LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vidicam
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jul 2005 11:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door vidicam »

Beste Obelix,

Ik heb het even nagekeken in de belasting wetgeving als de werkende partner twee maal het bedrag van de heffingskorting aan belasting betaald, dan heeft de niet werkende partner recht op uit betaling van €1894 op jaar basis
Dus aanvragen dat bedrag het is € 158 per maand en hier kan mooi de verzekering mee worden betaald.
Let wel dit heeft niets te maken met de zorgtoeslag

vidicam

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Obelix;
Zover mij tot nog toe bekend is via www.denieuwezorgverzekering.nl zijn kinderen boven de 18 jaar verplicht zichzelf te verzekeren.

Ik vermoed dat de overheid daar (zoals bij zoveel in deze wet) niet bij heeft stilgestaan. De 18 plusser heeft weliswaar geen inkomen, maar moet toch de nominale premie betalen( waarvan hij 420 euro aan zorgtoeslag kan terugkrijgen). Maar dat is vergelijkbaar met iemand die als partner een huisvrouw/huisman heeft. De partner heeft weliswaar geen inkomen, maar desondanks mag je voor deze partner de nominale premie ophoesten.

Dat de jongere geen bron van inkomsten heeft, kan de overheid niets schelen, toch zal hij de zorgpremie moeten betalen. Dit houdt in dat ofwel de ouders hem dit maar moeten geven/lenen ofwel de jongere neemt maar een bijbaantje (let op, dit is niet mijn mening) of neemt maar een lening.

Tja, er zijn nog wel meer ogen en haken aan deze nieuwe zorgwet, dit is er in elk geval ook eentje.
Hartelijk bedankt voor je antwoord, ik was al bang dat het dit antwoord zou zijn ik, zal de betreffende familie het stukje laten lezen.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Hallo Vidicam, dat wat jij beschrijft, bestaat momenteel al jaren, dat heet de heffingskorting. Met andere woorden, indien een eenverdiener genoeg belasting afdraagt, dan hebben hij/zij en zijn/haar partner recht op de heffingskorting. Deze wordt bij werkenden direct verrekend met het ingehouden salaris aan loonbelasting, echter de niet werkende partner heeft recht op het door jou genoemde bedrag, indien de werkende partner genoeg belasting betaalt. Dat heeft inderdaad niets met de zorg te maken, zoals je zelf terecht opmerkt.

Indien je een niet-werkende partner hebt, zelf wel werkt en de belastingaangifte electronisch invult, dan wordt dat automatisch voor je geregeld, tenminste als je voor de belastingdienst opgeeft dat je gezamelijk aangifte doet. Ik maak hier al jaren gebruik van. Degenen die hier wel recht op hebben, maar het vergeten zijn.... Je kunt dit met terugwerkende kracht alsnog laten corrigeren.

En Sprokkel geen dank, ik ben al blij dat ik een beetje helderheid kan scheppen in de nieuwe zorgwet met alle toeters en bellen.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

het leuke is dat je alles voor moet schieten. waarvan dan?

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

die bijna 1000 nieuw aangenomen ambtenaren bij de Belastingdienst gaan er voor zorgen dat het allemaal goed komt.

En daarbij gaan ze van onze belastingcenten ook nog eens een ontzettend dure reclame campagne starten om ons te laten weten dat ze het echt voor ons doen.

Waarvoor in godsnaam moet de belastingdienst adverteren?? Wat denken ze daarmee te bereiken??

ok, off topic, maar moest t ff kwijt.

Ict

pietje bel
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2005 14:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pietje bel »

kunnen we hier niet iets tegen doen? dit kunnen we toch niet zo maar door laten gaan? Weet je hoeveel gezinnen er wel niet nog meer in de problemen komen met hun rekeningen te betalen? Ik ga dit land steeds meer haten.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Er is nog steeds een kleine hoop aanwezig dat de inhouding van de inkomensafhankelijke bijdrage bruto wordt ingehouden, ondanks dat de heer Omtzigt aangeeft dat dit netto wordt ingehouden. ( :( Wijziging: Dit blijkt niet zo te zijn, het wordt wel degelijk netto ingehouden)

De meeste kamerstukken over de nieuwe zorgwet, laten het in het midden of het een bruto/netto inhouding is. Met andere woorden, op basis daarvan kan men onmogelijk de juiste conclusie trekken. Echter...., ik blijf de hoop houden dat het een bruto inhouding betreft, daar ik de volgende verwoordingen in één van de kamerstukken heb gevonden:
Anders dan onder de Zfw, kent de Zvw geen inkomensafhankelijke premie die netto voor rekening van de werknemer komt. Wel kent de Zvw een (nominale) premie, die gemiddeld hoger zal zijn dan de nominale Zfw-premie.
Met andere woorden, anders dan onder de Ziekenfondswet ( Zfw) kent de Zorgverzekeringswet (Zvw) geen inkomensafhankelijke premie die netto voor afrekening van de werknemer komt.

Ik zeg dit met uiterste voorzichtigheid, want bij onze overheid weet men het nooit en ook al staat het in een kamerstuk, men kan er geen rechten aan ontlenen. Ik hou jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door obelix op 19 aug 2005 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door S. »

kunnen we hier niet iets tegen doen? dit kunnen we toch niet zo maar door laten gaan?
Ze hadden net zo'n referendum kunnen houden als met de grondwet.
( ja, hadden, want de wet is al reeds aangenomen, al heeft het kabinet blijkbaar de 'ballen' verstand van een goede uitvoering hiervan :D)

Nu denk ik dat er een volgende verkiezingsperiode allerlei partijen met 'reparaties zorgverzekeringswet' in het progamma komen.

En Obelix; bedankt voor je stukjes met heldere uitleg.

vidicam
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jul 2005 11:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door vidicam »

beste obelix,

Er gloort wat hoop, maar als je al die veranderingen op de website van de regering zie vrees ik het ergste.
Blijft ook vreemd, dat in mijn berekening de totale heffing ten aanzien van het bruto salaris op 8,35% uit komt en dat zit mij toch niet lekker.
maar laten wij op Peter Omtzigt wachten wellicht dat hij duidelijkheid kan scheppen in deze kwestie.
als het bruto is, dan scheelt het weer iets in de premie.

groet,

Vidicam

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

schandalig dat zo vlak voordat een dergelijke ingrijpende wet in werking treedt eigenlijk niemand weet waar het over gaat? Inclusief degenen die de voorlichting moeten doen!

Ict

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Helaas blijkt het toch netto te blijven.

Dit was mijn vraag:
Anders dan onder de Zfw, kent de Zvw geen inkomensafhankelijke premie die netto voor rekening van de werknemer komt. Wel kent de Zvw een (nominale) premie, die gemiddeld hoger zal zijn dan de nominale Zfw-premie.
Dit is wat de heer Omtzigt ervan maakt
de ziekenfondswet kent wergeversbijdrage (6,75%) en werknemersbijdrage (1,45%) naast de nominale premie. In het nieuwe stelsel is er geen werknemersbijdrage meer. En dat is de strekking van deze zin.
Vrij vertaald bedoelt men hiermee dat de 1,45% werknemersbijdrage van de ziekenfondswet te vervallen komt in de nieuwe zorgwet.

Kunt u het nog volgen??? Is het nu werkelijk te veel gevraagd om zoiets niet in wartaal te beschrijven. Indien men het simpel houdt, weet toch vrijwel iedereen wat hem/haar te wachten staat, als het wordt uitgelegd? En dan vindt men het gek, dat niemand hen begrijpt en men miljoenen over de balk moet gooien om de mensen duidelijk te maken wat men bedoelt en het zelfs dan nog niet lukt.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Iemand al de berekening via de belasting site gedaan?
Hoe ik het ook invul om iets te krijgen, niks, nada, krijg je, al zet je alle inkomens bijwijze van spreken op nul.
Goeie site die van de belastingdient, en zeker hun programma`s.
Die laatste zin is een geintje hoor.
Het is me net toch nog gelukt door de bedragen gescheiden in te voeren.
Een beetje verwarrend vind ik persoonlijk.
Maar ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
:wink:

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Hoe bedoel je dat je nooit iets terugkrijgt via die site? Ik zou de internet cookies van die site eens accepteren, wellicht dat dat helpt.

Indien ik bijvoorbeeld de volgende antwoorden achtereenvolgens ingeef, krijg ik zogenaamd wel geld terug.

Hier is de link

Ik geef als antwoorden :
- Heeft u een partner --> Ja
- Heeft u inkomen: loon, uitkering of pensioen? --> Ja
- Wat is de leeftijd van uw partner? --> 18 jaar of ouder
- Heeft uw partner inkomen: loon, uitkering of pensioen? --> Nee
- Ik doe ieder jaar aangifte inkomstenbelasting bij de Belastingdienst
- Wat is uw verzamelinkomen? --> 20000
- Hoeveel inkomen verwacht u bruto meer of minder in 2006? Bijvoorbeeld door een loonsverhoging of een extraatje. --> 0

Dit is het antwoord: Uw zorgtoeslag per jaar is: € 1.060,00

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Obelix;
Klopt mijn cookies blokkering stond aan, ik schreef ook dat het me later wel gelukt was.
Maar hoe kunnen ze je nu vast de bedragen geven, als het nog niet eens vast staat wat de hoogte zal zijn?
Of is dit een voorbeeld module?

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Sprokkel, de bedragen zijn geschatte bedragen. Derhalve staat er ook onder dat je daar geen rechten aan kunt ontlenen.

vidicam
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jul 2005 11:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door vidicam »

Volgens mij hadden wij dit al veel eerder door, maar ja dit is een duur consultanty bureau en die zal eerder geloofd worden dan de stukjes die wij 3 maanden geleden hebben geschreven.

a.neyenhuys




ROTTERDAM, 23 augustus 2005 - Alhoewel de inkomensafhankelijke premie voor de basisverzekering volgens het Ministerie van VWS volledig voor rekening van de werkgever komt, ondervindt ook de werknemer hier flink financieel hinder van, als gevolg van fiscale heffingen. Dat is de conclusie van Aon Consulting, onderdeel van Aon Nederland, na een analyse van het nieuwe zorgstelsel.

De basisverzekering bestaat uit een nominale jaarpremie van circa EUR 1.100, die voor iedereen gelijk is, en een inkomensafhankelijke premie van 6,25% van het bruto jaarinkomen van de werknemer, die volledig door de werkgever wordt betaald. Zo valt althans te lezen in alle brieven, brochures en publicaties van het Ministerie van VWS. Maar in het woord 'volledig' zit 'm nu het venijn... "Die werkgeversbijdrage wordt door de belastingdienst als extra inkomen gezien. En dus betaalt de werknemer over dit deel (extra) belasting. Met name door deze maatregel kunnen de kosten in het nieuwe stelsel tot wel 70% hoger uitvallen dan in het huidige stelsel. De hoogte van de stijging ten opzichte van het huidige stelsel is vooral afhankelijk van de hoogte van het salaris," zegt Reinier Hinse, Directievoorzitter Aon Consulting in Nederland. Het is volgens Aon dan ook onjuist om te stellen dat werknemers voor de basisverzekering circa EUR 1.100 premie per jaar kwijt zijn, zoals het Ministerie nu aangeeft.

De burger betaalt dus méér voor zijn basisverzekering dan op het eerste oog het geval lijkt te zijn. "Om te voorkomen dat werknemers pas in januari 2006 met de werkelijke kosten van de basisverzekering worden geconfronteerd, is het gewenst dat het Ministerie zich duidelijk uitspreekt over de fiscale aspecten rond de inkomensafhankelijke premie en de werkgevers-bijdrage," aldus Hinse.

Rekenvoorbeeld
Een werknemer verdient EUR 30.000 per jaar. De inkomensafhankelijke premie bedraagt dan EUR 1.875 (6,25% van het bruto jaarinkomen). Omdat de belastingdienst dit bedrag ziet als extra inkomen, wordt 42% belasting over dit deel geheven. De werknemer krijgt dus te maken met een extra kostenpost van EUR 787,50 op jaarbasis. De totale kosten voor de werknemer in dit voorbeeld bedragen niet circa EUR 1.100 per jaar (nominale premie), maar EUR 1.887,50 (EUR 1.100 plus EUR 787,50).

De Belastingdienst zal in 2006 belasting kunnen heffen over de 6,25% hogere inkomens van werkend Nederland. Minister Zalm zal volgend jaar dan ook naar Aon's verwachting een meevaller te melden hebben indien bovengenoemd effect niet wordt gecompenseerd. Hinse: "Op Prinsjesdag in september zal een reeks belastingmaatregelen bekend gemaakt worden, die de kostenstijging door de basisverzekering deels moeten compenseren. Echter, het is de vraag of deze maatregelen voldoende zijn om tegemoet te komen in de extra kosten van de basisverzekering."

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Niet dat het mij wat uitmaakt, maar de heren van dat consultancy bureau zitten wel te pronken met andermans veren Vidicam. Ze hadden op zijn minst hun bron moeten vermelden.

Het voorbeeld dat ze geven lijkt wel verdacht veel op voorbeelden die ik een kleine maand geleden heb gegeven. De rest van de tekst komt ook veel overeen met hetgene wat een groepje van ons op het consumentenbond forum al wekenlang is aan het verkondigen.

Naar het schijnt, is dit stuk ook gisteren verschenen in de Financiële Telegraaf. Het is goed dat dit in de media komt, politici hebben hiervoor een minder dikke huid dan al die beledigingen die ze op de diverse fora naar hun hoofd geslingerd krijgen. Wellicht dat de heer Hoogervorst eens mag uitleggen, waarom dit verzwegen is. Mag hij ook direct uitleggen, waarom het nieuwe zorgstelsel meer dan 4 miljard meer kost dan het oude zorgstelsel. Tja, dan lijkt het nieuwe zorgstelsel ineens niet meer zo aantrekkelijk.

Edjuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2005 05:24

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Edjuh »

Het is denk ik, al wel bewezen dat dit kabinet van geen kant deugt
Aan de ene kant zeggen dat je weer krijg en de andere kant het weer inpikt.
Over water naar de zee dragen gesproken hé.
Steeds meer vergrijzing krijgen we en onze grootouders en vaders en moeders moeten dit dan van hun AOW het maar zien te betalen.
Mensen die mee geholpen hebben dit land weer op te bouwen na de 2de wereldoorlog worden op deze manier dus beloont om op je ouwe dag nog eens een trap na te krijgen van je eigen regering die destijds wel van deze mensen vroeg er samen wat van te maken door hard te werken met hun handen zo dat wij nu een beter leven hebben dan dat zij destijds hadden.
Over eerbied en respect gesproken ik denk dat ze daar te kort aangekomen zijn daar in denhaag.
Toen Koningin Wilhelmina er was had ze geen nagel om aan haar achterste te krabben zelfs dat geld hebben ze van ons, over uitkeringstrekkers gesproken hé.
En dan dat er wat aan de tekorten gedaan moet worden alle maar trek dan niet teveel van jan de arbeider weg maar ook eens bij die grote jongens.
Het moet toch een treurig iets wezen voor hen die zo hard gewerkt hebben aan deze wederopbouw aan ons land om te zien hoe een regering zo als deze het zo te bont kan maken en ons land nog dieper in een diepe gat trekt.
En dan maar zeggen de mensen geven niet veel meer uit daarom groeit de economie zo slecht.
Vind je het gek als je dit soort plannen bedenkt dan is het toch logies dat mensen de portemonnee dicht houden.
Om dat zij als geen ander weten dat voor al het goeie wat deze regering beloofd ze ook weer wat te zeuren hebben en weer ergens anders op moeten bezuinigen en weer een nieuw iets bedenken waar we dan weer met zijn allen aan kunnen gaan betalen.
Als ze nu zelf eens wat meer inleveren en wat nuttigs doen met al het geld wat ze nu soms in bodemloze putten stoppen en wat meer naar de mensen van ons land luisteren dan weet ik bijnaar zeker dat veel mensen best berijd zijn een handje bij te dragen maar op deze manier word het als maar gekker en gekker.
Ik ben daarom ook van gedachte dat er zeer veel mensen daarlijk onverzekerd rond lopen zo als je nu al vaak hoort dat mensen geen wa verzekering hebben.
Dit zelfde gaat dan ook gebeuren bij de nieuwe zorgstelsel.
Ik hoop dat in mei 2007 men deze kabinet eens goed onderuit haald en misschien de andere partijen het laten proberen en ondertussen hopen dat er 1 wakker word en dat die de rest in den haag ook wakker kan maken.

Met vriendelijke groet allemaal.
Edgar

vidicam
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jul 2005 11:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door vidicam »

beste,

Obelix.

waar is dit op gebaseerd staat dit ergens op het net?

a.neyenhuys

[Mag hij ook direct uitleggen, waarom het nieuwe zorgstelsel meer dan 4 miljard meer kost dan het oude zorgstelsel. Tja, dan lijkt het nieuwe zorgstelsel ineens niet meer zo aantrekkelijk.]

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Vidicam, ik begin steken te laten vallen. Het moet zijn een lastenverzwaring van 4,3 miljard.

Voor de geïnteresseerden:Deze tekst is te vinden op de volgende wijze
- Ga naar www.overheid.nl
- Kies rubriek "Officiële publicaties"
- Zet onder optie 1 "Selecteer publicatiesoort(en)" het vinkje "Kamerstukken Eerste en Tweede Kamer" aan.
- Zet onder 2B "Publicatienummer:" de tekst 30124
- Druk op knop "Vind"
- Open bestand "Toegevoegd op 1-6-2005, Kamerstuk 2004-2005, 30124, nr. 3, Tweede Kamer (278 Kb)"

Zoek in dat document op "4,3" (Zonder ") en je zult op pagina 61 aantreffen dat er sprake is van een lastenverzwaring van 4,3 miljard voor gezinnen. Let wel, dit document is inmiddels verouderd, de inkomensafhankelijke premie was daar nog 5,96% van het verzamel inkomen. Inmiddels zal de lastenverzwaring wel al iets meer zijn geworden.

Gesloten