LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Buiten proportionele straf van CBR.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Al die dingen kunnen van invloed zijn op je rijgedrag.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Jij bent er dus voor dat je met 1 of 2 wijntjes nog wel moet
mogen rijden ?
Sorry ik niet.
mogen rijden ?
Sorry ik niet.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Wat mij betreft hoef je je niet te verontschuldigen voor je mening.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Maaaaar, wat is het antwoord op mijn vraag ?
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Sterker nog, je mag gewoon rijden met 1 of 2 wijntjes. Niks mis mee.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Ja hoor ik vind dat je (ik) met 1 wijntje wel mag autorijden.Chocomelk schreef:Maaaaar, wat is het antwoord op mijn vraag ?
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Dan heb je geluk in Nederland want hier mag het.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Ja, net zoals je mag autorijden met de radio aan, handsfree bellen, hoofd- en buikpijn, een halve apotheek aan pillen en poeders achter de kiezen enz.Chocomelk schreef:Dan heb je geluk in Nederland want hier mag het.
En zou het hier niet mogen, mag het niet, zo simpel is het dan ook weer.
Zouden agenten de mensen met 1 biertje op met gemak tussen de andere bestuurders herkennen?
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Nee ik geloof niet dat de agenten de mensen er tussen uit zullen
halen die 1 biertje of 1 wijntje op hebben.
Maar zo valt het agenten ook vaak niet op dat mensen met veel
meer achter het stuur zitten, is niet altijd af te lezen aan het rijgedrag.
Maar het reactievermogen is gewoon minder.
Maar je hebt gelijk, met erge hoofdpijn rijden is ook niet verstandig,
net zoals de mensen die met hun radio of tomtom bezig zijn tijdens
het rijden en zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen.
halen die 1 biertje of 1 wijntje op hebben.
Maar zo valt het agenten ook vaak niet op dat mensen met veel
meer achter het stuur zitten, is niet altijd af te lezen aan het rijgedrag.
Maar het reactievermogen is gewoon minder.
Maar je hebt gelijk, met erge hoofdpijn rijden is ook niet verstandig,
net zoals de mensen die met hun radio of tomtom bezig zijn tijdens
het rijden en zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
VioletPrue schreef:Ben het ook helemaal met je eens, maar het schijnt dat de meeste mensen toch minimaal 1 biertje/wijntje moeten drinken, willen ze lol hebben.ciske schreef:Waarom? als je moet rijden dan geen alcohol drinken , zo moeilijk is dat toch niet?Stel dan een regel in één drankje met alcohol ( bier of wijn) en verder fris.
Dan moeten ze ook niet klagen als ze gepakt worden.
Triest dat je alleen lol kan hebben met alcohol.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
nee dat mag je niet, wettelijk mag je helemaal geen alcohol gedronken hebben. Echter er wordt een norm gehanteerd waarboven je een boete krijgt. In de wet zelf staat nog steeds dat je niet mag drinken.je mag gewoon rijden met 1 of 2 wijntjes.
Ik heb zelf nog nooit met alcohol op in de auto zelf gereden (heel handig: mijn kinderen hebben nu zelf een rijbewijs en aangezien ik hen hun hele jeugd overal rondgereden heb mogen zij nu taxi spelen) en ik vind dat mensen ook verantwoordelijk met hun weggebruik om moeten gaan, alcohol beinvloed je reactie vermogen en je auto een toch echt best groot en gaat best hard. Maar inderdaad, met erge hoofdpijn, doodmoe, hoge koorts, medicijnen etc is ook geen goed plan.
isabel
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04 okt 2012 21:20
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Beste Onvrede, ik ben het volledig met je eens en leef met je mee. Het CBR lijkt inderdaad boven de wet te staan en ik hoop dat Radar hier eens aandacht zal besteden.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Het is jammer dat het voorstel van de officier van justitie is geaccepteerd. Daarmee is de zaak onherroepelijk geworden. En pas na het onherroepelijk begint het alcoholslotprogramma te lopen.
Je had de zaak voor moeten laten komen voor de rechter. Die had je waarschijnlijk niet vrijgesproken (het strafbare feit en de strafbaarheid van de dader staan immers vast), maar deze had de omstandigheden mogelijk anders en genuanceerder gewogen. Dat had kunnen resulteren in een lagere sanctie en in een lichtere omschrijving van de ernst van jouw "geval".
En je loopt een kansje dat de officier niet-ontvankelijk wordt verklaard of dat de zaak eindigt met een ontslag van rechtsvervbolging, als omstandigheden daaar reden voor geven.
Het had de politie en anders wel de officier van justitie gesierd je vooraf over het alcoholslot en de bijbehorende cursus/begeleiding te informeren.
Met een andere nuancering van de feiten en omstandigheden, waaruit dan wel je strafbaarheid blijkt, maar niet dat je een echte alcomobilist bent die stevig bijgeschoold moet worden tegen een monopolistisch prijskaartje, had de aanmelding bij het CBR wellicht achterwege kunnen blijven, of was je mogelijk door het CBR niet "uitgenodigd". Althans was die kans groter. Je hebt geen drankprobleem en bent niet echt een zware drinker.
Misschien is de uitnodiging aan de cursus deel te nemen, nog met het CBR te bespreken (baat het niet, dan schaadt het niet). Maar bij een alcoholslotprogramma zit standaard ook een cursus om je van je drankprobleem af te helpen.
De alcoholslotregeling (krijg je tegenwoordig automatisch vanaf 1,3 promille, beginnende bestuurders vanaf 1 promille, recidivisten vanaf 0,8) werkt niet met nuanceringen en het cursusprogramma ook niet en dit alles werkt hier wellicht iets te ver door. Weigering aan de cursus/begeleiding deel te nemen kan je je rijbewijs kosten. Rijden met een alcoholslotaantekening op je rijbewijs met een auto zonder alcoholslot is een misdrijf. Dus heb je feitelijk weinig keus.
Als het alcoholslot moet worden ingebouwd in andermans auto, kan van de verplichte inbouw sinds kort worden afgezien (denk aan jongeren die geen eigen auto hebben, maar soms de auto van pa even lenen, of op de brommer zijn betrapt met te veel alcohol), maar de verplichting alleen te rijden in auto's met een alcoholslot, blijft wel staan. Een alcoholslot mag alleen ingebouwd worden met een auto met Nederlands kenteken; dan heb je dus een extra probleem als je om fiscale redenen rijdt met een leaseauto van een Luxemburgse maatschappij met Luxemburgs kenteken (dat kán legaal zijn) of met de Duits gekentekende auto van je in Duitsland gevestigde bedrijf.
Eventuele andere rijbewijscategorieën dan categorie B zijn tijdens het alcoholslotprogramma niet geldig (uitgezonderd AM). In een alcoholslot bijvoorbeeld in de vrachtwagen of op de motor voorziet de regeling niet, vandaar.
Mogelijk kun je deze bestuurlijke maatregelen nog voor de Raad van State aanvechten. Mocht je in het gelijk gesteld worden (dat kan ik je helaas niet beloven), dan kun je een schadeclaim indienen. Ga bij een goede, gespecialiseerde advocaat te rade. Misschien helpt het als je kunt aantonen (psychiatrisch rapport) dat je helemaal geen drankprobleem hebt en wel een hoog verantwoordelijkheidsbesef en een verwaarloosbare kans op recidive????
Er is geen manier om deze opgelegde maatregel voor een gewone rechter aan te vechten en daarmee wordt de burger de gang naar de rechter onthouden. Wat in strijd is met alle rechtsbeginselen.
Je hebt nu ook een "strafblad".
Één voordeel heeft zo'n alcoholslot wel. In Frankrijk ben je daarmee vrijgesteld van het aan boord hebben van alcoholblaastestjes (een verplichting die daar sinds 1-7-2012 bestaat, ook voor buitenlanders, en waarvoor vanaf 1-11-2012 bekeurd kan worden: tarief 11 euro, géén "administratiekosten"). Maar dat is een schrale troost.
P.S. Ik heb zelf eens meegemaakt dat ik bewust om alcoholvrij bier vroeg, omdat ik nog moest rijden, maar dat men mij abusievelijk bier mét alcohol schonk, zonder dat ik dat merkte (ik heb daar later excuses voor gekregen). Ik heb geen alcoholcontrole gehad, maar dat zou ook zo'n geval zijn waarin een zeer hoge boete, een rijontzegging, een alcoholslot en een EMA, en voor duizenden euro's een poot uitgedraaid zijn, buiten alle proporties was geweest en zeker ook niet de bedoeling van de wetgever.
Je had de zaak voor moeten laten komen voor de rechter. Die had je waarschijnlijk niet vrijgesproken (het strafbare feit en de strafbaarheid van de dader staan immers vast), maar deze had de omstandigheden mogelijk anders en genuanceerder gewogen. Dat had kunnen resulteren in een lagere sanctie en in een lichtere omschrijving van de ernst van jouw "geval".
En je loopt een kansje dat de officier niet-ontvankelijk wordt verklaard of dat de zaak eindigt met een ontslag van rechtsvervbolging, als omstandigheden daaar reden voor geven.
Het had de politie en anders wel de officier van justitie gesierd je vooraf over het alcoholslot en de bijbehorende cursus/begeleiding te informeren.
Met een andere nuancering van de feiten en omstandigheden, waaruit dan wel je strafbaarheid blijkt, maar niet dat je een echte alcomobilist bent die stevig bijgeschoold moet worden tegen een monopolistisch prijskaartje, had de aanmelding bij het CBR wellicht achterwege kunnen blijven, of was je mogelijk door het CBR niet "uitgenodigd". Althans was die kans groter. Je hebt geen drankprobleem en bent niet echt een zware drinker.
Misschien is de uitnodiging aan de cursus deel te nemen, nog met het CBR te bespreken (baat het niet, dan schaadt het niet). Maar bij een alcoholslotprogramma zit standaard ook een cursus om je van je drankprobleem af te helpen.
De alcoholslotregeling (krijg je tegenwoordig automatisch vanaf 1,3 promille, beginnende bestuurders vanaf 1 promille, recidivisten vanaf 0,8) werkt niet met nuanceringen en het cursusprogramma ook niet en dit alles werkt hier wellicht iets te ver door. Weigering aan de cursus/begeleiding deel te nemen kan je je rijbewijs kosten. Rijden met een alcoholslotaantekening op je rijbewijs met een auto zonder alcoholslot is een misdrijf. Dus heb je feitelijk weinig keus.
Als het alcoholslot moet worden ingebouwd in andermans auto, kan van de verplichte inbouw sinds kort worden afgezien (denk aan jongeren die geen eigen auto hebben, maar soms de auto van pa even lenen, of op de brommer zijn betrapt met te veel alcohol), maar de verplichting alleen te rijden in auto's met een alcoholslot, blijft wel staan. Een alcoholslot mag alleen ingebouwd worden met een auto met Nederlands kenteken; dan heb je dus een extra probleem als je om fiscale redenen rijdt met een leaseauto van een Luxemburgse maatschappij met Luxemburgs kenteken (dat kán legaal zijn) of met de Duits gekentekende auto van je in Duitsland gevestigde bedrijf.
Eventuele andere rijbewijscategorieën dan categorie B zijn tijdens het alcoholslotprogramma niet geldig (uitgezonderd AM). In een alcoholslot bijvoorbeeld in de vrachtwagen of op de motor voorziet de regeling niet, vandaar.
Mogelijk kun je deze bestuurlijke maatregelen nog voor de Raad van State aanvechten. Mocht je in het gelijk gesteld worden (dat kan ik je helaas niet beloven), dan kun je een schadeclaim indienen. Ga bij een goede, gespecialiseerde advocaat te rade. Misschien helpt het als je kunt aantonen (psychiatrisch rapport) dat je helemaal geen drankprobleem hebt en wel een hoog verantwoordelijkheidsbesef en een verwaarloosbare kans op recidive????
Er is geen manier om deze opgelegde maatregel voor een gewone rechter aan te vechten en daarmee wordt de burger de gang naar de rechter onthouden. Wat in strijd is met alle rechtsbeginselen.
Je hebt nu ook een "strafblad".
Één voordeel heeft zo'n alcoholslot wel. In Frankrijk ben je daarmee vrijgesteld van het aan boord hebben van alcoholblaastestjes (een verplichting die daar sinds 1-7-2012 bestaat, ook voor buitenlanders, en waarvoor vanaf 1-11-2012 bekeurd kan worden: tarief 11 euro, géén "administratiekosten"). Maar dat is een schrale troost.
P.S. Ik heb zelf eens meegemaakt dat ik bewust om alcoholvrij bier vroeg, omdat ik nog moest rijden, maar dat men mij abusievelijk bier mét alcohol schonk, zonder dat ik dat merkte (ik heb daar later excuses voor gekregen). Ik heb geen alcoholcontrole gehad, maar dat zou ook zo'n geval zijn waarin een zeer hoge boete, een rijontzegging, een alcoholslot en een EMA, en voor duizenden euro's een poot uitgedraaid zijn, buiten alle proporties was geweest en zeker ook niet de bedoeling van de wetgever.
Laatst gewijzigd door Quisquid op 05 okt 2012 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Nou....fijn dat je hem dit nog even meedeelt...heeft ie ook wat aan.Erik Scholte schreef:Beste Onvrede, ik ben het volledig met je eens en leef met je mee. Het CBR lijkt inderdaad boven de wet te staan en ik hoop dat Radar hier eens aandacht zal besteden.
Dit was zeker een gewldig moment voor je... reageren na een half jaar.....
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Waarom altijd die stress ?dhc schreef:Nou....fijn dat je hem dit nog even meedeelt...heeft ie ook wat aan.Erik Scholte schreef:Beste Onvrede, ik ben het volledig met je eens en leef met je mee. Het CBR lijkt inderdaad boven de wet te staan en ik hoop dat Radar hier eens aandacht zal besteden.
Dit was zeker een gewldig moment voor je... reageren na een half jaar.....
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Geen last van knul....
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Ik reageerde niet na een half jaar, maar slechts ruim twee uur na de vorige reactie!dhc schreef:Nou....fijn dat je hem dit nog even meedeelt...heeft ie ook wat aan.Erik Scholte schreef:Beste Onvrede, ik ben het volledig met je eens en leef met je mee. Het CBR lijkt inderdaad boven de wet te staan en ik hoop dat Radar hier eens aandacht zal besteden.
Dit was zeker een gewldig moment voor je... reageren na een half jaar.....
Bovendien is mijn reactie ook nuttig voor anderen die hier meelezen.
Had je nog meer vragen of opmerkingen?
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Waarom dan altijd zo negatief ? Lees dit eens.dhc schreef:Geen last van knul....
http://www.trosradar.nl/columns/archief ... al-deel-2/
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Het CBR voert gewoon uit wat de wetgever heeft bepaald. Dronken bestuurders gewoon flink aanpakken.Wat mij betreft minimaal 1 jaasr ontzegging en bij herhaling levenslange ontzegging.Erik Scholte schreef:Beste Onvrede, ik ben het volledig met je eens en leef met je mee. Het CBR lijkt inderdaad boven de wet te staan en ik hoop dat Radar hier eens aandacht zal besteden.
Zeuren over een alcoholslot is nutteloos. Je hebt er zelf voor gekozen met een te veel alcohol achter het stuur te gaan zitten.
Re: Buiten proportionele straf van CBR.
Mee eens.puma73 schreef:
Het CBR voert gewoon uit wat de wetgever heeft bepaald. Dronken bestuurders gewoon flink aanpakken.Wat mij betreft minimaal 1 jaasr ontzegging en bij herhaling levenslange ontzegging.
Zeuren over een alcoholslot is nutteloos. Je hebt er zelf voor gekozen met een te veel alcohol achter het stuur te gaan zitten.