas woon ik in een nieuwbouwwijk waar (nog) alleen kabelinternet van UPC beschikbaar is... ik zit dus vast aan UPC.

Danny/zumbie

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Danny/zumbie »

Tja probleem heb ik ook ze zijn flink bezig ene maand heb voor nog geen 1300.mb gedowndl/geupt en ander maand haal ik 20 gig's, tja heb deze maand dus een rekening gestuurd van 34 euro inpv 64 euro
onder het mom van halve snelheid halve rekening.tja ik ga dus vanaf
nu hard terug vechten. ik heb een brief gestuurd een anderhalve week geleden om mijn abonement bij upc/chello te stoppen en zo als ik al dacht geen bericht terug. NU IS HET OORLOG MET UPC/CHELLO.
ik ga binnenkort naar het hoofd kantoor in leeuwarden en dan hebben ze de poppen aan het dansen ik geloof dan dat ik op springen sta daar.ik ga ook gelijk met mijn advocaat praten wat de mogenlijkheden zijn om ze de hoek in te krijgen. ze hebben van mij genoeg gedult en kansen gekregen om hun product te ui te baaten en te verweeesenlijken
nogmaals .ik/wij klanten dus bepaalen hoe en wat er geleverd word .
en dat geld ook voor somige regels. oja btw aan alle medewerkers aanhangers van upc/chello je kan ook te ver gaan . ik betaal al braaf aan upc heb nooit problemen gehad maar wat ze nu doen KAN NIET DOOR DE BEUGEL. EN DAT IS MIJN POLICI

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Keesjan »

Niet geloofwaardig.
Mensen die klagen dat UPC fout zit om vervolgens doodleuk te vertellen dat ze zelf niet betalen en lopen te bedonderen zijn geloofwaardig wil je zeggen? "Meneer de rechter, ik heb het echt niet gedaan hoor," zei de crimineel met het wapen in zijn hand.

Johnnie

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Johnnie »

Accepteble Use Pollicy.........dit word geintrepeteerd zoals Chello dat wil. Zij bepalen wat gemiddeld is zonder dat er een duidelijke berekening aan ten grondslag ligt. Waarop dit gebaseerd is, is voor de consument niet duidelijk. Chello doet waar ie zin in heeft...
Ik vraag me alleen af of de gebruikers niet eerst op de hoogte gesteld hadden moeten worden van deze grillen?
In mijn ogen riekt dit soort zaken naar het niet nakomen van contracten. Of een contract wijzigen zonder de contractanten daarvan op de hoogte te stellen.

Ook ik ben (nog) gebruiker van Chello Classic. In de jaren dat ik dit Chello gebruik heb ik eigelijk nooit klachten gehad. Snelheid is goed, weinig tot geen uitval. Perfect. Maar nu dat ze aankomen met limieten is voor mij de maat vol. En dan zijn ze nog niet eens consequent. Twee maanden geleden heb ik ruim 80 Gb gedownload en niemand die klaagt of roept. Ook geen waarschuwingsmail gekregen. De maand daarop nog geen 17Gb gedownload en ze beginnen al te mekkeren.

Is aan dit soort praktijken van Chello iets te doen? Op vele plaatsen heeft Chello nog een monopolie positie en kan dus gebruikers makkelijk een hoek in duwen en naar de pijpen van Chello laten dansen.

Is er juridisch iets aan deze Chello praktijken te doen? Behalve overstappen naar een andere provider natuurlijk. (Demon moet erg goed zijn)

PS.
Overigens kun je makkelijk 80 gb downloaden zonder illegaal spul binnen te halen. Als grafischevormgeving je hobby is en je haalt veel bestanden, foto's, websites, etc binnen, ben je legaal bezig.

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Keesjan »

Ik vraag me alleen af of de gebruikers niet eerst op de hoogte gesteld hadden moeten worden van deze grillen?
Nee, want klanten horen op de hoogte te zijn van de techniek, de achtergrond, de kosten en de beperkingen van het internet. Bij internetdiensten betaal je of per minuut of een bedrag per hoeveelheid data. Toen hebben de mensen geklaagd. Want per minuut betalen vonden ze oneerlijk als ze wel eens de PC de hele dag aanlieten. Per hoeveelheid data betalen vonden ze oneerlijk omdat ze niet elke maand evenveel downloaden en data overhouden. Dus wat doen heel veel providers? Ze doen een beroep op het denkvermogen van de mens en gaan er vanuit dat mensen zelf kunnen bepalen wat redelijk gebruik is. Zo kan je de ene maand veel downloaden als daar behoefte voor is, zolang je maar de volgende maand zorgt dat je wat rustiger aandoet. Een AUP/FUP vangt dus de pieken op in het gebruik. Het is de bedoeling dat je de dienst gebruikt, niet dat je de dienst misbruikt en per se een bepaalde hoeveelheid data door de lijn moet trekken.
Twee maanden geleden heb ik ruim 80 Gb gedownload en niemand die klaagt of roept. Ook geen waarschuwingsmail gekregen. De maand daarop nog geen 17Gb gedownload en ze beginnen al te mekkeren.
Dat is nou AUP/FUP. In juli lekker vakantie en even wat meer downloaden omdat je thuis bent. In de maand erop weer werken en dan zakt het verbruik. Tja, als je de maand erop nog geen normale datatransfer hebt dan is de "piek" niet meer eenmalig, maar structureel. Dat vindt UPC niet goed.
Is aan dit soort praktijken van Chello iets te doen?
Nee, je hebt getekend voor de voorwaarden. FUP is legaal en rechtsgeldig.
Op vele plaatsen heeft Chello nog een monopolie positie
Noem maar wat plaatsen dan waar je zonder Chello niet op het internet kan.

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

Helaas ook ik ben in augustes terug gezet,van schrik eerste week van september heel rustig aan gedaan(ik downlood geen films en muziek)maar wie gelooft dat.Op 6 september bericht dat ik te veel gebruikt heb,van pure onmacht maar naar light gegaan,werdt geregeld in 2 uurtjes want dan kunnen ze wel je gegevens vinden.Volgende ochtend een mailtje dat ik nog steeds te veel gebruikte,beantwoord met de mededeling dat ik inmiddels light gebruik en dat mij verteld is dat ik nu onbeperkt gebruik had.Helaas ze kunnen tot op heden mijn emailadres niet vinden want beantwoorden is er niet bij.Eens heb ik altijd UPC gepromoot want wij hadden jarenlang geen problemen,nu zegt mijn omgeving eindelijk worden jullie ook eens gepakt.Maar goed het winterseizoen begint weer,dus UPC zal wel bij alle consumentenprogramma's weer nummer 1 staan.Helaas voor ons

rik123

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door rik123 »

Noem maar wat plaatsen waar je zonder chello niet op internet kan...

Arnhem-Zuid (rijkerswoerd) : geen ASDL mogelijk vooralsnog, alleen kabelinternet van UPC, Chello dus. (geeft elke postcodecheck aan)

Heb ik het fout? Meld het dan even, dan stap ik zo gauw mogelijk over naar die andere provider.

janje

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door janje »

Chello internetten onbeperkt ja hoor voor mij wel, tot 6 september
wel eerst even een mailtje gekregen dat mijn data limiet bijna was bereikt, de volgende dag al dicht geknepen chello plus laat me niet lachen :lol: die heb ik namelijk al ik betaal 80,95 euries voor die rotzooi
heb elke maand ongeveer het zelfde verbruik maar nu ineens mag dat niet meer :twisted: fair use pollicy my ...
fair is het pas als je krijgt waar je voor betaald,
ik betaal dus voor chello + en krijg chello--------------
of willen ze dat ik nog meer ga betalen ......... och dat kan niet ik heb al het duurste abo.
Weet je waar ik nog het meest van baal [tot twee keer telefoon opgooien van hun kant] is de inmens slechte service en die maand opzeg termijn waar ze zich wel aan houden.
pfffffffffffffffffffffffffff :?: ik begrijp dr niks meer van.
WIE WEL

Gesloten