Oei dat is dan wel heel weinig die 11% ik zou het daarnevermind schreef: Ik wil wel zien dat je van een netto van 2000 euro (Modaal 33000) met 11 procent je boodschappen kunt doen.
zeer zeker niet mee redden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Oei dat is dan wel heel weinig die 11% ik zou het daarnevermind schreef: Ik wil wel zien dat je van een netto van 2000 euro (Modaal 33000) met 11 procent je boodschappen kunt doen.
Bedoelt u dan sec de boodschappen voor eten en drinken, of ook lucifers, afvalzakken, wasmiddel, etc.?witte angora schreef:Ik heb net zitten rekenen, mijn boodschappengeld is zo'n 15%. Meer is er gewoon niet.
Het wil toch niets zeggen, dat deze mevrouw als wetenschapper dan gelijk heeft.CSM schreef:Nee tuurlijk. Fresco is een wereldwijd gerespecteerde wetenschapper, maar ze weet van toeters noch blazers. Die meneer met dat aluhoedje op, die inbelde om zijn angsten over E-nummers te delen.... ("maar het is chemisch"), dat is pas een expert.
/ironie
Inclusief alles inderdaad. Dan hebben we het dus over ongeveer 150 euro per maand. En inderdaad, dat is alleen voor mezelf en mijn kat, dus het is goed te doen zolang je maar geen gekke capriolen uit haalt.CSM schreef:Bedoelt u dan sec de boodschappen voor eten en drinken, of ook lucifers, afvalzakken, wasmiddel, etc.?witte angora schreef:Ik heb net zitten rekenen, mijn boodschappengeld is zo'n 15%. Meer is er gewoon niet.
nevermind schreef:Het wil toch niets zeggen, dat deze mevrouw als wetenschapper dan gelijk heeft.CSM schreef:Nee tuurlijk. Fresco is een wereldwijd gerespecteerde wetenschapper, maar ze weet van toeters noch blazers. Die meneer met dat aluhoedje op, die inbelde om zijn angsten over E-nummers te delen.... ("maar het is chemisch"), dat is pas een expert.
/ironie
Waar zijn de bronnen, welke haar uitspraken kunnen bevestigen?
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/pri ... 582-wm.htmAandeel van voeding loopt terug
Ondanks de recente stijging van de voedselprijzen zijn de huishoudens de afgelopen jaren relatief steeds minder aan voedsel uit gaan geven en dus tellen diezelfde prijzen minder zwaar mee bij de berekening van de inflatie. Hoe zwaar een uitgavencategorie meetelt bij de berekening van de inflatie hangt namelijk af van de uitgaven van huishoudens aan die categorie. In 1969 woog voeding nog voor bijna een kwart mee in de inflatie. In 2006 is dit nog maar ruim 10 procent. Dit betekent feitelijk dat consumenten nu relatief minder uitgeven aan voeding dan jaren geleden.
Normaal kost een eten per dag +/- 5,50 per persoon.witte angora schreef:Inclusief alles inderdaad. Dan hebben we het dus over ongeveer 150 euro per maand. En inderdaad, dat is alleen voor mezelf en mijn kat, dus het is goed te doen zolang je maar geen gekke capriolen uit haalt.CSM schreef:Bedoelt u dan sec de boodschappen voor eten en drinken, of ook lucifers, afvalzakken, wasmiddel, etc.?witte angora schreef:Ik heb net zitten rekenen, mijn boodschappengeld is zo'n 15%. Meer is er gewoon niet.
Dat is superknap van je WA want dat is nog geen 35 euro per week.witte angora schreef:Inclusief alles inderdaad. Dan hebben we het dus over ongeveer 150 euro per maand. En inderdaad, dat is alleen voor mezelf en mijn kat, dus het is goed te doen zolang je maar geen gekke capriolen uit haalt.
Nou ik kan er van het CBS niets lezen, behalve dat de inflatie 1969 voor een kwaart, en in 2006 alleen nog voor 10 % meetelt.Ik weet niet wat haar officiele bronnen zijn, maar in ieder geval bevestigen de statistieken van het CBS de trend die zij benoemt.
In 1969 woog voeding nog voor bijna een kwart mee in de inflatie. In 2006 is dit nog maar ruim 10 procent. Dit betekent feitelijk dat consumenten nu relatief minder uitgeven aan voeding dan jaren geleden.
Er staat dus dat...Hoe zwaar een uitgavencategorie meetelt bij de berekening van de inflatie hangt namelijk af van de uitgaven van huishoudens aan die categorie.
Chocomelk schreef:Tjah CSM wat tel je onder voeding ?
Een gehaktbal of ook een biefstuk ?
Of word er alleen het hoognodige geteld ?
Houd er wel rekening mee, dat de Nederlandse bevolking naast arme sloebers ook rijke stinkerd telt. En als die elke dag bij het ontbijt, lunch en diner biefstuk eten, dan komen hun totale uitgaven aan de kostenpost "voeding" toch niet boven de 5% uit. Hogere inkomen besteden een relatief kleiner gedeelte van hun budget aan voeding.Het CBS meet de officiële inflatie door de prijsontwikkeling te volgen van een mandje goederen en diensten. Dit mandje is gebaseerd op wat de Nederlandse bevolking gemiddeld consumeert.
NaarNieuw ! 7 granen Volkoren Ontbijt 95 cent per 300 gram
Oud: Volkoren Ontbijt 69 cent per 500 gram
Zelfde doos andere inhoud
228 procent prijsstijging
@ CSMCSM schreef:@nevermind, in de toelichting van het CBS staat:
Er staat dus dat...Hoe zwaar een uitgavencategorie meetelt bij de berekening van de inflatie hangt namelijk af van de uitgaven van huishoudens aan die categorie.
In 2006 gaven (volgens de metingen van het CBS) huishoudens gemiddeld 10% uit aan voeding, en daarom telt het de uitgavencategorie voeding in dat jaar voor 10% mee in de inflatieberekening.
Dat zegt overigens nog niets over de vraag hoe hoog de inflatie dat jaar (en in de 6 jaren erna) geweest is.
Daarom weet ik ook niet wat je bedoelt met je opmerking "Dus 6 jaar later alleen met 1 % gestegen."
Mevrouw Fresco beweerd in haar interview, dat er allee nog maar 11 procent aan voeding wordt uitgegeven, dus voor mij is het dan tussen 2006 en nu, een verschil van 1 %!In 2006 gaven (volgens de metingen van het CBS) huishoudens gemiddeld 10% uit aan voeding