Hanz
19 feb 2012 12:48
Artsennet staat voor eigen parochie te preken. En de realiteit/succersrate van de opmerking dat mensen maar naar een klachtencommissie of tuchtrechter moeten gaan is op z'n minst twijfelachtig.
Klachtencommissies hebben nu eenmaal ..(..)
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat Arie C. Nieuwenhuijzen Kruseman, voorzitter artsenfederatie KNMG niet voor eigen parochie preekte, maar duidelijk weergaf wat de taken van de IGZ zijn en wat niet. De IGZ maakt onderdeel uit van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en staat los van artsenfederatie KNMG.
Neemt niet weg dat iemand van KNMG van mening mag zijn dat het meldpunt van Nationale ombudsman en Tros Radar de rol van IGZ onduidelijker maakt en eerder zal leiden tot meer verwarring over de mogelijkheden en taken van de inspectie en dat daar niemand mee geholpen is. Hij zegt verder in zijn column
http://knmg.artsennet.nl/Dossiers/Colum ... : 'De Ombudsman zal met het zwartboek van de klachten die via zijn meldpunt binnenkomen immers niet dat kunnen bewerkstelligen wat de burger verwacht: behandeling van zijn of haar individuele klacht. Dat is de taak van de IGZ nu eenmaal niet.'
http://igz.nl/actueel/veelgestelde-vrag ... index.aspx
Vragen over klachten
*Ik wil een klacht indienen over de geleverde zorg, waar kan ik dat doen?
*Hoe onafhankelijk is een klachtencommissie ?
*Hebben de leden van de klachtencommissie een geheimhoudingsplicht?
*Waarvoor kan ik bij een klachtenfunctionaris of klachtenbemiddelaar terecht?
*Wie kan mij helpen bij het indienen van mijn klacht?
*Kan ik bezwaar indienen als mijn klacht ongegrond wordt verklaard?
*Wat is de taak van de Inspectie voor de Gezondheidszorg bij klachten ?
*Wat wordt er geregeld in de Wet klachtrecht cliënten zorgsector?
Wat is de taak van de Inspectie voor de Gezondheidszorg bij klachten ?
De Inspectie voor de Gezondheidszorg behandelt geen individuele klachten. U kunt bij de inspectie ook geen bezwaar maken tegen de uitspraak van de klachtencommissie. Wanneer de klachtencommissie een klacht gegrond verklaart en vindt dat een zorgaanbieder geen of onvoldoende maatregelen treft, dan is de klachtencommissie verplicht dit te melden bij de inspectie. Wanneer u van mening bent dat zorgaanbieder zich niet houdt aan de wettelijke regels voor een klachtregeling kunt u dit zelf melden. Als u een signaal af wil geven over de zorg kunt u dit ook melden aan de inspectie. Meer informatie hierover op de pagina Melden als privé-persoon.