Ja, dat klopt. Maar waar het hier om gaat is niet het verschil in behandeling tussen mensen die sparen en mensen die uitgeven, maar het verschil in behandeling tussen mensen die via een pensioen sparen of via een spaarpot.thesaint schreef:Pensioen.
Over deze bedragen wordt zodoende geen loonbelasting en premies volks- en werknemersverzekeringen ingehouden.
Als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, dan wordt het tijdstip van belastingheffing verlegd naar de toekomst, namelijk naar het moment waarop de pensioenuitkeringen plaatsvinden.
Het spaargeld.
Dit geld kun je opzij leggen als je loon hebt gekregen. Hierover is al loonbelasting betaald.
De 1 maakt het op.
De ander spaart het.
In 2 identiek situaties. Zoals met 2 mensen met exact dezelfde levensloop/salaris.
Is dit dus niet een goede regeling.
Diegene die spaart moet dus meer afdragen dan diegene die opmaakt.
Beide mensen geven niet meteen al hun geld uit, maar willen wat bewaren voor later. Dan vraag ik mij af, waarom moet degene die het geld wat hij nog niet nodig heeft via een pensioenaanvullingsproduct heeft opgespaard dan meer afdragen voor de eigen bijdrage dan iemand die het geld via een spaarproduct spaart? En waarom zou iemand die bv. zijn pensioenaanvulling in 5 of 10 jaar laat uitkeren (voordat je die AWBZ bijdrage zou hoeven te betalen, omdat hij dan nog alles zelfstandig kan) en voor een deel op de bank zet om daar later van te leven niet hoeven bij te dragen en iemand die het zelfde kapitaal levenslang laat uitkeren wel?
Nogmaals, het gaat hier niet om de vraag of mensen met een hoger inkomen al dan niet meer zouden moeten bijdragen. Dat is een politieke vraag, die zijn voors en zijn tegens heeft. En waarover het besluit al lang geleden is genomen. Waar her in déze discussie over gaat, is dat áls je mensen laat bijdragen naar inkomen, dat je dan naar ál het inkomen moet kijken. Dus ook het inkomen uit vermogen. Dát vind ik een prima maatregel.alfatrion schreef:Wat is er zo goed aan een steeds kleinere solidariteit tussen de gezonde en ziekere in onze samenleving? Het doel zou moeten zijn dat gemeenschapsgeld niet verkwist wordt.kweenie schreef:Prima maatregel. De intentie is dat je meebetaalt afhankelijk van je inkomen.
De maatregel waarnaar in dit topic wordt verwezen is slechts een kleine uitbreiding van een maatregel die in de basis volgens mij (via het Bijdragebesluit zorg) al 15 jaar geleden in werking is getreden. En met deze uitbreiding vind ik de regeling rechtvaardiger worden dan voor die tijd. Dat staat dus los van de vraag of mensen al dan niet naar inkomen zouden moeten bijdragen.