Dit zijn je rechten
Rechten van vliegtuigpassagiers
Problemen tijdens uw reis?
Dankzij de Europese Unie (EU) zijn uw rechten op
de volgende gebieden uitgebreid*
Instapweigering en annulering
Bij instapweigering of annulering van uw vlucht moet de luchtvaartmaatschappij
in kwestie u een financiële vergoeding betalen en bijstand verlenen. Op
voorwaarde dat u tijdig incheckt geniet u van volgende rechten op elke vlucht,
inclusief chartervluchten
• vanuit een EU-luchthaven, of
• vanuit een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven, voorzover
het een vlucht met een EU-luchtvaartmaatschappij betreft.
Instapweigering
Wanneer er onvoldoende stoelen beschikbaar zijn voor alle passagiers,moet de
luchtvaartmaatschappij eerst vragen of er passagiers bereid zijn vrijwillig
afstand te doen van hun plaats in ruil voor bepaalde voordelen. In dat geval
moet de luchtvaartmaatschappij ofwel uw ticket terugbetalen (eventueel aangevuld
met een gratis vlucht naar uw oorspronkelijk vertrekpunt), ofwel alternatief
vervoer aanbieden naar uw eindbestemming.
Indien u niet vrijwillig afstand doet van uw plaats, is de luchtvaartmaatschappij
de volgende vergoedingen verschuldigd:
• 250 Û voor vluchten van 1 500 km of minder;
• 400 Û voor langere vluchten binnen de EU en voor alle overige vluchten
tussen 1 500 en 3 500 km;
• 600 Û voor vluchten van meer dan 3 500 km buiten de EU.
Deze vergoedingen worden gehalveerd indien uw vertraging niet meer dan
respectievelijk 2, 3 of 4 uur bedraagt.
Bovendien moet de luchtvaartmaatschappij:
• ofwel uw ticket terugbetalen (eventueel aangevuld met een gratis vlucht
naar uw oorspronkelijk vertrekpunt), ofwel alternatief vervoer aanbieden
naar uw eindbestemming;
• zorgen voor maaltijden, drank, eventueel een hotelkamer (inclusief transfers)
en communicatiefaciliteiten.
Annulering
Als uw vlucht wordt geannuleerd,moet de luchtvaartmaatschappij:
• ofwel uw ticket terugbetalen (eventueel aangevuld met een gratis vlucht
naar uw oorspronkelijk vertrekpunt), ofwel alternatief vervoer aanbieden
naar uw eindbestemming;
• zorgen voor maaltijden, drank, eventueel een hotelkamer (inclusief transfers)
en communicatiefaciliteiten.
In geval van annulering moet de luchtvaartmaatschappij u dezelfde vergoedingen
betalen als bij instapweigering, tenzij ze u voldoende lang van tevoren op
de hoogte brengt. Informatie zal u worden verschaft betreffende alternatief
vervoer.
Terugbetalingen moeten binnen de 7 dagen worden betaald in contanten,
per bankoverschrijving of cheque of, indien u hier schriftelijk mee
instemt, met reiswaardebonnen.
Indien deze rechten u worden geweigerd, dien dan onmiddellijk klacht
in bij de luchtvaartmaatschappij in kwestie.
Langdurige vertragingen
Onmiddellijke bijstand
Als u tijdig incheckt voor een vlucht, inclusief chartervluchten,
• vanuit een EU-luchthaven, of
• vanuit een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven, voorzover
het een vlucht met een EU-luchtvaartmaatschappij betreft
en als de luchtvaartmaatschappij in kwestie een vertraging verwacht
• van 2 uur of meer, voor vluchten van 1 500 km of minder;
• van 3 uur of meer, voor langere vluchten binnen de EU en voor alle overige
vluchten tussen 1 500 en 3 500 km;
• van 4 uur of meer voor vluchten van meer dan 3 500 km buiten de EU
moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor maaltijden, drank, eventueel een
hotelkamer (inclusief transfers) en communicatiefaciliteiten.
Wanneer de vertraging 5 uur of meer bedraagt,moet de luchtvaartmaatschappij
u ook aanbieden uw ticket terug te betalen (eventueel met een gratis terugvlucht
naar uw oorspronkelijk vertrekpunt).
Indien deze rechten u worden geweigerd, dien dan onmiddellijk
klacht in bij de luchtvaartmaatschappij in kwestie.
Schadeclaims achteraf
Wanneer een EU-luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de vertraging
van een vlucht,waar ook ter wereld, kunt u een schadeclaim tot
4 150 BTR** indienen. Als de luchtvaartmaatschappij het niet eens is met uw
claim, kunt u naar de rechtbank stappen.
U kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u
een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert,
indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.
Bagage
U kunt een schadeclaim tot 1 000 BTR** indienen wanneer uw bagage tijdens
een vlucht van een EU-luchtvaartmaatschappij,waar ook ter wereld, is vernietigd,
beschadigd, verloren is gegaan of vertraging heeft opgelopen.Als de luchtvaartmaatschappij
het niet eens is met uw claim, kunt u naar de rechtbank stappen.
Schadeclaims met betrekking tot ingecheckte bagage moeten uiterlijk 7 dagen
na de teruggave van de bagage worden ingediend; schadeclaims met betrekking
tot bagage die vertraging heeft opgelopen,moeten uiterlijk 21 dagen na
de teruggave van de bagage worden ingediend.
U kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u
een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert,
indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.
Verwondingen en overlijden ten
gevolge van ongevallen
U kunt een schadeclaim indienen voor verwondingen of overlijden ten gevolge
van een ongeval met een vlucht van een EU-luchtvaartmaatschappij,waar ook
ter wereld. U heeft recht op een voorschot om uw onmiddellijke economische
behoeften te dekken. Als de luchtvaartmaatschappij het niet eens is met uw
claim, kunt u naar de rechtbank stappen.
U kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u
een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert,
indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.
Pakketreizen
Naast de bovenvermelde rechten kunt u ook een schadevergoeding van uw touroperator
eisen wanneer deze niet de diensten levert die u in de EU heeft
geboekt, ongeacht uw bestemming. U kunt een beroep doen op deze rechten
wanneer de touroperator één van de vluchten in uw pakketreis niet levert.
Wanneer de touroperator nalaat een aanzienlijk deel van de door u geboekte
pakketreis te leveren,moet hij u bijstand verlenen en alternatieve voorzieningen
treffen, inclusief reizen, zonder daarvoor extra kosten in rekening te brengen.
* In dit document zijn de belangrijkste punten van de relevante EU-wetgeving
ter informatie samengevat. Indien naar aanleiding van een dispuut juridische
stappen worden ondernomen of vorderingen worden ingesteld, dient dit uitsluitend
te gebeuren op basis van geldende wetgevingsdocumenten.
** 1 BTR = 1,18 a op 30.9.2004.Neem contact op met Europe Direct voor de actuele wisselkoers.
KO-65-05-020-NL-P
Gepubliceerd door de Europese Commissie, DG Energie en vervoer, B-1049 Brussel.
Hulp en verdere informatie
Indien u het slachtoffer bent van instapweigering, annulering of langdurige vertraging en de
luchtvaartmaatschappij weigert u te geven waar u recht op heeft, dien dan een klacht in bij de
nationale instantie die toezicht houdt op de afdwinging van deze rechten.Voor de naam en
het adres van deze instanties kunt u contact opnemen met Europe Direct, op het gratis telefoonnummer
00 800 6 7 8 9 10 11 of via het e-mailadres
[email protected].
Europe Direct kan u ook de gegevens verstrekken van organisaties die advies of bijstand verstrekken
met betrekking tot andere klachten.
U kunt ook het directoraat-generaal Energie en vervoer van de Europese Commissie
(B-1049 Brussel) op de hoogte brengen van de follow-up van uw klacht (fax (32-2) 299 10 15
of e-mail
[email protected]).
Folders met de op deze poster vermelde informatie en nadere gegevens zijn verkrijgbaar bij de
informatiedesk en op
http://europa.eu.int/comm/transport/air ... dex_en.htm.
IN UW CONTRACT MET EEN LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ ZIJN NOG ANDERE RECHTEN
EN VERPLICHTINGEN OPGENOMEN.VRAAG EEN KOPIE VAN UW CONTRACT AAN UW
LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ OF REISAGENTSCHAP.