Pagina 4 van 4

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Geplaatst: 04 mei 2012 10:09
door alfatrion
TheLD schreef:Omdat deze bedrijven dit m.i. duidelijk aangeven.
Daar verschillen wij dan van mening over.
TheLD schreef:" Indien dit niet mogelijk is binnen de gestelde wettelijke periode kan ASUS het product zelf vervangen."
Daar volgt niet uit dat ASUS de data niet over zou zetten.
TheLD schreef:Tips alfatrion?
Mijn tip is om mijn vorige bericht te lezen.

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Geplaatst: 04 mei 2012 10:25
door Lodewijk22
Als je inkomsten misloopt doordat je een prive machine niet kan gebruiken, gebruik je deze ook zakelijk. Dus, of je gebruikt het zakelijk, of je probeert een onterecht iets bij Asus te claimen.
@ Guardian72,

Dan is het gebruik van mijn laptop ook zakelijk.

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Geplaatst: 04 mei 2012 10:26
door alfatrion
Guardian72 schreef:#3 - als je beweert 'bewust niet meeleveren' moet je dit kunnen aantonen.
Dat zie ik anders. De koper beroept zich op wat in de wet staat. Daarom zal de fabrikant de algemene voorwaarden instelling brengen. De koper zal vervolgens betwisten dat deze van toepassing zijn. Daarom zal de fabrikant dan moeten aantonen dat de verkoper zich gehouden heeft aan diens informatieplicht.

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Geplaatst: 04 mei 2012 13:44
door Leo The Emperor
Wat mij verder nog opvalt is dat Leo The Emperor, in het hele verhaal alles probeert onderuit te halen in het voordeel van ASUS.
Je zou er bijna wat van gaan denken.
Je mag denken wat je wilt.

Wat ik echter gezegd heb is het volgende :
a. Asus dient (en zal dat ook wel doen) je een gelijkwaardige of betere laptop aan te bieden.
b. De kosten voor dataverlies zijn voor eigen rekening aangezien, het een feit van algemene bekendheid is dat je een backup moet maken voordat je de computer verstuurt naar een derde.
c. De geleden (bedrijfs)schade dien je aantoonbaar te maken, op basis van relevante cq. vergelijkbare bedrijfsgegevens.

Het duurt inderdaad wel erg lang allemaal. Is je inmiddels al een vervangende laptop aangeboden ? Zo nee, dan zou ik ze in ieder geval schriftelijk in gebreke stellen en Asus bijvoorbeeld 5-of 10 dagen geven om een oplossing aan te dragen, alvorens je hun mogelijk in rechte zult betrekken
.

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Geplaatst: 04 mei 2012 14:13
door alfatrion
Ik kan me in de indruk van TS wel wat voor stellen. Bij de stelling onder punt b heb ik zelf ook de indruk dat het nog al subjectief vastgesteld is. De vraag is nog maar of dat objectief bezien ook zo is.

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Geplaatst: 04 mei 2012 18:17
door Leo The Emperor
alfatrion schreef:Ik kan me in de indruk van TS wel wat voor stellen. Bij de stelling onder punt b heb ik zelf ook de indruk dat het nog al subjectief vastgesteld is. De vraag is nog maar of dat objectief bezien ook zo is.
Dat mag.
Dit is een forum, en de meningen kunnen en mogen hier verschillen. Hoe stel je objectief vast of iets anno 2012 een feit van algemene bekendheid is of niet ?

Ik kan me herinneren dat je ooit hier poneerde dat het een feit van algemene bekendheid is dat de accu van een laptop, veel minder lang mee gaat dan de laptop zelf. Dat is net zo moeilijk te beargumenteren.

Enfin, uit de reacties hier blijkt wel dat toch velen vinden dat het maken van backups als een standaard routine mag worden gezien, en dat iedere computergebruiker dit zou moeten weten.

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Geplaatst: 04 mei 2012 19:31
door alfatrion
Leo The Emperor schreef:Dit is een forum, en de meningen kunnen en mogen hier verschillen. Hoe stel je objectief vast of iets anno 2012 een feit van algemene bekendheid is of niet ?
Objectief vaststellen wil zeggen dat je redeneert vanuit de gegevens waarover zekerheid bestaat. Wie subjectief bezig is gaat niet uit van de gegevens maar vanuit de eigen mening.

Jij stelde dat de schade als gevolg van het niet maken van een backup niet bij ASUS geclaimt zou kunnen worden. Je stelde dus ook dat het niet maken van een backup schade als gevolg heeft. Inmiddels heb ik meerdere malen achter elkaar geen backup gemaakt en de voorspelde schade is uit gebleven. Dit -toch voor de handliggende- gegeven is genegeerd tot dat ik er op wees.

Daarna heb je standpunt aangepast in de zin dat het niet maken van een medeoorzaak zou zijn. Je schetste een situatie waarin de laptop verloren was en de gegevens niet verloren waren, omdat er een backup gemaakt was. En vervolgens trok je een onjuiste conclusie. Hiermee had je geen oorzakelijk verband aangetoond tussen schade en het niet maken van een backup, maar tussen het voorkomen van schade en het maken van een backup. Wel kun je een correlatie tussen schade en het niet maken van een backup aantonen, maar een correlatie bewijs niet dat er een oorzakelijk verband bestaat.

Dit soort zaken wijzen op een subjectieve behandeling.
Leo The Emperor schreef:Ik kan me herinneren dat je ooit hier poneerde dat het een feit van algemene bekendheid is dat de accu van een laptop, veel minder lang mee gaat dan de laptop zelf. Dat is net zo moeilijk te beargumenteren.
Dat is eenvoudig te beargumenteren. Algemene bekendheid wil zeggen dat de kennis onder de bevolking in grote getale aanwezig is. Met behulp van statistiek is goed aan te tonen dat de levensduur van laptops zo rond de zes jaar ligt, terwijl die van accu's rond de twee jaar ligt. Vervolgens kunnen we ons bedenken dat laptops een massaproduct is dat dus door de bevolking in grote getallen wordt gekocht. Daaruit volgt dat de groep ervaringsdeskundige onder de bevolking grote is. Verder wil ik het graag bij het onderwerp houden.
Leo The Emperor schreef:Enfin, uit de reacties hier blijkt wel dat toch velen vinden dat het maken van backups als een standaard routine mag worden gezien, en dat iedere computergebruiker dit zou moeten weten.
Dit is nog zo iets. Je noemt het een feit van algemene bekendheid zou zijn dat de eigenaar een backup zou moeten maken voor hij deze aan een derde geeft. En als twistpunt haal je jij er uit of het al dan niet een feit van algemeenheid zou zijn. Kennelijk vind je zo stellig dat de eigenaar een backup zou moeten maken, dat het niet in je opkomt om te denken dat wel eens onjuist zou kunnen zijn. Er mij geen feiten bekent die dit standpunt zouden kunnen ondersteunen. Als jij die ook niet hebt ga je dus uitsluitend af op je eigen mening.

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Geplaatst: 04 mei 2012 21:31
door TheLD
Nee hoor staat op de vrachtbrief die ik had ontvangen.
Dan zit daar waarschijnlijk de TD van ASUS denk ik.

Comserve BV/ASUS Holland
Ruwekampsweg 11
5222 AT
's Hertogenbosch
http://www.comserve-de.com/Authorization/Authorizations

Doen allerlei merken binnen en buiten de fabrieksgarantie.

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Geplaatst: 04 mei 2012 21:44
door Leo The Emperor
Algemene bekendheid wil zeggen dat de kennis onder de bevolking in grote getale aanwezig is. Met behulp van statistiek is goed aan te tonen dat de levensduur van laptops zo rond de zes jaar ligt, terwijl die van accu's rond de twee jaar ligt. Vervolgens kunnen we ons bedenken dat laptops een massaproduct is dat dus door de bevolking in grote getallen wordt gekocht. Daaruit volgt dat de groep ervaringsdeskundige onder de bevolking grote is. Verder wil ik het graag bij het onderwerp houden.
Deze argumentatie kun je naadloos overnemen voor de noodzaak tot het maken van backups.
Klaar, weer een feit van algemene bekendheid op zogenaamde "objectieve" wijze vastgesteld.