Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Die testen lopen nu - onderdeel van het fase 4 onderzoek - en dit geldt niet alleen voor Pfizer (verzorgt alleen de productie/distributie, het vaccin is en blijft van BioNTech), maar voor alle fabrikanten.

De toelating vanaf 16 jaar voor AstraZeneca door de EMA en FDA was alleen mogelijk, omdat in het fase 3 onderzoek personen vanaf 14 jaar meededen. Anders zou het vanaf 18, 21 of 25 jaar zijn geweest.

Voor dit onderzoek met kleine kinderen bestaan speciale protocollen. Omdat bij deze groep vaccins EMA en/of FDA een 'rolling review' gebruiken, kijken deze instanties direct mee met dit onderzoek. Daarom is mijn mening: het is dubbel zo veilig als normaal.

De basis is goed. De vaccins zijn effectief, er zijn nauwelijks onverwachte bijwerkingen (en als ze er zijn, dan worden ze breed bekend), daarom gaat de toelating voor kinderen vooral om de vraag: welke dosis bij welke lengte en gewicht? De eerste test bij kinderen is altijd met de kleinst mogelijke dosis.

Voorbeeld mazelen. Kinderen en volwassenen krijgen hetzelfde vaccin, maar in een verschillende dosis, omdat het immuunsysteem van kinderen anders op het vaccin reageert dan bij volwassenen. En dat is gelijk de tweede, belangrijke onderzoeksvraag: welke reactie geven de kinderen zelf en wat kunnen de onderzoekers zelf meten aan reactie?

Het is niet 'je kind uitlenen', want de ouders zijn in dit onderzoek de tolken. Bij kleine kinderen is alles buikpijn en de ouders kunnen de onderzoekers veel uitgebreider vertellen hoe hun kind reageert op het testvaccin (of placebo).

Ik vind dit onderzoek wel belangrijk en niet omdat we zelf ervaring hebben, meer voor het grotere belang. Het VK heeft laten zien, hoe snel een virus zich via kinderen verspreidt, als de rest allemaal dicht is en de scholen open blijven. Vervelender is het PIM-syndroom, dat tot tien weken na besmetting kan optreden bij kinderen 5-17 jaar. Al komt het niet vaak voor, je wilt je kind niet op de IC zien. Als er vaccins voor elke leeftijdsgroep beschikbaar zijn, wordt het weer een stap eenvoudiger, al verwacht ik dit jaar geen toelating voor onder de 16 jaar.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
25 mar 2021 22:48
De ouders kiezen deze kinderen helemaal niet uit. Dat wordt door het kinderdagverblijf gedaan, dat daarvoor weer een flinke kwak geld krijgt. ;)
En dan het meest vervelende kind - dat altijd de peuterleidster tegen de schenen schopt - als eerste? :roll:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
25 mar 2021 22:48
De ouders kiezen deze kinderen helemaal niet uit. Dat wordt door het kinderdagverblijf gedaan, dat daarvoor weer een flinke kwak geld krijgt. ;)

Al geven ze een miljoen, mijn kinderen zouden daar nooit voor gebruikt worden.

Ik vind dit trouwens veel te ver gaan, deze corona gekte bij deze jonge kids.

Nijogeth
Berichten: 10195
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, ik vind die coronagekte al ruim een jaar te ver gaan. Met een korte pauze, waarin de maatregelen nog enigszins rekening hielden met alle takken van sport en niet alleen met virusbeperking. En ook in die periode vond ik het te ver gaan, daar ik nog steeds van mening ben dat je geen angstcultuur moet zaaien vanwege boetes, maar het na een korte periode met regels over had moeten gaan naar adviezen.

Lady1234
Berichten: 27342
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar aan de adviezen houdt u zich toch ook niet?

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
25 mar 2021 22:24
Leen jij daar je kind voor dan??
Ja het is walgelijk om kinderen vanaf 6 maanden als proefkonijn te gebruiken.
Laat jij de kinderen wel inenten voor DTP mazelen etc , en straks misschien Corona?
Ook voor die prikken zal eerst getest zijn op kinderen.

Nijogeth
Berichten: 10195
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
25 mar 2021 23:18
Maar aan de adviezen houdt u zich toch ook niet?
Nee, maar dat zeg ik toch ook niet.

Lowieze
Berichten: 6725
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

https://www.nu.nl/coronavirus/6123981/v ... enoeg.html

Het vaccinatiebeleid in Nederland wordt er niet duidelijker op

Lowieze
Berichten: 6725
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

reggie2 schreef:
25 mar 2021 22:24
Leen jij daar je kind voor dan??
Ja het is walgelijk om kinderen vanaf 6 maanden als proefkonijn te gebruiken.
Ik las vanaf 6 jaar. Maar u snapt toch wel dat ook medicatie op kinderen getest wordt? Anders zouden we nooit verder komen met nieuwe medicijnen voor kinderen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
26 mar 2021 07:36

Ik las vanaf 6 jaar. Maar u snapt toch wel dat ook medicatie op kinderen getest wordt? Anders zouden we nooit verder komen met nieuwe medicijnen voor kinderen.
Nee er staat vanaf 6 maanden en nee ik snap dit niet en walg hier ook van.
Wie zijn kind hiervoor leent is niet in orde.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
26 mar 2021 07:16
Het vaccinatiebeleid in Nederland wordt er niet duidelijker op
Dit was al een tijdje bekend, nu is het verder uitgewerkt. Onze artsen verwachten, dat de termijn van 6 maanden in stappen verlengd gaat worden, zodra er voldoende bewijs is, dat de natuurlijk opgebouwde immuniteit langer aanhoudt.

Of het advies voor 1 prik verstandig is, weet ik niet. AstraZeneca/Oxford geeft bij de 1e prik een duidelijke reactie, bij BionTech/Pfizer en Moderna is dat na de 2e prik. Logisch is het wel: het vaccin geeft het immuunsysteem een duw, geeft bij sommigen een sterkere reactie dan de originele besmetting.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
26 mar 2021 08:42
211 ernstige bijwerkingen van het vaccin Pfizer zijn er gemeld bij het Lareb. En ernstig betekent dat ziekenhuisopname nodig was of gevaccineerde is overleden. Hoe moet ik dat nu zien in het totale beeld van veiligheid van de vaccins? We zijn nu 3 maanden aan het vaccineren en gemiddeld overlijdt in Nederland 1 mens kort na vaccinatie met Pfizervaccin.
Dat is toch best veel? Of zie ik dat verkeerd?
Hoeveel vaccins met Pfizer zijn er in totaal gezet? Welke leeftijdsgroep heeft het gekregen? Met deze gegevens erbij, is het makkelijker dit bericht op waarde te schatten.

Na de uitgebreide aandacht voor de bijwerkingen van AstraZeneca ben ik voorzichtig geworden over de sterfgevallen: ze kunnen door een verkeerde behandeling zijn overleden of waren al onderweg naar het einde, terwijl ze het vaccin kregen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Je bedoelt Reggie, denk ik.
Jose2501 schreef:
26 mar 2021 09:06
Als je de link aanklikt staat de leeftijd in een grafiek aangegeven.
Opvallend ook dat er veel meer vrouwen dan mannen bijwerkingen schijnen te hebben.
Wie hebben tot nu toe een uitnodiging gekregen? Ouderen en zorgpersoneel. Precies de twee groepen waarin vrouwen oververtegenwoordigd zijn op grond van levensverwachting en beroepsgroep.
Op 17/18 maart zijn in Nederland 2 miljoen prikken gezet volgens het dashboard. Dan valt het aantal meldingen reuze mee.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vooral de bijwerkingen bij kinderen zijn opvallend.

Lowieze
Berichten: 6725
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onderzoek heeft aangetoond dat het immuunsysteem na een vaccinatie over het algemeen feller reageert bij vrouwen dan bij mannen.
Bovendien zie je bij het Lareb dat veel meldingen door patiënten zelf zijn gedaan. Het vermoeden is dat bijwerkingen sneller worden gemeld door vrouwen dan door mannen. Mannen vinden het vaak niet de moeite om dat te doen.

Lowieze
Berichten: 6725
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
26 mar 2021 10:08


Is dat zo? Dat vrouwen heftiger reageren op vaccin? Ik had ook echt hoge koorts, bijna 40, dus zou kunnen kloppen. Maar op de IC's en in de overlijdens zijn mannen weer oververtegenwoordigd lees ik in het dashboard.

Dat veel mensen zelf bijwerkingen melden begrijp ik wel. Maar ziekenhuisopnames en overlijdens zal toch ook wel door een arts gemeld worden?

Lowieze vindt u persoonlijk 211 ernstige bijwerkingen niet opvallend veel?
Heeft u weleens gekeken hoeveel meldingen van bijwerkingen van het griepvaccin ze krijgen?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

snellie schreef:
26 mar 2021 09:36
Wat is eigenlijk de hoofdreden om kleine kinderen te willen vaccineren? Is dat voor henzelf? Of voor het verspreidingsrisico?
Allebei.
De ontwikkelingen in Groot-Brittannië in de periode september 2020 - februari 2021 hebben duidelijk gemaakt, dat kinderen een rol in de verspreiding hebben èn dat dit virus bij kinderen niet zo onschuldig is als eerst gedacht.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Met coronavirus lijkt het influenzavirus verdwenen? Dat is toch ook bizar?
Nee niet juist.
Met de maatregelen ( mondkapje, handen wassen, 1,5 meter, minder bezoek en gedeeltelijke lockdown ) is de verspreiding van het influenza-virus tot een stilstand gekomen. Deze maatregelen zijn blijkbaar zo effectief dat het griepvirus geen kans heeft gehad deze winter. Dat zegt dan ook best veel over de besmettelijkheid van covid-19

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Griep wordt gemeld bij de rivm's op de wereld. Overal geen tot extreem weinig meldingen. Het is een slecht jaar voor het griepvirus.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Het ging hiervoor over onderzoek naar de werking van vaccins bij kinderen om ook voor die leeftijdsgroep toelating te krijgen. Dit was een vervolgvraag.

Gesloten