LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

@Umad:
Ja, ik had bewust vier apparaten van hetzelfde merk vanwege de vijf jaar garantie.

De kosten van recht halen zijn inderdaad duur, inderdaad duurder dan de schade. Bovendien is er een minimumdrempel bij zowel de rechtsbijstandverzekeringen als kantonrechter. Als de tegenstander wordt veroordeeld tot de proceskosten, dan is er vaak sprake van een symbolisch bedrag.

Verder werk ik als freelancer, ik zit nu volgepland, de tijd die ik eraan moet besteden is gederfde omzet.

@BBCS:
Al je opmerkingen heb je al minimaal drie keer gemaakt, wellicht kun je eerst kennis nemen van de antwoorden alvorens te reageren. Bij gebrek aan onderbouwing (wettekst, jurisprudentie) heeft het geen zin om in herhaling te vallen.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:En inderdaad staat er bij die 5 jaar inschrijven.

Logisch, omdat 5 jaar niet standaard is.
Lees jij nu expres alles maar half? Kun je misschien ook motiveren waarom een aspirant koper moet verwachten dat er onder de link "inschrijven" algemene voorwaarden staan? Waarom vind je dat redelijk?

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

BBCS is gewoon een bewuste zuiger, kijk maar eens naar zijn 6000 berichten. In elke discussie legt hij de schuld bij de topic starter.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Constantinus schreef:De kosten van recht halen zijn inderdaad duur, inderdaad duurder dan de schade. Bovendien is er een minimumdrempel bij zowel de rechtsbijstandverzekeringen als kantonrechter.
Volgens mij is er geen minimumdrempel om naar de kantonrechter te mogen en hanteren ook niet alle rechtsbijstandverzekeringen een drempel.
Constantinus schreef:Als de tegenstander wordt veroordeeld tot de proceskosten, dan is er vaak sprake van een symbolisch bedrag.
De expootkosten, griffiekosten, ect. krijg je volledig terug. Dat geld voor zover ik weet ook voor de kosten voor een verblijf in een hotel, reiskosten en de gemiste inkomsten. Voor de kosten voor een jurist gelden forfaitaire vergoedingen.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

De expootkosten, griffiekosten, ect. krijg je volledig terug. Dat geld voor zover ik weet ook voor de kosten voor een verblijf in een hotel, reiskosten en de gemiste inkomsten. Voor de kosten voor een jurist gelden forfaitaire vergoedingen.
Ja, ALS je in het gelijkgesteld wordt !!!

De kan is hier klein, daar u niet kan aantonen dat u moeite gedaan heeft om de 5 jaar garantie te verkrijgen, ondanks dat dit conform de aan u verstrekte voorwaarden een termijn en een eis is......

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:@BBCS:
Al je opmerkingen heb je al minimaal drie keer gemaakt, wellicht kun je eerst kennis nemen van de antwoorden alvorens te reageren. Bij gebrek aan onderbouwing (wettekst, jurisprudentie) heeft het geen zin om in herhaling te vallen.
Dus het ligt allemaal aan mij?

Het moet niet gekker worden! :evil:

En waarom heb je geen antwoord op mijn vraag gegeven, waarom dat je de papieren die je gekregen hebt niet hebt gelezen?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:
BBCS schreef:En inderdaad staat er bij die 5 jaar inschrijven.

Logisch, omdat 5 jaar niet standaard is.
Lees jij nu expres alles maar half? Kun je misschien ook motiveren waarom een aspirant koper moet verwachten dat er onder de link "inschrijven" algemene voorwaarden staan? Waarom vind je dat redelijk?
De informatie wordt verstrekt voordat men voor akkoord moet tekenen, klikken of wat dan ook.

Dus hierbij wordt de informatie niet na de inschrijving, maar voor de inschrijving gegeven.

Of moet hier net als in de VS de mensen aan het handje geleid worden?

Op de site staat heel duidelijk dat er standaard 2 jaar garantie wordt gegeven en om in aanmerking te komen voor de 5 jaar garantie, dient men in te schrijven.

Blijkbaar zeer moeilijk te begrijpen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:BBCS is gewoon een bewuste zuiger, kijk maar eens naar zijn 6000 berichten. In elke discussie legt hij de schuld bij de topic starter.
Kijk eerst eens naar je eigen gedrag voordat je mij beoordeeld en veroordeeld.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

@alfatrion: ik heb 100 Euro eigen bijdrage bij mijn rechtsbijstandsverzekering. Dus ik heb het eerst bij de ledenservice van de Consumentenbond neergelegd, eens kijken wat die voor me kunnen doen. De mensen in mijn omgeving die rechten hebben gestudeerd, zeggen unaniem hetzelfde als u, dus ik weet dat ik niet zo dom ben geweest als sommigen beweren.

@Zelfstandige:
Waarom zou ik moeite moeten doen om de beperkende voorwaarden boven water te krijgen voor wat mij wordt beloofd bij aankoop? Ik krijg de vijf jaar garantie toch aangeboden bij de aankoop? De beperkende voorwaarden zijn mij nooit verteld.

Dat er altijd een verschil zit tussen gelijk hebben en het gelijk bewijzen, doet daar niets aan af.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef: Waarom zou ik moeite moeten doen om de beperkende voorwaarden boven water te krijgen voor wat mij wordt beloofd bij aankoop? Ik krijg de vijf jaar garantie toch aangeboden bij de aankoop? De beperkende voorwaarden zijn mij nooit verteld.
Door de verkopende partij wel, niet door de fabrikant.

En als de verkopende partij aan de koper verzuimd om de voorwaarden die de fabrikant eraan stelt mede te delen, is het niet zo dat de fabrikant dan die voorwaarden moet negeren en je moet helpen.

Het feit is dat de verkopende partij A zegt en de fabrikant B.
En doordat de verkopende partij A zegt, hoeft de fabrikant niet A op te volgen.

Als de verkopende partij 5 jaar garantie heeft gezegd en geen voorwaarden daarbij, dan dient die verkopende partij die 5 jaar garantie na te komen.

Artikel 18 lid 1 van wetboek 7:
Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

@BBCS: Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik herhaal deze daarom maar: kun je misschien ook motiveren waarom een aspirant koper moet verwachten dat er onder de link "inschrijven" algemene voorwaarden staan? Als je nu weer zwijgt dan ga ik er vanuit dat je geen goed antwoord hebt en de gebruiker van de AV tekort is geschoten in de uitoefening van haar informatieplicht.

Voor de duidelijkheid: ik ga hier uit van een overeenkomst tussen de klant en Whirlpool, omdat ik het volgende aanbod zie: "Bij aankoop van minimaal 4 inbouwapparaten (m.u.v. de Side-by-Side koelkasten) biedt Whirlpool 5 jaar garantie." De aanvaarding volgt uit het gedrag van de koper.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:@BBCS: Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik herhaal deze daarom maar: kun je misschien ook motiveren waarom een aspirant koper moet verwachten dat er onder de link "inschrijven" algemene voorwaarden staan?
Heel simpel: die extra garantie die door de fabrikant gegeven wordt, maakt geen deel uit van de koopovereenkomst die tussen de koper en de verkoper is afgesloten.

De koper krijgt dan 2 overeenkomsten: de koopovereenkomst tussen de koper en verkoper, en van de overeenkomst van de extra garantie tussen de koper en de fabrikant.

Als de verkoper aangeeft dat de fabrikant 5 jaar garantie geeft, zegt hij dat de fabrikant 5 jaar garantie geeft als de koper 4 producten koopt.
Die informatie die de verkoper geeft is onjuist, omdat de informatie die de fabrikant ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst anders was.

Ik weet ook wel dat jij die extra garantie van 5 jaar aan de koopovereenkomst wilt koppelen, omdat de verkopende partij 5 jaar garantie heeft aangegeven.
Je trapt daarbij in een joekel van een valkuil.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat je niet in die valkuil zou trappen.

Nogmaals:
Als de verkoper aangeeft dat de fabrikant 5 jaar garantie geeft door 4 producten te kopen, dan is de informatie die de verkoper aangeeft onvolledig. De verkoper vergeet erbij te vermelden dat daarnaast ook nog de voorwaarden daarvan geldt dat de koper binnen 30 dagen na aankoop bij de fabrikant dient te registreren.
Het punt is juist dat de verkoper onjuiste informatie gegeven heeft.

Waar steeds naar toe gegaan wordt, is dat doordat de verkoper heeft gezegd dat de fabrikant 5 jaar garantie geeft als er 4 producten van de dezelfde fabrikant gekocht wordt. Dus doordat de verkoper dat aangegeven heeft, kan ondanks de tegengestelde informatie van de fabrikant, de koper toch bij de fabrikant die 5 jaar garantie claimen. En dat is dus onjuist.

Doordat de onjuiste informatie die verkoper gaf, zou je kunnen zeggen dat die 5 jaar garantie deel uitmaakt van de koopovereenkomst. Maar ondanks alles was ten tijden bekend dat de informatie die de verkoper gaf, onjuist was. Dus hoeft de fabrikant niet die 5 jaar garantie te verstrekken.
De verkoper kan daar wel op aangesproken worden en aansprakelijk gesteld worden.
Kan de TS die 5 jaar garantie claimen?
Ja, bij de verkoper en niet bij de fabrikant.

Ik dacht toch echt dat ik het nu heel duidelijk heb uitgelegd.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Onredelijke voorwaarden worden niet alsnog redelijk met moeilijke redenaties :mrgreen: Dat de winkelier het eerste aanspreekpunt is, doet daar niets aan af.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dat van die 5 jaar extra garantie is dus geen tijdelijke actie maar geldt nog steeds?!
Dan snap ik het hele punt van 'binnen 30 dagen inschrijven' niet.

knabbab
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 okt 2011 20:52

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door knabbab »

Is het niet altijd zo dat je,je moet zelf formulieren moet terug sturen?
Ik weet niet beter zelfs toen ik cd-speler van 29€ kocht bij blokker zat het formulier erbij die ik dus moest terug sturen.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Dan moet je die formulieren wel krijgen en op attent worden gemaakt :!: .

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS,

Je schrijft van alles, maar niets daarvan is echt een antwoord op mijn vraag. De bron die ik heb aangehaald was van de fabrikant zelf. Mijn vraag ging over het communiceren van en door de fabrikant Whirlpool.
knabbab schreef:Is het niet altijd zo dat je,je moet zelf formulieren moet terug sturen?
Ik weet niet beter zelfs toen ik cd-speler van 29€ kocht bij blokker zat het formulier erbij die ik dus moest terug sturen.
De mogelijkheid om je in te schrijven is wel vaak aanwezig maar daarmee is dat nog niet verplicht of juridisch houdbaar om zomaar (onredelijk) beperkingen op te leggen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 12 okt 2011 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Keukenprinsesje
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 nov 2005 12:53

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Keukenprinsesje »

Twee jaar fabrieksgarantie is standaard. De extra drie jaren moeten worden aangevraagd. Dit geldt ondertussen voor alle merken.
De actie 5 of 8 jaar garantie kennen we alleen in Nederland.
De verantwoording van de inschrijving ligt bij de consument en moet door de verkopende partij worden aangegeven.
Ik raad je dan ook aan om contact op te nemen met je leverancier om te kijken wat er te regelen is voor je. Er zijn ongetwijfeld coulance regelingen om je tegemoet te komen.
Hou er rekening mee dat 5 jaar garantie niet betekend dat je in de 5 jaar geen kosten berekend kan krijgen. Er zijn leveranciers die voorkosten berekenen vanaf het derde jaar.
Succes!

16again
Berichten: 16389
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom is die verplichte inschrijving binnen 30 dagen nodig?

Koop je 1 apparaat, dan heb je 2 jaar fabrieksgarantie, aankoopbon van de winkel voldoet om recht op garantie te claimen.

Koop je 4 apparaten tegelijk, dan heb je recht op 5 jaar garantie. Nu voldoet aankoopbon van de winkel ineens niet meer om aan te tonen dat daadwerkelijk meerdere apparaten tegelijk aangeschaft zijn.

BBCS schreef:
Op de site staat heel duidelijk dat er standaard 2 jaar garantie wordt gegeven en om in aanmerking te komen voor de 5 jaar garantie, dient men in te schrijven.
Wat heeft koper op whirlpool site te zoeken? Apparaten zijn daar niet aangeschaft! Tevens bestaan er mensen die een keuken kopen maar geen internet toegang hebben.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Brainless »

16again schreef: Wat heeft koper op whirlpool site te zoeken? Apparaten zijn daar niet aangeschaft! Tevens bestaan er mensen die een keuken kopen maar geen internet toegang hebben.
Het staat ook op de garantiebon, en daar zat (iig tot 3 a 4 jaar geleden) een bon bij die je na het invullen moest opsturen.

Gesloten