? HUH? Nederland MOET zich daarbij aansluiten. Het is per lidstaat MINIMAAL verplicht om 2 jaar garantie te geven. Nederland heeft dit echter uitgebreid, daarom staat er dat de 2 jaar garantie niet is overgenomen omdat inwoners van Nederland ook na die periode aanspraak kunnen maken op garantie.
2 jaar garantie?
De Europese Richtlijn beschrijft:
Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
bron:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML
Het gaat hier om een officieel document van Europa.
Dus de bron is de Europese richtlijn zelf.
Overeenstemming is dus de overeenkomst. Dus het product dient aan de overeenkomst te beantwoorden. Het product dient conform de koopovereenkomst te zijn.
Volgens de Europese Richtlijn is de verkopende partij aansprakelijk aan ieder gebrek aan de koopovereenkomst.
Punt.
Er staat niet dat de verkopende partij verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken.
Dat andere organisaties anders schrijven, boeit mij niet. En is ook niet van belang.
Als men schrijft dat de Europese Richtlijn aangeeft dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet verstrekken, moet dat ook in die richtlijn staan. En dat staat er niet in.
In de Nederlandse wetgeving staat ook niet dat de verkopende partij gedurende de langere periode garantie moet geven en dat het product langer mee moet gaan dan twee jaar.
In de Nederlandse wetgeving staat dat de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het op grond van die overeenkomst had moeten bezitten. Ook de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers zijn bindend. Dat staat in de wetgeving. In de Europese richtlijn is die verjaringstermijn twee jaar, terwijl de Nederlandse wetgeving geen absolute termijn kent.
Ik zuig niets uit mijn duim, ik misleid niemand. Ik geef alleen exact aan wat in de Europese Richtlijn en de wetboeken staat.