LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
cybertomaat

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Ook de groenteboer,slager en bakker op de hoek konden niet tegen de supermarkt op......
Wie mist ze nog?
Ik ... en de slager waar ik als kleine jongen een plakje worst kreeg.
Die toen ik vroeg of ze ook EVERZWIJN had (astrix&obelix)......
de volgende week een grote zilveren schaal in zijn vitrine had staan,
kompleet met zwijnenkop met appel in de bek :
SPECIALE AANBIEDING :
Everzwijnpate ...... :D

(p.van poorten ... keurslager...Amsterdam :wink: )

Dat waren nog eens tijden ... iedereen kende elkaar, groete elkaar,
maakte een babbeltje op het schoolplein, lette ff op elkaars kinderen,
buren klopte eens aan als oude "tante Beppie" een dag of wat niet
langs was komen "strompelen" met haar looprekje ... enz ... enz ...

Tegenwoordig word ALLES onpersonelijker.
De mensen horen/zien meer van (commerciele) TV en RADIO
als van elkaar/de "ECHTE" wereld om zich heen.

Kijk naar mij ... nu op dit moment ... ik moet hier nog opruimen,
het is lekker weer dus ik wil ook nog ff naar buiten.
Ik heb net 2 mails verstuurd ivm politieke activiteiten...
terwijl ik daar eigenlijk ff geen zin in had ... EN NU ???

Nu zit ik ook nog eens hier omdat ik 10 meldingen van RADAR had,
waarvan de meeste wel een antwoord/opmerking verdienen :wink:
Ik heb zelf al al mijn (op 1 na) onzintopics afgemeld ,
kan je na gaan.

Ach .. ik maak me ook teveel druk om " de wereld"
ik ben Atlas niet ... dus leg ik me er maar bij neer dat ik niet
DE HELE WERELD OP MIJN SCHOUDERS KAN DRAGEN......
maar vele handen zouden dat een minder zwaar werk maken TOCH ???

>cybertje<

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Zit er een virus op of spyware?
Dan wordt in de garantieperiode de gehele computer vervangen. De klant krijgt dan gelijk een complete nieuwe computer mee.

Is de harde schijf kapot?
Dan wordt de complete computer vervangen.

(was even fietsen)

Technisch gezien heb je gelijk,
Echter economisch gezien niet. die computer gaat retour fabrikant, kan die het oplossen.

De megastore is er al 2 kwijt van het grote aantal dat ie goedkoop had ingekocht ipv 1. De ene krijgt hij gecrediteerd.
Het punt is dat spyware en virussen niet onder de garantie vallen.
Dus de klant dient gewoon voor zulke reparaties te betalen (is logisch.)

Dus wordt dan in de garantieperiode de computer niet omgeruild.
Je grootste onzin tuurlijk.

fietsje

Ongelezen bericht door fietsje »

Het punt is dat spyware en virussen niet onder de garantie vallen.
Dus de klant dient gewoon voor zulke reparaties te betalen (is logisch.)
Volgens mij hadden we hierover al eerder een discussie...
De klant verwacht dat hij zijn systeem gewoon kan gebruiken. Als het systeem echter raar gaat reageren ( weet hij veel ) gaat hij terug met deze klacht. Als hij de kennis zoals ik had gehad, was hij niet terug gegaan en had de spyware zelf wel verwijderd. Waarschijnlijk weet hij niet ( of wil niet weten) dat het om spyware oid gaat.
Voor de megawinkel kost het teveel tijd en geld e.e.a. uit te zoeken zoals jij dat doet. Hij heeft er de kennis niet voor en het personeel ( = kosten) niet voor. Hij wil gewoon veel dozen schuiven en met een lagere marge komt hij toch aan z'n maandsalaris. Waarom zou hij ook. Terug sturen naar zijn fabrikant en laat die het uitzoeken. Zo is hij het snelst klaar en het meest economisch bezig.
Zoals ik al zei, technisch heb je gelijk, economisch niet.....

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Leuk die everzwijn anekdote, maar ik herinner mij vooral de wachttijden in dat soort winkels.
Even naar de bakker, 5 klanten voor je, kwartier kwijt.
En dan nog naar groenteboer en kruidenier die kilotjes suiker staat af te wegen....

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Vooral de slager was een ramp op zaterdag :) Terpstra overigens nog altijd :)

@cybertje: van Poorten op de Vlugtlaan?

ikbenik

Terug sturen naar zijn fabrikant en laat die het uitzoeken. Zo is hij het snelst klaar en het meest economisch bezig.
Als de fabrikant wijs is, stuurt hij die computer ongerepareerd terug.

Want softwareproblemen behoren tot de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker.
De klant verwacht dat hij zijn systeem gewoon kan gebruiken. Als het systeem echter raar gaat reageren ( weet hij veel ) gaat hij terug met deze klacht. Als hij de kennis zoals ik had gehad, was hij niet terug gegaan en had de spyware zelf wel verwijderd. Waarschijnlijk weet hij niet ( of wil niet weten) dat het om spyware oid gaat.
Daar zit het probleem.
De steeds meer consumenten willen er niet mee bezig zijn, sluiten de ogen voor de problemen en geven de anderen de schuld als hun systeem verrot is geraakt door de virussen en spyware.

Het is net zoals met sex:

Men gaat liggen wippen zonder voorzorgsmaatregelen en achteraf mekkeren dat ze besmet zijn met een SOA of HIV.

Met die mensen kan ik echt geen medelijden hebben.

Men kon het van te voren weten, men verdomt het om maatregelen te treffen en zitten achteraf met de problemen.

Nu ga ik het hard zeggen:

Als men niet met die beveiligingen bezig willen zijn en dit ook verdommen, dan moeten ze de verbinding met internet ongedaan maken. Oftewel: De stekker van de internetverbinding losmaken en niet meer verbinding maken met internet.

ikbenik

Quote:

Zoals ik al zei, technisch heb je gelijk, economisch niet.....
Economisch is het zo dat als je een virus op je computer hebt staan of spyware, dat dit de verantwoordelijkheid is van de eindgebruiker.

Je bent als eindgebruiker zelf verantwoordelijk wat er op de computer staat en wat er met de computer gebeurd. Ditzelfde geldt ook voor de draadloze netwerkverbinding die je thuis hebt.

En als je die verantwoordelijkheid als eindgebruiker niet wilt nemen, dan dien je de verbinding met internet te verbreken en niet meer herstellen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als de fabrikant wijs is, stuurt hij die computer ongerepareerd terug
Die fabrikant gaat daar echt niet naar kijken.. Dat kost tijd en dus geld.
Nieuwe image erop. Evt. nieuwe kast er omheen ( indien nodig ) en terug in de verkoop met dat ding !

Fabrikant blij, verkoper blij, klant tevreden..

Iedereen happy :D

Behalve ikbenik, want die vind dat oneerlijk :wink:
tja, that's life :D

ikbenik

Die fabrikant gaat daar echt niet naar kijken.. Dat kost tijd en dus geld.
Nieuwe image erop. Evt. nieuwe kast er omheen ( indien nodig ) en terug in de verkoop met dat ding !

Fabrikant blij, verkoper blij, klant tevreden..

Iedereen happy :lol:
Dus de volgende klant krijgt dan een gebruikte product.

En dat willen jullie toch niet?
Behalve ikbenik, want die vind dat oneerlijk :wink:
Tuurlijk is dat oneerlijk.

Want uit ervaring kan ik zeggen dat dit soort acties van die grote ketens vaak het probleem niet oplossen.

angel1978

Dus de volgende klant krijgt dan een gebruikte product.
Die krijg je een groot gedeelte van de tijd al, alleen heeft 99% van de klanten dat niet door. Indien er geen gebruikssporen zijn heeft dat ook geen zin, die is dan zo goed als nieuw.

En anders gaat die pc gewoon de 2e hands markt op... Verder ook geen probleem !
Want uit ervaring kan ik zeggen dat dit soort acties van die grote ketens vaak het probleem niet oplossen.
Wel voor de klant ( in ieder geval in zijn/haar beleving )...
En da's misschien nieuws voor je, maar daar gaat het om bij service.
Klantgericht zijn

ikbenik

Quote:

Wel voor de klant ( in ieder geval in zijn/haar beleving )...
En da's misschien nieuws voor je, maar daar gaat het om bij service.
Klantgericht zijn
Geef die mensen een nieuwe computer en een tijdje later hebben ze het probleem weer.

De consumenten moeten bijgeschoold worden, en niet dat de winkelier zijn activiteiten aan de consument aanpast.
Want dan geef je de consument een vrijbrief om maar raak aan te klooien en daarmee geef je de consument een vrijbrief om zijn eigen verantwoordelijkheden niet na te hoeven komen.
Wel voor de klant ( in ieder geval in zijn/haar beleving)

Blind zijn voor de realiteit.
En niet tegen de waarheid kunnen.

Veel consumenten leven in een eigen geschapen wereld die totaal niet overeenkomt met de realiteit.

Moet ik me daarop aanpassen?

Dus de problemen kosteloos verhelpen die ze zelf veroorzaakt hebben?

fietsje

Dus de problemen kosteloos verhelpen die ze zelf veroorzaakt hebben?
de klant die naar de megastore ging kreeg het wel kosteloos gerepareerd.
Ik zou me vooral niet aanpassen. ( dus geen list verzinnen om die klanten net zo tevreden te krijgen. )

PS: ik zat net in een blaadje te kijken waar bepaalde apparatuur ( routers ) en netwerk kaarten met een economische levensduur ( = garantie :wink: ) van 10 jaar worden aangeboden.
Laatst gewijzigd door fietsje op 25 aug 2007 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

fietsje

En als je die verantwoordelijkheid als eindgebruiker niet wilt nemen, dan dien je de verbinding met internet te verbreken en niet meer herstellen.
Hoe krijg ik al die bugs in windows dan opgelost ? Stuur je me elke week een update per post ?

Wat heb ik dan aan de webbrowser die ik erbij heb gekocht ?

fietsje

Die krijg je een groot gedeelte van de tijd al, alleen heeft 99% van de klanten dat niet door. Indien er geen gebruikssporen zijn heeft dat ook geen zin, die is dan zo goed als nieuw.
Heb je ooit verse kip gahaald bij de AH ?
Laatst hoorde ik nog dat het diepvries was uit china.

angel1978

Je moet niets ! Maar vooral niet zeuren :twisted:

Als je je niet wilt aanpassen, dan doe je 't niet. Maar accepteer dan ook de consequentie dat de klant naar de concurrent gaat !
en niet dat de winkelier zijn activiteiten aan de consument aanpast
De winkelier is er voor de klant en niet andersom ! Dat sommige klanten hierin doorslaan is ook duidelijk, maar je draait de boel om wat niets met de realiteit te maken heeft !
Want dan geef je de consument een vrijbrief om maar raak aan te klooien
Klopt ! Maar aangezien de consument zelf het produkt gekocht heeft staat het deze vrij om hiermee te doen wat hij/zij wil ! Als je als winkelier controle wil houden over het produkt moet je het niet verkopen, maar verhuren ( dan blijf je eigenaar ).

Dat de consument daarna zijn eigen pc in de soep laat lopen is inderdaad zijn eigen verantwoordelijkheid. Maar blijkbaar zijn er producenten die WEL genegen zijn om deze verantwoordelijkheid te delen en het probleem op te lossen, dus daar gaat deze heen !

fietsje

Men gaat liggen wippen zonder voorzorgsmaatregelen en achteraf mekkeren dat ze besmet zijn met een SOA of HIV.
Ik ga er altijd van uit dat die ander de maatregelen heeft genomen..
:shock:

fietsje

Economisch is het zo dat als je een virus op je computer hebt staan of spyware, dat dit de verantwoordelijkheid is van de eindgebruiker.
Nog even duidelijker. Technisch hebt je gelijk, m.a.w. als de klant spyware op z'n PC heeft is het zijn probleem. Echter economisch niet d.w.z. het is voor de megastore goedkoper een nieuwe PC uit te leveren dan de oorzaak te vinden of met de klant in discussie te gaan.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Nog even duidelijker. Technisch hebt je gelijk, m.a.w. als de klant spyware op z'n PC heeft is het zijn probleem. Echter economisch niet d.w.z. het is voor de megastore goedkoper een nieuwe PC uit te leveren dan de oorzaak te vinden of met de klant in discussie te gaan.
Dat is helemaal niet goedkoper en dat is ook niet de werkelijkheid. De fabrikant (vaak service centra en niet van het merk zelf) kijkt de pc echt wel grondig na, dus zo makkelijk wordt er echt niet gedaan met een pc. Wel zal de megastore sneller iets omruilen en dan later even zelf een recovery draaien. Dat scheelt ze tijd en geld.

Maar jullie vergeten 1 ding. Het is een kwestie van tijd voor je ook uitgebreide service gaat krijgen in mega stores. Dus een Mega Store met de service van de kleine zelfstandige. Dan vervallen zowat alle nadelen.

fietsje

Maar jullie vergeten 1 ding. Het is een kwestie van tijd voor je ook uitgebreide service gaat krijgen in mega stores. Dus een Mega Store met de service van de kleine zelfstandige. Dan vervallen zowat alle nadelen.
Wellicht iets voor ikbenik ?

Je ziet tegenwoordig ook wel dat de megastores juist uitsluitend en alleen als verkoopkanaal worden gebruikt : Zij krijgen namelijk het publiek over de vloer. De grote merken( fabrikanten) maken afspraken met hen en maken zo gebruik van het distributienet ( = de dozen schuivende megastore) De problemen worden dan ook zonder verdere tussenkomst van de megastore opgelost.
Monitor defect? UPC haalt hem op en brengt hem gerepareerd weer terug.

Echter wanneer er hier iets mis loopt moet te klant toch terug naar de megastore. en die is daar niet meer op ingericht. Een omruilactie is dan vaak het gevolg.

ikbenik

Quote:
Want dan geef je de consument een vrijbrief om maar raak aan te klooien

Klopt ! Maar aangezien de consument zelf het produkt gekocht heeft staat het deze vrij om hiermee te doen wat hij/zij wil ! Als je als winkelier controle wil houden over het produkt moet je het niet verkopen, maar verhuren ( dan blijf je eigenaar ).

Dat de consument daarna zijn eigen pc in de soep laat lopen is inderdaad zijn eigen verantwoordelijkheid. Maar blijkbaar zijn er producenten die WEL genegen zijn om deze verantwoordelijkheid te delen en het probleem op te lossen, dus daar gaat deze heen !
Laat 1 ding heel duidelijk zijn:

Als jij een computer koopt en jij krijgt er een virus op of spyware, dan moet jij gewoon betalen om dit te laten herstellen.

Zulke zaken vallen nooit onder garantie.

En dat jij bijvoorbeeld weigert om beveiligingssoftware te gebruiken, dan is de schade voor jouw rekening.

Zo is het en zo zal het ook altijd blijven.

Gesloten