olaf79 schreef:BBCS schreef:Apple geeft maar 1 jaar garantie.
Als dan de laptop na 1,5 jaar kapot gaat, gaat men standaard uit dat de laptop non-conform is, waardoor de consument kosteloze reparatie of vervanging kan eisen, omdat men aangeeft dat die laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan.
Men verschuilt daarmee ook onder de noemer: in het verkeer zijnde opvatting.
Je hebt dit riedeltje al eerder afgedraaid. Er is niemand die aangeeft dat een laptop 5 jaar mee moet gaan. Van een Apple laptop mag je gezien de reclame, de specs en de prijs verwachten dat hij zeker langer dan 1,5 jaar meegaat.
Als minimale waarborg (=zekerheid = garantie) heeft de europese wet bepaald dat voor de meeste consumente goederen de normale levenduur ten minste 2 jaar is.
Kun je daaraan niet voldoen, dan moet je het product niet op de markt brengen.
Nogmaals. Als ik een Apple koop in de online apple store heb ik recht tot 2 jaar na aanschaf op kostenloos herstel. Of je dat nou leuk vind of niet.
Je hebt het mis.
Er is nergens bepaald dat de normale levensduur ten minste 2 jaar is.
Dat is een hardnekkig misverstand.
In de Europese Richtlijn is bepaald dat de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet in overeenstemming is met de overeenkomst, waarbij men bepaald heeft dat als de Nationale wetgeving een verval termijn kent, deze niet korter mag zijn als 2 jaar.
Waar staat dan dat het product minimaal een levensduur moet bezitten van 2 jaar?
Ik denk dat jij teveel naar anderen geluisterd hebt, in plaats van zelf de Europese Richtlijn te lezen.
Als minimale waarborg (=zekerheid = garantie) heeft de europese wet bepaald dat voor de meeste consumente goederen de normale levenduur ten minste 2 jaar is.
Dat is dus niet in de Europese Richtlijn bepaald!
De Europese Richtlijn omschrijft in artikel 5, lid 1:
De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
het gebrek aan overeenstemming
betekent niet: gebrek aan het product, maar gebrek aan de overeenkomst!
Zou er hebben gestaan:
De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan het product zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen.
Dan heb je gelijk en dan hebben ook de consumentenorganisaties gelijk.
Maar dat staat er niet!!!
Er staat: overeenstemming en geen product of goederen.
En in de Nederlandse wetgeving is de term overeenstemming vervangen door conform, wat precies hetzelfde betekent.
Die 2 jaar heeft de Nederlandse wetgever niet overgenomen, wat resulteert dat de verkopende partij voor een langere periode aansprakelijk is als het product niet conform de koopovereenkomst (de conformiteitsbeginsel) is.
Nu duidelijk?
Of moet ik het nog tig aantal keer herhalen?