Dat is een zeer oude, maar het klopt als een zwerende vinger.53o schreef: http://www.youtube.com/watch?v=QIsr1R1qy1Y
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Precies. Repareer jij je eigen TV als die defect is? Of Wasmachine? Ik probeer het wel af en toe, maar geen positief resultaat. Heb wel dankzij mijn koppigheid een versterker gerepareerd, omdat de defecte transistor compleet zwart was en handyman deze kon leveren...Ik ben wel de laatste die ervan wat zou zeggen als de leken onder de consumenten precies weten waar ze mee bezig zijn, maar dat weten ze niet.
Ik heb al menig persoon zonder ESD beveiliging de computerkast open zien maken en maar de chips aanraken. Doei chips! Opgeblazen!
Ik zeg altijd tegen de mensen: als je niet precies weet waar je mee bezig bent, laat die kast dichtzitten en vraag een deskundig persoon erbij.
Hoe dan ook, van een hoop dingen weet ik geen zak af en moet ik het aan experts overlaten. Als ik geen zak van PC's zou afweten zou ik deze ook niet moeten openschroeven.
-
Ik zet mijn eigen PC's in elkaar zonder beveiliging. Ik kan wel een polsbandje aandoen, maar kan dat toch niet vast maken aan een houten tafel. Gewoon aan de zijkant pakken en erin zetten. Als je niet geladen bent, kan je ook niets kapot maken.Ik ben wel de laatste die ervan wat zou zeggen als de leken onder de consumenten precies weten waar ze mee bezig zijn, maar dat weten ze niet.
Ik heb al menig persoon zonder ESD beveiliging de computerkast open zien maken en maar de chips aanraken. Doei chips! Opgeblazen!
een fabrikant is bij wet verplicht een veilig product te leveren en maatregelen te treffen zodat een product veilig blijft zelfs als er iets mis gaat. Vergelijk een auto. Als de airbag kapot is, moet er een lampje gaan branden dat de airbag kapot is.BBCS schreef:Waar kan ik dat dan terugvinden?
Ook jij bedankt voor je antwoord.olaf79 schreef:In tegenstelling tot wat veel verkopers je willen doen geloven vervalt de garantie niet bij het openmaken van een apparaat. De garantie vervalt volgens de wet alleen als een defect is ontstaan dat de koper is aan te rekenen. Of als de koper bij de koop al van het defect af wist. In alle overige gevallen blijft de garantie gewoon van kracht.Erwin uit Oosterhout schreef:Aan de buitenkant is geen probleem.Dus binnen de garantietermijn hoeft er geen (evt) stof verwijderd te worden?
Als je iets openmaakt vervalt je garantie.
De winkelier geeft garantie en mag de laptop openmaken.
Als jij hem zelf openmaakt, mag dat. Het is jouw eigendom, maar vervalt je garantie.
Lijkt me niet meer dan logisch.
Geen dank hoorJolijn schreef:Ook jij bedankt voor je antwoord.
Ik heb precies dezelfde ervaring. Als je een klein beetje gezond verstand gebruikt gaat er niets stuk. Daarbij worden dergelijke onderdelen los verkoopt aan consumenten. Van hen kun je niet verwachten dat ze met een polsbandje werken.Erwin uit Oosterhout schreef:Ik zet mijn eigen PC's in elkaar zonder beveiliging. Ik kan wel een polsbandje aandoen, maar kan dat toch niet vast maken aan een houten tafel. Gewoon aan de zijkant pakken en erin zetten. Als je niet geladen bent, kan je ook niets kapot maken.
Dat kun je van hen wel verwachten.alfatrion schreef: Daarbij worden dergelijke onderdelen los verkoopt aan consumenten. Van hen kun je niet verwachten dat ze met een polsbandje werken.
Het hangt er een beetje van af. Iemand die zelf een hele pc bouwt mag gezien worden als een gevorderde en hoort dan te weten dat sommige onderdelen toch wel gevoelig kunnen zijn (zeker in bepaalde omgevingen of als het goedkopere onderdelen betreft). De installatie van een hardeschijf, station of een geheugenmodule is een ander geval. Dit zijn zaken die iedereen die een schoevendraaier kan handteren kan doen.alfatrion schreef:Ik heb precies dezelfde ervaring. Als je een klein beetje gezond verstand gebruikt gaat er niets stuk. Daarbij worden dergelijke onderdelen los verkoopt aan consumenten. Van hen kun je niet verwachten dat ze met een polsbandje werken.Erwin uit Oosterhout schreef:Ik zet mijn eigen PC's in elkaar zonder beveiliging. Ik kan wel een polsbandje aandoen, maar kan dat toch niet vast maken aan een houten tafel. Gewoon aan de zijkant pakken en erin zetten. Als je niet geladen bent, kan je ook niets kapot maken.
Overigens staat in de installatie instructies wel altijd de waarschuwing dat je jezelf moet ontladen al hoeft dat niet per se middels een polsbandje.
Geen feiten, aannames. Graag wil ik ook het onderzoek zien waar letterlijk instaat dat het altijd een gebruikersfout is, zoals je doet voorkomen. Dat onderzoek bestaat namelijk niet. Ja in je grote duim waar de rest van je onzin ook uit komt.BBCS schreef: Kijk eens naar de openingspost:
Een klassiek voorbeeld hoe de grafische processor de geest geeft door het ontbreken van de koeling.Ik gebruik mijn laptop op mijn slaapkamer, nu lag ik lekker in mijn bed film te kijken met de laptop op schoot toen de laptop steeds meer lawaai begon te maken en werd best heel warm. Ik ging er van uit dat dit normaal zou zijn, echter begon opeens het beeld vreemde blokjes te krijgen en op een gegeven moment viel deze uit!
Het staat er letterlijk.
Een ventilator die steeds meer lawaai geeft, een laptop die steeds heter wordt en uiteindelijk dat de grafische processor uiteindelijk blokjes op het scherm projecteert, is bij onderzoek alleen de uitkomst dat het om een gebruikersfout gaat als blijkt dat de koeling goed functioneert. Oftewel: de koelroosters aan de onderkant zijn dan afgedekt, waardoor er geen koeling mogelijk is, wat als resultaat geeft dat de grafische processor oververhit raakt en defect raakt.
Dat zijn de feiten.
Volgens mij zit dit in de cpu. Thermal protection, standaard in intels.bprosman schreef:Even aparte opmerking, heeft niets met de storing te maken, TS gaf aan een FILM gedownload te hebben. Deze discussie liep ook in een ander topic. Een FILM of MUZIEK downloaden voor eigen gebruik is NIET illegaal.1) Illegale downloads waardoor je een virus binnenhaalt.
Overigens wel raar dat in een laptop waar koeling juist zo belangrijk is en waar je als ontwerper op je vingers na kunt tellen dat iemand dat ding een keer op een deken neerzet hier geen voorzieningen voor zijn getroffen terwijl ieder Asus, AsRock, MSI moederbordje van een paar tientjes afslaat als de temperatuur te hoog oploopt dmv een ingebouwde temperatuurbeveiliging.Oftewel: de koelroosters aan de onderkant zijn dan afgedekt, waardoor er geen koeling mogelijk is, wat als resultaat geeft dat de grafische processor oververhit raakt en defect raakt.
Precies. Kunnen ze hun polsbandje aan de houten tafel vastmaken. :S Wat een eigenwijze drol issut toch ook.BBCS schreef:Dat kun je van hen wel verwachten.alfatrion schreef: Daarbij worden dergelijke onderdelen los verkoopt aan consumenten. Van hen kun je niet verwachten dat ze met een polsbandje werken.
Het zijn geen aannames, maar feiten.Umad schreef:Geen feiten, aannames. Graag wil ik ook het onderzoek zien waar letterlijk instaat dat het altijd een gebruikersfout is, zoals je doet voorkomen. Dat onderzoek bestaat namelijk niet. Ja in je grote duim waar de rest van je onzin ook uit komt.BBCS schreef: Kijk eens naar de openingspost:
Een klassiek voorbeeld hoe de grafische processor de geest geeft door het ontbreken van de koeling.Ik gebruik mijn laptop op mijn slaapkamer, nu lag ik lekker in mijn bed film te kijken met de laptop op schoot toen de laptop steeds meer lawaai begon te maken en werd best heel warm. Ik ging er van uit dat dit normaal zou zijn, echter begon opeens het beeld vreemde blokjes te krijgen en op een gegeven moment viel deze uit!
Het staat er letterlijk.
Een ventilator die steeds meer lawaai geeft, een laptop die steeds heter wordt en uiteindelijk dat de grafische processor uiteindelijk blokjes op het scherm projecteert, is bij onderzoek alleen de uitkomst dat het om een gebruikersfout gaat als blijkt dat de koeling goed functioneert. Oftewel: de koelroosters aan de onderkant zijn dan afgedekt, waardoor er geen koeling mogelijk is, wat als resultaat geeft dat de grafische processor oververhit raakt en defect raakt.
Dat zijn de feiten.
Nou, waar staat het dan? Laat me dat onderzoek dan eens zien?BBCS schreef:
Een klassiek voorbeeld hoe de grafische processor de geest geeft door het ontbreken van de koeling.
Het staat er letterlijk.
Dat zijn de feiten.
Het zijn geen aannames, maar feiten.
Umad schreef:Nou, waar staat het dan? Laat me dat onderzoek dan eens zien?BBCS schreef:
Een klassiek voorbeeld hoe de grafische processor de geest geeft door het ontbreken van de koeling.
Het staat er letterlijk.
Dat zijn de feiten.
mmm goh.. en wanneer gaat dat er komen ?
Niet.... Zulke onderzoeken bestaan helemaal niet. Maar als je er niet om vraagt klinkt het wel heeeeeeeeeeeel interessant en lijkt het net of je gelijk hebt.angel1978 schreef:Umad schreef:Nou, waar staat het dan? Laat me dat onderzoek dan eens zien?BBCS schreef:
Het staat er letterlijk.
Dat zijn de feiten.
mmm goh.. en wanneer gaat dat er komen ?
Onderzoek?Umad schreef:Nou, waar staat het dan? Laat me dat onderzoek dan eens zien?BBCS schreef:
Het staat er letterlijk.
Dat zijn de feiten.
Lees eens heel goed terug, in plaats mij af te zeuren!
Ik lees heel goed terug Marcel, en dit staat er: is bij onderzoek alleen de uitkomst dat het om een gebruikersfout gaat als blijkt dat de koeling goed functioneert.BBCS schreef:Een ventilator die steeds meer lawaai geeft, een laptop die steeds heter wordt en uiteindelijk dat de grafische processor uiteindelijk blokjes op het scherm projecteert, is bij onderzoek alleen de uitkomst dat het om een gebruikersfout gaat als blijkt dat de koeling goed functioneert. Oftewel: de koelroosters aan de onderkant zijn dan afgedekt, waardoor er geen koeling mogelijk is, wat als resultaat geeft dat de grafische processor oververhit raakt en defect raakt.
Dat zijn de feiten.
Dus vertel me maar eens waar deze wijsheden vandaan komen.
Het kan b.v. niet zo zijn dat de videokaart al kapot was? Komt nooit voor he?
En zolang jij onzin blijft rondstrooien blijf ik mensen erop attent maken dat je enorm uit je nek lult.
Vraag:Umad schreef:Ik lees heel goed terug Marcel, en dit staat er: is bij onderzoek alleen de uitkomst dat het om een gebruikersfout gaat als blijkt dat de koeling goed functioneert.BBCS schreef:Een ventilator die steeds meer lawaai geeft, een laptop die steeds heter wordt en uiteindelijk dat de grafische processor uiteindelijk blokjes op het scherm projecteert, is bij onderzoek alleen de uitkomst dat het om een gebruikersfout gaat als blijkt dat de koeling goed functioneert. Oftewel: de koelroosters aan de onderkant zijn dan afgedekt, waardoor er geen koeling mogelijk is, wat als resultaat geeft dat de grafische processor oververhit raakt en defect raakt.
Dat zijn de feiten.
Dus vertel me maar eens waar deze wijsheden vandaan komen.
Het kan b.v. niet zo zijn dat de videokaart al kapot was? Komt nooit voor he?
En zolang jij onzin blijft rondstrooien blijf ik mensen erop attent maken dat je enorm uit je nek lult.
De notebook functioneert goed.
De koper geeft aan dat de notebook op bed is gebruikt en tijdens dat gebruik dat de notebook steeds meer geluid produceert en steeds warmer wordt.
Op een gegeven moment vertoond het beeld blokken.
Als nu blijkt dat de koeling zelf goed functioneert, blijft over dat de koelroosters aan de onderkant zijn afgedekt. Een andere mogelijkheid is er niet.
Dan gaat het om een gebruikersfout.
Hoe kun je in dit geval aangeven dat het niet om een gebruiksersfout gaat?
De TS heeft zelf aangegeven dat het ook zo gegaan is. Dus klets ik zeker niet uit mijn nek.
Natuurlijk komt het wel voor dat een grafische processor kapot gaat.Het kan b.v. niet zo zijn dat de videokaart al kapot was? Komt nooit voor he?
Maar dan is het niet zo dat de ventilator steeds harder gaat draaien en dat de notebook niet steeds warmer wordt.
In dit geval werd de notebook steeds warmer en ging de ventilator steeds harder draaien. En als bij onderzoek blijkt dat de koeling zelf goed functioneert, dus dat de lucht goed door het koelblok stroomt en dat de warmtegeleidende pasta het werk goed doet, is falen van de koeling uitgesloten.
-
Esd bescherming kan wel degelijk van belang zijn.
Het is helaas vaak achteraf niet aan te tonen dat falen van een component aan Esd kan worden toegewezen.
Hoe je de Esd bescherming realiseert is een ander verhaal, maar bij lage luchtvochtigheden (<20%) loop je toch echt risico's als je geen goede verbinding met de aarde hebt.
Wat ik weet is dat bij Flextronics in Rosmalen bij een bepaalde repair-test-set de Esd gedurende een aantal weken niet goed functioneerde. Hoe we daar achter kwamen ? De uitval van de PCB's was meer dan het dubbele van de standaard bij dergelijk testen.
Het is echt niet voor niks dat de professionele partijen Esd bescherming wel degelijk serieus nemen , maar helaas dat dit sommige amateurs niks kan schelen.
Het is helaas vaak achteraf niet aan te tonen dat falen van een component aan Esd kan worden toegewezen.
Hoe je de Esd bescherming realiseert is een ander verhaal, maar bij lage luchtvochtigheden (<20%) loop je toch echt risico's als je geen goede verbinding met de aarde hebt.
Wat ik weet is dat bij Flextronics in Rosmalen bij een bepaalde repair-test-set de Esd gedurende een aantal weken niet goed functioneerde. Hoe we daar achter kwamen ? De uitval van de PCB's was meer dan het dubbele van de standaard bij dergelijk testen.
Het is echt niet voor niks dat de professionele partijen Esd bescherming wel degelijk serieus nemen , maar helaas dat dit sommige amateurs niks kan schelen.