Leo The Emperor schreef:Dit is een forum, en de meningen kunnen en mogen hier verschillen. Hoe stel je objectief vast of iets anno 2012 een feit van algemene bekendheid is of niet ?
Objectief vaststellen wil zeggen dat je redeneert vanuit de gegevens waarover zekerheid bestaat. Wie subjectief bezig is gaat niet uit van de gegevens maar vanuit de eigen mening.
Jij stelde dat de schade als gevolg van het niet maken van een backup niet bij ASUS geclaimt zou kunnen worden. Je stelde dus ook dat het niet maken van een backup schade als gevolg heeft. Inmiddels heb ik meerdere malen achter elkaar geen backup gemaakt en de voorspelde schade is uit gebleven. Dit -toch voor de handliggende- gegeven is genegeerd tot dat ik er op wees.
Daarna heb je standpunt aangepast in de zin dat het niet maken van een
medeoorzaak zou zijn. Je schetste een situatie waarin de laptop verloren was en de gegevens niet verloren waren, omdat er een backup gemaakt was. En vervolgens trok je een onjuiste conclusie. Hiermee had je geen oorzakelijk verband aangetoond tussen schade en het niet maken van een backup, maar tussen het voorkomen van schade en het maken van een backup. Wel kun je een correlatie tussen schade en het niet maken van een backup aantonen, maar een correlatie bewijs niet dat er een oorzakelijk verband bestaat.
Dit soort zaken wijzen op een subjectieve behandeling.
Leo The Emperor schreef:Ik kan me herinneren dat je ooit hier poneerde dat het een feit van algemene bekendheid is dat de accu van een laptop, veel minder lang mee gaat dan de laptop zelf. Dat is net zo moeilijk te beargumenteren.
Dat is eenvoudig te beargumenteren. Algemene bekendheid wil zeggen dat de kennis onder de bevolking in grote getale aanwezig is. Met behulp van statistiek is goed aan te tonen dat de levensduur van laptops zo rond de zes jaar ligt, terwijl die van accu's rond de twee jaar ligt. Vervolgens kunnen we ons bedenken dat laptops een massaproduct is dat dus door de bevolking in grote getallen wordt gekocht. Daaruit volgt dat de groep ervaringsdeskundige onder de bevolking grote is. Verder wil ik het graag bij het onderwerp houden.
Leo The Emperor schreef:Enfin, uit de reacties hier blijkt wel dat toch velen vinden dat het maken van backups als een standaard routine mag worden gezien, en dat iedere computergebruiker dit zou moeten weten.
Dit is nog zo iets. Je noemt het een feit van algemene bekendheid zou zijn dat de eigenaar een backup zou moeten maken voor hij deze aan een derde geeft. En als twistpunt haal je jij er uit of het al dan niet een feit van algemeenheid zou zijn. Kennelijk vind je zo stellig dat de eigenaar een backup zou moeten maken, dat het niet in je opkomt om te denken dat wel eens onjuist zou kunnen zijn. Er mij geen feiten bekent die dit standpunt zouden kunnen ondersteunen. Als jij die ook niet hebt ga je dus uitsluitend af op je eigen mening.