LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Bob Schurkjens schreef:Joh, je wil zo veel. Aandacht bijvoorbeeld.
Aandacht?
Nee.
Gerechtigheid.
Er wordt steeds beweerd dat ik de mensen misleid. Men beroept zich op niet officiële bronnen.
Men doet een bewering, verwijt mij dat ik misleid, terwijl men niet aan kan geven wat precies in die Richtlijn staat.
Mijn punt: iedereen roept dat dit, dat, zus, zo in de Europese richtlijn staat en daar ook rechten aan ontleent. Maar als ik dan die richtlijn doorlees, kan ik dergelijke zaken niet terugvinden.
Als men de bewering doet dat ik misleid en dat de Europese richtlijn werkelijk aangeeft dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet geven, moet men met het bewijs komen. Kunnen ze dat niet, moeten ze mijn niet beschuldigen dat ik de boel misleid!

Bob Schurkjens schreef:En een warme soldeerbout.
Liefst tussen de 385 en de 410 graden. Soldeert lekker. :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Liefst tussen de 385 en de 410 graden. Soldeert lekker. :lol:
Niet mee naar bed nemen hè? Wel lekker warm, maar ook brandgevaarlijk. Welterusten!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Bob Schurkjens schreef:
Liefst tussen de 385 en de 410 graden. Soldeert lekker. :lol:
Niet mee naar bed nemen hè? Wel lekker warm, maar ook brandgevaarlijk. Welterusten!
Offtopic:
Volgens de meeste protocollen mag er met maximaal 325 graden gesoldeerd worden. Uit ervaring kan ik zeggen dat het veel te koud is.
Vooral voor de nieuwe tinsoorten is solderen onder de 410 graden not done.

De meeste mensen solderen veel te koud, waardoor de soldeerbout veel te lang op het werkstuk gehouden wordt, waardoor de boel verbrandt.

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Umad »

nevermind schreef:
BBCS schreef:
nevermind schreef: Kijk, dat bedoel ik nu.
Zoals Umad aanhaalt, dat consumenten in NL 2 jaar garantie volgens de europ richtlijnen hebben.
Umad heeft het dan fout.

De Europese Richtlijn zegt helemaal niet dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet geven.
Ok, ik had blindelings op het bericht van Umad vertrouwd en niet gegoogeld.
Ik heb het zelf nu opgezocht, en bied mijn excuus aan, dat jij gelijk hebt. :oops:
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Zucht, nogmaals, NL heeft de Europese richtlijn wel overgenomen omdat het verplicht is. Het is in NL echter uitgebreid door aan te geven dat die 2 jaar eigenlijk te kort is, zodat je de verkoper ook na 2 jaar kunt aanspreken.
Dus idd, letterlijk hebben we de 2 jaar niet overgenomen omdat het in NL is UITGEBREID. Maar de consument geniet minimaal 2 jaar lang garantie op zijn product.

T staat er echt letterlijk, je quote t zelf, zo moeilijk kan t toch niet zijn?

http://tweakers.net/nieuws/79027/apple- ... iding.html

Hier staat t ook. Er is een boete uitgedeeld in italie omdat klanten niet (goed) zijn voorgelicht over hun wettelijke recht van minimaal 2 jaar garantie.

Dus meneer bbcs kan lullen wat ie wil, de rest van de EU weet wel hoe het zit.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Umad schreef: Zucht, nogmaals, NL heeft de Europese richtlijn wel overgenomen omdat het verplicht is. Het is in NL echter uitgebreid door aan te geven dat die 2 jaar eigenlijk te kort is, zodat je de verkoper ook na 2 jaar kunt aanspreken.
Dus idd, letterlijk hebben we de 2 jaar niet overgenomen omdat het in NL is UITGEBREID. Maar de consument geniet minimaal 2 jaar lang garantie op zijn product.

T staat er echt letterlijk, je quote t zelf, zo moeilijk kan t toch niet zijn?

http://tweakers.net/nieuws/79027/apple- ... iding.html

Hier staat t ook. Er is een boete uitgedeeld in italie omdat klanten niet (goed) zijn voorgelicht over hun wettelijke recht van minimaal 2 jaar garantie.

Dus meneer bbcs kan lullen wat ie wil, de rest van de EU weet wel hoe het zit.
Is het nu zo moeilijk om een passage uit de richtlijn zelf te geven die jouw verhaal bevestigd?
Of *** je gewoon anderen na?
Ik vroeg niet om een mening van een consumentenbond.
Ik vroeg om de letterlijke passage vanuit de Europese Richtlijn zelf.

Geef die dan ook!

Hier staat t ook. Er is een boete uitgedeeld in italie omdat klanten niet (goed) zijn voorgelicht over hun wettelijke recht van minimaal 2 jaar garantie.
Praat geen onzin!
Iedereen schreeuwt dat de consument volgens de Europese Richtlijn recht heeft op twee jaar garantie.
Ik vraag om de passage uit die Europese richtlijn waaruit blijkt dat het inderdaad zo is, en niemand kan mij die geven. Mij ondertussen beschuldigen dat ik er geen moer vanaf weet, maar niet kunnen aantonen dat het zo is.

Of is het zo dat diverse mensen niet begrijpend kunnen lezen en maar wat verzinnen?
Of is het inderdaad zo dat de Europese richtlijn inderdaad geen regel kent waarin bepaald is dat de consument recht heeft op minimaal twee jaar garantie.

Dus nog een keer:
Kom met de passage uit de Europese richtlijn zelf waaruit blijkt dat de consument inderdaad recht heeft op minimaal twee jaar garantie.
T staat er echt letterlijk, je quote t zelf, zo moeilijk kan t toch niet zijn?

http://tweakers.net/nieuws/79027/apple- ... iding.html
Waar staat het dan letterlijk in de Europese Richtlijn?
Ik heb het nog niet gezien.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door nevermind »

Umad schreef:
nevermind schreef: Ok, ik had blindelings op het bericht van Umad vertrouwd en niet gegoogeld.
Ik heb het zelf nu opgezocht, en bied mijn excuus aan, dat jij gelijk hebt. :oops:
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Zucht, nogmaals, NL heeft de Europese richtlijn wel overgenomen omdat het verplicht is. Het is in NL echter uitgebreid door aan te geven dat die 2 jaar eigenlijk te kort is, zodat je de verkoper ook na 2 jaar kunt aanspreken.

T staat er echt letterlijk, je quote t zelf, zo moeilijk kan t toch niet zijn?

http://tweakers.net/nieuws/79027/apple- ... iding.html

Hier staat t ook. Er is een boete uitgedeeld in italie omdat klanten niet (goed) zijn voorgelicht over hun wettelijke recht van minimaal 2 jaar garantie.

Dus meneer bbcs kan lullen wat ie wil, de rest van de EU weet wel hoe het zit.

Wij hebben het hier niet over Italië. :mrgreen:
Waar in jouw link staat iets over twee jaar garantie voor Nederlands recht?
Laat mij dan letterlijk lezen, dat NL wel aan de Europese richtlijnen heeft meegedaan en doet.
Helaas kan ik niets anders vinden, als wat ik al heb gequoteerd:
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
Ook de rest van Europa weet niet hoe het zit, want in ieder land zijn er genoeg tegenstrijdigheden met de Europese wet.

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Umad »

BBCS schreef:
Umad schreef: Zucht, nogmaals, NL heeft de Europese richtlijn wel overgenomen omdat het verplicht is. Het is in NL echter uitgebreid door aan te geven dat die 2 jaar eigenlijk te kort is, zodat je de verkoper ook na 2 jaar kunt aanspreken.
Dus idd, letterlijk hebben we de 2 jaar niet overgenomen omdat het in NL is UITGEBREID. Maar de consument geniet minimaal 2 jaar lang garantie op zijn product.

T staat er echt letterlijk, je quote t zelf, zo moeilijk kan t toch niet zijn?

http://tweakers.net/nieuws/79027/apple- ... iding.html

Hier staat t ook. Er is een boete uitgedeeld in italie omdat klanten niet (goed) zijn voorgelicht over hun wettelijke recht van minimaal 2 jaar garantie.

Dus meneer bbcs kan lullen wat ie wil, de rest van de EU weet wel hoe het zit.
Is het nu zo moeilijk om een passage uit de richtlijn zelf te geven die jouw verhaal bevestigd?
Of *** je gewoon anderen na?
Ik vroeg niet om een mening van een consumentenbond.
Ik vroeg om de letterlijke passage vanuit de Europese Richtlijn zelf.

Geef die dan ook!

Hier staat t ook. Er is een boete uitgedeeld in italie omdat klanten niet (goed) zijn voorgelicht over hun wettelijke recht van minimaal 2 jaar garantie.
Praat geen onzin!
Iedereen schreeuwt dat de consument volgens de Europese Richtlijn recht heeft op twee jaar garantie.
Ik vraag om de passage uit die Europese richtlijn waaruit blijkt dat het inderdaad zo is, en niemand kan mij die geven. Mij ondertussen beschuldigen dat ik er geen moer vanaf weet, maar niet kunnen aantonen dat het zo is.

Of is het zo dat diverse mensen niet begrijpend kunnen lezen en maar wat verzinnen?
Of is het inderdaad zo dat de Europese richtlijn inderdaad geen regel kent waarin bepaald is dat de consument recht heeft op minimaal twee jaar garantie.

Dus nog een keer:
Kom met de passage uit de Europese richtlijn zelf waaruit blijkt dat de consument inderdaad recht heeft op minimaal twee jaar garantie.
T staat er echt letterlijk, je quote t zelf, zo moeilijk kan t toch niet zijn?

http://tweakers.net/nieuws/79027/apple- ... iding.html
Waar staat het dan letterlijk in de Europese Richtlijn?
Ik heb het nog niet gezien.
Als er boetes worden uitgedeeld omdat men zich niet aan de wet houd, lijkt me dat stevig bewijs voor het feit dat deze regelgeving bestaat. Waarom zou de boete anders zijn uitgedeeld?

PUNT.

Dat een sneue computerboer zonder enige juridische achtergrond daar anders over denkt is niet mijn probleem.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Umad schreef:Als er boetes worden uitgedeeld omdat men zich niet aan de wet houd, lijkt me dat stevig bewijs voor het feit dat deze regelgeving bestaat. Waarom zou de boete anders zijn uitgedeeld?

PUNT.

Dat een sneue computerboer zonder enige juridische achtergrond daar anders over denkt is niet mijn probleem.
Het probleem is dat men aangeeft dat volgens de Europese Richtlijn de consument recht op twee jaar garantie heeft.
Alleen kan niemand mij een bewijs vanuit de Europese Richtlijn geven dat het ook werkelijk zo is.

Als men beweerd dat het wel zo is, moet het toch niet zo moeilijk zijn om het bewijs te leveren?
Of is die twee jaar garantie gewoon verzonnen?
Umad schreef:Als er boetes worden uitgedeeld omdat men zich niet aan de wet houd, lijkt me dat stevig bewijs voor het feit dat deze regelgeving bestaat.
Het bewijs?
Waar kan ik die regel dan in de Europese richtlijn terugvinden?

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Umad »

nevermind schreef:
Wij hebben het hier niet over Italië. :mrgreen:
Waar in jouw link staat iets over twee jaar garantie voor Nederlands recht?
Laat mij dan letterlijk lezen, dat NL wel aan de Europese richtlijnen heeft meegedaan en doet.
Helaas kan ik niets anders vinden, als wat ik al heb gequoteerd:
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
Ook de rest van Europa weet niet hoe het zit, want in ieder land zijn er genoeg tegenstrijdigheden met de Europese wet.
Moet je beter zoeken.

(17) Overwegende dat het passend is de termijn te beperken waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming dat bestaat ten tijde van de aflevering van de goederen; dat de lidstaten voorts een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen, doch dat deze verjaringstermijn niet mag verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen; dat, indien de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet ingaat ten tijde van de aflevering van de goederen, de totale duur van de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf het tijdstip van aflevering;

Nou beter? Nogmaals, EU lidstaten mogen hier rustig van afwijken, mits het niet nadelig is voor de consument. In NL is dus de 2 jaar niet letterlijk overgenomen maar uitgebreid zodat je na die 2 jaar ook nog garantie kunt claimen.

Kleuterklasnivo...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Umad schreef: (17) Overwegende dat het passend is de termijn te beperken waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming dat bestaat ten tijde van de aflevering van de goederen; dat de lidstaten voorts een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen, doch dat deze verjaringstermijn niet mag verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen; dat, indien de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet ingaat ten tijde van de aflevering van de goederen, de totale duur van de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf het tijdstip van aflevering;
Waar staat hier dan over de garantie?

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Umad »

BBCS schreef:
Umad schreef: (17) Overwegende dat het passend is de termijn te beperken waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming dat bestaat ten tijde van de aflevering van de goederen; dat de lidstaten voorts een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen, doch dat deze verjaringstermijn niet mag verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen; dat, indien de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet ingaat ten tijde van de aflevering van de goederen, de totale duur van de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf het tijdstip van aflevering;
Waar staat hier dan over de garantie?
Dan moet je een cursus Nederlands volgen.

Vooruit, ik ben de kwaadste niet, ik geef je een hint. Als je weet wat garantie betekent, dan zie je het hier wel staan. Nou, zelfs iemand uit Millingen aan de Rijn moet t nu kunnen zien.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door nevermind »

Umad schreef:
nevermind schreef:
Wij hebben het hier niet over Italië. :mrgreen:
Waar in jouw link staat iets over twee jaar garantie voor Nederlands recht?
Laat mij dan letterlijk lezen, dat NL wel aan de Europese richtlijnen heeft meegedaan en doet.
Helaas kan ik niets anders vinden, als wat ik al heb gequoteerd:
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
Ook de rest van Europa weet niet hoe het zit, want in ieder land zijn er genoeg tegenstrijdigheden met de Europese wet.
Moet je beter zoeken.

(17) Overwegende dat het passend is de termijn te beperken waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming dat bestaat ten tijde van de aflevering van de goederen; dat de lidstaten voorts een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen, doch dat deze verjaringstermijn niet mag verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen; dat, indien de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet ingaat ten tijde van de aflevering van de goederen, de totale duur van de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf het tijdstip van aflevering;

Nou beter? Nogmaals, EU lidstaten mogen hier rustig van afwijken, mits het niet nadelig is voor de consument. In NL is dus de 2 jaar niet letterlijk overgenomen maar uitgebreid zodat je na die 2 jaar ook nog garantie kunt claimen.

Kleuterklasnivo...

HoHo,

wil je misschien zakelijk blijven, en stoppen met je uitspraken, of kan je dat niet, of heb je het over jezelf ? :twisted:

Ik zoek op 2 jaar garantie, en heb dan ook niets anders gevonden. Ik vraag het beleefd, en verwacht dan ook geen onverzoenlijk antwoord. :twisted:

Ik vraag mij af, waarom NL de Europese richtlijn van 2 jaar niet heeft overgenomen, als beweerd wordt toch nog 2 jaar garantie te kunnen claimen

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door plumber »

waardeloze moderator
Laatst gewijzigd door plumber op 30 jan 2012 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door nevermind »

plumber schreef:Voor alle betweters,lees dit eens.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2729

En nevermind je wint heet nooit van BBCS

Intussen weten wij, dat Nl zich niet heeft aangesloten bij het Europese recht van twee jaar.
Dus de link is dan ook niet juist geinterpreteerd:
Een hardnekkig misverstand is dat je maar maximaal twee jaar garantie zou hebben. De garantieperiode van twee jaar bestaat wel, maar is een minimumtermijn uit het Europees consumentenrecht.
Nederland heeft ervoor gekozen consumenten een hogere bescherming te geven. Bij ons duurt de garantietermijn zolang je mag verwachten dat een product meegaat, en dat kan best vijf jaar of langer duren.
Plumber, ik wil ook niet winnen van iemand, maar in dit geval heb ik nog dezelfde mening dan BBCS, mits mij iemand anders kan overtuigen.

Want dit soort uitspraken lijken op niets, want iedereen verwacht iets anders:
Bij ons duurt de garantietermijn zolang je mag verwachten dat een product meegaat, en dat kan best vijf jaar of langer duren.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door trebelski »

nevermind schreef: Ik zoek op 2 jaar garantie, en heb dan ook niets anders gevonden. Ik vraag het beleefd, en verwacht dan ook geen onverzoenlijk antwoord. :twisted:

Ik vraag mij af, waarom NL de Europese richtlijn van 2 jaar niet heeft overgenomen, als beweerd wordt toch nog 2 jaar garantie te kunnen claimen
Inderdaad, normaal antwoord ( blijven ) geven is wel zo netjes en ook ik heb het niets anders kunnen vinden dan dat Nederland dat niet ondertekende. Dat gezegd hebbende is het heel duidelijk dat vrijwel alle (grotere) spelers op de markt je die 2 jaar garantie gewoon geven( en ook na die 2 jaar nog je rechten erkennen!! vrijwillig maar toch) en daar ook totaal niet moeilijk over doen! Dat BBCS dat wel doet mag ( hij heeft gelijk dat er geen wet is die dit verplicht stelt),maar zoals ik al eerder melde loop je dan een deur verder en je krijgt die 2 jaar minimaal wel, niet verplicht maar vooruitlopend op de dingen die komen gaan en verkoop-strategie.

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Umad »

nevermind schreef:
Intussen weten wij, dat Nl zich niet heeft aangesloten bij het Europese recht van twee jaar.
? HUH? Nederland MOET zich daarbij aansluiten. Het is per lidstaat MINIMAAL verplicht om 2 jaar garantie te geven. Nederland heeft dit echter uitgebreid, daarom staat er dat de 2 jaar garantie niet is overgenomen omdat inwoners van Nederland ook na die periode aanspraak kunnen maken op garantie.

Ik type nu 3 keer hetzelfde. Wil je het niet zien?
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Intussen weten wij dus, dat Nederland zich minimaal moet houden aan deze 2 jaar. Nederland heeft er voor gekozen de consument ook NA die 2 jaar enige vorm van garantie te bieden.

Duidelijker als dit word het niet.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door plumber »

waardeloze moderator
Laatst gewijzigd door plumber op 30 jan 2012 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

? HUH? Nederland MOET zich daarbij aansluiten. Het is per lidstaat MINIMAAL verplicht om 2 jaar garantie te geven. Nederland heeft dit echter uitgebreid, daarom staat er dat de 2 jaar garantie niet is overgenomen omdat inwoners van Nederland ook na die periode aanspraak kunnen maken op garantie.
2 jaar garantie?

De Europese Richtlijn beschrijft:
Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
bron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML

Het gaat hier om een officieel document van Europa.
Dus de bron is de Europese richtlijn zelf.

Overeenstemming is dus de overeenkomst. Dus het product dient aan de overeenkomst te beantwoorden. Het product dient conform de koopovereenkomst te zijn.

Volgens de Europese Richtlijn is de verkopende partij aansprakelijk aan ieder gebrek aan de koopovereenkomst.
Punt.

Er staat niet dat de verkopende partij verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken.

Dat andere organisaties anders schrijven, boeit mij niet. En is ook niet van belang.
Als men schrijft dat de Europese Richtlijn aangeeft dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet verstrekken, moet dat ook in die richtlijn staan. En dat staat er niet in.

In de Nederlandse wetgeving staat ook niet dat de verkopende partij gedurende de langere periode garantie moet geven en dat het product langer mee moet gaan dan twee jaar.

In de Nederlandse wetgeving staat dat de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het op grond van die overeenkomst had moeten bezitten. Ook de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers zijn bindend. Dat staat in de wetgeving. In de Europese richtlijn is die verjaringstermijn twee jaar, terwijl de Nederlandse wetgeving geen absolute termijn kent.

Ik zuig niets uit mijn duim, ik misleid niemand. Ik geef alleen exact aan wat in de Europese Richtlijn en de wetboeken staat.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

nevermind schreef:Plumber, ik wil ook niet winnen van iemand, maar in dit geval heb ik nog dezelfde mening dan BBCS, mits mij iemand anders kan overtuigen.
Dat is mijn punt ook de hele tijd.
Iedereen beweerd dat volgens de Europese richtlijn de winkelier minimaal twee jaar garantie moet geven. Zelfs in Italië gaat men de winkelier en fabrikant straffen dat men dat niet doet.
Echter kan ik het in de Europese richtlijn zelf nergens terugvinden.

Ik weet wel hoe men erbij komt:
Men leest in plaats van overeenkomst het product zelf.
Ook leest men in plaats van overeenstemming het product zelf.
Echter is overeenstemming een synoniem van overeenkomst en conform.
Vandaar mijn uitspraken.

Ik heb al diverse keren gevraagd waar precies in de Europese Richtlijn staat dat de verkopende partij minimaal twee jaar garantie moet verstrekken.

Niemand kan mij dat exact vertellen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

trebelski schreef:Dat gezegd hebbende is het heel duidelijk dat vrijwel alle (grotere) spelers op de markt je die 2 jaar garantie gewoon geven( en ook na die 2 jaar nog je rechten erkennen!!
De verkopende partij en fabrikant is zelf compleet vrij om de garantieperiode te bepalen. Als zij twee jaar garantie geven is puur hun eigen keuze. Is men helemaal vrij in. Men kan één jaar garantie geven, maar ook drie jaar.

Gesloten