Re: reparatie pas 2 maanden buiten de garantie -> hoge kosten
Geplaatst: 13 dec 2011 23:52
Maar daar zit die van TS niet bij .
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Wat ook heel vaak voorkomt is falende warmtegeleidende pasta.Jolijn schreef:BBCS schreef:De bewijslast tegen de koper, ja.adSolvendum schreef: Afgaande op de uitspraken van voornoemde specialisten, uitgaande van het niet geconstateerd hebben door de reparateur bij de vorige twee reparaties van hoeveelheden stof welke problemen zouden kunnen veroorzaken, heeft u de bewijslast welke de wet in deze u toebedeelt al aardig op gang.
Als in een laptop behoorlijk veel stof wordt aangetroffen welke de oorzaak is van de problemen, heeft de eigenaar van die laptop verzuimt om onderhoud te plegen. Gebrek aan onderhoud kan nooit of te nimmer op de verkopende partij worden verhaalt.
In tegenstelling tot een auto heb ik nog geen laptop gezien waar een "onderhoudsschema" bijgeleverd zit wat mij als consument verplicht of zelfs maar aanraadt na 2...2,5 jaar de koelpasta te laten vervangen.Wat ook heel vaak voorkomt is falende warmtegeleidende pasta.
Na twee à twee en een half jaar dient die vervangen te worden.
Apeldoorn055 schreef:I.d.d. Ik neem aan dat als ik mijn laptop 2x laat repareren dat ze ook al het stof wegnemen en mijn laptop gerepareerd en stofvrij naar mij terugsturen.
Het ging over het feit dat als een laptop al 2 keer open geweest is voor reparatie dat stof de oorzaak niet meer kan zijn omdat de reparatiedienst dat wel verwijderd zou hebben.pardon? ken je dat zelf niet onderhouden?
bprosman schreef:Het ging over het feit dat als een laptop al 2 keer open geweest is voor reparatie dat stof de oorzaak niet meer kan zijn omdat de reparatiedienst dat wel verwijderd zou hebben.pardon? ken je dat zelf niet onderhouden?
Prima maar dat heeft toch niks met dit probleem te maken .Dat had ik gelezen ja ,maar alsnog vind ik dat TS zelf zijn/haar laptop moet onderhouden.
De garantieseal wordt alleen maar gebruikt om mensen af te schrikken. Zelf heb ik regelmatig PC's opengemaakt met een garantieseal (met onzin zoals 'garantie vervalt als deze seal wordt verbroken') en heb ik ook behuizingen van notebooks opengemaakt. In de situaties dat ik dit zelf gedaan heb en toch de PC/notebook onder heb moeten opsturen ter reparatie *edit* heb het hier over ongeveer 40x of vaker als indicatie) heb ik nooit een afwijzing gezien van de garantieclaim omdat deze PC/notebook al geopend was of omdat de garantieseal verbroken was.Wanneer men het zegel verbreekt bij het openen van de laptop teneinde onderhoud uit te kunnen voeren, vervalt de garantie.
Mijn Macbook Pro is 2 weken geleden overleden (2008 uitvoering, net voor de unibody). Zat een SSD schijf in die ik er zelf ingezet heb toen SSD betaalbaar werd.Denkt Apple hier ook zo over, 53o?
Zoals aangegeven dient een leek nooit of te nimmer de laptop zelf uit elkaar te halen.adSolvendum schreef:Dat is dan een lichtpuntje in een donkere oceaan van klachten waar het de garantieafwikkeling van Apple aangaat.
Maar goed, de strekking van de opmerking, zij het niet zo duidelijk weergegeven, betrof eigenlijk het feit dat de gemiddelde consument, welke op enig moment ergens leest dat het garantieseal niet verbroken mag worden op straffe van het verlies van garantie, over het algemeen geen haar op zijn of haar hoofd zal kunnen vinden die aangeeft toch maar dit seal te verbreken. Daaraan toegevoegd, om onderhoud te plegen waarvan diezelfde gemiddelde consument geen weet heeft dat dit noodzakelijk is.
In Nederland valt de wettelijke garantie uiteen in 2 zaken. De europese garantie stelt 2 jaar minimaal verplicht. Maar nederland heeft daarnaast de regeling dat in princiepe de garantie oneindig duurt zolang u maar kunt bewijzen dat het defect al aanwezig was bij de levering en u niet is aan te rekenen. Het maakt dus niet uit of dat defect zich openbaart na 2, 26 of 40 maanden. Uiteraard wordt dat bewijzen naar mate de tijd verstrijkt moeilijker. Een defect dat zich na 10 jaar voordoet terwijl er nooit problemen waren is moeilijk bewijsbaar als al aanwezig tijdens levering.Apeldoorn055 schreef:Geweldig dat u zo goed en snel met mij meedenkt! Dus als ik het goed heb begrepen moet ik de winkel waar ik mijn laptop heb gekocht (Scheer&Foppen) aanschrijven dat mijn laptop kosteloos moet worden gerepareerd..
Natuurlijk moet dat langer mee gaan. Bovendien is het niet onwaarschijnlijk dat het moederboard door de defecte ventilator een tik heeft gekregen. Mogelijk is hij oververhit geraakt en dat kan de levensduur behoorlijk verkorten. Het is dus mogelijk een vervolgsschade van eerder defect. En dat valt uiteraard ook de verantwoording van de verkopende partij.Apeldoorn055 schreef:@rickyman
Binnen een jaar - ventilator;
Binnen anderhalf jaar - HDD;
Binnen 2jaar (en 2maanden) - Moederbord.
Ik verwacht bij een aankoop van een laptop dat deze onderdelen langer horen mee te gaan gaan dat ze werkelijk mee zijn gegaan.
Of heb ik het mis.. ?
En daar begint BBCS weer met zijn onzin. Kia geeft 5 jaar garantie. Dus zou een kia in jouw ogen in die 5 jaar nooit kapot mogen gaan....BBCS schreef:Als ze een garantieperiode geven, is dat het antwoord.Apeldoorn055 schreef:Toen ik Acer belde om te vragen hoelang mijn laptop mee moest gaan/ levensduur wisten ze dat niet.
Als Acer zou zeggen dat een laptop 5 jaar probleemloos mee dient te gaan, zijn zij verplicht om 5 jaar garantie te geven.
Maar dan nog gaat het fout.
Omdat Acer domweg niet keihard kan garanderen dat die laptop binnen 5 jaar niet kapot zal gaan. Dus daarom zullen fabrikanten en winkeliers een dergelijke garantie nooit geven.
Ik vind het persoonlijk die meningen en uitspraken van de consumentenorganisaties behoorlijk misleidend. Men geeft aan dat een laptop een x jaar probleemloos mee moet gaan.
Kan een winkelier de keiharde garantie geven dat een harde schijf binnen 5 jaar niet zal crashen?
Nee?
Dan kan niet gezegd worden dat die laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan.
Wordt erg lastig die tekstverwerker draaien, als je scherm het niet doetBBCS schreef:Hoe kom jij erbij dat hier sprake is van non-conformiteit?adSolvendum schreef: Om nu al die pagina's oeverloos geblaat voor te zijn, BBCS, licht meteen eventjes uw standpunt toe, denkt u dat in rechte non-conformiteit geen kans maakt, of vindt u dat in rechte con-conformiteit geen kans zou moeten maken?
Of denk jij werkelijk dat een laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan? Droom lekker verder zou ik zeggen.
Dat de consumentenbond van mening is dat een laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan, wilt nog niet zeggen dat je daar rechten aan kunt ontlenen.
Onder normaal gebruik wordt verstaan dat je op een laptop een tekstverwerker moet kunnen draaien, niet dat die laptop probleemloos een x jaar mee moet gaan.
Waar anderen ook al voor waarschuwden: laat je niet bedotten door BBCS. non conformiteit gaat in het consumentenrecht veel verder dan niet leveren wat is afgesproken. Het gaat namelijk ook over wat je van een product mag verwachten (ook al blijkt dat niet direct uit de verkoopovereenkomst) en dat het product de eigenschappen bezit die het geschikt maken voor normaal gebruik. Een kapot moederboard maakt hem per definitie ongeschikt voor normaal gebruik.Apeldoorn055 schreef:'' non-conformiteit is een bijzondere regeling van het algemene beginsel 'wanprestatie voor koopovereenkomst''. Van wanprestatie is sprake wanneer één van beide partijen toerekenbaar tekort schiet in de verplichting tot nakoming van een verbintenis of koopovereenkomst. Wanprestatie heeft als gevolg dat de tekortschietend partij schadeplichtig wordt jegens de andere partij ''.
Bron: http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... iteit.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
Heb ik hier iets aan