sake1987 schreef: ↑19 mei 2020 19:05
Dan zou ik je graag uitnodigen om eens in zo'n periode bij ons te komen werken, kan jij dit misschien aan de bewoners uitleggen. Het lukt mij niet.
Herkenbaar. Ik hoor hetzelfde uit de instelling voor verstandelijk beperkten, waar ik af en toe vrijwilligerswerk doe (overgehouden aan een opdracht bij deze groep). De bewoners zijn afgesloten van de buitenwereld, kunnen gelukkig wel over het terrein wandelen, maar het leuke is er vanaf, want alle dagen zijn hetzelfde. Het heeft een paar weken geduurd om ze uit te leggen wat een virus is.
Zelf zou ik weer langs mogen komen, maar mijn conditie is nog te slecht en die heb ik bij een paar bewoners echt nodig. Combinatie van spasmen en speelsheid vraagt om kracht
Nijogeth schreef: ↑19 mei 2020 14:45
De constante is eigenlijk hetzelfde. Het inperken van die vrijheid heeft geen eindeloze grens en ergens moet die vrijheid weer terug. Als de regering dat niet zelf doet, dan komt een groot deel van het volk uiteindelijk in opstand. En ik zie dat vroeg of laat wel gebeuren en verwacht dat de eerste tekenen daarvan al te zien zijn. Dan is het aan de overheid hoe men er mee omgaat als mensen daadwerkelijk eigen vrijheid gaan claimen. Hard aanpakken werkte vrijwel altijd averechts en meedenken, toegevingen doen en duidelijkheid geven was meestal de sleutel om rust in de tent te krijgen. Laat dat laatste momenteel amper gebeuren.
Het is wel Nederland. Hier is 'opstand' in de praktijk een radicale verandering in de meningen, in het stemgedrag, al dan niet gecombineerd met burgerlijke ongehoorzaamheid.
Duidelijkheid helpt momenteel niet. De persconferentie van vanavond was eerder een uitrol van eerdere aankondigingen, alles baseert op de stand van de tweede helft van april, niet op alles, wat de afgelopen weken aan nieuwe inzichten is opgedoken. Je zag het bij
- onderwijs. Het noorden blijft online lesgeven, ook al wil de regering dat anders. Ik vind het niet zo raar, want in de noordelijke drie provincies zijn de reisafstanden naar de scholen groot. Dertig kilometer lopen of fietsen is buiten de werkelijkheid.
- vakanties. Duitsland is bezig de grenzen in Europa open te krijgen, vandaag bondskanselier Merkel en Oost-Europa. De vraag naar de zomervakantie leek de minister-president te overvallen en dan nog beginnen over 'maatregelen bij terugkomst'. Pardon? Zo gevaarlijk is het buitenland niet en overal gelden extra voorschriften inzake maximum aantallen personen, hygiëne, afstand houden, reserveren. Vaak strenger dan in Nederland.
De aankondiging van een steekproef heb ik vanavond gemist. Denemarken wil de hele bevolking gaan testen. In Nederland weten we, dat er te weinig wordt getest, er sprake moet zijn van onderrapportage. Bij een beperkte testcapaciteit levert een steekproef dan de beste inzichten op over het werkelijke verloop en de verspreiding, ook om zelf geloofwaardig te blijven.