@
Herziene tekst:
Vanaf 1-12-2011 hebben consumenten na de eerste volle kontraktperiode/abonnementsperiode het recht om op dezelfde manier op te zeggen, als de wijze waarop het abonnement/kontrakt is aangegaan (per post, e-mail,fax e.d.). Maar……de consument moet wel nog steeds zelf bewijzen dat de opzegging is aangekomen. Dat kan bij telefonisch of per mail opzeggen lastig zijn. Bewijzen dat de mail bijvoorbeeld verzonden is, is namelijk niet hetzelfde als bewijzen dat deze aangekomen is. Een bedrijf mag overigens geen afsluit- of administratiekosten rekenen voor het opzeggen onder het nieuwe wettelijk regiem.
Voorts kan een bedrijf tegenover consumenten de Wet Van Dam niet uitsluiten of buiten toepassing verklaren. De wet geldt altijd, ongeacht wat er in algemene voorwaarden staat en ook ongeacht wat consument en bedrijf hebben afgesproken. Daarom is mijn advies om met een bedrijf geen individuele afspraken af te spreken, die afwijken van de wet van Dam.
Let op: lidmaatschappen van vereniging blijven per jaar of conform de verenigingsstatuten opzegbaar.
Een heel belangrijke verandering is verder, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen automatisch aflopen en niet meer stilzwijgend en automatisch mogen worden omgezet in een gewoon (jaar)abonnement. Bij een proefabonnement geldt dus nooit een opzegtermijn! Volgens de nieuwe wet stopt het proefabonnement vanzelf na de afgesproken proefperiode. Opzegging is dus niet meer nodig!
Binnen de regeling voor stilzwijgende verlenging, wordt een onderscheid gemaakt tussen:
1) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van zaken of diensten (elektriciteit daaronder begrepen). Hierbij kun je dus denken aan sportschoolabonnementen, energiecontracten, telecomabonnementen en bijvoorbeeld internetdiensten (zoals webhosting e.d.) (1)
2) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (2)
Voor de eerste categorie overeenkomsten (1) geldt, dat een stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, niet meer is toegestaan. Bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiode.
Voor de tweede categorie overeenkomsten (2) is de regeling iets anders. Stilzwijgende verlenging is toegestaan voor telkens maximaal drie maanden.
Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minstens één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal één maand. Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minder dan één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.
Bronvermelding: Consuwijzer/Solv/Alfatrion/Maxiem/ReadAC
Zie ook:
Uitspraak LJN BV1276, Rechtbank Haarlem, 526840 CV EXPL 11-12063
http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage ... ljn=BV1276
Voor meer relevante informatie zie:
http://www.solv.nl/weblog/per-1-decembe ... meer/18545
http://ictrecht.nl/contracten-en-algeme ... t-van-dam/
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-789.html
Momenteel is er tussen erudiete consumenten (advocaten en dat soort individuen) wel een discussie over abonnementen die vóór en die op of na 1-12-2011 zijn afgesloten. Er is met name een verschil van interpretatie tussen enkele juristen en de heer van Dam, over de status is van kontrakten/overeenkomsten/abonnementen die vóór 1-12-2011 zijn afgesloten. Mijn informatie volgt de lijn van Consuwijzer, maar het zal niet de eerste keer zijn, dat Consuwijzer de plank flink mis slaat.
Zoals je weet is in dit land 1 uitspraak van 1 rechter in feite geen fluit waard. Als je in rechte iets wilt afdwingen, dan zul je toch echt zelf naar de balie moeten stappen.
Maxiem.