Mathilde D. schreef:tenormin schreef:linnepinneke schreef:Je bedoelde met mee op controle, met jou mee, zoals ik schreef? Nou, dat zou ik zeker niet betalen en je verzekering erover bellen of schrijven. Is die man/vrouw helemaal van de boor gerold?
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is belangrijk om de verzekering in te lichten. In principe betaalt de basisverzekering dit. Hopelijk spreekt de verzekering de tandarts hier op aan en zal zij onderzoek doen naar alle declaraties van deze tandarts. ( fraude).
Dit gemakkelijke declareren wordt volgens mij veroorzaakt door de verzekeraars zelf. Zowel door de creatie van het tarief " intakeconsult" als door te weinig contrôles als door de " clearing" praktijken. Het is, aan de hand van een doorsnee van bovenstaande reacties van consumenten, te zien dat de doorsnee patient deze rekening niet wenst te betalen. Maar doordat de verzekeraar wel betaalt, proberen de tandartsen het toch.
Als consument kunnen wij proberen hier tegen in te gaan.
1. Allle misstanden aan de verzekering doorgeven.
2. Geen tandartsverzekering afsluiten.
3. Niet accepteren dat de verzekering de rekening voorschiet als je geen tandartsverzekering hebt( dit heet clearen: de zorgverzekeraar treedt op als een soort incassobureau)
4. Beter op ons gebit letten ( niet snoepen) en het aantal controles beperken tot èèn per jaar.
Controle ook door de patiënt zelf dus, waar ik ook voor pleit.
Wel watkanttekeningen bij bovenstaande.
De code intakeconsult is niet door de verzekeraars bedacht, maar is door de NZA in de lijst gezet, ok, om logische redenen. Het bestond eerder ook al, en was in de meest recente upt lijst tot en met eind vorig jaar een samenstel van enkele andere mogelijke codes. Is ook een gemiddelde dus van die codes en hoe vaak dat op een jaar voor zoiets gebruikt wordt. Moet dan uiteraard dus wel ook mondonderzoek gedaan en bespreking van bevindingen, en dat ontbreekt in geval van TS.
Geen tandartsverzekering...in veel gevallen een goed idee ,maar er zijn ook heel veel mensen die daar nog steeds voordeel uit halen, dus je moet het maar kunnen financieel.
Bij clearing zonder av is het slechts bij een aantal zorgverzekeraars zo dat deze de rekening stuurt, de meesten retourneren via degeen die aangeleverd heeft, bv Famed. Je kan ookngewoon aan een tandarts die met Famed werkt doorgeven dat je de nota gewoon zelf wilt hebben,volledig, is kwestie van vinkje zetten in de praktijksoftware.
Clearing behoedt overigens heel veel mensen voor betalingsproblemen, en beperkt daarnaast aanzienlijk de administratieve lasten in de zorg. Daarnaast maakt het niet hebben van een av natuurlijk niets uit voor een geval onder de basisverzekering. Zoals van TS.
Punt 4. Van dat niet/ beperkt snoepen roepen de tandartsen zelf al decennia lang.... Heeft tot nu toe niet erg geholpen, daarnaast gaat het natuurlijker meer bij voeding dan snoepen alleen. 1 controle per jaar kan, maar niet voor iedereen. De goede tandarts stemt recalltermijn af met patiënt aan de hand van de gebitstoestand en hoe het verleden eruit ziet. Ik vind dit dus een erg gegeneraliseerd advies wat bij velen, oa diabetici, best voor veel problemen en dus extra kosten kan zorgen. De controleintervallen zijn erop gericht op de lange termijn problemen te vermijden of in een vroeg stadium te ontdekken, waarmee dus kosten gespaard worden. Helaas zijn er nog steeds mensen die denken dat de tandartsen dat enkel doen als agendavulling...je het ereleden had de 6 mnd interval voor ziekenfondspatienten een heel goede reden namelijk.
Een abonnement zou op zich een goed idee zijn. Voor velen die idd 1 x per jaar kunnen dan wat duurder denk ik, maar als je het solidariteitsbeginsel hanteert zou het mogelijk moeten zijn dat men voor rond de 20 per maand gedekt is. Tandarts krijgt dat voor elke ingeschreven patiënt die minimaal 1x per jaar de praktijk bezoekt. Mensen die laten versloffen moeten eerst op eigen kosten nieuw saneren. Beetje oude ziekenfondssysteem dus maar geen premie en av naar verzekeraars, maar grote pot voor abonnementsgeld waaruit de tandarts betaald wordt. Zitten administratief natuurlijk wat haken en ogen aan, maar per saldo vlak je heel veel problemen wel uit.
Nu zullen er natuurlijk weer de nodigen kritiek op mij hebben , maar goed. Roepen dat een systeem niet deugt, en enkel maar roepen dat iedereen naar de tandarts moet kunnen, waar ik het mee eens ben, is 1 ding, alleen kis ik vaak echte constructievé oplossingen in het vervolg, als dat er al is.