LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rekening intakegesprek tandarts voor 1jarig kind

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
nevermind

Re: rekening intakegesprek tandarts voor 1jarig kind

Ongelezen bericht door nevermind »

vroem schreef:
Kijk vroem, nu kom je met het garageverhaal, wat ik er in een van de topic´s heb als voorbeeld gebracht.
Toen, heb je het hele verhaal afgekraakt, maar nu past het jouw in het straatje, dan mag het wel.

Inderdaad je draait de boel steeds om, jammer.
ik draai niets om, ik had niets tegen gebruik van het garageverhaal, ik stel alleen dat zorg en techniek niet begrelijkbaar zijn. hier gaat het over facturen en dat is een ander verhaal. niets omdraaien, alleen andere insteek. Daarnaast misbruikte je het garageverhaal door er overeenkomsten of verschillen die er gewoon zijn eruit te laten, net zoals het je uitkwam. Dat is waar ik bezwaar tegen heb, want dat is net het gedraai wat je mij verwijt. selectief gebruik maken van.
:lol:
Kijk nu verdraai je de boel al weer.
Je had zeker iets tegen het garageverhaal.
Jouw bericht was, dat de inrichtingen en instrumenten bij tandartsen een investering vergen, en niet iedere tandarts heeft het moderne apparatuur.
Daarvoor kan wel de prijs verschillend zijn.
Mijn stelling was dan het garageverhaal, dat het mij niet interesseert, of de monteur met sleutels uit de bouwmarkt, of met chroom vanadium werkt, daarvoor mag de rekening niet hoger zijn dan ergens anders.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

de garage is op meer punten langs gekomen, maar idd het ging m.n. over instrument/gereedschapgebruik, realiseerde ik mij ook net toen ik eea aan het naslaan was. Dat dat verschil jou niet interessert doet niet ter zake,het is er om meerdere redenen gewoon wel . Maar goed dat is/was een andere discussie.
Mijn bezwaren die ik had tegen jouw redenatie zijn daar ook gewoon terug te lezen en maken in essentie , ook al is de basis van de discussie een ander onderwerp, geen verschil voor mijn betoog en redenatie hier, dus gedraai? niet echt. consequent? ja.nog steeds, heowel je er om welke reden dan ook alles aan gelegen lijkt dat anders te doen voorkomen.

vroem

linnepinneke schreef:Ik zal hier morgen even op reageren, ben net terug uit het buitenland :)
graag, zijn toch wel , in ieder geval bij mij, wat onduidelijkheden over toedracht namelijk.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

vroem schreef:Ik draai niets om, ik zeg NERGENS dat de degeen die de declaratie indient niet verantwoordelijk is voor de declaratie die hij of de organisatie waar hij/ zij voor werkt indient. Ik zeg dat de zorgverzekeraars wel verantwoordelijk is voor CONTROLE daarop, en of je het nu leuk vindt of niet, dat is nb wettelijk geregeld! Dus weer: houd op zaken te verdraaien en mij dingen in de mond te leggen die ik niet zeg/stel!

.
Verzekeraar moet zeker in elke wachtkamer een webcam installeren. Leg me eens uit Vroem, hoe kan een verzekeraar weten of een intake consult werkelijk een intake was of dat de kids alleen voor de gewenning en fun mee waren in de behandelkamer. Moet de verzekeraar soms elke declaratie nabellen?

Nogmaals de fraudeur is hier fout en dat kun je onmogelijk recht praten.

vroem

dat praat ik ook neit recht, lezen...sterker nog je hebt gelijk (behalve van die camera dan, en ook een beeld van de wachtkamer zegt nog niets over uitgeveorde behandeling). Ik stel dat elke burger in zekere zij controle plicht heeft. Patient weet wat de (tand)arts aan behandeling heeft voorgesteld , wat hij gedaan heeft, en als het goed is ook wat er anders gedaan is dan op behandelplan/begroting stond. Als de tandarts dat niet in detail uitlaegt kan je er namelijka ltijd om vragen. De overheid gaat tegenwoordig namelijk uit van een mondige patient. En dat is niet iemand die achteraf gaat zitten klagen dat het niet goed is, maar vooraf en tijdens om informatie vraagt, zeker als dat niet al spontaan gegeven wordt.
Patient kan , wanneer hij inzage heeft in declaratieverkeer, dus ook bepalen of er iets niet klopt. Je weet waarvoor je in de stoel zit. en als je dat niet weet vraag het na wat het plan is. Dan kan je ook acheraf beoordelen of een nota klopt. Maar trek dan niet alleen aan de bel wanneer er iets op staat wat niet gedaan is (ik noem maar wat 4 foto`s ipv bv 2). maar ook wanneer er iets niet op staat wat wel gedaan is (bv geen foto`s terwijl er wel 2 gemaakt zijn..) wel zo eerlijk namelijk, het werkt 2 kanten op.

En wil je daar allemaal niet aan ook goed, maar dan ook niet zeuren over verkeerde declaraties. het begint bij de verkeerde declaratie, het eindigt bij de burger die te laks is er iets mee te doen. Want laten we wel wezen: wanner er zaken neit in rekening zijn gebracht, trek je dan zelf wel bij de zorgverlener aan d ebel? ik heb het nog niet meegemaakt, sorry wel, 1x in 24 jaar...
zorgen voor een correcte nota is zaak van zorgverlener, controle daarop is echt eigen verantwoordelijkheid van de burger. En het gaat niet alleen om de decalraties hoor, zoals eerder gezegd ook om afhandeling door zorgverzeekraars waar heel veel fouten gemaakt worden, veel onterecht afgewezen posten, elk jaar weer . en daar betaal je als burger ook aan mee...
in dit geval is het dus TS die terecht aan de bel trekt, ervan uitgaande dat de nog onduidelijke punten liggen zoals ik en anderen hier denken.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:dat praat ik ook neit recht, lezen...sterker nog je hebt gelijk (behalve van die camera dan, en ook een beeld van de wachtkamer zegt nog niets over uitgeveorde behandeling). Ik stel dat elke burger in zekere zij controle plicht heeft. Patient weet wat de (tand)arts aan behandeling heeft voorgesteld , wat hij gedaan heeft, en als het goed is ook wat er anders gedaan is dan op behandelplan/begroting stond. Als de tandarts dat niet in detail uitlaegt kan je er namelijka ltijd om vragen.Een patient kan niet altijd controleren of precies er is gedaan wat er gezegd is. De overheid gaat tegenwoordig namelijk uit van een mondige patient. En dat is niet iemand die achteraf gaat zitten klagen dat het niet goed is, maar vooraf en tijdens om informatie vraagt, zeker als dat niet al spontaan gegeven wordt.
Patient kan , wanneer hij inzage heeft in declaratieverkeer, dus ook bepalen of er iets niet klopt. Je weet waarvoor je in de stoel zit. en als je dat niet weet vraag het na wat het plan is. Dan kan je ook acheraf beoordelen of een nota klopt. Maar trek dan niet alleen aan de bel wanneer er iets op staat wat niet gedaan is (ik noem maar wat 4 foto`s ipv bv 2). maar ook wanneer er iets niet op staat wat wel gedaan is (bv geen foto`s terwijl er wel 2 gemaakt zijn..) wel zo eerlijk namelijk, het werkt 2 kanten op.

En wil je daar allemaal niet aan ook goed, maar dan ook niet zeuren over verkeerde declaraties. het begint bij de verkeerde declaratie, het eindigt bij de burger die te laks is er iets mee te doen. Want laten we wel wezen: wanner er zaken neit in rekening zijn gebracht, trek je dan zelf wel bij de zorgverlener aan d ebel? ik heb het nog niet meegemaakt, sorry wel, 1x in 24 jaar...
zorgen voor een correcte nota is zaak van zorgverlener, controle daarop is echt eigen verantwoordelijkheid van de burger. En het gaat niet alleen om de decalraties hoor, zoals eerder gezegd ook om afhandeling door zorgverzeekraars waar heel veel fouten gemaakt worden, veel onterecht afgewezen posten, elk jaar weer . en daar betaal je als burger ook aan mee...
in dit geval is het dus TS die terecht aan de bel trekt, ervan uitgaande dat de nog onduidelijke punten liggen zoals ik en anderen hier denken.

olaf79

vroem schreef:dat praat ik ook neit recht, lezen...sterker nog je hebt gelijk (behalve van die camera dan, en ook een beeld van de wachtkamer zegt nog niets over uitgeveorde behandeling). Ik stel dat elke burger in zekere zij controle plicht heeft.n.
Net was het nog de zorgverzekeraar die de controle plicht had. Nu opeens de patient? Lukt je niet helemaal om je eruit te l*llen.

De verantwoordelijke is de arts. Hij dient eerlijk te declareren. Zo niet, uit zijn ambt zetten.

Chocomelk

olaf79 schreef:Net was het nog de zorgverzekeraar die de controle plicht had. Nu opeens de patient? Lukt je niet helemaal om je eruit te l*llen.

De verantwoordelijke is de arts. Hij dient eerlijk te declareren. Zo niet, uit zijn ambt zetten.
Juist !
De persoon die een factuur opmaakt is verantwoordelijk !

nevermind

Net was het nog de zorgverzekeraar die de controle plicht had. Nu opeens de patient? Lukt je niet helemaal om je eruit te l*llen.
Jawel, dat zou je zien, want nu komt weer de regel: lezen, je hebt het niet begrepen wat ik bedoel.....
Intussen ken ik hem wel hoor.

vroem

vroem schreef:
olaf79 schreef:Nu is het de schuld van de verkeraars. Maar het declaratie gedrag van artsen, apothekers en alles wat er mee te maken heeft is ook schandalig. En dat blijkt maar weer uit de praktijk dat tandartsen geld declareren voor inschrijving in de praktijk. Wat een SCHANDE!
1. de zorgverzekeraars hebben de plicht o.a. te letten op foutieve, al dan niet met opzet, declaraties. Dat kan veel beter wanneer patienten inzicht hebben wie wat declareert. Zolang verzekeraars daar geen inzicht in geven en de burger zelf ook niet oplet /opvraagt zijn beide van deze genoemde partijen medeverantwoordelijk dat het foutief declareren al dan niet onder de noemer fraude door kan gaan.

2. intakeconsult is gewoon een wettelijke declaratiecode. Daar moet je wel wat voor doen wat toch wat meer is dan de papierhandel. Het ""eerste consult"" bestond vroeger trouwens ook al, is een keer met aanpassing tariefcodes verdwenen, maar daar kwam toen weer wat anders voor in de plaats. linksom of rechtsom maakt het in essentie niet uit, het is in ieder geval niets nieuws, dus laten we niet doen alsof dat wel zo is.
hij staat er toch al eerder/gelijk in toen ik over verantwoordleijkheid over controle op begon.... Ook wel grappig dat jullie richting mij blijven doordrammen , maar dat de eigen schuivers onder andere over de IGZ wel genegeert worden. Ik heb tenminste de ruggegraat bepaalde zaken en verandering van inzichten toe te geven. jullie gaan op zo`n moment in standje negeer, en we l&l*en erover heen , het liefst even op de man richting anders denkende. lekker.... maar goed ik kan ertegen hoor.

vroem

Chocomelk schreef:
olaf79 schreef:Net was het nog de zorgverzekeraar die de controle plicht had. Nu opeens de patient? Lukt je niet helemaal om je eruit te l*llen.

Juist !
De persoon die een factuur opmaakt is verantwoordelijk !
yep, maar hoe kom je daarachter? door controle.... en volgens deze richtlijn is morgen half nederland werkeloos...

Chocomelk

vroem schreef: yep, maar hoe kom je daarachter? door controle.... en volgens deze richtlijn is morgen half nederland werkeloos...

Niet alles is te controleren Vroem !
Weet ik veel of het klopt of een tandarts een 2 vlaksvulling heeft gedaan of een 3 vlaks.
En zo zijn er wel meer dingen die niet zomaar te controleren zijn.

Als er niet gefraudeerd zou worden met een factuur uit schrijven zou men het ook niet hoeven te controleren, het is toch al erg genoeg dat je het tegenwoordig moet controleren op wat te controleren valt.

nevermind

Chocomelk schreef:
vroem schreef: yep, maar hoe kom je daarachter? door controle.... en volgens deze richtlijn is morgen half nederland werkeloos...

Niet alles is te controleren Vroem !
Weet ik veel of het klopt of een tandarts een 2 vlaksvulling heeft gedaan of een 3 vlaks.
En zo zijn er wel meer dingen die niet zomaar te controleren zijn.

Als er niet gefraudeerd zou worden met een factuur uit schrijven zou men het ook niet hoeven te controleren, het is toch al erg genoeg dat je het tegenwoordig moet controleren op wat te controleren valt.
Het wordt niets gecontroleerd, anders was het niet zo makkelijk om te frauderen, sorry verkeerd declareren. :lol:
Wat worden wij toch beet genomen door de zorgverleners en niet te vergeten de verzekeraars, want die sluit ik bij mijn gebed ook in, als ik naar bed ga.
Het is een heel grote farce geworden, maar het wordt steeds goed gepraat, dat zie je zelf op een consumentenforum terug.

vroem

maar het wordt steeds goed gepraat
ik praat niets goed, sla dat topic over fraude maar terug...en jullie vergeten even dat destijds in het lijstje over de zorgfraude (ben je eigenlijk vast niet vergeten maar ik begrijp dat dat stukje niet in het straatje past) ook de fraude door gebruikers van de zorg, dus burgers en zo aan bod kwam. Want die frauderen ook... Als je het even tot fraude beperkt.
Daarnaast wordt er altijd heel hard geroepen dat er steeds meer mensen zijn die de zorgpremie niet kunnen betalen, dat klopt maar dat is altijd al zo geweest... ook in de oude ziekenfondstijd waren er een 250000 wanbetalers mbt de premie.
en toen was er ook nog een particulier verzekerd deel en was de bevolking kleiner dan nu dus betref het een kleiner aantal verzekerden waar die 250000 deel van uitmaakten.
Daarnaast wordt er gedaan alsof zorg niet meer betaald kan worden doordat sec de zorg zo duur geworden is. Nu weet ik niet hoe dat bij anderen werkt maar ik heb geen aparte rekening die alleen voor zorg gebruikt mag worden...er zijn steeds meer mensen die door verlies van baan, te hoge hypotheek, scheiding de hypotheeklasten niet op kunnen brengen. nu kan ik mij voorstellen dat deze categorie ook andere rekeningen niet zomaar meer kan betalen... iets breder denken dan alleen in hokjes...
net zoals dure maar goede zorg misschien zuiver in de zorgsector veel geld kost, maar wellicht een heel positief effect heeft op de algehele economie met korte wachttijden voor behandeling, effectieve behandeling , dan dus minder ziektedagen en dus minder schade voor de algehele economie. We denken in Nl nog steeds teveel in hokjes...

olaf79

oftewel: de helft van de tandartsen sjoemelt met de declaraties. Goed om te weten.

vroem

olaf79 schreef:
oftewel: de helft van de tandartsen sjoemelt met de declaraties. Goed om te weten.
Hmm zal wel door de warmte komen, maar ik in ieder geval wist niet dat de helft van de bevolking tandarts is hier...
Ik denk dat je mij eenvoudigweg niet begrijpt, dus ik zal even uitleggen wat ik bedoel.

Namelijk dat wanneer je dit doortrekt zoals je in een rechtsstaten als het onze moet doe dus de zorgverzekeraars die onterecht afwijzen gesloten moeten worden, alle werknemers dus op straat staan ...dan hebben we het nog niet over het personeel van de zorgverleners die op non actief komen te staan, en eigenlijk wil je niet discrimineren ( maar Dat wil je waarschijnlijk wel...) Geldt het dus voor iedereen die onzuiver bezig is met declaraties / rekeningen, ook de caissière die een fout maakt, de monteur bij de garage ( is ie weer.. )die zich een uur verrekent of "verrekent" etc...
Overheid niet te vergeten..ik heb wel een lijstje politici die zich op onzuivere manier bezig houden met getallen en cijfermateriaal waar straks de burger de rekening van krijgt. Dus indirect vallen die er ook onder. Wat ik dus bedoel is iets verder doordenken dan de neus lang is....

En nee ik weet niet hoeveel tandartsen er met declaraties frauderen, die getallen heeft niemand, kan ook niet.
Maar goed dat is een ander onderwerp , is al een ander topic over ook.
Rotte appels zijn er in elk beroep , ook in het jouwe. Begint al bij de ambtenaar die potloden/ pennen mee naar huis neemt, steelt van de werkgever dus. Wat doe je zelf eigenlijk voor werk?

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

tenormin schreef:
linnepinneke schreef:Je bedoelde met mee op controle, met jou mee, zoals ik schreef? Nou, dat zou ik zeker niet betalen en je verzekering erover bellen of schrijven. Is die man/vrouw helemaal van de boor gerold?
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is belangrijk om de verzekering in te lichten. In principe betaalt de basisverzekering dit. Hopelijk spreekt de verzekering de tandarts hier op aan en zal zij onderzoek doen naar alle declaraties van deze tandarts. ( fraude).
Dit gemakkelijke declareren wordt volgens mij veroorzaakt door de verzekeraars zelf. Zowel door de creatie van het tarief " intakeconsult" als door te weinig contrôles als door de " clearing" praktijken. Het is, aan de hand van een doorsnee van bovenstaande reacties van consumenten, te zien dat de doorsnee patient deze rekening niet wenst te betalen. Maar doordat de verzekeraar wel betaalt, proberen de tandartsen het toch.

Als consument kunnen wij proberen hier tegen in te gaan.
1. Allle misstanden aan de verzekering doorgeven.
2. Geen tandartsverzekering afsluiten.
3. Niet accepteren dat de verzekering de rekening voorschiet als je geen tandartsverzekering hebt( dit heet clearen: de zorgverzekeraar treedt op als een soort incassobureau)
4. Beter op ons gebit letten ( niet snoepen) en het aantal controles beperken tot èèn per jaar.

vroem

Mathilde D. schreef:
tenormin schreef:
linnepinneke schreef:Je bedoelde met mee op controle, met jou mee, zoals ik schreef? Nou, dat zou ik zeker niet betalen en je verzekering erover bellen of schrijven. Is die man/vrouw helemaal van de boor gerold?
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is belangrijk om de verzekering in te lichten. In principe betaalt de basisverzekering dit. Hopelijk spreekt de verzekering de tandarts hier op aan en zal zij onderzoek doen naar alle declaraties van deze tandarts. ( fraude).
Dit gemakkelijke declareren wordt volgens mij veroorzaakt door de verzekeraars zelf. Zowel door de creatie van het tarief " intakeconsult" als door te weinig contrôles als door de " clearing" praktijken. Het is, aan de hand van een doorsnee van bovenstaande reacties van consumenten, te zien dat de doorsnee patient deze rekening niet wenst te betalen. Maar doordat de verzekeraar wel betaalt, proberen de tandartsen het toch.

Als consument kunnen wij proberen hier tegen in te gaan.
1. Allle misstanden aan de verzekering doorgeven.
2. Geen tandartsverzekering afsluiten.
3. Niet accepteren dat de verzekering de rekening voorschiet als je geen tandartsverzekering hebt( dit heet clearen: de zorgverzekeraar treedt op als een soort incassobureau)
4. Beter op ons gebit letten ( niet snoepen) en het aantal controles beperken tot èèn per jaar.
Controle ook door de patiënt zelf dus, waar ik ook voor pleit.
Wel watkanttekeningen bij bovenstaande.
De code intakeconsult is niet door de verzekeraars bedacht, maar is door de NZA in de lijst gezet, ok, om logische redenen. Het bestond eerder ook al, en was in de meest recente upt lijst tot en met eind vorig jaar een samenstel van enkele andere mogelijke codes. Is ook een gemiddelde dus van die codes en hoe vaak dat op een jaar voor zoiets gebruikt wordt. Moet dan uiteraard dus wel ook mondonderzoek gedaan en bespreking van bevindingen, en dat ontbreekt in geval van TS.

Geen tandartsverzekering...in veel gevallen een goed idee ,maar er zijn ook heel veel mensen die daar nog steeds voordeel uit halen, dus je moet het maar kunnen financieel.
Bij clearing zonder av is het slechts bij een aantal zorgverzekeraars zo dat deze de rekening stuurt, de meesten retourneren via degeen die aangeleverd heeft, bv Famed. Je kan ookngewoon aan een tandarts die met Famed werkt doorgeven dat je de nota gewoon zelf wilt hebben,volledig, is kwestie van vinkje zetten in de praktijksoftware.
Clearing behoedt overigens heel veel mensen voor betalingsproblemen, en beperkt daarnaast aanzienlijk de administratieve lasten in de zorg. Daarnaast maakt het niet hebben van een av natuurlijk niets uit voor een geval onder de basisverzekering. Zoals van TS.

Punt 4. Van dat niet/ beperkt snoepen roepen de tandartsen zelf al decennia lang.... Heeft tot nu toe niet erg geholpen, daarnaast gaat het natuurlijker meer bij voeding dan snoepen alleen. 1 controle per jaar kan, maar niet voor iedereen. De goede tandarts stemt recalltermijn af met patiënt aan de hand van de gebitstoestand en hoe het verleden eruit ziet. Ik vind dit dus een erg gegeneraliseerd advies wat bij velen, oa diabetici, best voor veel problemen en dus extra kosten kan zorgen. De controleintervallen zijn erop gericht op de lange termijn problemen te vermijden of in een vroeg stadium te ontdekken, waarmee dus kosten gespaard worden. Helaas zijn er nog steeds mensen die denken dat de tandartsen dat enkel doen als agendavulling...je het ereleden had de 6 mnd interval voor ziekenfondspatienten een heel goede reden namelijk.

Een abonnement zou op zich een goed idee zijn. Voor velen die idd 1 x per jaar kunnen dan wat duurder denk ik, maar als je het solidariteitsbeginsel hanteert zou het mogelijk moeten zijn dat men voor rond de 20 per maand gedekt is. Tandarts krijgt dat voor elke ingeschreven patiënt die minimaal 1x per jaar de praktijk bezoekt. Mensen die laten versloffen moeten eerst op eigen kosten nieuw saneren. Beetje oude ziekenfondssysteem dus maar geen premie en av naar verzekeraars, maar grote pot voor abonnementsgeld waaruit de tandarts betaald wordt. Zitten administratief natuurlijk wat haken en ogen aan, maar per saldo vlak je heel veel problemen wel uit.
Nu zullen er natuurlijk weer de nodigen kritiek op mij hebben , maar goed. Roepen dat een systeem niet deugt, en enkel maar roepen dat iedereen naar de tandarts moet kunnen, waar ik het mee eens ben, is 1 ding, alleen kis ik vaak echte constructievé oplossingen in het vervolg, als dat er al is.

Gesloten