LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Bonzo, ik heb geen ervaring met overstappen van de ene AD naar de andere, maar ik weet dat er enkele mensen op dit forum daar wel ervaringen mee hebben.
Wat ik wel herken is die adrenaline! Nou en of! Ik heb van mijn psych een benzo meegekregen (tranxe 5 mg om precies te zijn die ik 2 x en ik als ik het moeilijk heb 3 x per dag neem). Ik zit nu sinds ruim 5 weken op een dosis van 3omg. Het is bij mij bij lange na niet fantastico, maar de allerlergste top en het lichamelijk pijnlijke deel van depressie (die vreselijke knoop in je maag) is weg. Ik heb nu het geveol dat 'ik de dagen doorkom' en eigenlijk gaat het s'avonds stukken beter dan s'ochtends. Ik slaap redelijk, ben wat aan de vroege kant wakker en ik heb dan ook direct last van die adrenaline zoals jij het omschrijft. Ik neem daarom om 7 uur en om 13.00 uur een tranxene. Heel soms s'avonds een glaasje rosé.
Dat is mijn ervaring tot nu toe met die 30. Ik heb ook wel 40 geprobeerd, maar daar voede ik me niet goed bij.... een beetjhe buiten metzelf en alsof ik met alles en iedereen 'uit fase' liep. Een enorm rotgevoel dus. Misschien hoorde dat wel bij de bijwerking van een verhoging, maar na 2 weken ben ik terug gegaan naar de 30. Overigens sliep ik met die 40 wel veel beter, maar dat was eigenlijk het enige voordeel....

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey beste mede forummers,

@Mathy: Bedankt voor de felicitatie en het was erg gezellig en DRUK! Maar ik heb me toch wel vermaakt en in de overvolle huiskamer had ik weinig last van hyperventilatie verder ofzo. Normaal sliep ik ook savonds om 9 uur al omdat ik zowat omviel maar nu hield ik het makkelijk tot 1 uur vol. Gewoon een kwestie van afleiding dus :P
Het boek uw brein alsmedicijn is me al meerdere keren aangeraden en nu je het er weer over hebt denk ik dat ik hem toch even ga bestellen bij bol.com. Heb jij verder nog wat gedaan? Vandaag naar het theater toch?

Ik ben overigens ook erg benieuwd hoe het met jeanette en hugo gaat.

@bonzo: Ik ben ook overgestapt van een andere AD naar citalopram. Namenlijk efexor. Ik kreeg daar zo erge bijwerkingen door dat ik het echt niet meer trok. Zelfs met oxazepam niet. Ik kreeg toen citalopram aangeboden omdat die in verhouding minder bijwerkingen zou geven en dat klopt in mijn geval helemaal als een bus. In verhouding qua dosis zit ik nu veel hoger dan efexor toen en ik heb bij citalopram veel minder erger bijwerkingen als toen ik bij efexor op de allerlaagste dosis zat die je maar kon krijgen. Maar mooi dat de overstap toch enigzins rustig is verlopen zeg.

Overigens heb ik nu wel gister gemerkt dat als ik wat meer te doen heb dat ik dan de bijwerkingen heel erg links laat ligge. Mathy vertelde mij ook al eerder dat ik meer afleiding moest zoeken maar ik ben en blijf een eigewijs persoon. Maar gister heb ik toch gemerkt dat het heel verstandig is om wat om handen te hebben.

Ik wens jullie nog een prettig weekens toe (wat er nog van over is)
En spreek jullie later.

Groetjes

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Mijn zus attendeerde me op dit forum, omdat zij zich door alle verhalen enorm gesteund voelt. Ik heb ook al veel verhalen gelezen en het is een opluchting weer eens te beseffen dat ik niet de enige ben die depressief is/was en antidepressiva nodig heeft.
Ik ben ongeveer 6 weken geleden op eigen verzoek overgestapt van seroxat naar citalopram. Seroxat heb ik denk ik wel 15 jaar geslikt en ik had het gevoel dat het niet meer hielp. 2 Van mijn zussen slikken ook cita en zij worden niet dik van deze medicijnen, voor mij nog een extra reden om over te stappen. Van seroxat ben ik namelijk flink dikker geworden. Ik merk nu dat ik langzaam wat af ga vallen. Is mooi meegenomen.
In de 6 weken dat ik nu cita slik heb ik me niet geweldig gevoeld. Slecht slapen, labiel en wat somber. Nu zit ik ook met de renovatie van mijn huis (aanleg c.v. e.d.), ik woon alleen (ben 49 jr.) en sta er dus ook alleen voor en ik merk dat ik mijn baan + de verbouwing + de overstap naar een ander depressivum moeilijk aankan. Het kan zijn dat ik te weinig cita slik of dat ik er aan moet wennen, maar ik ben erg labiel. Gistermiddag raakte ik volledig in paniek, ik belde 2 zussen en heb enorm zitten huilen, ik was totaal overstuur, had het gevoel dat ik niks meer aan kon, ik vind mijn werk niet meer leuk, ik wil die bouwvakkers niet meer in mijn huis. Ik wil RUST. Maar goed, na die uitbarsting voelde ik me rustiger, maar heb evengoed niet kunnen slapen. En nu zit ik -en het is prachtig weer buiten- als een zombie achter mijn computer, dikke wallen onder mijn ogen en ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik nog even volhouden? Moet ik een afspraak maken met m'n huisarts? Vriendinnen zeggen dat ik me niet zo druk moet maken, maar ik wil me ook helemaal niet druk maken, ik heb gewoon geen controle over mijn emoties. Ik voel me gewoon rot en weet niet wat ik ermee moet. En die vriendinnen die me adviezen geven slapen allemaal goed. Ik denk wel eens: ik spreek je wel weer als je een week niet geslapen hebt.
Hebben jullie een advies voor me?
Ik heb trouwens veel steun aan dit forum, het is zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zoekt naar balans in het leven.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hoi Mathy en James,

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Het lijkt alsof ik doorschiet in het euforische gevoel, totdat het zover is dat ik er gestresst van raak. Euforie is eigenlijk een soort spanning en wat je op den duur als vervelend kunt gaan ervaren.
Aangezien ik het voor mn angststoonis slik is het op dit moment niet heel prettig vertoeven.
Ik weet nog goed, toen bij mij de Paroxetine begon aan te slaan, kreeg ik een soort roes over mee heen en dat was heerlijk. Jammer genoeg heeft dat niet langer dan een jaar mogen duren....
Ik hoop echt dat er binnenkort een klein wondertje staat te gebeuren, al weet ik natuurlijk dat je er zelf ook invloed op hebt!

Groet, Bonzo.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

@trijntjejansen:

Je hebt dus dat vorige middel 15 jaar geslikt??? wat een lange tijd zeg. EN ik kan ook heel goed snappen dat je in de opbouwfase van het medicijn rust wil. Ik wou namenlijk de eerste weken ook alleen maar op bed liggen. Heel frustrerend als je dan ook nog moet werken en een verbouwing hebt. En je vroeg of je contact moest opnemen met je arts. Nog beter, neem contact op met een psychiater!!!! Een arts moet zich er verder niet meer mee bemoeien. Ik weet niet of je met arts ook psychiater bedoelde. Maar zoniet.....neem alsjeblieft contact op met een psychiater. Die heeft hier veel meer kijk op enzo. In de eerste weken mag je best aan de oxazepam gaan hoor als je dat nog niet deed. Het vlakt een hoop bijwerkingen af en ik heb er erg veel steun aan. Verder heb je na 15 jaar slikken dus nog steeds een pil nodig om je serotonine te beinvloeden. Zonder medicatie gaat het dus niet?
Een antidepressiva werkt serotonine heropnameremmend en doet er helemaal niks aan om je serotonine weer op te bouwen ofzo. En een chemische medicatie maakt je receptoren lui in de hersenen zodat je altijd afhankelijk zal blijven van deze pillen. 15 jaar is erg lang en als je nog jaren antidepressiva blijft slikken kan je hier echt ernstige problemen door krijgen. Zoek eens wat op over 5-htp. google eens wat en ga een beetje rondkijken. Ik wens je veel sterkte en succes in deze opbouwtijd.

@bonzo: Die euforische gevoelens komen vaak voor in de opbouwfase van het medicijn. Deze euforie komt als je veel serotonine in de hersenen hebt. Het is te vergelijken met een xtc rush, die werkt namenlijk op dezelfde serotonine. Die spanningen die je beschrijft heb ik ook, en vooral als je dus een angststoornis hebt komt dat echt zeer heftig aan. Dit is vooral de eerste weken heel erg. Die pillen lopen heel erg in je hersenen te rommellen en de serotoninespiegel heeft grote pieken en dalen en moet straks dus stabiel worden. In de tussentijd verergeren een hoop klachten en dat is heel irritant ik kan er nog uren over door en meepraten. Ook voor jou, slik je ook oxazepam erbij? het kan heus geen kwaad de eerste tijd. Het haald die spanning grotendeels weg, ik heb er veel baat bij nu. Hier is ook al wat verbetering te merken. Vorige week wou ik alleen nog maar op bed liggen en zag er niet uit. Nu kom ik al wat meer buiten en krijg ik weer wat meer kleur op me gezicht. Het duurt altijd lang in het begin. Ik hoop voor jou dat er snel verbetering in komt want die spanning is gewoon k*t!!!!!

groetjes

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hoi James,

Ik slik al 6 jaar Xanax, dus nu ook.
Toen de Seroxat goed zijn werk deed heb ik helemaal geen Xanax geslikt, ongeveer een jaar.
Het vreemde is dat ik dit gespannen gevoel ook op het laast had tijdens het seroxat gebruik en dit was ook de grootste reden om te stoppen.
Ik moet eerlijk zeggen dat er het laaste half jaar veel gebeurd is in mn leven; relatie beeindigd, en binnenkort een reorganisatie op het werk. Dit zal ongetwijfeld ook invloed hebben op m'n gemoed.
Maar hoelang zit jij nu aan de Citalopram en hoe merk jij dat het steeds iets beter gaat? Wordt je rustiger in je hoofd?

Greetz.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Ik slik morgen 3 weken citalopram. Daarvoor heb ik 5 weken efexor geslikt maar na 5 weken leek alles alleen nog maar erger te worden. Ik kon gewoon niet meer functioneren. Ik schijn erg heftig te reageren op medicatie dus kreeg ik citalopram die dus milder is. eerste week 10 miligram en daarna 20. toen ik met de 20 begon voelde ik me weer zo beroerd dat ik weer terug ging naar 10 maar dat maakte alles nog veel erger, dus ben ik maar weer 20 gaan slikken en nu merk ik wel dat het elke dag IETS rustiger word in mn koppie. Ik heb weer zin om uit bed te komen en ik ga gewoon steeds meer proberen. Maar ik merk wel dat alles word afgevlakt, en als ik straks een hele hoge dosis nodig heb om de paniek weg te krijgen en dus ook een robot word dan kap ik ermee want dat heb ik er ook weer niet voor over. Er is namenlijk nog een alternatief en dat is 5-htp. Dat is de directe voorganger van serotonine en zorgt voor hogere serotoninewaardes in de hersenen. Een antidepressiva zorgt er alleen op een chemische manier voor dat je serotonine wat meer in de hersenen achter blijft. Met dus alle chemische bijwerkingenvan dien.

Ik kijk de citaloram nog een paar weken aan en anders nok ik hier ook mee dan ga ik wel op 5htp over. Ik merk dat mijn mannelijkheid ook niet meer zo makkelijk wil meewerken en dat zit me ook heel erg dwars.

Maar op een gegeven moment gaat de antidepressiva ook niet meer werken, in jou geval dus met de seroxat omdat die troep de receptoren in je hersenen aan het verneuken zijn. Die zijn juist belangrijk voor de nieuwe aanmaak/doorstroom van neurotransmitters zoals serotonine en dopamine enzo. Zo word je dus net als bij drugs afhankelijk van het middel. Ik heb de afgelopen weken een hoop erover opgezocht omdat ik toch in de ziektewet zit en een AD wil wel helpen, alleen het helpt je op een soms nadelige manier en langdurig gebruik kan dus wel degelijk schade aanrichten. Het kan het leven dragelijker maken maar er kleven gewoon veel negatieve dingen aan. Alleen die tijdelijke impotentie zit mij al heel erg dwars.
groeten

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi James,

Pas een beetje op met wat je zegt over AD! Het is niet helemaal waar wat je zegt. Ik zal proberen eenvoudig uit te leggen wat AD's doen. Ik snap het zelf trouwens ook maar amper....
Er zijn allerlei zenuweinden die via neurotransmitters met elkaar 'in contact' komen. Die neurotransmitters worden aangestuurd door serontonine. Echter, als een mens te weinig serontonine aanmaakt, gaan de neurotransmitters de nog aanwezige serontonine 'her'gebruiken en onstaat er een soort verstoord contact, omdat dat hergebruiken nooit een maximaal contact tussen de zenuweinden kunnen bewerkstelligen. Je krijgt een soort half-half effect en een verstoord contact tussen de zenuweinden door dat hergebruiken.
Wat AD's doen (ssri's) is ervoor zorgen dat de neurotransmitters de serotonine niet hergebruiken (vandaar de naam serotonineheropnameremmers) en het brein krijgt een tekort aan serotonine en wordt daardoor gedwongen om nieuwe, verse serotonine aan te maken. Dit proces duurt enkele weken en vandaar dat je in het begin je juist slechter voelt. De serotonine wordt niet meer hergebruikt en je hersenen maken nog geen nieuwe, verse serotonine aan, omdat dat proces enkele weken kan duren!
Mensen met een biologische depressie maken per definitie te weing serotonine aan en zullen dit hun hele leven moeten gebruiken. James, je kunt het toep noemen, maar ik geloof dat er echt mensen zijn bij wie het noodzakelijk is dat ze het blijven slikken!!!!
De ene heeft pillen nodig tegen een hoge bloeddruk, de ander een insulineshot tegen de suikerziekte en er zijn mensen die van nature te weinig serotonine aanmaken. Ik vind het juist belangrijk dat AD's en depressies een beetje uit de taboe-sfeer komen en dat het misschien inderdaad gewoon een lichamelijke aandoening is waar je een pil voor moet nemen.
Overigens denk ik wel dat het te snel wordt voorgeschreven door de huisartsen. dat wel.

Heel goed, dat je heb gemerkt dat die afleiding goed is! Anders ga je maar in een kringetje zitten malen en dat is voor niemand goed. Het is juist naar buiten gaan, naar de bakker om een broodje te haen, een borreltje drinken bij een vriend(in) en af en toe een ontzettende feelgood-film huren of een boek lezen. Ik merk dat ook hoor. Het is wel een gevecht en de ene dag gaat echt beter dan de andere.

Dat overstappen naar dat HTP5 (zeg ik het goed) moet je uiteraard zelf weten, maar geef die cip wel een kans nog. Probeer hoe moeilijk het ook is (want iedere dag lijkt een week te duren) het toch vol te houden totdat de optimale werking de kans krijgt. Het zou zonde zijn als je te vroeg stopt en je er achteraf achter komt dat het tòch beter voor je was en dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Ik ben overigens geen arts of psych, dus ik mag en kan je eigenlijk niks zeggen, maar ik spreek een beetje namens mezelf en toch een soort van vriendschap en verwantschap die ik voor je voel en voor de andere mededippers hier... dus ik bedoel het allemaal goed, ik hoop dat je dat begrijpt...

lfs
Mathy

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

@ trijntje. Ik ben het eens met James! Niks huisarts! Meteen naar een goede psychiater! Geen psycholoog, maar echt een psychiater die weet wat medicijnen voor/met je doen en probeer iets klamerends te slikken de komende tijd. Heb je dat in huis?

lfs
Mathy!

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Van HTP5 heb ik nog nooit gehoord, ik zal er eens wat informatie over opzoeken.
Wat betreft het voorschrijven van AD door mijn huisarts. Ik heb een psychiater gehad, een hele goeie die me uiteindelijk terugverwezen heeft naar mijn huisarts. In principe was ik -buiten de medicatie- uitbehandeld en kon ik de verdere behandeling met de huisarts af. Ik heb overigens een hele goeie arts die goed luistert, me serieus neemt en me zorgvuldig behandelt.
Ik slik eigenlijk al vanaf mijn 22ste (nu 49) AD, heb tot mijn 30ste een groot aantal jaren niet geslikt maar ben zonder pillen altijd depressief geweest. Toen ik van Friesland naar Amsterdam verhuisde besloot ik mijn leven aan te pakken en sindsdien slik ik AD. Ik kan wel stellen dat ik zonder AD niet meer kan functioneren. Een aantal malen heb ik geprobeerd te stoppen, ik wilde op eigen kracht het leven aankunnen, maar elke keer zakte ik weg in depressieve gevoelens en de paniekaanvallen waren nog erger. Die aanvallen ontwrichten me zo dat ik dagen uit mijn doen ben.
Inmiddels heb ik geaccepteerd dat ik de pillen nodig heb om te functioneren, jarenlang heb ik het gevoel gehad dat ik iets fout deed, ik verweet mezelf dat ik door eigen disfunctioneren med. nodig had. Het was allemaal mijn eigen schuld.
Inmiddels weet ik dat in mijn familie depressies voorkomen, voor een deel genetisch bepaald dus. 3 Van mijn 5 zussen slikken AD, we herkennen veel in elkaar en dat is een grote troost, want veel mensen, zelfs sommige van mijn vrienden, snappen niet wat angst of depressie is. Ik vind mensen met paniekstoornissen, depressies en andere stoornissen eigenlijk hele sterke mensen, want ondanks alles strijden we door met vallen en opstaan. Wij moeten veel harder werken dan mensen die altijd goed slapen en heel evenwichtig zijn (ik ken zulk soort mensen, lijken wel van een andere planeet te komen....)
Ik werk 32 uur, doe aan sport, heb een vriendenkring en probeer mijn leven een beetje leuk te maken en te houden. Maar af en toe, zoals in deze periode waarin ik net met de citalopram ben begonnen is het evenwicht een beetje zoek.
Ik wil nogmaals schrijven dat ik heel blij ben met dit forum, ik voel me thuis tussen jullie.

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Mathy, ik heb xanax in huis, maar wil het niet teveel slikken. Overigens is mijn huisarts tegen kalmeringsmiddelen, ik krijg het dus niet. Ik krijg wel 10 remeron per maand om op te slapen. Dat is zoals jullie w.s. weten ook een antidepressivum. Ik kan er redelijk op slapen maar 10 pilletjes zijn zo op en bovendien helpen ze niet tegen paniek.
Aangezien mijn huisarts geen kalm.middelen geeft, koop ik ze via internet. 60 Xanax voor zo'n 80 euro. Duur, maar ik hoef, als ik nu in paniek ben, niet meer op de fiets de stad in om op voorschrift van de avondarts 2 temazepammetjes te halen.
Overigens heb ik wel mijn huisarts verteld dat ik online xanax koop.

Trouwens, hoe doen jullie dat met werk? Is het voor jullie een beetje vol te houden?

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Trijntje,
Die combi tussen Cipramil en Remeron begrijp ik niet helemaal.... Iemand hier op dit forum? Twee ad's? Tegelijk?
En tuurlijk heeft je huisarts gelijk dat hij tegen die kalmeringstabletten is, maar tijdens het opbouwen van een (nieuwe) AD heb je het zwaar! Iedereen! Juist die paniekaanvallen in het begin kunnen het alleen maar erger maken. Mijn psych is helemaal niet zo anti kalmering, maar wil juist een heel strak opbouw-gebruik- en afbouwschema met mij gaan doorlopen van die kalmeringstabletten. Dat lijkt me toch beter dan dat jouw huisarts jou die dingen via internet laat bestellen. Dan zou ik, als ik die huisarts was, juist jou heel erg bij de hand pakken en samen met jou een plan van aanpak maken... of klinkt dat onlogisch wat ik zeg?

En die xanax via internet...is dat te vertrouwen? Is dat het juiste spul? Wat een geld zeg....

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

PS TRijntje.
Ik werk nu 50% en dat gaat goed! Ik heb wel een paniekaanval gehad vorige week, maar de dag erop ging het weer prima! Ik denk dat blijven werken (ook al is het maar weini) wel belangrijk is. Kletsen en klieren met collega's geeft afleiding en je nuttig voelen is alleen maar goed. Thuis zou ik alleen maar gaan zitten malen vrees ik....

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

@James: Ik vind ook dat je gevaarlijke uitspraken doet over antidepressiva...Waar baseer jij op dat het slikken van AD schadelijk is voor de lange termijn? Heb je er voor doorgeleerd of spreek je uit ervaring? Ik vind het prima dat dat je eigen mening is, maar je verkondigt het alsof het de enige waarheid is en dat stoort me.
Ik zal zoals het er nu naar uitziet ook de rest van m'n leven AD moeten slikken en het kan me geen bal schelen. Je leeft maar 1 keer, dus laat het dan ook een beetje dragelijk zijn! Het is absoluut niet bewezen dat het slikken van AD's op de lange termijn schadelijk is, integendeel uit recent onderzoek LIJKT het tegendeel waar te zijn...
@Trijntje: Ik werk 36 uur en het is af en toe erg zwaar om normaal te functioneren tussen alle "normale"mensen...Ik kijk weleens naar andere mensen en dan denk ik...*****, was ik maar zo!
Ik vind het erg fout dat je huisarts geen Xanax wilt voorschrijven, ik zou er bijna een andere huisarts voor gaan zoeken als ik jou was of een second opinion ofzo. Ik ken natuurlijk niet jouw medische achtergrond dus ik weet niet waarom hij/zij het niet voorschrijft, maar het klinkt bizar. Vooral omdat je nu bent aangewezen op het illegale circuit.

Groet, Bonzo.

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Ja hoor, die xanax is te vertrouwen, ik slik het al ongeveer anderhalf jaar en ik vind het heerlijk.... Ik weet dat er voor gewaarschuwd wordt, voor online pillen, maar deze werken. Je kunt je voorstellen hoe vervelend het is om 's avonds huilend de dokter te bellen omdat je in paniek bent, omdat de donkere nacht voor je ligt en omdat je weet dat je niet zult slapen. Als ik dan de avonddokter bel, neemt de assistent op, die geeft het door aan de dienstdoende arts en die belt me belt me, als het meevalt, na een half uur terug. Ik moet dan wederom uitleggen wat er aan de hand is, ondertussen ben je een uur verder en ben ik totaal over m'n toeren. Uiteindelijk mag ik dan 2 pilletjes halen, waar ik dan soms een half uur voor moet fietsen met een van het huilen vlekkerig gezicht en rode ogen, omdat de apotheken in mijn buurt geen dienst hebben. Dat gedoe was ik zat en nu krijg ik de xanax gewoon over de post uit India.

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Bonzo, ik heb eerder veel temazepam geslikt waar ik nu vanaf ben. Ik weet dat ik daarom geen kalm.middelen meer krijg. Overigens, toen ik jaren geleden voor 't eerst een nieuwe psychiater kreeg, zei ze gelijk bij mijn binnenkomst dat ik geen kalm.middelen kreeg. Ik had ooit een psychiater die me om de haverklap middelen voorschreef, de latere psych. is er juist tegen.
Ja, eigenlijk vind ik het ook niet goed dat ik op het illegale circuit ben aangewezen, maar ik moet wel als ik het niet van mijn huisarts krijg.
Ik zal het onderwerp kalm.middelen trouwens weer eens aansnijden bij mijn volgende bezoek. Ik moet over ongeveer 2 maanden weer naar de huisarts (als ik het nog zolang volhou).
Wat goed dat je 36 uur werkt. Ik zou dat niet meer kunnen en willen. 32 Uur is voor mij echt de limit. Ik kan me voorstellen dat het af en toe zwaar voor je is om te werken, maar net wat je zegt, ouwehoeren, kletsen enzo met je collega's is ook heel wat waard. En overdag op mijn werk lijkt alles veel normaler dan 's nachts, als ik wakker lig. En werken geeft mij structuur, jou w.s. ook.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey beste mensjes,

Ik voel me ook geen enkel moment aangevallen door je hoor mathy. Doordat je de discussie aanwakkert over bepaalde belangrijke zaken kan je alleen maar leren. Dat stukje wat je net typte is weer een welkome aanvulling op wat ik al wist. Het is ook mijn bedoeling niet om mensen gelijk van de ad af te helpen want die inwerktijd duurt nou eenmaal een tijdje en geef het gewoon ruim de tijd. De klachten worden nou eenmaal erger, dat zal altijd zo blijven.

maar ik weet wel zeker dat langdurig gebruik echt heel schadelijk kan zijn. Als je moleculair gaat kijken naar antidepressiva's zijn het eigenlijk gewoon neefjes en nichtjes met xtc, speed en ook ritalin behoort hierbij. En wetenschappelijk is gewoon al aangetoont dat zulke middellen doordat ze heel erg op de receptoren en neurotransmitters werken al die onderdeeltjes lui maken en zelfs op een soort non actief zetten. Hierdoor word de afhankelijkheid van het middel alleen maar groter. Veel ex verslaafden van speed en heroine kunnen daarom na de afkick hiervan echt jarenlang depressief blijven omdat die receptoren en dergelijke gewoon niet meer actief zijn doordat alles jarenlang is bestookt met kunstmatige prikkels (drugs). Zo zit dat dus met antidepressiva ook ongeveer. Wel heb ik het niet over een jaartje gebruik, maar ik vind bijvoorbeeld 18 jaar wel wat ver gaan.

Ook kun je lever problemen krijgen en seksuele stoornissen zijn ook al niet bevoordelijk voor een gezonde relatie. Het brengt dus vaak wel veel nadelige gevolgen met zich mee. Ik keur gebruik van antidepressiva dan ook helemaal niet af want het kan gewoon je leven redden. Vooral als je echt zwaar depri bent. Want wie zal weten wat er zonder die pillen gebeurd zou zijn......

Maar een AD zorgt dus wel dat de hersennen nieuwe serotonine gaan produceren via dat systeem wat mathy net vertelde, maar verder bevordert het de nieuwe aanmaak via de natuurlijke weg niet echt veel meer. De remslaap blijft vaak uit of word veel minder, terwijl de rem slaap echt nodig is voor een goeie geestelijke balans. Dus dat ook samen met die grote afhankelijkheid die kan komen door luie receptoren kan langdurig gebruik dus echt verkeerd uitpakken.

Ik geef ook de citalopram gewoon nog de kans want ik zie gewoon aan mensen om me heen hoe het hun leven terug kan geven. Maar als ik er over bijvoorbeeld 2 jaar nog niet vanaf ben, ga ik toch iets alternatiefs proberen. Bijvoorbeeld die 5-htp. Zoals ik al vertelde is dit de voorganger van serotonine en zorgt dus gelijk voor meer serotonine in de hersenen. Er zijn gewoon veel goeie rapporten over alleen door de farmaceutische industrie word alles tegen gewerkt omdat die het niet erg vinden dat mensen hun leven lang afhankelijk zijn van medicatie. Hun doel is uiteindelijk toch ook geld verdienen.

Ik wil absoluut niet de AD in een kwaad daglicht zetten, maar als je het toch al jarenlang gebruikt en er toch maar niet vanaf komt geef dan ook eens iets anders de kans.

Het komt er dus gewoon op neer dat de eerste weken van een AD gewoon flink doorzetten is. Er zijn in nederland bijna een miljoen slikkers en we zijn echt niet alleen.

Ook vind ik het maar vreemd dat je geen kalmeringspillen krijgt trijntje. Het zelf kopen kost ook niet niks zo te lezen.

@bonzo: Ik heb hier niet voor doorgeleerd, maar de afgelopen weken heb ik heel wat psychiaters afgebelt en gemailt om te vragen hoe het nou in elkaar steekt. veel daarvan kunnen niet eens een duidelijke uitleg geven trouwens. Ook ben ik mensen gaan bellen waaronder een ex psychiater een boek uitbrengt volgende maand met daarin het verband tussen de 5-htp en de serotonine en depressie enzo. Deze man heeft verder gekeken dan zijn neus lang is in tegenstelling tot veel psychiaters en er dus ook achter gekomen is dat er een natuurlijke weg is om serotonine aan te vullen.

Lees dit stuk ook maar eens
http://www.circadian.nl/supplementen/la ... oom-1.html

Kosteloos persoonlijk advies
Naast de publicaties biedt Circadian de mogelijkheid tot kosteloos persoonlijk advies over voeding en voedingssupplementen in relatie tot je gezondheid. Samen met onze voedingsdeskundige/orthomoleculair therapeut kan je jouw persoonlijke gezondheidssituatie bespreken. Iedere werkdag tussen 09.30 - 12.00 uur.
Telefoon 040-2816582.


Ook zou je dit nummer eens kunnen bellen. Deze man heb ik van de week ook een uur gesproken en kan heel goed onderbouwen waarom lange termijn gebruik van antidepressiva een negatieve invloed kan hebben op je leven.

nogmaals......ik geef echt verder niet af op de AD want ik slik er nu zelf ook 1. Maar als je na jarenlang slikken niet zonder kan zijn er ook alternatieven die geen chemische bijwerkingen geven

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

James, ik denk dat je wel een puntje hebt met die drugs en de serotonine. Het enige, volgens mij grote verschil is dat xtc serotonine aanmaken en ssri's ervoor zorgen dat ouwe serotonine niet wordt gere-cycled. Omdat dat niet gebeurd, worden de hersenen zelf gestimuleerd (dus dat doen niet de ssri's) om nieuwe serotonine aan te maken. Ik denk niet dat hier sprake is van het lui maken van de hersenen, maar dat je hersenen juist gestimuleerd worden om hun werk eindelijk eens goed te doen.

Maar.... kanttekening. Dit verhaal heb ik van mijn psych en zij zei dat zij dit verhaal heeft van de ssri-fabrikanten. Ze zei daarom zelf ook dat ze niet met 100% zekerheid kon zeggen dat het ook echt zo werkt.

Ik weet dat er op deze aarde een aantal mensen vreselijk veel geld verdienen met de productie en uitvinding van de ssri's. Ze rijden in dikke auto's en wonen in riante villa's. Inclusief de nederlandse apothekers. James, je hebt ook hartstikke gelijk dat we daarom kritisch moeten zijn en blijven. Absoluut. ZElf verdiep ik me op dit moment in de visolie-hoek. Het is namelijk interessant dat er in de landen waar veel vis gegeten wordt, veel minder depressies voorkomen! Nou ben ik er wel achter dat visolie slikken niet zomaar de oplossing is. Je moet heel goed kijken naar de samenstelling van die visolie. En er moet vitamine E aan zijn toegevoegd. Visolie is een natuurlijk serotine-aanmaker, mits in de juiste hoeveelheid en combinatie. Schijnt. Als ik meer tijd heb (ik ga nu naar theater) zal ik op dit forum mijn bevindingen eens plaatsen, alrighty?

lfs
Mathy

Jana3
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2007 12:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jana3 »

Helemaal met je eens Mathy, ook ik heb altijd begrepen dat de SSRI's je hersenen aanzetten om nieuwe serotine aan te maken. Dat heeft tenmisnte mijn psychater zo uitgelegd.
Verder legde hij uit dat na ongeveer een jaar je hersenen dit hebben opgepakt (of aangeleerd) en kun je dus de SSRI gaan afbouwen.

Ik ben het met je eens James dat je niet alles klakkeloos moet aannemen, zeker niet als de info afkomstig is van een industrie die er belachelijk veel geld aan verdiend.
Ik vind alleen wel dat als je de keuze maakt om ad's te slikken je er dan ook gewoon voor moet gaan, en niet de hele tijd moet gaan twijfelen of ze wel werken en of het wel of niet slecht voor je is. Ik denk dat dat de optimale werking alleen maar remt. Ga ervoor en geloof erin! Pas na een (flink) aantal weken kun je pas zeggen of het voor je werkt of niet.

Even een kanttekening:
Ik snap wel dat het voor de een meer een keuze is om ermee te beginnen dan voor een ander. Zo kan ik in principe ook zonder ad functioneren, met mijn angststoornis valt in principe te leven. Maar niet optimaal en daar streef ik wel naar. Na jaren verschillende therapien te hebben geprobeerd (nooit een ad of kalmeringsmiddel geslikt) heb ik nu de keuze gemaakt om te kijken of een ad met therapie mij net dat beetje extra geeft om echt uit die angststoornis te komen. Daar had ik ook twijfels bij, natuurlijk, maar nu ik ermee ben begonnnen wil ik het ook echt een kans geven. Erin geloven is daar een belangrijk onderdeel van!! Hoe moeilijk ook omdat je je in het begin zo rot kan voelen ervan.
Ik snap wel dat andere mensen dusdanige klachten hebben dat ze niet meer kunnen functioneren en de ad voor hen op die manier minder een keuze is. Wellicht twijfelen zij meer over het gebruik van ad's en het nut. Jammer, want daarmee geef je het minder kans in mijn optiek.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey beste mensjes,

Hoe is het verder met jullie? Ik ga trouwens zo weer naar mijn psychiater en ga nog even wat extra info winnen. Ik wil ook graag zijn verhaal horen over de werking van AD. Bij mij is het ook zo dat ik zonder ad wel kan leven. Ik heb wel constant stress en paniek, maar ik had wel gewoon al mn dingetjes en contacten. Maar dan is de vraag hoelang je het nog uithoud, want al die stress gaat je echt niet goed doen en ooit komt de man met de hamer! Ik heb ook eerst 2 jaar allerlei therapievormen geprobeert hoor, maar uiteindelijk toch bij antidepressiva uitgekomen. Ik geef het ook zeker de kans wel. Maar dat ik juist naar alternatieve zoek komt gewoon door het feit dat ik geen zin heb om ook de rest van mn leven deze pillen te gaan slikken.

Totaal geen zin in sex en erectiestoornissen gaan ook echt niet werken in een relatie. Ik heb het er nu nog wel voor over, maar niet de rest van mn leven zegmaar. Ik blijf dit gewoon slikken en als ik na een jaar ofzo niet zonder het middel kan dan zal ik zeker alternatieve gaan proberen want het is ook zeker niet zo dat ik niet kan functioneren zonder AD. Wat nu trouwens andersom is door de bijwerkingen haha :P

Verder ga ik zo met mn psych eens de discussie aan. Ik ben heel erg benieuwd naar zijn kijk erop.

Hoe was het theaterbezoek mathy? Heb je het goed uitgehouden?

Ik spreek jullie later.

Groetjes, Ryan

Gesloten