LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht warm eten op kdv?

Discussieer hier over kinderopvang.
Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Nicky_The »

bianca82 schreef:die lijst wordt nog wel is vergeten heb ik aan den lijve ondervonden..

mijn kind kreeg toen smeerkaas.. ze vond het heerlijk... wij vonden het snachts ook heerlijk om hele nacht met een krijsend kind van de pijn rond de lopen..

hebben daarna wel excusses gekregen de inval had niet op het lijstje gekeken...
Dat is echt schandalig.. Dat vind ik niet kunnen...

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bianca82 »

nee maar het gebeurd helaas wel regelmatig... in heel het land of de overdracht gaat niet 100% soepel door drukte of er wordt niet goed gelezen..

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Nicky_The »

bianca82 schreef:nee maar het gebeurd helaas wel regelmatig... in heel het land of de overdracht gaat niet 100% soepel door drukte of er wordt niet goed gelezen..
Tja, er kleven wel meer nadelen aan een kdv. Dat is ook de rede waarom ik niet meer in een kdv werk en ik uiteindelijk gastouder werd. Mijn eigen kids zou ik ook nooit op een kdv zetten..

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bianca82 »

och het is handig voor de weerstand ;)

maar inderdaad was al voordat mijn contract niet werd verlengd ook aan het zoeken naar een gastouder...
nu maar eerst werk vinden voordat ik een gastouder ga zoeken

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bianca82 schreef:die lijst wordt nog wel is vergeten heb ik aan den lijve ondervonden..

mijn kind kreeg toen smeerkaas.. ze vond het heerlijk... wij vonden het snachts ook heerlijk om hele nacht met een krijsend kind van de pijn rond de lopen..

hebben daarna wel excusses gekregen de inval had niet op het lijstje gekeken...
Oei da's wel heel slecht natuurlijk. Maar ik kan me wel een beetje voorstellen dat het soms mis zou kunnen gaan, bv iemand die lactose-intolerant is, zou ik bijvoorbeeld niet zo snel aan smeerkaas denken, maarja kinderopvang is dan ook niet mijn beroep en ik heb dergelijke alergieën niet in mijn omgeving meegemaakt. Degenen die op een KDV werken zouden dat eigenlijk wel moeten weten.

Ergens is er wel wat voor te zeggen, het maaltijdengebeuren. Thuis "winnen" kinderen veel te vaak het gevecht "wil ik niet" "hoef ik niet" "lust ik niet" enz. Op deze wijze leren de kinderen vaak veel meer verschillende gezondere dingen te eten. Zo zullen de kinderen thuis niet snel de groenten of fruit leren eten die de ouders zelf niet lekker vinden. Ik heb wel eens gehoord dat er een onderzoek is geweest dat kinderen (hoe jong ze ook zijn) toch gevoelig zijn voor wat er in een groep gebeurd en ook gevoelig zijn voor positieve "groepsdruk" om het zo maar te formuleren. Als een enkel kind ziet dat veel andere kinderen wel die groenten eet zullen ze dat zelf ook sneller opeten en op een gegeven moment best lekker gaan vinden.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bianca82 »

nou ja kaas (smeerkaas) is gemaakt van melk... melk heeft melksuikers (lactose)
geloof dat alleen 48+ kaas lactosevrij is of minusL producten (maar daar zit nog wel 0,01% lactose in maar de meeste lactose intoleranten kunnen dat wel hebben..

het zit soms in de raarste dingen laat ik het daarop houden..

misschien heb ik geluk.. maar bij ons is het eten wat de pot schaft.. niet eten.. niks lekkers daarna dat hebben ze heel snel door.. als je consequent ben teminste

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Nicky_The »

bianca82 schreef:nou ja kaas (smeerkaas) is gemaakt van melk... melk heeft melksuikers (lactose)
geloof dat alleen 48+ kaas lactosevrij is of minusL producten (maar daar zit nog wel 0,01% lactose in maar de meeste lactose intoleranten kunnen dat wel hebben..

het zit soms in de raarste dingen laat ik het daarop houden..

misschien heb ik geluk.. maar bij ons is het eten wat de pot schaft.. niet eten.. niks lekkers daarna dat hebben ze heel snel door.. als je consequent ben teminste
Zo ben ik ook opgevoed en zo gaat het hier ook ;)
Maar als ik dan naar iemand anders in mijn omgeving kijk.. Dat 'kind' is nu 16 jaar, is altijd opgevoed met "wil je niet eten? Dan geen toetje" Maar het kind wist donders goed dat er dan na het eten alsnog een toetje voor haar neus stond en het kind wist ook dondersgoed dat ze de hele dag door chips, snoep en koek kon eten.
Dat "kind" poept zelfs nogsteeds in haar broek, maar alleen als ze alleen is met haar moeder, niet als ze met vriendinnen uit is..

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Jolijn »

'Eten wat de pot schaft' is het makkelijkst voor degene die kookt. :lol:

Verplicht warm eten levert zo te lezen meer problemen op dan verplicht brood eten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Jolijn schreef:'Eten wat de pot schaft' is het makkelijkst voor degene die kookt. :lol:

Verplicht warm eten levert zo te lezen meer problemen op dan verplicht brood eten.
Sja dat is we grappig maar zit zeker wat in. Daarom is er voor het verplicht warm ook wat te zeggen. Thuis zal er niet snel iets op tafel komen dat de ouders zelf niet lusten dus leren de kids dat ook niet eten.

@bianca,
Tuurlijk, dat vatte ik ook wel. Ik kan me alleen best voorstellen dat een invaller bijvoorbeeld er eventjes niet zo snel aan denkt. Niet dat het goed te praten is, dat zeker niet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bprosman »

Verplicht warm eten levert zo te lezen meer problemen op dan verplicht brood eten.
Dat ligt er aan , zullen best vegetarische ouders gaan stuiteren als KDV vleeswaren verplicht en zoetigheid "verbiedt" op brood ivm "kleurstofallergische" kindjes, of andersom.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bprosman schreef: Dat ligt er aan , zullen best vegetarische ouders gaan stuiteren als KDV vleeswaren verplicht en zoetigheid "verbiedt" op brood ivm "kleurstofallergische" kindjes, of andersom.
En wat denk je van bepaalde geloven ?
(geen varkensvlees)

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Nicky_The »

bprosman schreef:
Verplicht warm eten levert zo te lezen meer problemen op dan verplicht brood eten.
Dat ligt er aan , zullen best vegetarische ouders gaan stuiteren als KDV vleeswaren verplicht en zoetigheid "verbiedt" op brood ivm "kleurstofallergische" kindjes, of andersom.
Op het kdv waar ik werkte hadden ze verplicht 1 boterham met vlees of kaas (mochten ze zelf kiezen of met een allergie werd er voor hun gekozen). De 2e boterham mocht dan zoet zijn en als 'toetje' mochten ze dan een beschuitje of een rijstewafel. Als ze daarna nog trek hadden moesten ze weer 1 boterham met vlees of kaas.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn dochter eet geen vleeswaren EN is lactose intolerant :wink: (is echt waar).
Gelukkig de KDV leeftijd al ver voorbij.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Wubo »

wat een idioterie zeg!

de kleine eet gewoon met de pot mee en gezonder dan in een kdv.

je laat je kind toch niet toekijken en zien hoe anderen warm eten en zij koud eten?

erg dat een kdv je voor zon dilemma stelt

Longwei2012
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 nov 2012 10:48

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

Jolijn schreef:'Eten wat de pot schaft' is het makkelijkst voor degene die kookt. :lol:

Verplicht warm eten levert zo te lezen meer problemen op dan verplicht brood eten.
Verplicht brood eten levert bij mij problemen op. Het consultatiebureau staat erop dat ie brood krijgt. Kinderen zonder brood opvoeden is niet verantwoord. Wat een nonsens, alleen in de westerse wereld wordt brood als een verplicht onderdeel van de dagelijkse voeding beschouwd. Hoe meer zij erop staan, hoe nukkiger ik wordt, en nou eet ik zelf haast geeneens brood meer. Ik heb nog nooit in mijn leven brood als een maaltijd geaccepteerd, en dat heeft gelukkig ook nooit gehoeven. Ik krijg een aversie naar brood toe omdat het me zo opgedrongen wordt. Mijn kind krijgt mooi geen brood voor de lunch of ontbijt tenzij hij dat zelf echt zou willen. En tot dusver moet ie niks van brood hebben, dus ik zie dat niet snel gebeuren. Ik zie brood als een snack, niet als volwaardige voeding. Maar dat is ieder voor zich en dat moeten ze eens leren te respecteren.
Wat het kdv betreft. Ik vind dat ze niet verplicht een kind warm of brood moeten laten eten en daarbij de wensen van de ouders te negeren. Ouders die aan zo'n proef niet willen meewerken mogen ze daar niet toe dwingen, de ouder is tenslotte wel klant en dat vergeten ze nog wel eens.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vind dat ze niet verplicht een kind warm of brood moeten laten eten en daarbij de wensen van de ouders te negeren.
Ik stel voor dat iedere ouder gewoon een menu indient per week zodat ieder kind gewoon krijgt wat ie lekker vind :wink:
, alleen in de westerse wereld wordt brood als een verplicht onderdeel van de dagelijkse voeding beschouwd.
En u woont ?.......
Mijn kind krijgt mooi geen brood voor de lunch of ontbijt tenzij hij dat zelf echt zou willen. En tot dusver moet ie niks van brood hebben, dus ik zie dat niet snel gebeuren. Ik zie brood als een snack, niet als volwaardige voeding.
Als dat er bij de opvoeding zo "ingeramd" wordt vraag ik me af of hij/zij ueberhaupt nog voor brood DURFT te kiezen.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

als je helemaal geen brood eet lijkt het me verstandig even te kijken of je jodium niveau op peil is.

isabel

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Er is een verschil tussen 'niet lusten', 'niet mogen', 'niet willen' en 'niet tegen kunnen'.
Ik heb ooit eens mijn hele middagmaal uitgebraakt omdat ik verplicht werd op een schoolkamp om pap van gekookte melk toe te eten. Ik had nog gezegd dat ik daarvan ging braken... werd niet geloofd, helaas. Dus hap in de mond, hup hele maaltijd er uit. Tja, toen kwam de boodschap wel over... Terwijl gekookte melk toch door hele volksstammen als gezond wordt beschouwd (jammer, geen braaksmiley hier).

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Er is een verschil tussen 'niet lusten', 'niet mogen', 'niet willen' en 'niet tegen kunnen'.
Ik heb ooit eens mijn hele middagmaal uitgebraakt omdat ik verplicht werd op een schoolkamp om pap van gekookte melk toe te eten. Ik had nog gezegd dat ik daarvan ging braken... werd niet geloofd, helaas. Dus hap in de mond, hup hele maaltijd er uit. Tja, toen kwam de boodschap wel over... Terwijl gekookte melk toch door hele volksstammen als gezond wordt beschouwd (jammer, geen braaksmiley hier).

nou inderdaad! Als een kind iets echt niet mag (omdat hij/zij er ziek van wordt) moet dat echt goed gecommuniceerd worden. Mensen nemen dat makkelijk met een korreltje zout (kind zal er wel een beetje misselijk van worden) maar het kan heel ernstig zijn. Ik heb 5 jaar geleden een kindje zien overlijden aan een melkallergie (niet intolerantie) kind had een melk product binnengekregen, ging in anafylactische shock en eer het in het ziekenhuis was was er eigenlijk niets meer wat we konden doen. Ik vergeet het nooit meer, (en ik heb echt al heel wat mensen zien overlijden) . Dus die mensen die denken dat kinderen bij een allergie gewoon een beetje jeuk krijgen: nou haal dat maar uit je hoofd het kan een hele ernstige toestand zijn!

isabel

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door crazyme »

Longwei2012 schreef:
Jolijn schreef:'Eten wat de pot schaft' is het makkelijkst voor degene die kookt. :lol:

Verplicht warm eten levert zo te lezen meer problemen op dan verplicht brood eten.
Verplicht brood eten levert bij mij problemen op. Het consultatiebureau staat erop dat ie brood krijgt. Kinderen zonder brood opvoeden is niet verantwoord. Wat een nonsens, alleen in de westerse wereld wordt brood als een verplicht onderdeel van de dagelijkse voeding beschouwd. Hoe meer zij erop staan, hoe nukkiger ik wordt, en nou eet ik zelf haast geeneens brood meer. Ik heb nog nooit in mijn leven brood als een maaltijd geaccepteerd, en dat heeft gelukkig ook nooit gehoeven. Ik krijg een aversie naar brood toe omdat het me zo opgedrongen wordt. Mijn kind krijgt mooi geen brood voor de lunch of ontbijt tenzij hij dat zelf echt zou willen. En tot dusver moet ie niks van brood hebben, dus ik zie dat niet snel gebeuren. Ik zie brood als een snack, niet als volwaardige voeding. Maar dat is ieder voor zich en dat moeten ze eens leren te respecteren.
Wat het kdv betreft. Ik vind dat ze niet verplicht een kind warm of brood moeten laten eten en daarbij de wensen van de ouders te negeren. Ouders die aan zo'n proef niet willen meewerken mogen ze daar niet toe dwingen, de ouder is tenslotte wel klant en dat vergeten ze nog wel eens.
Leesvoer : http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... gaan.dhtml

Gesloten