ik weet niet of het hier was of ergens anders, maar iemand merkte op dat je als normaal gezin met twee kinderen en anderhalve werkende ouder niet eens de tijd hebt om allemaal uit te gaan zoeken wie, wat en waar goedkoper is. Daar komt nog bij dat de enige plek waar alle informatie - al dan niet compleet - te vinden is, het internet is.
En zeker ouderen, c.q. bejaarden zijn niet zo internet gericht. Kijk maar wat er gebeurde toen iedereen een brief over de wijzigingen in de thuiszorg vorig jaar kreeg en er botweg verwezen werd naar een website als je de onleesbare brief met zijn duistere rekenvoorbeelden niet begreep. Resultaat? Paniek overal en legio bejaarden die de thuiszorg maar opzegden wat het zou wel duurder worden. (Wat het ook werd overigens).
Dus wat gaat er gebeuren in december?? 90% van de Nederlanders heeft geen idee en blijft gewoon op zijn handen zitten en accepteert t bod van de verzekeraar.
Zelfs mijn chronisch zieke vrouw en ik zullen waarschijnlijk de boel slikken, ook al zullen voor ons de zorgkosten zeker met bijna 100% stijgen.
Zoals Obelix terecht zegt, de tussenlaag van de verzekeraars was niet nodig geweest. Het maakt de hele zaak nodeloos ingewikkeld, extra duur en het zal zeker een hele hoop mensen in de problemen brengen. Want die berichten over doorberekening van de admin kosten zijn wel erg hardnekkig.
Als je dan ook nog eens in ogenschouw neemt dat de belastingdienst nu al 3000 mensen in dienst aan het nemen is om het hele zorgsysteem te kunnen afhandelen, tja. Uiteraard allemaal jonge mensen, want die zijn goedkoop. De oudere ambtenaren zijn vorig jaar de VUT ingejast door de ministeries, want die waren te duur. (Err... had deze regering net niet bedacht dat iedereen langer moest blijven werken?) Ik heb ergens gelezen dat het 900 miljpoen kost om het nieuwe zorgsysteem te introduceren en iets van 300 miljoen per jaar om t in stand te houden. Bezuinigen?? Voor mij klinkt het meer als een dubbele boekhouding na afloop van een behaald politiek succes.
En zo'n Hoogervorst, die glashard durft te beweren dat de verzekeraars voor de kwaliteit gaan en niet voor de winst, die man moeten ze verplichten een jaar lang, vastgebonden in een dwangbuis in een stoel met luciferstokjes onder de oogleden en een infuus met pure caffeïne zodat ie wakker blijft, alle John Cleese video's over management en bedrijfsvoering te bekijken. Dan komt ie er wel achter wat het ware doel van de zorgverzekeraars is: WINST!! Want in mijn optiek zijn zorgverzekeraars niet veel beter dan banken. (en je weet wat de ABN AMRO het afgelopen
kwartaal voor winst gemaakt heeft: bijna 1 miljard euro - MEER DAN TWEE MILJARD OUDE GULDENS!). KWARTAAL he? Niet JAAR!!!
Het grootste probleem is dat we niet om ze heen kunnen. Gedwongen door de minkukels van onze regering MOETEN we met de zorgverzekeraars een overeenkomst aangaan. Doen we dat niet - of we het niet willen of het niet kunnen betalen is niet relevant - dan krijgen we een forse boete aan onze broek. (Over betuttelen gesproken
)
Weet je, ik was blij dat ik redelijk verdiende en verdien, maar ik vrees dat ook ons gezin in de financiële problemen komt. Zeker als je ook nog eens kijkt naar alle andere zaken die duurder zullen gaan worden. Terwijl de lonen en uitkeringen niet omhoog gaan.
En dan heb ik het nog niets eens over die hele DBC toestanden waar ziekenhuizen nog steeds niet uitkomen. En onze rekeningen nog verder door gaan stijgen.
Ict
ps. wat die DBC betreft, lees dit maar eens:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... er=1575401
en onthou de magische woorden van Dhr. Hoogervorst:
"Mevrouwtje, uw rekening is dan wel ietsje hoger, maar die van iemand anders is lager."
a. vind ik mensen die iemand anders met Mevrouwtje toespreken ontzettend arrogant
b. ik heb nog nooit iemand horen juichen dat zijn rekening lager was
en
c. ik zou een vervijfvoudiging niet echt een
"ietsje" willen noemen
en
d. ok, ik chargeer, maar die Hoogervorst begint me aardig de keel uit te hangen.