LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rokers gedeelte ? laten ze de deur nog open !!!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Emmy75

Re: rokers gedeelte ? laten ze de deur nog open !!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:
Chocomelk schreef:@ Duiner dat schreef je er nergens bij dat je de eigenaar hebt aangesproken, je zegt nu dat je dat wel gedaan hebt maar die durfde niets te zeggen.........wat zei de eigenaar er tegen jullie dan over ?
Nogmaals dezelfde vraag Duiner, mischien reageer je nu.
Ik vind het vreemd dat dit verhaal nu pas ter sprake komt. Ik zou eerder verwachten dat iemand dit juist wel meteen in de openingspost zet om de klacht kracht bij de zetten en daarmee aan te geven waarom het nodig is hier een klacht te plaatsen. Hiermee het gevoel van onrecht en onmacht onderstrepend en bevestigend.

Nu doet het me eerder denken aan het verhaal van een doctor.. onder de druk van de vele vragen van de forumbewoners (in dit geval)...

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

duiner schreef:
ronald g schreef:. Als het beleid voor de gezondheid in Nederland er zo op gericht is moeten al die fastfood schuren ook sluiten. Er gaan meer mensen dood aan overgewicht en bijbehorende ziektes, dat kost ons kapitalen.
het zal mij een worst wezen , wat die mensen op hun bord hebben , als ik het maar niet ruik !..

het gaat er om, dat een ander jouw stink-ding moet ( !! ) incasseren !

daar heb ik echt geen zin in. .
.
Goed, dus als ik jouw parfum of after shave niet te nassen vind terwijl ik zit te eten, kan ik tegen jou zeggen dat ik 'jouw stinkgeur niet wil moeten incasseren'?
Je had ook kunnen opstaan en om de dame in kwestie te vragen om de deur dicht te houden.
Je had de eigenaar iets steviger aan kunnen spreken, omdat je niet van je eten genoot.
Maar om te doen alsof de wereld vergaat...

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:
Nu doet het me eerder denken aan het verhaal van een doctor.. onder de druk van de vele vragen van de forumbewoners (in dit geval)...
Inderdaad zeg. :idea:

duiner

Ongelezen bericht door duiner »

VioletPrue schreef:
duiner schreef:
ronald g schreef:. Als het beleid voor de gezondheid in Nederland er zo op gericht is moeten al die fastfood schuren ook sluiten. Er gaan meer mensen dood aan overgewicht en bijbehorende ziektes, dat kost ons kapitalen.
het zal mij een worst wezen , wat die mensen op hun bord hebben , als ik het maar niet ruik !..

het gaat er om, dat een ander jouw stink-ding moet ( !! ) incasseren !

daar heb ik echt geen zin in. .
.
Goed, dus als ik jouw parfum of after shave niet te nassen vind terwijl ik zit te eten, kan ik tegen jou zeggen dat ik 'jouw stinkgeur niet wil moeten incasseren'?
Je had ook kunnen opstaan en om de dame in kwestie te vragen om de deur dicht te houden.
Je had de eigenaar iets steviger aan kunnen spreken, omdat je niet van je eten genoot.
Maar om te doen alsof de wereld vergaat...
volgens de etiquette, mag een ander op afstand NOOIT je parfum of after shave ruiken

het is maar dat je het weet .. :wink: ...dan heb je teveel opgedaan
.
.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

VioletPrue schreef:Maar zo'n rookverbod als in New York voor stranden en parken is van de zotte.
Sinds wanneer is de lucht boven ons hoofd enkel van niet-rokers?
Moet je eens kijken hoever je met dat argument komt bij de boswachter wanneer het hoog zomer is. Standen, parken en perrons zijn net zo goed als de kroeg een openbare ruimte. Ik zou niet weten waarom de roker daar wel voor rookoverlast zouden mogen zorgen.

duiner

Ongelezen bericht door duiner »

alfatrion schreef:
VioletPrue schreef:Maar zo'n rookverbod als in New York voor stranden en parken is van de zotte.
Moet je eens kijken hoever je met dat argument komt bij de boswachter wanneer het hoog zomer is. Standen, parken en perrons zijn net zo goed als de kroeg een openbare ruimte. Ik zou niet weten waarom de roker daar wel voor rookoverlast zouden mogen zorgen.
getver.. die lucht , als je die paal op het perron langs loopt .. jongens , wat is dit ?.. :shock:

dit is toch niet gezond?.. waarom moeten weer ALLE treinreizigers langs die stink-zones lopen ??
.

Chocomelk

duiner schreef:
alfatrion schreef:
getver.. die lucht , als je die paal op het perron langs loopt .. jongens , wat is dit ?.. :shock:

dit is toch niet gezond?.. waarom moeten weer ALLE treinreizigers langs die stink-zones lopen ??
.

Nogmaals wat zei de eigenaar tegen je ?

Oh en je hoeft niet langs die stinkzone te lopen hoor.

Emmy75

Chocomelk schreef:
duiner schreef:getver.. die lucht , als je die paal op het perron langs loopt .. jongens , wat is dit ?.. :shock:

.
Oh en je hoeft niet langs die stinkzone te lopen hoor.
Precies!
Net zomin als dat duiner met de trein moet reizen.

alfatrion

Chocomelk schreef:Oh en je hoeft niet langs die stinkzone te lopen hoor.
Daar ontkom je niet aan als deze bij de ingang staan. Op veel stations is de locatie van de palen niet slim gekozen. Bij panden staat men ook altijd te roken voor de deur. Een sociale roker gaat een stukje verderop staan.

alfatrion

Emmy75 schreef:Net zomin als dat duiner met de trein moet reizen.
Je hoeft niet naar het cafe, je hoeft niet naar de bioscoop, je hoeft niet naar het restaurant, je hoeft niet bij dat bedrijf te werken... uiteindelijk mag een niet-rokers alleen nog maar thuis blijven indien hij niet met de schadelijke gevolgen van meeroken wil zitten.

Chocomelk

alfatrion schreef:
Chocomelk schreef:Oh en je hoeft niet langs die stinkzone te lopen hoor.
Daar ontkom je niet aan als deze bij de ingang staan. Op veel stations is de locatie van de palen niet slim gekozen. Bij panden staat men ook altijd te roken voor de deur. Een sociale roker gaat een stukje verderop staan.

Bij de station's waar ik ze weleens gezien heb daar staan ze bijna aan het end van het perron.
En wat denk je van de uitlaatgassen die er hangen van de treinen enzo....ach da's niet zo erg he.

Een sociale roker staat ook graag droog dus staat vaak bij de ingang. :wink:

Emmy75

Chocomelk schreef:En wat denk je van de uitlaatgassen die er hangen van de treinen enzo....ach da's niet zo erg he.
Uitlaatgassen ? van treinen ?
Zoveel dieseltreinen zijn er toch niet meer ?

Chocomelk

Emmy75 schreef:Uitlaatgassen ? van treinen ?
Zoveel dieseltreinen zijn er toch niet meer ?
Weet ik het..... :P
Ik vind het er meestal behoorlijk stinken daar op de
stations maar ik moet zeggen neem ook liever de auto.

alfatrion

Chocomelk schreef:Bij de station's waar ik ze weleens gezien heb daar staan ze bijna aan het end van het perron.
Dat is beter. Bij de stations waar ik kom staan ze bij de ingang.
Chocomelk schreef:En wat denk je van de uitlaatgassen die er hangen van de treinen enzo....ach da's niet zo erg he.
We hebben het hier nu over roken. Ergens anders kunnen we het hebben over de uitlaatgassen van de elektrische treinen van de NS hebben.
Chocomelk schreef:Een sociale roker staat ook graag droog dus staat vaak bij de ingang. :wink:
Dat je graag droog wilt staan kan ik begrijpen, maar als je voor de ingang gaat staan roken dan houd je geen rekening met de niet-roker die daar langs moet om naar binnen te kunnen. Dat vind ik asociaal. De oplossing hiervoor is eenvoudig gewoon regelen dat ergens anders een afdakje komt.

Chocomelk

alfatrion schreef:
Dat je graag droog wilt staan kan ik begrijpen, maar als je voor de ingang gaat staan roken dan houd je geen rekening met de niet-roker die daar langs moet om naar binnen te kunnen. Dat vind ik asociaal. De oplossing hiervoor is eenvoudig gewoon regelen dat ergens anders een afdakje komt.
Ja maar daar geeft de eigenaar in de meeste gevallen helemaal niets om en er
komt dus ook geen extra afdakje voor de rokers.
De rokers staan al buiten dus de rook blijft niet in een kringetje om ze heen hangen hoor. :wink:

Je hebt het over het asociaal zijn van de rokers, een roker moet rekening houden met een niet roker, oke prima, mag op veel plaatsen niet gerookt worden en gebeurt dan ook niet (uitzonderingen op de kroegen), kan de niet roker ook eens rekening houden met de roker ?

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:
Chocomelk schreef:Vandaar is het rookverbod gekomen in kroegen en restaurant's.
Het rookverbod in de horeca is er gekomen om de werknemers en bezoekers te beschermen. Daarnaast is het rookverbod voor de Horeca is in 2004 al opgenomen in de wet, maar minister Hogevorst heeft de horeca een termijn gegund om het gelijkelijk in te voeren. De afgesproken doelen is door de horeca stelselmatig niet gehaald, dus is dat in 2008 afgedwongen door minister Klink.
Ahum, klopt niet.

Het rookverbod is er gekomen om de werknemer tegen tabaksrook te beschermen (wat nu als die werknemer zelf ook rookt :shock: )

Later is die tabakswet veranderd om ook de bezoekers in gebouwen beheert door de overheid te beschermen.
Daarna zijn er categorieën bij gekomen.

Door de maas in de wetgeving, valt de kleine café niet onder die wetgeving.
En dat wilt de minister dus veranderen, zodat de kleine café ook onder die regeling valt.

De doelstelling van de Minister is niet alleen de werknemer een tabaksrook vrije werkplek te kunnen garanderen, maar dat de bezoeker van een gelegenheid ook geen last heeft van de tabaksrook.

Men wilt dus onder dwang die mensen laten stoppen met roken.

BBCS
Contacteer:

De betreffende wetgeving waar het om gaat:

5 Rookverboden

Artikel 10
1 Voor de instellingen, diensten en bedrijven die door de Staat en de openbare lichamen worden beheerd, worden door het bevoegde orgaan zodanige maatregelen getroffen, dat van de daardoor geboden voorzieningen gebruik kan worden gemaakt en de werkzaamheden daarin kunnen worden verricht zonder daarbij hinder of overlast van roken te ondervinden.

2 Tot de maatregelen, bedoeld in het eerste lid, behoort in ieder geval het instellen, aanduiden en handhaven van een rookverbod in ruimten, behorende tot bij algemene maatregel van bestuur, aangewezen categorieën. Op het verbod kunnen, overeenkomstig bij de algemene maatregel van bestuur gestelde regelen, beperkingen worden aangebracht.

Artikel 11
1 Bij algemene maatregel van bestuur kan aan degenen die - anders dan in een hoedanigheid als bedoeld in artikel 10 - het beheer hebben over gebouwen of inrichtingen voor gezondheidszorg, welzijn, maatschappelijke dienstverlening, kunst en cultuur, sport, sociaal-cultureel werk of onderwijs, voor zover die gebouwen of inrichtingen behoren tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën, de verplichting worden opgelegd tot het treffen van maatregelen als bedoeld in artikel 10, eerste lid.

2 Artikel 10, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 11a

1 Werkgevers zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat werknemers in staat worden gesteld hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken door anderen te ondervinden.

2 Exploitanten van middelen voor personenvervoer zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat passagiers in staat worden gesteld hun reis te volbrengen zonder daarbij hinder of overlast van roken te ondervinden.

3 Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat passagiers aan boord van hun vliegtuigen tijdens het gebruik voor de burgerluchtvaart op vluchten van en naar op Nederlands grondgebied gelegen luchthavens in staat worden gesteld hun reis te volbrengen zonder daarbij hinder of overlast van roken te ondervinden.

4 Diegenen die - anders dan in een hoedanigheid als bedoeld in artikel 10 of 11 - het beheer hebben over voor het publiek toegankelijke gebouwen, voor zover die gebouwen behoren tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën, zijn verplicht tot het treffen van maatregelen als bedoeld in artikel 10, eerste lid.

5 Bij algemene maatregel van bestuur kunnen op de in dit artikel bedoelde verplichtingen beperkingen worden aangebracht. Zo kan worden bepaald dat de verplichtingen, bedoeld in het eerste lid, niet gelden voor bij die maatregel aangewezen:
a categorieën van werkgevers;
b ruimten in gebouwen;
c andere plaatsen waar werkzaamheden worden verricht.
Daarbij kunnen nadere regels worden gesteld.
De kleine kroeg valt niet onder die regels.

BBCS
Contacteer:

Ik had het al eerder aangegeven:

Als hier in het dorp bij twee café's wel gerookt mag worden en bij twee café's niet gerookt mag worden, is iedereen blij.

Maar nee, de niet rokers vallen over dat bij die andere twee café's ook niet gerookt mag worden!

Je zal maar een niet roker zijn!
Dan heb je echt geen leven.

ps. vroeger rookten de mensen als schoorstenen en werden ook 80 a 90 jaar!

alfatrion

BBCS schreef:Het rookverbod is er gekomen om de werknemer tegen tabaksrook te beschermen (wat nu als die werknemer zelf ook rookt :shock: )

Later is die tabakswet veranderd om ook de bezoekers in gebouwen beheert door de overheid te beschermen.

Daarna zijn er categorieën bij gekomen.
Dit is nu het slechtere dikke duim werk. Het rookverbod is ingevoerd in 2004 en toen stond het er al in.
http://www.fnvhoreca.nl/horecablog/de-v ... ke-kappen/
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004302/g ... 01-01-2004
BBCS schreef:Door de maas in de wetgeving, valt de kleine café niet onder die wetgeving.
Panden in de Horeca worden bij algemeen maatregel van bestuur aangewezen. Dit kabinet heeft er voor gekozen om de maatregel te versoepelen. De minister heeft de bevoegdheid om dat weer te verscherpen.

Roosje1957

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Even de stank daargelaten: van roken, maar ook van meeroken kun je (ernstig) ziek worden.
Iemand die niet rookt, kan dus ziek worden van jouw gerook.
http://www.stivoro.nl/Voor_jongeren/Gez ... index.aspx
Is dat niet waar deze hele discussie over zou moeten gaan?

Gesloten